#FilmeDeCannes. „Vortex” – Decrepitudine
https://www.ziarulmetropolis.ro/filmedecannes-vortex-decrepitudine/

Nu se poate spune că regizorul Gaspar Noé a avut vreodată o viziune luminoasă asupra vieţii. Dimpotrivă – cinema-ul său s-a inspirat întotdeauna din cele mai tulburătoare pulsiuni umane, pe care le-a transformat într-un combustibil extrem de inflamabil. Însă „Vortex”, prezentat anul acesta la Cannes în afara competiţiei, este probabil cel mai întunecat film al său, oricât de ciudat ar suna asta.

Un articol de Ionuţ Mareş|31 octombrie 2021

Nu mai avem de-a face cu glorificarea unor explozii de vitalitate, nici măcar a unei energii distructive, ci de un film duhnind a bătrâneţe neputincioasă, boală şi moarte.

Nu e uşor să urmăreşti, timp de aproape două ore şi jumătate, degradarea a doi bătrâni, soţ şi soţie – ea (Françoise Lebrun) e fost medic psihiatru cu o minte tot mai roasă de demenţă, iar el (Dario Argento!) e un teoretician de cinema care vrea să (îşi) arate că încă mai este capabil să dea omenirii o carte (despre filme şi vise), dar ale cărui probleme cu inima îi transmit altceva. Cuplul e vizitat uneori de fiul lor (Alex Lutz) – un regizor de film cu probleme financiare şi trecut printr-o dependenţă de droguri, la rândul său tatăl unui băieţel.

Regăsim celebrele mişcări şerpuitoare, molatic-hipnotice, ale aparatului de filmat, care urmăreşte îndeaproape personajele. Dar pentru că suntem totuşi într-un film de Gaspar Noé, nu e loc de sentimentalism, în ciuda tragediei implacabile care ni se dezvăluie sub ochi.

Cineastul apelează la un artificiu formal – împarte ecranul în două, iar în fiecare cadru e unul din cele două personaje, separate astfel chiar şi atunci când sunt în aceeaşi cameră (fiecare e văzut dintr-un alt unghi). E un şiretlic regizoral care are ca rezultat că ne antrenează atenţia (şi împiedică orice imersiune în poveste) – ca spectator, ai libertatea să îţi alegi cadrul căruia să îi acorzi un mai mare interes (pierzând poate unele detalii din celălalt) sau să treci rapid cu privirea de la unul la altul, încercând să te acomodezi cu fluxul diferit al mişcărilor.

Dar mai e un ecou al acestui dispozitiv ludic. Montajul care se creează astfel, prin alăturarea celor două jumătăţi de ecran, separate de o mică bandă neagră, produce tot felul de efecte – de la suspans sau comedie neagră, la dramă pură. E multă ironie în „Vortex”, mai ales la adresa concepţiei că bătrâneţea ar fi o perioadă de serenitate şi că dragostea ar dura până la moarte, dar şi pe seama vanităţii.

Însă luciditatea şi realismul cu care Gaspar Noé reprezintă decrepitudinea inevitabilă a omului, deopotrivă mentală şi fizică, face ca „Vortex” să fie un film mai grav şi mai melancolic decât m-aş fi aşteptat. Incomod şi mai puţin teribilist.

04
/10
/22

Clasicul film "Manasse" (1925), de Jean Mihail, poate fi redescoperit acum în versiune restaurată 4k, ceea ce înseamnă că imaginea are un aspect cât mai apropiat de cel al peliculei originale. Filmul poate fi văzută la Cinemateca Eforie.

27
/09
/22

O nouă generație de cineaști scandinavi face valuri, păşind pe urmele lui Ingmar Bergman, Lars von Trier și a mișcării Dogma. În acest an, trei regizori complet diferiţi, dar cu viziuni la fel de puternice, au participat în competiția de la Cannes.

26
/09
/22

Cea de-a VIII-a ediție a „Premiilor Constantin Chiriac” a avut loc în 23 septembrie 2022, în Prisăcani, satul natal al lui Constantin Chiriac, directorul general al Teatrului Național „Radu Stanca” Sibiu și președintele Festivalului Internațional de Teatru de la Sibiu, inițiator al acestei competiții prin care elevii sunt recompensați pentru creațiile lor literare.

23
/09
/22

Javier Bardem, unul dintre cei mai cunoscuți actori ai momentului, câștigător al premiilor Oscar, Globul de Aur, Goya și Bafta, revine pe marile ecrane din România în rolul principal din “Cel mai Tare Șef”, cea mai nouă comedie a multi-premiatului regizor spaniol Fernando Leon de Aranoa. Filmul intră în cinematografele din țară pe 4 noiembrie.

22
/09
/22

Delta Bucureștiului, în regia Evei Pervolovici, va putea fi văzut de vineri, 23 septembrie, în cinematografele din București (Cinema Elvire Popesco, Cinema Eforie, Cinema Muzeul Țăranului, Union), Arad (Cinema Arta), Bistrița (Cinema Dacia), Cluj (Cinema Arta, Cinema Victoria), Iași (Cinema Ateneu), Timișoara (Cinema Timiș), însă urmează să fie programat și la Brașov, Bârlad și Sibiu.

21
/09
/22

„Garantat 100%” începe noul sezon cu o ediţie eveniment. Hiromi Uehara, una dintre cele mai mari compozitoare şi pianiste de jazz ale momentului, este invitata lui Cătălin Ştefănescu în prima ediţie a noului sezon „Garantat 100%”. Urmărim ediţia pe 25 septembrie, ora 19.00, la TVR 1.