Cine va lua Nobelul pentru literatură după Bob Dylan?
https://www.ziarulmetropolis.ro/cine-va-lua-nobelul-pentru-literatura-dupa-bob-dylan/

Cine va lua Nobelul pentru literatură după Bob Dylan? Aceasta este marea întrebare care generează polemici serioase în saloanele literare, în contextul în care membrii Academiei suedeze ar putea să facă o alegere mai puţin controversată, lăsându-se tentaţi în acest an de propriul lor spirit academic, notează AFP.

Un articol de Petre Ivan|3 octombrie 2017

În cenaclurile critice, dar și în preajma cafenelelor literare, se vorbește despre un laureat desemnat prin consens în 2017 (al cărui nume va fi făcut public joi), pentru a-i urma pe lista câștigătorilor Nobelului pentru literatură lui Bob Dylan, trubadurul din Minnesota al cărui premiu din 2016 a făcut să curgă valuri de cerneală în lumea întreagă și i-a supărat foarte tare pe apărătorii conservatori ai „templului Nobel”.

Academia este în realitate o societate foarte discretă și nu trebuie să ne așteptăm la o senzație în acest an – Clemens Poellinger, critic literar la cotidianul suedez Svenska Dagbladet.

După Gao Xingjian în 2000 și Mo Yan în 2012, un scriitor de limbă chineză, Yan Lianke — laureatul premiului Franz Kafka în 2014 — pare să fie marele favorit din acest an.

Revin frecvent în discuțiile pasionaților de literatură italianul Claudio Magris, kenyanul Ngugi wa Thiang’o, canadianca Margaret Atwood, franco-libanezul de origine siriană Adonis: lista favoriților este pe cât de lungă pe atât de incertă.

Ceea ce s-a întâmplat anul trecut a fost cu adevărat special. Cred că în acest an vom avea un romancier sau un eseist, originar din Europa. Exact contrariul lui Bob Dylan. De asemenea, Portughezul Antonio Lobo Antunes și albanezul Ismail Kadare au șanse serioase. Membrii Academiei Suedeze ar putea la fel de bine să o desemneze câștigătoare pe Margaret Atwood, al cărei roman „The Handmaid’s Tale” a fost adaptat într-un serial TV de mare succes, sau pe Ngugi wa Thiong’o, un preferat al site-urilor de pariuri online, dar este perfect posibilă și ipoteza ca un scriitor deloc cunoscut să câștige Nobelul în 2017-  Bjorn Wiman, șeful paginilor de cultură la Dagens Nyheter.

Foto: Nobelul pentru literatură – facebook

21
/05
/19

Ludmila Uliţkaia, una dintre cele mai apreciate scriitoare ale lumii, o voce inconfundabilă a literaturii ruse contemporane, va vizita din nou România, în perioada 21-23 mai 2019, la invitaţia editurii Humanitas Fiction. Scriitoarea se va întâlni cu publicul bucureştean la evenimentele care vor avea loc  astăzi (marţi), de la ora 18.30, la Institutul Cervantes (bd. Regina Elisabeta nr. 38).

20
/05
/19

Călătorie în timp, „Melmoth” ne invită să ne întoarcem spre tenebrosul gotic. Ne dezvăluie oameni care ar fi putut fi și istorii născute din istoria pe care o descoperim neîncetat, încercăm să o înțelegem. Noi, cititorii, devenim martori și vedem în fața ochilor scene impresionante din istorii atroce, cum ar fi genocidul armean sau Holocaustul.

17
/05
/19

SEROTONINĂ, al șaptelea roman al scriitorului Michel Houellebecq, recent apărut în colecția „Raftul Denisei“, coordonată de Denisa Comănescu, în traducerea lui Daniel Nicolescu, este disponibil din 15 mai în librăriile din București și din țară. Cartea va fi lansată la Bookfest 2019 sâmbătă, 1 iunie, de la ora 16.30, la standul Editurii Humanitas.

02
/05
/19

Joi, 9 mai, Librăria Humanitas de la Cișmigiu găzduiește un eveniment dedicat Doinei Cornea și volumului „Puterea fragilității”, apărut recent la editura Humanitas, în ediție de colecție, cu un cuvânt înainte de Gabriel Liiceanu. Vă invităm să parcurgeți un fragment!

24
/04
/19

Pierce Brosnan, în rolul lui Robinson Crusoe, în ecranizarea din 1997 a romanului omonim al scriitorului Daniel Defoe, publicat în urmă cu 300 de ani (25 aprilie 1719) și considerat primul roman scris vreodată în limba engleză. Daniel Defoe a murit într-o zi 24 aprilie (1931).

23
/04
/19

Se obișnuiește să se spună ca Miguel de Cervantes (simbolul literaturii spaniole) și William Shakespeare (cel mai mare scriitor al literaturii de limba engleză) au decedat in aceeasi zi, 23 aprilie (1616). Acest lucru este însă imposibil, deoarece, chiar dacă au murit in aceeași dată, în Marea Britanie se utiliza calendarul iulian, în timp ce în Spania se adoptase cel gregorian. O interesantă explicație a acestei frumoase ficțiuni calendaristice găsim pe blogul eseistului, filosofului și publicistului Valeriu Gherghel, http://filosofiatis.blogspot.com.

18
/04
/19

Plasat în Mexic, la sfârșitul anilor '60, „Sălbaticul” lui Guillermo Arriaga este un roman pe viață și pe moarte, în care scriitorul își arată din plin măiestria, în 725 de pagini de literatură la cel mai înalt nivel.

12
/04
/19

El este peste tot... La Verona, unde n-a existat niciodată balconul Julietei la care se strecoară adolescentul Romeo. În Italia pe care, se pare, n-a văzut niciodată, ci doar a închis ochii și și-a închipuit-o.