BIEFF 2019 – scurtmetraje premiate la cele mai recente mari festivaluri
https://www.ziarulmetropolis.ro/bieff-2019-scurtmetraje-premiate-la-cele-mai-recente-mari-festivaluri/

Conectat în parmanenţă la pulsul celor mai importante evenimente europene dedicate cinematografiei, Festivalul Internaţional de Film Experimental Bucureşti BIEFF aduce în premieră pe marile ecrane din România scurtmetrajele premiate la cele mai recente ediţii ale marilor festivaluri.

Un articol de Petre Ivan|30 octombrie 2019

După succesul primelor ediții, numărul titlurilor prezentate în programul Golden Shorts: Best Films in Major Festivals, una dintre cele mai populare secțiuni ale festivalului, se dublează în acest an. Cele 11 filme premiate la Cannes, Berlinale, Locarno, Rotterdam, Sarajevo, Tampere și Clermont-Ferrand vor depăși așteptările publicului între 6 și 10 noiembrie, testând conexiunile personale cu locurile, oamenii și evenimentele care ne-au marcat evoluția.

Bilete și abonamentele pentru cea de-a 9-a ediție a festivalului au fost puse în vânzare și sunt disponibile online pe: http://bit.ly/BIEFF9

BIEFF s-a poziționat încă de la prima ediție în peisajul cultural autohton ca fiind singurul festival din România care oferă anual publicului cinefil ocazia unică de a urmări scurtmetraje noi, premiate cu cele mai prestigioase distincții. Inclus în selecția din acest an, The Distance Between Us and the Sky vine de la Cannes, unde a fost distins recent cu Palme d’Or și Queer Palm pentru Cel mai bun scurtmetraj. O fantezie amoroasă născută din întâlnirea nocturnă întâmplătoare a doi străini într-o benzinărie, filmul multi-premiatului regizor Vasilis Kekatos construiește un mic univers posibil, în care protagoniștii visează să ajungă la cer, deși par blocați în planul terestru. De la ediția din 2018, unde a fost recompensat cu același premiu, ajunge în România All These Creatures, povestea unei familii de origine africană, emigrată în Australia. Filmul lui Charles Williams urmărește șirul amintirilor puternic senzoriale ale fiului celui mare, martor la degradarea sănătății mintale a tatălui său, utilizând simboluri religioase pentru a augmenta atmosfera catastrofală a celor întâmplate.

Câștigătorul din acest an al Ursului de aur pentru scurtmetraj la Festivalul Internațional de Film de la Berlin, Umbra minimizează distanța dintre Soare și obiectele aflate la capătul opus al luminii, într-un dialog al privirilor. Comparat de critici cu filmele lui Kubrick, scurtmetrajul regizat de Florian Fischer și Johannes Krell propune o contemplare asupra spațiului și explorării sale

Două lumi antagonice se întâlnesc în The Labyrinth, filmul premiat la Locarno în 2018 cu Pardi di domani Best Direction Prize. Scurtmetrajul regizat de Laura Huertas Millán urmărește povestea conacului construit de regele cartelurilor columbiene Evaristo Porras, o replică a celui din serialul de televiziune Dynasty. Îmbinând fragmente din celebra producție americană cu filmări ale ruinei în starea sa actuală, cineasta subliniază existența a două moduri paralele de reprezentare a unei realități construite și ilustrează influența culturală pe care Statele Unite o au asupra Americii de Sud.

The Labyrinth, r. Laura Huertas Millán

„Ce se întâmplă cu lucrurile din spatele ferestrelor care trec pe lângă noi atunci când călătorim?” Regizorul Pang-Chuan Huang a încercat să găsească un răspuns la această întrebare în Last Year When the Train Passed By, premiat anul acesta la Clermont-Ferrand, în competiția experimentală Labo. Pornind de la o serie de peisaje captate pe film, realizate în timpul propriilor călătorii cu trenul, artistul inițiază un proces de explorare a vieților surprinse în trecere, îmbrăcându-le într-o poezie a cotidianului. În același decor se desfășoară și Retour, cel de-al doilea scurtmetraj pe care îl semnează, distins în 2018 cu același premiu. Printr-un foarte bine dezvoltat simți al percepției, regizorul taiwanez reușește să folosească aceleași lungi călătorii cu trenul, de data aceasta ca pe o premisă comună a două povești, din două ere diferite, care se desfășoară simultan.

Perspectiva asupra unui fenomen se dedublează și în I Signed the Petition, bazat pe o conversație telefonică personală, peste mări, dintre regizorul palestinian Mahdi Fleifel și o cunoștință de-a sa de aceeași naționalitate. Bântuit de o angoasă puternică după ce a semnat o petiție care cere formației lui Thom Yorke să nu cânte în Israel, autorul se lansează într-o dezbatere pe marginea a ceea ce înseamnă să fii palestinian, modul în care semnarea unei petiții te poate face ținta diferitelor sisteme de control și relevanța acțiunilor politice din ziua de astăzi. Nominalizat la Premiile Academiei Europene de Film, în 2018, filmul a fost distins cu Premiul pentru Cel mai bun scurtmetraj la Visions du Réel.

CASTLE TO CASTLE, r. Emmanuel Marre

În Castle to Castle avem de-a face cu un personaj carismatic, închis în sine, pe care îl urmărim în două dimensiuni ale vieții sale, una personală, cealaltă politică. Povestea ilustrată de Emmanuel Marre, premiată în 2018 cu Pardino d’oro și Young Jury Prize la Locarno urmărește impactul alegerilor prezidențiale asupra cetățenilor francezi din generații și medii sociale extrem de diferite.

30
/01
/14

Mihai Kogălniceanu, directorul general al Centrului Naţional al Cinematografiei (CNC), a declarat că nu va exista "cenzură" în timpul mandatului său, precizând că filmul "Nymphomaniac 2" a primit clasificarea "I.M.- 18" (interzis minorilor) din partea Comisiei de specialitate a CNC.

30
/01
/14

Pe 1 si 2 februarie, Noul Cinematograf Al Regizorului Român vă oferă un Preview al Premiilor Gopo, unde publicul va putea viziona o selecție cu cele mai bune filme românești din 2013. Printre acestea, va fi proiectat şi Roxanne, de Valentin Hotea.

30
/01
/14

Sâmbătă și duminică, ShortsUP propune terapia prin umor de calitate, care promite să descrețească frunțile celor mai îngândurați spectatori.

30
/01
/14

Parlamentarii din Comisiile pentru cultură au păreri împărţite în privinţa interzicerii în cinematografe a filmului "Nymphomaniac. Vol. II", unii demnitari afirmând fie că prima parte a peliculei are "o abordare îndrăzneaţă", fie că sunt "prea sensibili" pentru "astfel de hidoşenii".

29
/01
/14

CRONICĂ DE FILM Problema volumului doi din „Nymphomaniac“ nu o reprezintă scenele explicite de (falsă) pornografie şi sado-masochism ce au determinat CNC-ul să-l interzică, ci aparenta uzură a lui Lars von Trier, care oferă un film puţin stimulativ cinematografic pentru un autor de calibrul său.

29
/01
/14

Actriţa britanică Helen Mirren va fi recompensată cu cea mai înaltă distincţie - Fellowship - ce va fi acordată la gala de decernare a premiilor oferite de British Academy of Film and Television Arts (BAFTA), pe 16 februarie, la Londra.

29
/01
/14

Nymphomaniac Vol. II, care trebuia să intre în cinematografele din România în 7 februarie, a primit la vizionarea comisiei de rating a Centrului Naţional al Cinematografiei (CNC) clasificarea I.M.-18-XXX. Astfel, Nymphomaniac Vol. II, încadrat ca film “Interzis minorilor sub 18 ani şi interzis proiecţiei cu public”, va fi interzis tuturor spectatorilor din România.

29
/01
/14

Animation Worksheep, atelierul de film de animaţie prezentat de Festivalul Internaţional de Film de Animaţie Anim'est, ajuns la a patra ediţie, va produce anul acesta un program de scurtmetraje de animaţie pentru marele ecran.

28
/01
/14

Sâmbăta și duminică, pe 1 și 2 februarie, ShortsUP propune scurtmetraje internaționale premiate dar și producții autohtone ce traversează treisprezece ani de umor autentic românesc în patru scurtmetraje memorabile. Weekendul Comediei Scurte, ediția a II-a, va avea loc la Cinema Patria începând cu ora 20:00.

27
/01
/14

CRONICĂ DE FILM În „Camille Claudel 1915”, Juliette Binoche face, probabil, unul din cele mai dificile roluri, într-o carieră pe care şi-a dedicat-o preponderent provocărilor. Regizorul Bruno Dumont realizează un inedit film hibrid, care îmbină biografia, documentarul şi ficţiunea.