De ce o iubim pe Agnès Varda
https://www.ziarulmetropolis.ro/de-ce-o-iubim-pe-agnes-varda/

CRONICĂ DE FILM Prezentat la Cannes în 2017, documentarul „Visages villages”, cel mai nou film al veteranei regizoare franceze Agnès Varda, realizat împreună cu artistul JR, este un colaj, un eseu de o inventivitate, jovialitate şi libertate molipsitoare. Filmul va putea fi văzut la One World Romania.

Un articol de Ionuţ Mareş|12 februarie 2018

Multipremiatul și extrem de lăudatul „Visages villages” (cu titlul în engleză „Faces Places”), cel mai nou documentar realizat de legendara regizoare franceză Agnès Varda, aici în colaborare cu artistul și fotograful francez cunoscut sub pseudonimul de JR, este un antidot, venit parcă dintr-o altă epocă cinematografică.

Un antidot, pe de o parte, la încrâncenarea, prețiozitatea și serialitatea multor filme de artă din marile festivaluri și, pe de altă parte, la cinismul, oportunismul sau manierismul mult prea multor autori contemporani, fie ei cu adevărat mari sau doar supraevaluați.

În vârstă de 89 de ani, Agnès Varda, care a fost recompensată recent cu un Oscar onorific, oferă un nou film extrem de personal despre artă (deci inclusiv cinema), memorie și apropierea de oamenii simpli care i-au populat întreaga filmografie. Un film-colaj, un eseu cinematografic de o inventivitate, jovialitate și libertate molipsitoare și seducătoare și care stimulează și prilejuiește o sinceră plăcere a privirii.

Împreună cu JR (34 de ani), cunoscut pentru tehnica de a fotografia chipuri de oameni obișnuiți și de a imprima aceste imagini, la o scară mai mare și printr-o metodă specială, pe diverse ziduri, ca un soi de lucrări murale moderne, Agnès Varda, cu look-ul său inconfundabil (părul în două culori, statura mică, în contrast cu mult mai tânărul său prieten, de unde și un efect comic foarte reușit), pornește într-o călătorie prin mai multe zone rurale, deloc glamour, din Franța pentru a întâlni oameni, a le asculta poveștile de viață și a-i implica în mici opere de artă ad-hoc realizate de JR și echipa sa.

Rezultă un road-movie atipic, în co-regie, în care extraordinara deschidere și reconfortanta curiozitate pe care cei doi artiști – din generații diferite, dar deveniți apropiați – o arată față de oamenii pe care îi întâlnesc și care au parte de memorabile portrete fotografice și cinematografice sunt dublate de o plăcere a jocului, de un ludic deloc gratuit.

Dar și de un permanent sentiment de melancolie dat de inevitabila conștientizare a trecerii timpului – după fiecare oprire, cei doi autori discută, așezați cu spatele la cameră și privind spre orizont, despre ei (Varda e intrigată, de pildă, că JR nu își dă niciodată jos ochelerii de soare, care îi amintesc de capriociosul prieten din tinerețe Jean-Luc Godard), despre ideile și experiențele lor, despre „personajele” cu care tocmai au vorbit.

Călătoria nu are un itinerariu clar prestabilit (discuția despre cum ar putea arăta drumul este pusă, jucăuș, în debutul filmului) și este ghidată mai ales de câte o idee, un sentiment sau o amintire a unuia dintre cei doi – tot atâtea pretexte de a (re)vizita locuri cu încărcătură sentimentală și de a imortaliza momente și oameni.

Iar montajul alert și lejer, muzica deopotrivă vioaie și reflexivă, precum și vocile din off și dialogurile celor doi co-regizori, artiști sensibili și cu gusturi apropiate, reflectă și chiar amplifică această aparentă dezordine, această logică imprevizibilă și fermecătoare a emoțiilor, această libertate formidabilă de a sfida convențiile și de a privi lumea cu bucurie, seninătate și empatie. Un mare film.

26
/11
/21

INTERVIU „Cu fiecare film am impresia că învăţ ceva nou despre meseria de actor”, afirmă într-un interviu cunoscutul actor franco-algerian Kad Merad, progatonist în comedia „Succes de public” („Un triomphe”, 2020), regizată de Emmanuel Courcol şi disponibilă în prezent în cinematografele din România.

22
/11
/21

„Titane”, cel mai șocant film al anului, ajunge în cinematografele din România din 3 decembrie, distribuit de Independența Film. Catalogat drept thriller psycho-sexy, „Titane” a stârnit valuri de șoc la Cannes, mai mulți spectatori pierzându-și cunoștința în timpul proiecției.

22
/11
/21

Primele trei filme din seria „Matrix” vor fi difuzate de Warner TV în luna decembrie, în așteptarea celui de-al patrulea lungmetraj, „Renașterea/ Resurrections”, care va fi lansat în preajma Crăciunului.

22
/11
/21

Viaţa grea din Gaza, violenţele asupra palestinienilor din teritoriile ocupate, agresiunile asupra femeilor în lumea arabă sau problema refugiaţilor se numără printre subiectele tratate de o serie de documentare care completează programul ediţiei din acest a Festivalului Filmului Palestinian.

17
/11
/21

Regizat de britanicul Edgar Wright, „Last Night in Soho” (2021) stă pe o idee grozavă. Ia un reflex des întâlnit al multora dintre noi, idealizarea unei anumite perioade, şi îl aruncă în aer cu stil.

10
/11
/21

CRONICĂ DE FILM Mi-e neaşteptat de greu să scriu despre „La civil” (2021), deşi e un film pe care am fost nerăbădător să îl văd. „Waiting for August” (2014), documentarul cu care a debutat Teodora Mihai, regizoare din Belgia, dar de origine română, m-a impresionat când l-am văzut şi încă îi port o amintire puternică.