Ceva important despre Fidel Castro
https://www.ziarulmetropolis.ro/ceva-important-despre-fidel-castro/

Astăzi, Fidel Castro ar fi împlinit vârsta de 92 de ani. Ziaristul american Jon Alpert a regizat unul dintre cele mai puternice documentare despre Cuba – „Cuba and the Cameraman”. Omul a documentat patruzeci şi cinci de ani (!) din istoria cubanezilor. De la entuziasmul din anii 1970 până la funeraliile lui Fidel, din 2016, într-o ţară ruinată.

Un articol de Andrei Crăciun|13 August 2018

Povestea este fabuloasă, iar acesta nu este un adjectiv aruncat la întâmplare.

Astăzi, la Havana, poporul cubanez îl sărbătorește pe Fidel, deși Fidel nu mai trăiește de doi ani.

Toți oamenii din Cuba știu aceste sărbători. Toți oamenii din Cuba au fost marcați de Fidel.

Am fost cândva acolo, am văzut cu ochii mei.

Fidel Castro a fost un dictator. Bineînțeles că a fost.

Fidel Castro a fost un criminal, un dictator sângeros, comunist din convingere, dar mai mult din oportunism (ce partener mai bun decât Uniunea Sovietică în lupta cubanezilor cu Statele Unite ale Americii?).

Trei dintre protagoniștii documentarului „Cuba and the Cameraman” de Jon Alpert.

Fidel Castro a persecutat disidenții, și-a înfometat poporul, nedând înapoi în războiul irațional cu un adversar mult mai puternic (America a dictat împotriva cubanezilor o blocadă economică timp de jumătate de secol).

Fidel Castro a fost însă și un lider adulat, care a cucerit puterea cu arma în mână, în lupte de gherilă, un erou al clasei proletare. Un comunist cultivat, inteligent, chiar sclipitor, un orator grozav, capabil să vândă iluzii decenii la rând prin discursuri de zeci de ore. Carismatic, a sedus generații de artiști – de la Hemingway la Marquez.

Fidel Castro a fost un revoluționar romantic latino-american, unul dintre ultimii din istorie (ca să înțelegem dimensiunea romantismului revoluționar latino-american se impune o lectură din Alejo Carpentier – recomand Recursul la metodă).

Moștenirea lui Fidel e complicată – a lăsat Cuba ruinată economic, dar, cumva, neînvinsă.

Jon Alpert și Fidel Castro

Și, uite, Cuba continuă să fascineze.

Jon Alpert era – în anii 1970 – un tânăr care credea într-o lume mai dreaptă. Idealurile sale erau înalte, dar New Yorkul i le spulbera zi de zi, era o epocă dură în America.

La doi pași, în insula cubanezilor se vorbea despre un sistem de educație gratuit, despre un sistem de sănătate gratuit, despre pace, dreptate și egalitate între oameni. Cum să nu te duci să vezi?

Jon Alpert a făcut ce face un ziarist: și-a luat camera și a mers la Havana să adulmece revoluția.

Cameramanul a filmat atunci o Cubă astăzi cu desăvârșire dispărută, o Cubă din care nu lipsea nimic în afară de libertate. Galantarele erau pline, nu se stătea la cozi, nu se mânca pe cartelă. Comunismul nu intrase în descompunere. Cuba era subvenționată de Uniunea Sovietică.

Sigur, cubanezii care iubeau libertatea au fost alungați din insula lor, care se îndrepta spre 1984-ul lui Orwell.

Jon Alpert ajunge în apropierea lui Fidel Castro și devine unul dintre ziariștii preferați ai cubanezului – au legat o prietenie care a durat. Alpert l-a vizitat pe Fidel și când acesta a împlinit nouăzeci de ani, în anul morții îndrăgitului dictator (păstrați paradoxul, pentru că el redă fidel realitatea!).

Ați spune că, în asemenea condiții, opera lui Alpert este infestată de subiectivism și, poate, de aceea, nulă. Că îi este favorabilă lui Fidel. Că spune doar jumătate din poveste. Ați putea spune asta, dar ați greși.

Alpert este într-adevăr subiectiv, dar pentru că iubește Cuba. A făcut un documentar nu din dragoste de Fidel, ci din dragoste de Cuba.

E vizibil că iubește insula aceasta (e și greu să nu iubești Cuba, după ce ai pășit acolo). Documentarul său este încărcat de această dragoste, dar el nu o iubește irațional. E o dragoste lucidă – aceea la care ziariștii sunt obligați.

Alpert arată toate fețele lumii pe care Castro a creat-o și a lăsat-o în urmă. Omul ăsta a făcut un documentar întins pe patruzeci și cinci de ani, dați-vă seama! Iar cubanezii! Cubanezii care apar în filmul lui Alpert sunt pur și simplu inubliabili. Îi veți purta în inimă și în minte ani de zile – ce personaje, ce personaje!

De la Sarea pământului, care spunea povestea fotografului Sebastiao Salgado, nu am văzut un documentar mai puternic.

Cuba and the Cameraman este, în definitiv, o capodoperă a efortului de a înțelege.

Nu acesta este articolul 1 din Constituția oricărui ziarist?

Jon Alpert a înțeles.

Fidel Castro a fost însă și un lider adulat, care a cucerit puterea cu arma în mână, în lupte de gherilă, un erou al clasei proletare. Un comunist cultivat, inteligent, chiar sclipitor, un orator grozav, capabil să vândă iluzii decenii la rând prin discursuri de zeci de ore. Carismatic, a sedus generații de artiști – de la Hemingway la Marquez.

Foto: Imagini din filmul „Cuba and the Cameraman” (regia: Jon Alpert)/Netflix



17
/07
/19

Inspirat dintr-un caz real petrecut într-un sat izolat din Italia anilor ‘80, în urma căruia au fost descoperiți 50 de muncitori exploatați de o familie de aristocrați, cel de-al treilea lungmetraj al lui Alice Rohrwacher, „Lazzaro cel fericit” /„Lazzaro felice”, ajunge pe marile ecrane din România din 26 iulie, distribuit de Independența Film.

16
/07
/19

26, 27, 28 iulie - trei seri de filme scurte cum nu s-au mai văzut! Amuzante până la lacrimi, înnebunitor de frumoase, sensibile și apoi brusc brutale, delicios de deștepte și pe alocuri perfecte, scurtmetrajele de la Marele Picnic de anul acesta vor rămâne cu tine mult, mult după ce s-a terminat proiecția. Le vezi din hamace și de pe pătura de picnic, dar unde te duc ele - asta e cu totul și cu totul altă aventură.

15
/07
/19

CRONICĂ DE FILM Încă un film românesc despre comunism? Va fi, probabil, prima întrebare a spectatorului obișnuit când va afla despre „Arest” (2019). Însă scenaristul și regizorul Andrei Cohn, ajuns la al doilea lungmetraj (după „Acasă la tata”, din 2015), propune o tratare diferită.

15
/07
/19

„Caravana filmului românesc – Capodopere ale cinematografiei naționale” invită spectatorii, cu mic, cu mare, să se bucure de o paletă diversă de filme româneşti de succes. Intrarea este liberă la proiecţiile în aer liber, din Piațeta Centrului Civic. Înscrieţi-vă în agendă fiecare seară din perioada 15-21 iulie, ora 21.00.

15
/07
/19

A şasea ediţie a Festivalului Ceau, Cinema! se deschide joi la Timişoara cu filmul de epocă „Domnişoara Paradis”, în prezenţa cunoscutei actriţe germane de origine română Maria Drăguş. Timp de patru zile, publicul cinefil va putea să aleagă dintre cele 30 de titluri incluse în selecția acestei ediţii, care are ca temă filmul „noir”.

13
/07
/19

Serialul documentar spaniol „El Pionero/Pionierul” despre Jesús Gil, politician de origine spaniolă, mogul al fotbalului și magnat al proprietăților imobiliare – una dintre cele mai fascinante și controversate personalități din ultimele decenii, are premiera pe 14 iulie pe HBO GO.

12
/07
/19

A intrat în cinematografele din țara noastră filmul artistic italian „Notti magiche” (regia Paolo Virzi). Specialiștii - și aici putem lăsa un hohot binefăcător de râs – îl descriu „comedie întunecată”.

12
/07
/19

Vești bune pentru cinefili: vara aceasta, Paramount Channel  aduce filme clasice în fiecare început de săptămână pe terasa  Fabrica Gastropub. În perioada 15 iulie – 2 septembrie,  poți viziona lungmetraje celebre proiectate de Paramount Channel în aer liber, în fiecare luni, începând cu ora 21:00. Intrarea este gratuită.

12
/07
/19

HISTORY® marchează aniversarea istorică de 50 de ani de la primul pas al omului pe Lună, prin lansarea în premieră și exclusivitate, a documentarului „Aselenizarea: Înregistrările pierdute.” Transmis pe 17 iulie, de la ora 21:00, documentarul prezintă călătoria omului pe Lună într-o manieră inedită, bazată pe înregistrările audio și video transmise în exclusivitate, nemaivăzute până acum.

12
/07
/19

44 de filme de scurt-metraj fac parte din selecția Filmul de Piatra #12 – Camp Edition! Dintr-un număr-record de 210 filme înscrise în festival, criticul de film Flavia Dima și directorul festivalului Andrei Dăscălescu au selecționat cele mai bune filme de scurtmetraj din România și Republica Moldova ale ultimului an.

09
/07
/19

Distribuită de Vertical Entertainment, filmul de acțiune „ANNA, regizat de Luc Besson, va avea premiera pe marile ecrane din România pe 19 iulie.

09
/07
/19

Peter Parker revine la Cinema City în rolul supereroului prietenos în „Spider-Man: Far From Home”, următorul capitol al seriei care se continuă după acțiunea din „Avengers: Endgame”. Deși decide să se alăture celor mai buni prieteni ai lui într-o vacanță europeană, planul lui de a renunța la statutul de supererou pentru câteva săptămâni este lăsat în urmă rapid când acceptă să îl ajute pe Nick Fury să descopere misterul atacurilor care creează haos pe continent.

07
/07
/19

CRONICĂ DE FILM Iubitorii de cinema realist au la dispoziție în cinematografe filmul „Saf”, regizat de turcul Ali Vatansever, o coproducție Turcia-România-Germania. Pasionații de un cinema-fantezie pot alege „Nopți magice”, al consacratului regizor italian Paolo Virzì. Ambele filme au probleme, în special la scenariu, dar propun și câteva idei bune.

05
/07
/19

În cadrul Caravanei Zilele Filmului Românesc la Vaslui, proiecția reprogramată a filmului Amintiri din Epoca de Aur, Dragoste în timpul liber, regia: Ioana Uricaru, Hanno Hofer, Răzvan Mărculescu, Constantin Popescu, va avea loc sâmbata, 6 iulie, de la ora 21:00, în prezența regizorului și scenaristului Cristian Mungiu. Intrarea la proiecții este liberă.

Page 1 of 24012345...102030...Last »