„Credit”-ul care schimbă oameni și relații, la Teatrul Metropolis
https://www.ziarulmetropolis.ro/credit-ul-care-schimba-oameni-si-relatii-la-teatrul-metropolis/

În această comedie se iau pe credit şi vise, promisiuni, principii, iar în timp ele se modifică – şi odată cu ele şi vieţile celor implicaţi. 2 cupluri, 4 persoane şi 1 vis: cel de a avea propria locuinţă. Visul acesta modifică însă prezentul, ceea ce e comic, ridicol, trist şi filozofic deopotrivă…

Un articol de Cristina Enescu Aky|3 iulie 2023

Rachel și Ben respectiv Melanie și Sam sunt două cupluri care vor, fiecare, să își cumpere un apartament în Londra. Ceea ce este încă imposibil momentan din punct de vedere financiar, motiv pentru care cei 4 prieteni decid să se mute deocamdată timp de un an într-un apartament închiriat de primii doi, al doilea cuplu urmând să împartă în secret chiria și spațiul micului apartament cu un singur dormitor. Doar că în acest răstimp apar probleme, cauzate inițial (sau aparent) de lipsa spațiului privat din apartament. Astfel, încep să iasă la iveală numeroase frustrări, neîmpliniri, egoisme. Zi după zi, aranjamentul locativ provoacă tot mai multe tensiuni în interiorul cuplurilor și mai ales între ele, astfel că se ajunge la punerea în discuție nu doar a planului inițial, ci chiar a prieteniilor, caracterelor, principiilor, a sacrificiilor pe care fiecare este dispus (sau nu) să le facă pentru a își atinge visul. Iar la un moment dar apare și o moștenire care încurcă și mai mult lucrurile (și relațiile).

Piesa scrisă de tânărul dramaturg britanic Matt Hartley a avut premiera în 2015 la Londra, iar la Teatrul Metropolis în mai anul acesta, într-o montare semnată de actorul și regizorul George Lepădatu (căruia i se mai joacă la Metropolis și spectacolele „Bad Jews” și „Brainstorm”). Este un text proaspăt, montat cu 4 actori și o echipă din tânăra generație, a cărei vibrație și autenticitate se simt de-a lungul întregului spectacol. Un spectacol ce împletește momentele comice (deseori mai mult pentru public decât pentru protagoniști…) cu perspective profunde asupra impactului pe care îl are viața în jungla urbană (a cărei exponentă supremă este Londra) asupra psihicului fiecăruia dintre cei care se luptă să își găsească și păstreze locul acolo.

De fapt, „Credit” nu este doar despre oameni prinși în efortul de a își găsi locul în marele oraș (sau în lume, în viață…) prin deținerea unei locuințe, ci despre unele din întrebările și dilemele cu care cu siguranță ne-am confruntat la un moment dat fiecare dintre noi: Cum ne este influențată identitatea și imaginea de sine de statutul social și financiar pe care îl avem (sau nu îl avem)? Suntem ceea ce deținem, sau relațiile pe care le cultivăm, sau altceva? Cum fluctuează realitatea pe care o percepem în funcție de interesele, dorințele și nevoile pe care le avem la un moment dat? Unde și ce este „acasă”? Ce valori sunt esențiale? Și de fapt cât de fideli suntem valorilor în care credem atunci când viața devine grea iar cei din jur devin, din aliați, obstacole?

„Credit” e un spectacol care abordează mai multe preocupări acute ale zilelor noastre, printre care intimitatea și calitatea spațiului privat (mai ales în era digitalizării avansate), calitatea relațiilor interumane în contextul presiunilor sociale și economice, soliditatea principiilor personale în fața provocărilor cotidianului – și, nu în ultimul rând, modul în care presiunea societății și a situației financiare influențează relațiile pe care le avem cu ceilalți.

Comicul e infuzat pe parcursul întregului spectacol cu accentele amărui ale ridicolului, nervilor și egoismului, dar și cu emoția unor apropieri și revelații. Așa cum spunea regizorul George Lepădatu (într-un interviu pe care îl puteți citi aici), „ o poveste „despre fragilitatea vremurilor pe care le trăim. Este despre orice tânăr care caută stabilitate și o viață de cuplu care să conducă spre o căsnicie fericită. Prin moștenirea unei sume considerabile, relațiile de prietenie dintre personaje sunt puse la îndoială. Produsul artistic Credit devine mult mai valoros datorită implicării și profesionalismului celor 4 tineri actori.”

*

CREDIT de Matt Hartley

Regia: George Lepădatu. Scenografia: Ana-Maria Mănăilă.

Cu: Diana Mănăilă, Jawad Shahbazimoghadam, Ana Bumbac, Andrei Barbu

Durată: 1h 40min

Spectacol nerecomandat tinerilor sub 14 ani!

 



26
/04
/24

Centrul Național al Dansului București (CNDB) anunță programul de spectacole pentru luna mai. Unul dintre evenimentele importante ale lunii este premiera spectacolului de dans contemporan Memetics, în coregrafia lui Sergiu Diță, urmată de trei producții CNDB – BLOT, Bodies on The Line, Patosfera și de Miercurea Lejeră, un proiect care prezintă pe scenă idei unice și irepetabile într-o formă performativă.

25
/04
/24

Asociația Culturală Control N dă startul înscrierilor la a treia ediție a New Draft. Rezidența de dezvoltare de scenarii dedicată proiectelor din România și Republica Moldova se adresează regizorilor și scenariștilor, proaspeților absolvenți de facultăți de profil și autorilor din medii conexe, cu proiecte în faza de început.

25
/04
/24

Cea de-a treia ediție din România a competiției de pictură live Art Battle va avea loc pe 27 aprilie, la Palatul Bragadiru din București (Calea Rahovei nr. 147-153) aducând în fața publicului atât concursul contra cronometru care aduce publicul în fața procesului de creație, alături de re-LEAF, o ediție de "interior" a târgului de artă contemporană LEAF (Limited Edition Art Fair) eveniment organizat de Galeria Celula de Artă în parteneriat cu Săfițicuminți. Biletele pentru public sunt disponibile pe LiveTickets.

24
/04
/24

O nouă traducere din opera lui Paul Auster, unul dintre cei mai spectaculoși și inventivi scriitori ai Americii, a cărui operă a fost publicată în mai mult de patruzeci de limbi, a ajuns de curând în librăriile fizice și online din întreaga țară.

22
/04
/24

6 manageri și 30 de ghizi și muzeografi din toată țara au participat la Râșnov la două sesiuni de training pentru dezvoltarea abilităților de gestionare și management strategic al obiectivelor de patrimoniu istoric, documentarea istorică, interpretarea informațiilor, comunicarea și interacțiunea directă cu publicul vizitator.

22
/04
/24

460 de ani se împlinesc pe 23 aprilie de la nașterea celui considerat cel mai mare dramaturg al tuturor timpurilor. Multe povești și multe legende au circulat despre el în tot acest timp.