De trei ori horror
https://www.ziarulmetropolis.ro/de-trei-ori-horror/

Competiţia de lungmetraje din cea de-a doua zi a Dracula Film: Horor & Fantasy Festival de la Braşov a propus trei filme venite din culturi diferite (americană, franceză şi irlandeză), bine jucate şi bine regizate.

Un articol de Ionuţ Mareş|3 octombrie 2014

Prima din cele două zile din competiția de lungmetraje de la Dracula Film: Horor & Fantasy Festival de la Braşov a adus joi trei filme (toate din 2014 și în premieră în România) care, deși încadrabile aceluiași gen, sunt realizate în stiluri diferite. Dar au și câțiva tropi comuni și indispensabili pentru filmele horror (din care iese în evidență prezența copiilor ca mijloc la îndemână de a manipula emoțiile spectatorului).

„At Devil’s Door (Home)”/„La poarta Diavolului”, un film american regizat de Nicholas McCarthy, urmează tiparul clasic, aproape desuet, al genului. Și are o serie de mărci care sunt ușor de recunoscut. La nivel narativ oferă ca premise dispariția și sinuciderea unei fete, o casă bântuită de o forță malefică și morți neelucidate.

Nu lipsesc nici câteva simboluri care au bântuit imaginația autorilor de filme horror de-a lungul timpului: diavolul care pătrunde în trupuri de femei, crucea, oglinda care reflectă realități paralele, ideea de bani ca ochi al dracului, copilul înfricoșător.

Și în privința conceptului regizoral, „At Devil’s Door” punctează unele semne clasice: cadre întunecate pe fundal sonor de furtună, tăieturi bruște la montaj, muzică amenințătoare, apariții și dispariții în plan secund.

În schimb, filmul francez „Aux yeux de vivants”, scris și regizat de Alexandre Bustillo și Julien Maury, aduce prospețime, fiind un concurent serios la Trofeul Dracula. Deși producție franceză, setting-ul urmărește tiparele din filmele americane de gen, pe care le însușește riguros, dar le revigorează spectaculos.

Și răstoarnă ideea clasică ce i-a speriat întotdeauna pe producătorii americani: poți omorî adulții, însă în niciun caz copiii, presupusa limită de suportabilitate a spectatorului.

Cei doi regizori nu menajează însă publicul și îmbină sugestia terifiantă cu violența explicită și pe alocuri greu de suportat, într-un film inteligent și indispensabil pentru pasionați.

Cel de-al treilea film prezentat în competiție a fost „The Canal”/„Canalul”, de irlandezul Ivan Kavanagh. Pornit de la ideea casei bântuite de posibila fantomă a unui tată și soț care și-a ucis familia la începutul secolului 20, filmul se transformă în povestea unui bărbat care pare că începe să-și piardă mințile după ce descoperă că soția are un amant.

Filmul este construit din perspectiva subiectivă și alterată a protagonistului, astfel că spectatorul este atras fără drept de apel în obsesiile acestui narator deloc credibil, în mintea sa marcată de drama sentimentală și de filmele cu crime vechi de un secol pe care le vede în calitate de angajat al Arhivei de Filme.

„The Canal” este un horror intens și bine strunit, cu o coloană sonoră puternică și exemplar executată. Și reușește să-și depășească genul, prin întrebarea pe care o lansează: cât de mult influențează imaginile și filmele imaginarul omului modern?

04
/11
/21

Ce-mi place foarte mult la cinema-ul furios al lui Nadav Lapid este că nu ştii niciodată unde te va duce şi în ce fel te va învălui. Singurul lucru pe care poţi să îl anticipezi este că vei fi surprins. Nu-ţi rămâne decât să te laşi purtat de ideile sale neconvenţionale şi incomode.

01
/11
/21

CRONICĂ DE FILM În „A Hero” (2021), noul său lungmetraj, câştigător ex-aequo al Grand Prix la Cannes, regizorul iranian Asghar Farhadi îşi recâştigă inspiraţia creatoare care l-a consacrat printre marii autori de cinema contemporani.

31
/10
/21

Nu se poate spune că regizorul Gaspar Noé a avut vreodată o viziune luminoasă asupra vieţii. Dimpotrivă – cinema-ul său s-a inspirat întotdeauna din cele mai tulburătoare pulsiuni umane, pe care le-a transformat într-un combustibil extrem de inflamabil. Însă „Vortex”, prezentat anul acesta la Cannes în afara competiţiei, este probabil cel mai întunecat film al său, oricât de ciudat ar suna asta.

30
/10
/21

Întâmplarea a făcut să văd în aceeaşi zi de la „Les Films de Cannes a Bucarest” două titluri din Rusia, ambele incluse în secţiunea Un Certain Regard a ediţiei din acest an a evenimentului de pe Croazetă - „Unclenching the Fists”, de Kira Kovalenko, şi House Arest”, de Aleksei Gherman Jr.

29
/10
/21

CRONICĂ DE FILM În a doua parte a relatărilor despre Festivalul „Les Films de Cannes a Bucarest” vă propunem să descoperiţi filmul câştigător al Premiului Juriului pe Croazetă, fascinantul „Memoria” al thailandezului Apichatpong Weerasethakul.

27
/10
/21

CRONICĂ DE FILM Prima parte a unui „jurnal” despre ediţia din acest an a Festivalului „Les Films de Cannes à Bucarest” - câteva observaţii despre surprizătorul documentar „Cow”, al britanicei Andrea Arnold.

27
/10
/21

După o lungă perioadă de așteptare, FILM MENU, revista de cultură cinematografică editată de studenții Facultății de Film din cadrul Universității Naționale de Artă Teatrală și Cinematografică „Ion Luca Caragiale” București, sub umbrela UNATC PRESS, își lansează cel de-al 29-lea număr. Evenimentul va avea loc la București, în după-amiaza zilei de sâmbătă, 30 octombrie, la Cinemateca Eforie (strada Eforie 2) și include două proiecții conexe.

26
/10
/21

La Civil, filmul Teodorei Ana Mihai, care i-a adus anul acesta la Cannes Prix de l'Audace la secțiunea Un Certain Regard, se vede acum în cadrul Festivalului Les Films de Cannes à Bucarest, la București, Cluj și Iași, iar de vineri, 29 octombrie, intră în cinematografele din toată țara.

26
/10
/21

Întâmplări fatale, criminali în serie, experimente cu urmări grave, vampiri și alte creaturi ale nopții sunt elementele cheie ale săptămânii filmelor de Halloween la Warner TV. Postul de televiziune propune unele dintre cele mai populare filme horror și SF, de la „From Hell” și „Halloween: H20” la maraton „Final Destination”, care pot fi vizionate până pe 31 octombrie.

25
/10
/21

În urma anunțării noilor reguli de siguranță sanitară, cea de-a 12-a ediție a Les Films de Cannes à Bucarest continuă să aducă filmele și evenimentele anunțate, modificându-și programul pentru a respecta noile restricții ce intră în vigoare de astăzi.