„Carmina Burana”, din nou la Ateneul Român
https://www.ziarulmetropolis.ro/carmina-burana-din-nou-la-ateneul-roman/

Leo Hussain, dirijor-principal invitat al Filarmonicii „George Enescu”, rămâne la pupitrul Orchestrei simfonice a Filarmonicii „George Enescu” , în zilele de joi şi vineri, 2 şi 3 iunie 2022.

Un articol de Liliana Matei|25 mai 2022

Acesta va dirija  două concerte cu public, desfășurate de la ora 19.00, în Sala mare a Ateneului Român. Programul este alcătuit din Simfonia „Mathis der Maler” de Paul Hindemith și din „Carmina Burana” de Carl Orff, cu  soliştii invitați Marta Sandu-Ofrim(soprană), Valentin Racoveanu (tenor) și Iordache Basalic (bariton).

Coordonatorul Corului Filarmonicii „George Enescu” este Iosif Ion Prunner. Concertele vor beneficia și de participarea extraordinară a  Corului de Copii al Operei Naționale București, coordonat de maestrul de cor Smaranda Morgovan.

Simfonia „Mathis der Maler”, scrisă între anii 1933 și 1934 de Paul Hindemith,  a fost inspirată de pictorul  Matthias Grünewald, care a trăit în Germania secolului al XVI-lea. Prima audiţie a simfoniei (Berlin, 12 martie 1934) a fost un succes, în timp ce opera cu același titlu a fost interzisă în Germania. Ca urmare a presiunilor naziste, Hindemith a părăsit Germania pentru Statele Unite, în 1946 a obținut cetăţenia americană, iar ultimul deceniu din viaţă l-a petrecut în Elveţia.  „Simfonia Mathis der Maler, poate într-o măsura mai mare decât opera cu acelaşi nume, poartă cu sine un mesaj al compozitorului, ce afirmă importanţa ca arta să fie autonomă, dincolo de presiunile politice”, punctează muzicologul Octavia-Anahid Dinulescu.

„Carmina Burana” are la bază texte poetice medievale din secolele XI-XII, în principal în limba latină. La baza cantatei scrise de Carl Orff a stat o culegere conţinând cântece şi versuri din secolul al XIII-lea, găsită în arhiva unei mănăstiri benedictine din Bavaria. Textele sunt imnuri bahice, cântece de dragoste cu tentă erotică și parodii blasfemice ale liturghiei, cu un mesaj moralizator de respingere a bogăției.  „Ca şi Hindemith, care se naşte în acelaşi an (1895),  Carl Orff este preocupat de atragerea către muzică printr-o educare sistematică, cu un accent deosebit pe învăţământul muzical elementar. Carmina burana este o creaţie fără complexe şi tocmai de aceea s-a bucurat şi se bucură de o audiență totală în faţa oricărui auditoriu, de oriunde”, precizează muzicologul Vladimir Popescu-Deveselu.

Biletele se pot procura:

– De la Casa de Bilete a Ateneului Român

Program: Marți – Vineri 12:00 – 19:00. Plata doar în numerar.

Telefon: 021.315.68.75

– Online, accesand site-ul  www.fge.org.ro – secțiunea „Calendar“. Biletele odată cumpărate nu sunt returnabile decât în condițiile prevăzute de lege. Accesul în sala Ateneului Român este permis conform legii.

Dirijorul britanic Leo Hussain este recunoscut drept unul dintre cei mai importanţi interpreţi din generaţia sa ai muzicii lui Mozart, precum şi ai celei de a doua şcoli vieneze şi ai capodoperelor secolului XX. A studiat la Cambridge University şi la Royal Academy of Music din Londra. Curând cariera sa a înregistrat succese notabile la Festivalul de la Salzburg, unde a fost asistentul lui Simon Rattle, la pupitrul Filarmonicii din Berlin, şi al lui Valery Gherghiev, la Filarmonica din Viena. A avut colaborări strânse şi cu alţi dirijori de prestigiu, precum Daniel Barenboim şi Yannick Nézet-Séguin. Leo Hussain conduce frecvent spectacole la Theater an der Wien, iar în 2016 a realizat un debut foarte bine primit de critica de specialitate la Royal Opera House – Covent Garden, cu opera Oedipe de George Enescu, descris în Sunday Times drept „o interpretare muzicală de un impact covârşitor”. Alte succese ale lui Leo Hussain din genul teatrului liric includ producţiile Richard Strauss – Capriccio ( Opera din Santa Fe), Britten – The Rape of Lucretia (Glyndebourne Festival Opera), precum şi spectacole pe scenele La Monnaie Bruxelles, English National Opera, Opera de Stat Bavareză şi Opera de Stat din Berlin.

25
/03
/19

Opera Națională București prezintă sâmbătă, 30 martie 2019, și duminică, 31 martie 2019, premiera spectacolului „Tosca” de Giacomo Puccini. Regia, decorul, costumele și light design-ul poartă semnătura lui Mario De Carlo. La pupitrul dirijoral se va afla maestrul Tiberiu Soare. Corul Operei Naționale București va fi pregătit de către Daniel Jinga, iar corul de copii de către Smaranda Morgovan. Asistenți de regie Claudia Machedon și Paula Gherghe.  

21
/03
/19

Trupa britanică The Cure a înregistrat un nou album de studio, primul în decurs de zece ani, potrivit declaraţiilor solistului, Robert Smith. Invitat la emisiunea „The John Maytham Show” pentru a vorbi despre concertul pe care grupul îl va susţine joi, în Capetown, Smith a făcut dezvăluiri despre albumul care urmează „4:13 Dream”, lansat în 2008.

21
/03
/19

Când ați ascultat ultima oară o creație semnată de marele Amadeus? Mozart – considerat geniul muzicii clasice, care a compus peste 600 de lucrări în nenumărate genuri (operă, simfonii, concerte, muzică de cameră etc.) în doar 35 de ani de viață trăiți extrem de intens – este cel căruia îi este dedicat în întregime concertul susținut miercuri, 27 martie (19.00), la Sala Radio, de ORCHESTRA  DE  CAMERĂ RADIO, sub bagheta dirijorului RADU POSTĂVARU.

15
/03
/19

Ritmuri de tango, parfum de Argentina, sonoritatea inedită a bandoneón-ului și vocea ANALIEI SELIS, toate acestea sunt ”ingredientele” concertului programat miercuri, 20 martie (19.00), la Sala Radio,  în cadrul celei de-a doua ediții a proiectului TANGO SIMFONIC, ce poartă titlul Milonga de mis amores.

14
/03
/19

Ediția din 2019 a Festivalului „George Enescu” aduce o nouă premieră - Festivalul „George Enescu” pentru Copii – posibilă datorită parteneriatului cu Opera Comică pentru Copii din București.  Peste 1500 de spectatori vor avea ocazia să asculte marile lucrări prezentate în cadrul Festivalului Internațional „George Enescu” într-un format adaptat vârstei lor. Opera Comică pentru Copii va reproduce, în oglindă, la matineu, programul festivalului din fiecare week-end.

13
/03
/19

Opera Națională București prezintă astăzi, 13 martie 2019, începând cu ora 18:30 spectacolul de balet „Romeo și Julieta” de Serghei Prokofiev. Regia și coregrafia sunt semnate de către Renato Zanella, decorurile au fost create de Alessandro Camera (Italia), costumele de către Carla Ricotti (Italia), iar light design-ul de Vinicio Cheli (Italia). La pupitrul dirijoral se va afla maestrul Tiberiu Soare.

11
/03
/19

‘’Un tip modest şi extrem de simpatic şi interesant, care nu conteneşte să se mire că vine lumea să-l vadă’’, se autocaracterizează Alexandru Andrieș, artistul care va susține un recital special la Gala Premiilor Radio România Cultural, ediția a XIX-a, care va avea loc marți, 19 martie, la Teatrul Odeon.

11
/03
/19

Obsesiv, senzual sau banal de minimalist? Celebrul Bolero semnat de RAVEL - una dintre lucrările care au captivat cel mai mult imaginația publicului de-a lungul timpului - va fi interpretat de Orchestra Națională Radio,  vineri, 15 martie (19.00), la Sala Radio, sub bagheta lui GABRIEL BEBEŞELEA.

07
/03
/19

Turneul DUELUL VIORILOR revine în acest an pentru început cu „colecţia de primăvară”, într-o variantă ce va ajunge între 31 martie şi 3 aprilie la Alba Iulia, Oradea, Cluj Napoca şi Bistriţa, violoniştii Liviu Prunaru şi Gabriel Croitoru şi pianistul Horia Mihail ajungând astfel la a noua ediţie a turneului şi încadrând evoluţiile lor în această formulă, între concertele simfonice pe care le susţin pe scenele ţării de-a lungul întregului an.

07
/03
/19

Cu o medie de cumpărare care a atins până la 182 de bilete pe minut, ediția 2019 a Festivalului Internațional „George Enescu” marchează un record: cel mai mare număr de concerte sold out în ziua punerii în vânzare de până acum. Biletele la 18 concerte din seria „Recitaluri și Concerte Camerale”, de la Ateneul Român și opt din cadrul seriei „Mari Orchestre ale lumii” de la Sala Palatului sunt complet epuizate.