#FilmeDeCannes. „Memoria” – A-ţi aminti viaţa altuia
https://www.ziarulmetropolis.ro/filmedecannes-memoria-a-ti-aminti-viata-altuia/

CRONICĂ DE FILM În a doua parte a relatărilor despre Festivalul „Les Films de Cannes a Bucarest” vă propunem să descoperiţi filmul câştigător al Premiului Juriului pe Croazetă, fascinantul „Memoria” al thailandezului Apichatpong Weerasethakul.

Un articol de Ionuţ Mareş|29 octombrie 2021

Am fost reticent când am aflat, acum câţiva ani, că cineastul thailandez Apichatpong Weerasethakul pregăteşte un film într-o ţară din America Latină (Columbia), vorbit în engleză şi spaniolă şi cu Tilda Swinton cap de afiş (şi producător executiv).

Ştiam din interviuri că îi e tot mai greu să facă film în propria ţară, din cauza regimului militar autoritar. Deci plecarea era de înţeles. Dar văzusem atâtea eşecuri atunci când mari autori şi-au părăsit cultura şi limba, încercându-şi norocul cu filme internaţionale, plasate oriunde şi nicăieri, încât scepticismul meu mi se părea justificat, o formă de protecţie în faţa altei potenţiale dezamăgiri.

Din fericire, Apichatpong Weerasethakul îşi adaptează obsesiile artistice la noul mediu, aşa că cel mai recent film al său, „Memoria”, e la fel de fascinant ca oricare dintre marile sale opere cinematografice.

Pădurea, ploaia şi luminile columbiene comunică surprinzător cu natura, vremea şi culorile thailandeze pe care le ştiam din filmele de până acum ale regizorului, care reuşeşte să extragă misterul din fiecare loc prin care trece.

Nicio încercare de a rezuma ce se întâmplă în acest lungmetraj inclasabil nu şi-ar avea sensul. Şi asta nu doar pentru că, fiind vorba de un film despre memorie, orice dezvoltare narativă e deschisă (la fel cum orice e posibil într-o operă de Dali, adus în discuţie la un moment dat): de la moartea şi învierea unui personaj apărut din senin şi dispariţia bruscă a altuia ca şi cum nu ar fi existat vreodată şi ar fi fost o simplă proiecţie mentală a protagonistei jucate de Tilda Swinton, la bubuitura colosală pe care aceasta o aude din când în când, venită parcă dintr-o altă lume şi dintr-un alt timp.

Inutilitatea unei reduceri la sinopsis e dată în special de stilul atât de neconvenţional al lui Apichatpong Weerasethakul. Fiecare plan-secvenţă – iar cineastul lucrează mult cu asta – are o anume încărcătură, rezultată nu atât din durata sa lungă (importantă şi ea, pentru că induce o aşteptare, un suspans), cât din densitatea compoziţiei cadrului (mereu e ceva de admirat sau de descoperit în câte un colţ sau în profunzimea câmpului) şi din ţâşnirile de suprarealism, care se acumulează treptat până la un final apoteotic.

Regizorul thailandez nu se foloseşte de capriciile memoriei protagonistei sale, o scoţiană aflată temporar în Columbia, unde începe să sufere de un sindrom bizar, pentru a manipula spectatorul, deşi ne dăm seama treptat să suntem captivi în mintea acestei femei.

E vorba mai curând de un pretext pentru a sugera o viziune panteistă asupra lumii. Obiectele, toate fiinţele şi natura însăşi par străbătute de o forţă superioară. Starea de veghe e concurată de vis sau halucinaţie, până la indistincţie. Protagonista trăieşte amintirile altui personaj. Iar trecutul – atât cel recent, cât şi cel ancestral – prezentul şi viitorul (da, există şi o spectaculoasă secvenţă SF) sunt aduse împreună, într-un gest de abolire a graniţelor timpului.

Poate că, scrise aşa, temele spiritualiste cu care jonglează Apichatpong Weerasethakul par dintre cele mai banale. Însă cinemaul său, non-narativ, nu e în niciun moment direct şi explicativ, ci puternic senzorial şi vibrant.

La fel ca alte filme ale sale, şi „Memoria” e o invitaţie la contemplaţie şi o uşă deschisă spre un univers cinematografic hipnotic – poate că nu totul e clar şi uneori te mai rătăceşti, însă experienţa e unică prin intensitatea ei.

22
/11
/24

După un maraton de 7 zile de evenimente speciale în București, Cluj, Iași, Tulcea, Piatra Neamț, Brăila și Constanța, pelicula Moromeții 3 se lansează azi oficial în cinematografele din întreaga țară. Începând de azi filmul va putea fi văzut în 88 de săli de cinema din 47 de orașe din România. Programul complet poate fi consultat pe site-ul oficial al distribuitorului și va fi updatat săptămânal. 

13
/11
/24

ETERN, o poveste de dragoste pusă la încercare de o amenințare care ar putea însemna sfârșitul lumii, navighează interacțiunea dintre schimbările climatice, alegerile umane și consecințele lor, creând o narațiune bogată în simbolism care cucerește publicul.

04
/11
/24

Miercuri, 6 noiembrie, de la ora 18.30, la Cinema Elvire Popesco are loc deschiderea oficială a celei de-a XI-a ediții a UrbanEye Film Festival București, evenimentul anual care promovează, prin intermediul filmului, dialogul despre oraș și viața urbană și creează un cadru de întâlnire pentru cei preocupați de aceste subiecte.

20
/10
/24

Asociația PATRUPETREI anunță un eveniment special de proiecție a filmelor documentare realizate de elevi ai Școlii Gimnaziale nr. 14 „Sfântul Bartolomeu” (proiectul Focus Plus), respectiv ai Școlii Gimnaziale nr. 31 „Triaj” (proiectul Focus Plus 31), la Centrul Cultural Reduta, duminică 20 octombrie, începând de la ora 15:00, cu intrarea liberă.

15
/10
/24

Timișoara se pregătește să găzduiască din nou Festivalul Taifas, un eveniment dedicat filmului și culturii balcanice! Între 15 și 20 octombrie 2024, ne așteaptă o săptămână de filme, muzică, poezie și mâncare balcanică, toate reunite sub tema libertății. De la proiecții premiate la festivaluri internaționale, până la evenimente culturale și petreceri animate, Taifas promite să aducă împreună oameni de toate vârstele.

07
/10
/24

Săptămâna aceasta începe KINOdiseea - Festivalul internațional de film pentru publicul tânăr, ajuns la ediția cu numărul 16. Între 9 și 13 octombrie, la Sala Gloria și Cinema Muzeul Țăranului din București, publicul va putea descoperi o selecție remarcabilă de filme educative, recunoscute și premiate la festivaluri prestigioase precum Annecy, BUFF Malmö sau Locarno Kids.

07
/10
/24

Un nou film românesc de impact, despre un subiect major și necesar, se lansează în cinematografele din țară pe 11 octombrie. „Clara”, lungmetrajul românesc regizat de Sabin Dorohoi, spune povestea milioanelor de români care sunt nevoiți să plece în străinătate pentru a asigura familiilor lor un trai mai bun.