Caravana UNATC și Educația prin Teatru în Republica Moldova
https://www.ziarulmetropolis.ro/caravana-unatc-si-educatia-prin-teatru-in-republica-moldova/

În perioada 23 septembrie – 1 octombrie 2022, Caravana UNATC se va deplasa în premieră în Republica Moldova, cu o echipă de profesori şi studenţi.

Un articol de Petre Ivan|23 septembrie 2022

Inițiativa face parte din proiectul „Caravana UNATC pentru Comunitățile istorice românești”, proiect organizat de către Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică ”I.L. Caragiale”, aflat sub patronajul Administrației Prezidențiale și sprijinit de Ministerul Educației din România. Deplasarea din Republica Moldova are ca parteneri principali Ambasada României, Ministerul Educației și Cercetării și Ministerul Culturii din țara gazdă.

Platformă culturală itinerantă de practică și introducere teoretică în instrumentele de pedagogie artistică, Caravana UNATC în Republica Moldova constituie un cadru activ de transfer și schimb cultural. Ziua de sâmbătă, 24 septembrie, va fi dedicată exclusiv în Chișinău introducerii teoretice și practice a conceptului de „Educație prin Teatru”.

La inaugurarea oficială vor fi prezenți cu alocuțiuni pe tema educației prin teatru Excelența Sa, Cristian-Leon Țurcanu, Ambasadorul României în Republica Moldova, Liviu Lucaci, rectorul UNATC, Liliana Nicolaescu-Onofrei, președinte al Comisiei parlamentare de cultură, educație, cercetare, tineret, sport și mass-media, Sergiu Prodan, Ministrul Culturii, Adriana Cazacu, secretar de stat în Ministerul Educației și Cercetării din Republica Moldova, Alexandra Barbăneagră, rector al Universității pedagogice, Victoria Melnic, rector AMTAP. Programul va continua cu prezentări introductive și argumentative privind Educația prin teatru, susținute de către UNATC, prin prof. univ. dr. Bogdana Darie, prof. univ. dr. Magda Jianu și psiholog drd. Yolanda Crețescu.

După introducerile teoretice, participanții vor putea urmări studenții UNATC în spectacolul de teatru, „Iubiri senile”, un spectacol de Commedia dell’Arte plin de citate, de jocuri, de ritm, care te face să râzi, să te emoționezi și să gândești.

Programul zilei se va încheia cu două ateliere tematice: Atelier Happy Minds- Dezvoltare emoțională și construirea identității de sine și Dezvoltarea creativității prin jocuri teatrale, Atelier susținut de Școala Doctorală UNATC.

Duminică, 25 septembrie, începând cu ora 18:00, la Centrul Național de Educație prin Teatru, str. Serghei Lazo 23, Chișinău, publicul local se va putea bucura de două spectacole ale studenților UNATC, „Iubiri senile” și ”Păpuși și marionete”.

În cursul săptămânii școlare 26-30 septembrie, Caravana UNATC va susține în raioanele Criuleni, Ialoveni, Orhei, Anenii Noi, Strășeni activități didactice dedicate copiilor între 8 și 14 ani: ateliere de Jocuri teatrale, susținute de o echipă mixtă de la Departamentele UNATC de Pedagogie teatrală și de la Școala Doctorală, ateliere Happy Minds, susținute de Asociația parteneră Happy Minds, ateliere de proiecții și discuții pe marginea filmelor, susținute de Facultatea de Film, precum și ateliere de aplicații digitale interactive, susținute de studenți de la Departamentul UNATC de Cercetare.

UNATC s-a implicat activ în promovarea beneficiilor pe care educația teatrală le poate avea în formarea individualității umane. Integrat în procesul educațional încă din copilărie, teatrul poate dezvolta tânărului competențe și abilități care îl ajută să se integreze cu mai mare ușurință în comunitate, să chestioneze fenomenele din mediul înconjurător și să acționeze într-un mod creativ.

Eforturile UNATC depuse în ultimii ani și-au găsit împlinirea în momentul în care propunerile de programe cu specific teatral au primit aprobare de la Ministerul Educației din România, pentru a fi integrate în Curriculum la Decizia Școlii (CDȘ) în 2020.

Orele de teatru contribuie la formarea din punct de vedere creativ și socio-emoțional a copilului urmărind să-l pregătească pentru viață. Relevanța propunerii pentru introducerea acestei discipline este susținută, în primul rând, de necesitatea de a forma elevilor competențe și abilități din sfera creativă și socio-emoțională, care completează cunoștințele dobândite la celelalte discipline din trunchiul comun și le oferă deprinderi care îi vor ajuta atât pe plan personal, cât și profesional. Disciplina cu specific teatral pune la dispoziția elevilor un spațiu de explorare, bazat pe procesul de încercare și eroare, cu rol în cunoașterea lumii înconjurătoare și autocunoaștere care conduc, implicit, la îmbunătățirea propriei persoane indiferent de domeniul de activitate pe care și-l vor alege după absolvirea celor 12 clase.

În învățământul preuniversitar, finalitatea disciplinei teatru nu este aceea de a pregăti actori, regizori, scenografi, coregrafi, ci de a oferi o abordare de formare holistică. Teatrul educațional presupune încurajarea fiecărui participant în a-și găsi rolul în cadrul grupului de lucru, în funcție de interesele și abilitățile pe care le deține.

Din perspectiva psiho-emoțională, educația prin teatru contribuie la formarea de generații performante, echilibrate emoțional, și de actori activi în societate. Educația este strâns legată de sănătatea psiho-emoțională. Statisticile îngrijorătoare din ultimii ani, precum și semnalele de alarmă ale Organizației Mondiale de sănătate, arată clar spre o creștere a depresiei în rândul tinerilor. Contextul Covid a amplificat trendul, deseori cu consecințe grave. Cu atât mai mult, educația este responsabilă și trebuie să adopte noi metode pentru prevenirea dezechilibrelor psiho-emoționale ale celor tineri și pregătirea sa pentru o corectă și eficientă gestiune a stresului.

Obiectivul Caravanei UNATC pentru Comunitățile istorice românești este crearea unui program prin care studenții UNATC să-și dobândească experiență practică prin identificarea și structurarea posibilităților concrete de folosire a metodelor și mijloacelor puse la dispoziție de arta teatrului și filmului în vederea sprijinirii tinerilor aflați în străinătate.

Detaliile proiectului „Caravana UNATC pentru Comunitățile istorice românești” vor putea fi găsite pe canalele de Social Media UNATC – www.unatc.ro și https://www.facebook.com/UNATC.ILC.

18
/04
/24

Astăzi, la Sibiu, a avut loc conferința de presă care prezintă programul spectacolelor celei de-a 31-a ediții a Festivalului Internațional de Teatru de la Sibiu. În cadrul conferinței, Constantin Chiriac, președintele FITS şi directorul TNRS, a anunțat publicarea programului spectacolelor ediției din acest an și punerea în vânzare a biletelor, începând de mâine, 19 aprilie.

18
/04
/24

Cea de-a XII-a ediție a Săptămânii Haferland, cel mai îndrăgit festival cultural și etnologic al sașilor din Transilvania și din diaspora, va avea loc în perioada 8-11 august 2024 sub înaltul patronaj al Alteței Sale Serenissime Prințul Philipp von und zu Liechtenstein și sub auspiciile Familiei Regale a României. Este pentru prima oară când Familia Regală a României acordă în mod oficial susținere organizării acestui eveniment cultural.

17
/04
/24

După succesul recitalurilor din Iaşi, Suceava, Botoşani şi Neamţ, elevii bucureșteni vor avea ocazia întâlnirii directe cu muzica clasică interpretată de violonistul de talie internaţională Răzvan Stoica. Împreună cu vioara Stradivarius ex-Ernst din 1729 și acompaniat de pianista Andreea Stoica, Răzvan va fi prezent la Colegiul Sfântul Sava pe 22 aprilie şi la la Colegiul Național Gheorghe Lazăr, pe 25 aprilie, în cadrul programului „Muzica Inspiră”, inițiat de Fundația Culturală Gaudium Animae.

17
/04
/24

„Experiențele depresiei” de Sidney J. Blatt este o incursiune în lumea uneia dintre cele mai răspândite boli ale epocii noastre și oferă diverse perspective asupra diferitelor chipuri ale depresiei.

12
/04
/24

Asociația Interact Projects (Proiecte Interactive), în calitate de beneficiar, anunță începerea implementării proiectului Venus iese din retrograd, proiect co-finanțat de Administrația Fondului Cultural Național (AFCN).

12
/04
/24

„Guvernul Copiilor 2”, filmul vizionar regizat de Ioana Mischie, vine în cinematografe din 26 aprilie și prezintă publicului o lume imaginată de copiii români, cu vârste cuprinse între 7 și 12 ani, din diverse categorii sociale, care au fost intervievați cu privire la societatea ideală pe care ar clădi-o dacă ar deveni lideri.