Câștigătorii Caméra d’Or și Un Certain Regard se văd la Les Films de Cannes à Bucarest
https://www.ziarulmetropolis.ro/castigatorii-camera-dorsi-un-certain-regard-se-vad-la-les-films-de-cannes-a-bucarest/

Filmele câştigătoare ale Caméra d’Or – cel mai bun film de debut din toate secţiunile – şi Un Certain Regard vor fi proiectate şi anul acesta în premieră la Les Films de Cannes à Bucarest. Proiecţiile din ediţia a 9-a a festivalului (19-28 octombrie) vor avea loc la Cinema PRO, Cinema Elvire Popesco, Cinemateca Union şi Cinema Muzeul Țăranului.

Un articol de Petre Ivan|21 septembrie 2018

Girl„, de belgianul Lukas Dhont, câștigătorul Caméra d’Or a primit totodată și premiul pentru cel mai bun actor și premiul FIPRESCI pentru cel mai bun film din secțiunea Un Certain Regard.

Girl

Filmul spune povestea Larei care visează să devină balerină profesionistă. „Girl arată fabulos, nu se teme să pună pe masă o serie de subiecte dificile și are în centru interpretarea spectaculoasă a tânărului actor și dansator Victor Polsner.” a scris Hollywood Reporter imediat după premiera mondială. Victor Polster, actorul din rolul principal, avea doar 15 ani la momentul filmării și a fost ales la finalul unui casting de jumătate de an,din peste 500 de candidați. Girl este propunerea Belgiei pentru premiile Oscar.

Border, de Ali Abbasi, câștigătorul premiului Un Certain Regard, o are în prim plan pe Tina, un ofițer vamal, apreciată de colegi pentru nasul ei fin cu care poate mirosi sentimentele de vinovăţie sau ruşine la oameni. Un film despre care Variety scria: „Un melanj captivant de film romantic, noir nordic, realism social și horror fantastic, care sfidează și răstoarnă convențiile genului”.

Border

Regizorul iraniano-danez Ali Abbasi este la al doilea lungmetraj (după Shelley, 2016, în premieră mondială la Berlin, cu Cosmina Stratan în rol principal) și pentru prima oară la Cannes. La rândul lui, Border este propunerea Suediei la premiile Oscar.

Anul acesta s-au împlinit 50 de ani de când Jean-Luc Godard, susținut de François Truffaut și de alți mari cineaști din noul val francez,a condus revolta care aîntrerupt festivalul de la Cannes din 1968. Datorită acestui eveniment, în 1969 s-a născut secțiunea independentă Quinzaine des realisateurs, unde aveau să fie prezentate filme curajoase, alese fără vreun fel de constrângere ideologică.

„În fiecare mare cineast se ascunde un anarhist”, a spus Jean-Luc Godard la conferința de presă de la Cannes de anul acesta. Regizorului i-a fost acordat un Palme d’Or Special pentru celmai recent film al său, Le livre d’image. Filmul„reia multe dintre temele abordateanterior deregizor, dar o face cu o neașteptată urgență și o viscerală stranietate. Este un film-eseu în limbajul corporal al unui horror.” consemna The Guardian.

Capharnaüm, realizat de actrița și regizoarea libaneză Nadine Labaki, a fost distins cu Premiul Juriului în Competiția oficială. Labaki a debutat la Cannes, în secțiunea Quinzaine des Réalisateurs, cu filmul Caramel(2007) și a continuat în secțiunea Un Certain Regard cu Where do we go now? (2011).

Capharnaum

Filmul spune povestea unui băiețel care decide să-și dea în judecată părinții pentru că l-au adus pe lume. În perioada de pregătire, regizoarea a intervievat copii din medii defavorizate iar subiectul s-a născut din răspunsurile lor. „Ești fericit că te-ai născut?”, îi întreba ea. „99% din ei răspundeau – Știi ceva, chiar nu sunt! Nu eu am cerut să mă nasc.”, aflăm din The Hollywood Reporter.

Capharnaüm a fost filmat în Beirut, timp de șase luni, iar regizoarea a folosit cu precădere actori neprofesioniști. După premiera de la Cannes s-a aplaudat timp de 15 minute în picioare.

Donbass

Capharnaüm este propunerea Libanului la premiile Oscar.

În Donbass, recompensat cu premiul pentru regie în Un Certain Regard, regizorul Serghei Loznița vorbește despre această regiune din estul Ucrainei unde au avut loc conflicte între naționaliști ucraineni și susținători ai Republicii Populare Donețk, un proto-stat susținut de Rusia. În 13 capitole, autorul face portretul unei societăți afectate de ani întregi de manipulări și propagandă.

Donbass este al patrulea film cu care regizorul ucrainean ajunge la Cannes. Filmul său precedent, O creatură delicată(2017), poate fi văzut acum în cinematografele românești.

Capharnaümși Lelivre d’image sunt distribuite în România de Independența Film.

Foto: Les Films de Cannes à Bucarest – filmedefestival.ro

02
/11
/14

INTERVIU Adolf Hitler și Joseph Goebbels erau fani ai filmului de animație, ai lui Walt Disney și ai lui Mickey Mouse, afirmă, într-un interviu pentru Ziarul Metropolis, Ulrich Wegenast, director artistic şi programator al Festivalului de Film de Animaţie de la Stuttgart și invitat special al celei de-a patra ediții a Anim’est Chișinău.

31
/10
/14

Puține filme ar fi fost mai potrivite pentru a deschide noua ediție Anim’est Chișinău decât simpaticul „Minuscule - La Vallée des fourmis perdues” („Minuscule: Valea furnicilor pierdute”), o producție franceză din 2013 realizată de Thomas Szabo și Hélène Giraud.

30
/10
/14

Invitatul emisiunii Nocturne de vineri, 31 octombrie, este regizorul de film şi scenaristul Radu Mihăileanu. Discuţia dintre Marina Constantinescu şi Radu Mihăileanu este un regal de spiritualitate, filosofie şi umanitate, chiar la ore târzii, emisiunea fiind programată la TVR 1, TVR HD şi TVR+, de la ora 24.00.

30
/10
/14

Câteva din cele mai apreciate lungmetraje de animație recente, o retrospectivă a unui animator celebru, scurtmetraje și o conferință despre animație și propagandă sunt câteva din atracțiile celei de-a patra ediții a Festivalului Anim’est Chișinău, care are loc de joi până duminică la Cinema Odeon și Re:Animation Hub – Tipografia 5.

29
/10
/14

După ce a debutat ca lider în box office-ul american, Furia: Eroi anonimi conduce detaşat şi clasamentul încasărilor din România, unde a generat venituri de 557.000 RON, fiind vizionat în weekendul de lansare de aproximativ 30.000 de spectatori.

29
/10
/14

CRONICĂ DE FILM. „Maidan”, cel mai nou film de non-ficțiune al regizorului ucrainean Serghei Loznița, despre recentele revolte istorice de la Kiev, este o operă puternică, solicitantă, extrem de fin lucrată la nivelul imaginii și, mai ales, al sunetului.

27
/10
/14

Săli arhipline, întâlniri cu nume mari din lumea filmului și peste 8000 de bilete vândute deja la proiecțiile din festival – acesta este bilanțul primelor zile la Les Films de Cannes à Bucarest. Datorită cererii mari de bilete, au fost programate două proiecții suplimentare pentru filmele Leviathan și The Tribe

27
/10
/14

Câștigătorul Ursului de Argint pentru cel mai bun scenariu și al Premiului Juriului Ecumenic din cadrul Festivalului Internațional de la Berlin 2014, “Patimile Mariei / Stations of the Cross / Kreuzweg” în regia lui Dietrich Brüggemann are avanpremiera în cadrul Zilelor Filmului German, organizate de Goethe-Institut la București.

27
/10
/14

CRONICĂ DE FILM Inspirat de povestiri ale lui Cehov, „Winter Sleep” (Palme d`Or la Cannes) este, probabil, filmul lui Nuri Bilge Ceylan în care se vorbeşte cel mai mult. Este o uşoară schimbare de accent, pentru că precedentele sale şase opere privilegiau tăcerile, cadrele lungi şi contemplative, imaginile poetice, natura.

27
/10
/14

"Kowalski", de Andrei Creţulescu, a primit premiul pentru cel mai bun scurtmetraj la ediţia de anul acesta a Festivalului de Film de la Zagreb, care a avut loc în perioada 19 - 26 octombrie. Potrivit juriului regizorul român a câştigat premiul Căruciorul de Aur pentru "15 minute de plăcere pură a unui superb dialog, a unei interpretări şi regii mari. Şi pentru demonstrarea faptului că cinema-ul românesc este încă viu şi la înălţime".

24
/10
/14

CRONICĂ DE FILM Pentru un film care se vrea o comedie de succes, „Cuscrii”, de Radu Potcoavă, mizează prea puţin pe regie şi prea mult pe reflexele actorilor. Însă nici potenţialul comic al interpreţilor nu este fructificat la un nivel satisfăcător, din cauza scenariului rudimentar și a execuției lipsite de creativitate.