Costumul – „Chiar dacă în teatru nu mai sunt finanţări, există miracole”
https://www.ziarulmetropolis.ro/costumul-chiar-daca-in-teatru-nu-mai-sunt-finantari-exista-miracole/

„Costumul” (The Suit), un spectacol muzical de excepţie, se va juca la Opera Naţională din Bucureşti duminică, 22 septembrie, şi luni, 23 septembrie.

Un articol de Andrada Văsii|19 septembrie 2013

„Costumul“ (The Suit), un spectacol muzical de excepție, se va juca la Opera Națională din București duminică, 22 septembrie, şi luni, 23 septembrie.

Producţia în regia, adaptarea şi muzica lui Peter Brook, Marie-Hélène Estienne şi Frank Krawczyk, face parte din repertoriul Teatrului Bouffes du Nord din Paris.

La conferința de presă pentru prezentarea spectacolului muzical Costumul, printre participanți s-au numărat Marie-Hélène Estienne și regizorul Felix Alexa. Cei doi, cu o istorie de colaborări veche de peste 20 de ani, au prezentat spectacolul „Costumul’’ ca și când producția s-ar fi desfășurat sub ochii tuturor, în spațiu restrâns.

Spectacolul va avea loc în avanpremiera  Festivalului  Internaţional  al  Artelor Spectacolului  Muzical  „Viaţa  e  frumoasă!”, desfăşurat  anul  acesta între 7 şi 17 noiembrie. Manifestarea va reuni o serie de spectacole, concerte, gale şi activităţi conexe (lansări de carte, seri muzicale tradiţionale, workshopuri), continuând tradiţia iniţiată de Teatrul Naţional de Operetă „Ion Dacian” în noiembrie 2008, odată cu lansarea conceptului şi organizarea primei ediţii a Festivalului.

Un spectacol cu transformări: Costumul

Marie-Hélène Estienne a explicat că producția are la bază nuvela lui Can Themba, un scriitor sud-african de culoare. Montat inițial în limba franceză, spectacolul a revenit în 2012 la Theatre des Bouffes du Nord, unde a suferit numeroase modificări sub îndrumarea lui Peter Brook; astfel, noua montare este în limba engleză.

Cu toate acestea, Marie-Hélène Estienne a subliniat că fiecare reprezentație aduce ceva nou: Costumul se pliază pe climatul cultural specific fiecărei țări în care se joacă. Tocmai de aceea, auditoriul producției va fi unul restrâns, tocmai pentru a se putea realiza o legătură profundă între spectatori și actori.

Costumul

Teatrul Naţional de Operetă „Ion Dacian” prezintă duminică, 22 septembrie, şi luni, 23 septembrie la Opera Națională din București spectacolul muzical „Costumul“ („The Suit“).

Acțiunea este plasată în Africa de Sud a anilor ’50 și beneficiază de melodii jazz interpretate de un grup de patru actori. Povestea prezintă o întâmplare amuzantă, în care un amant fugar își uită costumul în casa iubitei sale, Matilda (Kheswa Nonhlanhla). Philemon (William Nadylam), soțul acesteia, decide să facă din obiectul vestimentar un oaspete în casa lor.

O colaborare de excepție

Deoarece critica de teatru o plictisea, Marie-Hélène Estienne a decis să îi scrie lui Peter Brook și să îi propună să lucreze împreună. Spre surprinderea ei, acesta a acceptat și a pus bazele unei colaborări de lungă durată, presărată cu momente artistice de excepție. Prima schimbare s-a rezumat la orele de muncă: actorii și-au limitat programul la „doar’’ nouă ore de muncă în loc de 12.

Peter Brook, portretizat de către Marie-Hélène Estienne, apare drept un regizor care își inspiră actorii. Marea sa calitate iese la suprafață atunci când își dojenește actorii atât de încet, încât nimeni nu aude. Iar la 88 de ani, Peter Brook este la fel de activ, și la fel de plin de idei.

„Chiar dacă în teatru nu mai sunt finanțări, există miracole.“

Marie-Hélène Estienne,
regizor

Miracolele s-au ținut lanț și în cazul actorilor. Kheswa Nonhlanhla nu face parte din tipologia clasică de actriță, după cum mărturisește și Marie-Hélène Estienne, dintr-un motiv foarte simplu: ea este cântăreață, iar în urma unui casting special pentru această producție a devenit şi actriță.

„Ideea este de a căuta mult mai profund în această legătură: actor și rol. Există acest mod de a gândi cu actori. Aşa cum a spus Marie-Hélène: această actriță nu a jucat niciodată. A-ți retrăi copilăria. A regăsi copilul din fiecare ființă umană este, într-un fel, drumul acesta foarte subtil pe care îl fac cu actorii.”

Felix Alexa,
regizor

Întrebată fiind cum a ales-o pe actriță pentru aceast rol, Marie-Hélène Estienne a replicat simplu: „pe loc’’. În momentul în care căutarea pentru persoana potrivită rolului Matildei era în plină desfășurare, Marie-Hélène a primit numărul unui foarte cunoscut agent. Acesta, citind povestea piesei, i-a scris regizoarei „O am pe Matilda voastră!’’. Ea a venit la audiții și toți cei prezenți au decis în cinci minute că rolul va fi al ei.

Costumul 2

Kheswa Nonhlanhla, cântăreața devenită actriță, va interpreta rolul Matildei în spectacolul „Costumul” („The Suit“) duminică, 22 septembrie, şi luni, 23 septembrie.

Peter Brook este o figură emblematică a teatrului secolului al XX-lea, regizorul provocând în mod constant convenţiile teatrale atât prin subiectele abordate, cât şi prin maniera sa unică de a le pune în scenă.

Citiţi şi: Câştigă o invitaţie dublă la spectacolul „Costumul“!

Influenţat de Antonin Artaud şi de Teatrul Cruzimii, dar abordând totodată şi tehnici specifice teatrului experimental, regizorul britanic este cunoscut pentru spectacolele sale, care comunică printr-un vocabular teatral aparte – interdisciplinar şi intercultural.

Info:

Biletele sunt disponibile în reţeaua Eventim, la magazinele partenere şi la Casa de bilete a Operei Naţionale Bucureşti.

Foto credit Costumul: Johan Persson, Pascal Gely

 

 

16
/05
/14

În luna mai 2014, ARCUB – Centrul Cultural al Municipiului Bucureşti împlineşte 18 ani de activitate. Implicându-se constant în viaţa culturală a Capitalei, ARCUB s-a impus în faţa publicului drept etalon pentru arta şi cultura municipiului.

16
/05
/14

Așa a fost să fie - ca poeta Elena Vlădăreanu să dea naștere, nu de mult, unei fiice. Ea a făcut din toate emoțiile nașterii, din toate întâmplările primilor ani din viața fiicei sale, o piesă de teatru.

16
/05
/14

Experiențe bizare, iubiri ucigătoare, transformări neașteptate, zombi, exorciști, canibali – amatorii de senzații tari au la dispoziție trei secțiuni cu povești „întunecate”, la Festivalul Internaţional de Film Transilvania: Fără limită/ No Limit, Umbre/ Shadows și noua Midnight Delirium, un program special de filme difuzate la miezul nopții.

16
/05
/14

Cea de-a 67-a ediţie a Festivalului de Film de la Cannes (14 - 25 mai) este una a exceselor, conform afirmă editorii de la AFP, care au publicat o serie de date şi de cifre, pentru a argumenta această afirmaţie.

15
/05
/14

CRONICĂ DE FILM Era inevitabil ca un monstru spectaculos vizual precum Godzilla să fie adaptat la 3D. Numai că, în aparenta dorinţă de a livra ceva memorabil, realizatorii par să fi pierdut simţul măsurii, oferind un Godzilla gigantesc pentru standardele modelului, însă umbrit de două creaturi nuclearofage cu apucături exterminatoare.

15
/05
/14

Ziarul Metropolis şi MediaPro Distribution te trimit la cinema! Participă la concurs şi poţi câştiga 3 invitaţii duble pentru filmul „#selfie”, la Cinema City Sun Plaza din Bucureşti.

15
/05
/14

Filmul "Grace of Monaco", cu Nicole Kidman, a fost proiectat în deschiderea Festivalului de la Cannes, în afara competiţiei oficiale, şi a fost primit cu râsete, ironii şi critici de jurnaliştii din presa de specialitate, prezenţi la proiecţia care a avut loc miercuri.

15
/05
/14

Miercuri, 21 mai (19.00), la Sala Radio vă veţi întâlni cu Big Band-ul Radio, ansamblul creat în 1949, dirijat de-a lungul timpului de mari artişti ca Sile Dinicu, Cornel Popescu, Ion Cristinoiu şi Ionel Tudor. Amfitrionul serii va fi Florian Lungu.

14
/05
/14

În Univers, orice organism crește necontenit pînă apare anticorpul său. Totul apare dintr-o nevoie și cu un rost, nimic nu este întâmplător. E frumos să te poți considera muzician, artist, mai ales de jazz, de blues, de rock sau de world music… Da, prin așa ceva devii interesant pentru toți ceilalți. Ești diferit și te simți mai special. Așa și este, suntem diferiți, prin frazare, prin aspirații, talent, disponibilitate și asumarea pumnului primit tocmai de la cei pentru care ne dăruim și jucăm acest rol.