Avangarda revizitată: Brâncuși, Marcel Iancu, Salvador Dali, Pablo Picasso & Co
https://www.ziarulmetropolis.ro/avangarda-revizitata-brancusi-marcel-iancu-salvador-dali-pablo-picasso-co/

Joi, 18 decembrie, şi Sâmbătă, 20 decembrie, de la ora 18.00 , iubitorii filmului şi nu numai, pot viziona, la Cinemateca Eforie (Str. Eforie 2, Bucureşti) – Sala „Jean Georgescu”, câteva documentare rare despre Avangarda din România şi Avangarda Europeană.

Un articol de Petre Ivan|16 decembrie 2014

Pe la începutul anilor ’20, Brâncuşi îi cere sfatul lui Man Ray pentru a-şi cumpăra un aparat de fotografiat. Acesta din urmă îi recomandă o cameră Thornton Pickard 13 x 18, dotată cu un obiectiv cu focalizare 250, cu burduf şi o cameră demontabilă 20 x 25, plus un suport cu cremalieră.

Îi mai recomandă să developeze negativele de sticlă la un atelier de specialitate, însă Brâncuşi refuză căpos, în maniera-i caracteristică şi, la fel cum făcuse şi cu atelierul la sosirea sa în Montparnasse, îşi construiește singur o cameră obscură în incinta acestuia.

Până la imaginea în mișcare nu mai era decât o jumătate de pas, iar în 1923 Man Ray înregistrează primele imagini cu Brâncuși la lucru.

Brancusi filmé: 1923-1939 reprezintă așadar totalitatea filmelor realizate de Constantin Brâncuși, necunoscute sau foarte puțin vehiculate, majoritatea constituindu-se fie ca documente cinematice ale propriilor sculpturi, fie ca gesturi artistice în sine sau de arhivare a anumitor apropiați cum au fost Victor Brauner, Lizica Codreanu, Man Ray, Marcel Duchamp, Ezra Pound și mulți alții.

Sesiunea a X-a, cea care încheie ediția a IV-a a proiectului „Avangarda revizitată…”, dar nu și ultima, sperăm, trebuie citită radicular.

De la Constantin Brâncuși către Marcel Iancu, cu această peliculă absolut inedită – Ștrandul Kiseleff (1930) – în care cercetătorii ANFR l-au identificat pe unul din fondatorii dada, alături de fratele său, Iuliu Iancu. Reportajul documentează construcția timp de 52 de zile a unei opere

Ștrandul Kiseleff (1930)

Ștrandul Kiseleff (1930)

constructiviste.

De la Marcel Iancu se face trecerea înspre spațiul francez, cu reportajele privind evoluția artei abstracte, cele cu Salvador Dalí și Pablo Picasso. Părăsim pictura avangardei, însă rămânem în spațiul francez, al literaturii suprarealiste și al filmului.

Tot în siajul filmului, cinefilii se vor întâlni cu Alberto Cavalcanti și Charles Chaplin, doi autori fără de care avangardele istorice ar fi arătat altfel, pentru ca finalul să aparţină  teatrului și coregrafiei, cu Bertolt Brecht și Josephine Baker, doi artiști intens ovaționați de avangarda din România.

CONSTANTIN BRÂNCUȘI / BRANCUSI FILMÉ: 1923-1939

Franța, 2011, Documentar, a/n, mut, 56 min

Conservare: Philippe-Alain Michaud, Isabelle Daire

Responsabil colecție: Alexis Constantin

Digitalizare: Kantuta Quiros

Montaj: Didier Coudray

Cu: Constantin Brâncuși, Man Ray, Florence Meyer, Barbara Hepworth, Victor Brauner, Margit Brauner-Kosch, Maria Chaliapine, Marcel Duchamp, Mary Reynolds, Vera Moore, Ezra Pound, Lizika Codreanu

Copyright: ADAGP, VISARTA

Film courtesy of Éditions du Centre Pompidou

Programul ediției a IV-a: AVANGARDA DIN ROMÂNIA

Sesiunea a X-a:

Constantin Brâncuși

Marcel Iancu

Experiment și artă abstractă, Salvador Dalí, Pablo Picasso

Louis Aragon, Paul Éluard, René Clair

Alberto Cavalcanti, Bertolt Brecht, Charles Chaplin, Josephine Baker

Serghei Eisenstein, Vladimir Maiakovski

Foto: Avangarda revizitată – Cinemateca Eforie

16
/05
/23

Sunt ultimele zile în care te mai poți înscrie la rezidența online New Draft, deschisă tuturor absolvenților facultăților de profil, scenariștilor sau autorilor cu un scenariu de film în faza incipientă. Nu rata șansa de a face parte dintr-un program 100% online, gratuit, și de a avea întâlniri de lucru cu producătorii Ada Solomon, Tudor Giurgiu și Bianca Oana. Termenul limită de înscriere este 20 mai 2023.

15
/05
/23

F-SIDES Cineclub, sezonul 4, ajunge în luna mai la Timișoara! Alături de alte trei programe pregătite pentru 2023 de organizatoarele proiectului F-SIDES în această ediție, lansată în aprilie la București, cineclubul și-a propus să-i ofere publicului proiecții de film axate pe creațiile a opt regizoare, în tandem cu materiale literare produse de opt scriitoare contemporane din România.

12
/05
/23

”Jeanne du Barry”, filmul regizat de Maïwenn, care joacă alături de Johnny Depp, deschide cea de-a 76-a ediţie a Festivalului de Film de la Cannes (16-27 mai) și ajunge în această toamnă în cinematografele din România, distribuit de Independența Film.

11
/05
/23

9 lungmetraje și 16 scurtmetraje intră în competiția Zilelor Filmului Românesc la TIFF.22. Selecția include câteva dintre cele mai bune filme românești ale anului trecut, dar și producții care vor avea premiera mondială în iunie, la Cluj-Napoca. În cadrul Zilelor Filmului Românesc sunt acordate trei premii: pentru cel mai bun lungmetraj, pentru cel mai bun debut, dar și pentru cel mai bun scurtmetraj.

08
/05
/23

ICR dă startul celei de-a 27-a ediții FFE chiar de Ziua Europei, 9 mai, la Timișoara, Capitala europeană a culturii în 2023. Festivalul va continua în țară la Oravița (Casa de Cultură "George Motoia Craiu"), între 12-14 mai, la Curtea de Argeș (Centrul de Cultură și Arte "George Topîrceanu"), între 18-20 mai, la Botoșani (Cinema Unirea), între 18-21 mai și la Gura Humorului (Casa de Cultură), între 19-21 mai.

28
/04
/23

La invitaţia Cinematecii din Oslo, care va găzdui în perioada 5-14 mai un festival al filmului românesc, ce include şi o retrospectivă dedicată regizorului Cristian Mungiu, am scris un scurt text despre cum arată cinematografia română în prezent.