Ce nu știați despre Trilogia ardelenilor. TVR 1 difuzează sâmbătă, 18 iulie, „Pruncul, petrolul și ardelenii”
https://www.ziarulmetropolis.ro/ce-nu-stiati-despre-trilogia-ardelenilor-tvr-1-difuzeaza-sambata-18-iulie-pruncul-petrolul-si-ardelenii/

„Pruncul, petrolul şi ardelenii”, în regia lui Dan Piţa – ultima parte a Trilogiei ardelenilor – se vede sâmbătă, 18 iulie, de la ora 21.10, la TVR 1.

Un articol de Petre Ivan|16 iulie 2020

Sâmbăta, 18 iulie, la TVR 1, ora 21.10, telespectatorii pot urmări a treia şi ultima comedie-western din Trilogia ardelenilor, filmul Pruncul, dolarii şi ardelenii (România, 1981), în regia lui Dan Piţa, cu: Ilarion Ciobanu, Mircea Diaconu, Jean Constantin, Ştefan Iordache, Tania Filip etc. Producţia se află pe locul 23 în topul celor mai vizionate film româneşti din toate timpurile, după cum atestă un comunicat din 2006 al Uniunii Autorilor şi Realizatorilor de Film din România.

Cei trei fraţi din familia Brad îşi continuă drumul prin America, încercând să ajungă acasă. Fiindcă June, soţia lui Romulus – fratele mai mic – este însărcinată, fraţii trebuie să facă un popas mai îndelungat în oraşul Swanton City. Ei cumpără acolo un lot de pământ pe care descoperă un zăcământ de ţiţei şi trebuie să se lupte cu un bogătaş pe nume McCallum, care vrea să pună mâna pe terenul lor.

Câteva lucruri din culisele filmărilor pentru Trilogia ardelenilor ne-au fost dezvăluite de creatoarea de modă Doina Levintza şi de actorul Mircea Diaconu, singurul dintre cei trei fraţi Brad care se află în viaţă. Mai jos, iată şi alte câteva informaţii de culise de interes pentru fanii western-ului românesc:

– Pentru filmări, au fost închiriate armament, harnaşamente şi recuzită de la studiourile din R.D.G. şi din Bulgaria.

– Pe post de consilier de limbă engleză a fost folosit şi Sergiu Celac, cel care era, de altfel, translator de limba engleză al lui Nicolae Ceauşescu şi viitor ministru de externe.

– Actriţa Tania Filip, care avea pe atunci numai 16 ani şi era elevă în clasa a X-a la o şcoală de muzică, a fost aleasă pentru a juca în Trilogia ardelenilor datorită pistruilor săi. Ea a fost întâlnită pe holurile Teatrului Bulandra de Mircea Diaconu, care, ştiind că se căuta o actriţă blondă cu ochi albaştri pentru rolul June, i-a spus să vină a doua zi cu el pe platourile de la Buftea pentru a o prezenta regizorului Dan Piţa. Acolo, ea s-a întâlnit cu regizorul care „a dat mâna cu mine şi mi-a ţinut mâna într-a lui cam vreo cinci minute”. Zece zile mai târziu, tânăra a fost chemată de urgenţă pentru a pleca la filmări la Braşov.

– Au fost şi reproşuri la adresa felului cum vorbeau cei care-i dublau pe actorii români. Li se reproşa că vorbesc cu accent englez, în loc să vorbească slang american. Obiecţie absurdă. Căci personajele erau toţi emigranţi din a doua tranşă, din faza „cuceririi Vestului”, când personajele erau în majoritate covârşitoare doar nişte pionieri şi nu apucaseră să deprindă slang-ul nazal şi confuz al yankeilor.

– Cei doi regizori care şi-au pus semnătura pe Trilogia ardelenilor au făcut alte studii înaintea celor de regie. De exemplu, Dan Piţa a făcut studii sanitare înaintea celor de regie, iar Mircea Veroiu a absolvit Institutul de Cultură Fizică şi Sport în 1964, înainte de a se înscrie la Institutul de Teatru şi Film.

– Dan Piţa a fost coleg la Institutul de Teatru şi Film cu Mircea Veroiu. După absolvire – în 1969 – numele celor doi prieteni au fost mereu asociate unul cu altul, inclusiv la Trilogia ardelenilor.

– Rodica Tapalagă (Anabell, în film), într-un interviu acordat în 1979 revistei Cinema vorbea despre cum a lucrat cu cei doi regizori în trilogia western românească: „Piţa şi Veroiu sunt două personalităţi mari şi foarte diferite. Chiar şi felul în care te obligă să exişti ca actor diferă. Piţa îţi acordă un credit total. Veroiu îţi pretinde un self-control desăvărşit. Pe Piţa îl pasionează neaşteptatul, ceea ce se naşte spontan pe baza textului dat, deta­liile care te surprind şi pe tine, actor, des­coperindu-le. Veroiu, dimpotrivă, este foar­te atent la selecţia nuanţelor, la acel self­-control care obligă la dozarea exactă a stărilor, la decantarea lor.”

– Muzica celor trei filme din seria „Ardelenii” a fost compusă de Adrian Enescu, care mai colaborase anterior cu ambii regizori ai trilogiei. Muzica electronică a fost compusă pentru sintetizator, melodiile îmbind sunetul muzicii country cu melos-ul popular ardelenesc, fiind prelucrate electronic teme neaoşe precum Mocioriţă sau Alfa (de Vangelis). Cântecele sunt interpretate de fetele de la grupul 5T şi de Mircea Romcescu.

– Pălăria purtată de Mircea Diaconu în Trilogia ardelenilor a fost vândută, pe 1 noiembrie 2019, cu 10.000 euro, în cadrul licitaţiei „Pentru cei rămaşi”, licitaţie caritabilă pentru Veteranii din Teatrele de Operaţii. Preţul de pornire a fost de 100 euro.

Pruncul, petrolul şi ardelenii este la TVR 1 sâmbătă, 18 iulie, ora 21.10, la TVR 1. Seara de sâmbătă este dedicată de TVR 1 blockbuster-ului românesc.

04
/11
/21

Ce-mi place foarte mult la cinema-ul furios al lui Nadav Lapid este că nu ştii niciodată unde te va duce şi în ce fel te va învălui. Singurul lucru pe care poţi să îl anticipezi este că vei fi surprins. Nu-ţi rămâne decât să te laşi purtat de ideile sale neconvenţionale şi incomode.

01
/11
/21

CRONICĂ DE FILM În „A Hero” (2021), noul său lungmetraj, câştigător ex-aequo al Grand Prix la Cannes, regizorul iranian Asghar Farhadi îşi recâştigă inspiraţia creatoare care l-a consacrat printre marii autori de cinema contemporani.

31
/10
/21

Nu se poate spune că regizorul Gaspar Noé a avut vreodată o viziune luminoasă asupra vieţii. Dimpotrivă – cinema-ul său s-a inspirat întotdeauna din cele mai tulburătoare pulsiuni umane, pe care le-a transformat într-un combustibil extrem de inflamabil. Însă „Vortex”, prezentat anul acesta la Cannes în afara competiţiei, este probabil cel mai întunecat film al său, oricât de ciudat ar suna asta.

30
/10
/21

Întâmplarea a făcut să văd în aceeaşi zi de la „Les Films de Cannes a Bucarest” două titluri din Rusia, ambele incluse în secţiunea Un Certain Regard a ediţiei din acest an a evenimentului de pe Croazetă - „Unclenching the Fists”, de Kira Kovalenko, şi House Arest”, de Aleksei Gherman Jr.

29
/10
/21

CRONICĂ DE FILM În a doua parte a relatărilor despre Festivalul „Les Films de Cannes a Bucarest” vă propunem să descoperiţi filmul câştigător al Premiului Juriului pe Croazetă, fascinantul „Memoria” al thailandezului Apichatpong Weerasethakul.

27
/10
/21

CRONICĂ DE FILM Prima parte a unui „jurnal” despre ediţia din acest an a Festivalului „Les Films de Cannes à Bucarest” - câteva observaţii despre surprizătorul documentar „Cow”, al britanicei Andrea Arnold.

27
/10
/21

După o lungă perioadă de așteptare, FILM MENU, revista de cultură cinematografică editată de studenții Facultății de Film din cadrul Universității Naționale de Artă Teatrală și Cinematografică „Ion Luca Caragiale” București, sub umbrela UNATC PRESS, își lansează cel de-al 29-lea număr. Evenimentul va avea loc la București, în după-amiaza zilei de sâmbătă, 30 octombrie, la Cinemateca Eforie (strada Eforie 2) și include două proiecții conexe.

26
/10
/21

La Civil, filmul Teodorei Ana Mihai, care i-a adus anul acesta la Cannes Prix de l'Audace la secțiunea Un Certain Regard, se vede acum în cadrul Festivalului Les Films de Cannes à Bucarest, la București, Cluj și Iași, iar de vineri, 29 octombrie, intră în cinematografele din toată țara.

26
/10
/21

Întâmplări fatale, criminali în serie, experimente cu urmări grave, vampiri și alte creaturi ale nopții sunt elementele cheie ale săptămânii filmelor de Halloween la Warner TV. Postul de televiziune propune unele dintre cele mai populare filme horror și SF, de la „From Hell” și „Halloween: H20” la maraton „Final Destination”, care pot fi vizionate până pe 31 octombrie.

25
/10
/21

În urma anunțării noilor reguli de siguranță sanitară, cea de-a 12-a ediție a Les Films de Cannes à Bucarest continuă să aducă filmele și evenimentele anunțate, modificându-și programul pentru a respecta noile restricții ce intră în vigoare de astăzi.