De văzut în București: expoziția „Abstract Fluidity”, de Andrea Tivadar, la Estopia Art Gallery
https://www.ziarulmetropolis.ro/de-vazut-in-bucuresti-expozitia-abstract-fluidity-de-andrea-tivadar-la-estopia-art-gallery/

Galeria Estopia prezintă, între 21 martie şi 18 aprilie 2019, „Abstract Fluidity”, de Andrea Tivadar: o expoziţie-eveniment care continuă proiectul iniţiat de cea mai nouă galerie de artă din Bucureşti şi dedicat celor mai experimentale şi inovatoare voci tinere din peisajul artistic românesc.

Un articol de Liliana Matei|24 martie 2019

Substituind abordarea figurativă cu o formă de „creație sintetică”, de abstractizare a realității, tânăra artistă originară din Satu-Mare, în prezent doctorand la Universitatea de Artă și Design din Cluj-Napoca, este convinsă că „arta este cea mai sinceră expresie a vieții reale”. Dar ceea ce vedem în lucrările ei nu e nici pe departe „realitatea” în sensul convențional: într-un joc fascinant de forme și volume, Andrea Tivadar restituie pe pânză mai degrabă o reinterpretare esențializată a realității imaginate sau inventate.

Cu o uluitoare capacitate de a crea incredibile profunzimi și volumetrii spațiale fără o aparentă ancorare în figurativ (alta decât cea creată, prin conexiuni subiective, în mintea privitorului), artista invită spectatorul în propriul său laborator interior, acolo unde realitățile secunde, invizibile, misterioase și transparente iau locul formelor recognoscibile din lumea vizibilă. Tubulaturi și împletituri împrumutate, parcă, dintr-o reverie acaparată de peisaje industriale, cilindri, forme geometrice și vagi reminiscențe sau aluzii organice compun universul pictural al Andreei Tivadar, pe care artista îl cataloghează ca „un spațiu al tuturor posibilităților”, într-o viziune care „impune puritatea și simplitatea lucrurilor”.

Întrebată de ce a ales arta abstractă într-un context în care neo-figurativul continuă să aibă un ton dominant astăzi, artista dă un răspuns foarte interesant: abstractizarea, crede ea, creează o mișcare fluidă prin care lucrurile „capătă energie, ceea ce permite spectatorului să intre într-o stare de tranziție, în care să se poată concentra asupra mecanismelor interne ale picturii”. Altfel spus, Andrea Tivadar își propune să aducă spectatorul într-o zonă a granițelor fluide, acolo unde reprezentarea „realității” pe pânză devine un spațiu al negocierii permanente între intenția artistului și percepția celui care privește. Abstracții fluide despre realități subiective în noua serie de lucrări de Andrea Tivadar.

Andrea Tivadar s-a născut în 1991 la Botiz, Satu-Mare, trăiește și lucrează la Cluj-Napoca.

A obținut licența și masteratul în pictură la Universitatea de Artă și Design din Cluj-Napoca, unde în prezent își definitivează doctoratul. În 2014 a primit o bursă de studii la École Supérieure d’Art de Bretagne, Rennes, Franța, urmată de o altă bursă la Associazione Socio-Culturale ProCultura – RoArte din Roma, în 2016, și la Galeria Deák Erika din Budapesta, în 2017. În 2018 a câștigat bursa pentru pictură Teodor Moraru. A participat la numeroase expoziții de grup, între care The Existential Space of Virtuality, Galeria Deák Erika, Budapesta, Tra segno e colore, Accademia di Romania in Roma, Do It Yourself, Spațiul Cultural Gara Mică, Cluj-Napoca, în 2016; Noul locatar, Centrul de Interes, Cluj-Napoca, Breaking Rules, Muzeul de Artă din Cluj-Napoca, în 2017; Meanwhile in Painting, Budapest Galéria și Imaginea în pictură. Despre ieșirea în realitate, Galeria Quadro, Cluj-Napoca, în 2018.

Curatori:

Irina Ungureanu

Edwin Hughes Scorretti

Galeria Estopia

Strada Bocșa nr. 5, sector 2, București

E-mail: [email protected]

Program: Marți – Sâmbătă, între orele 12.00 – 18.00

Duminică, luni: La cerere

Mai multe detalii pe site-ul www.estopiaartgallery.com (în curs de completare) și pe paginile Estopia Art Gallery de Facebook și Instagram.

02
/10
/18

Agenţia de publicitate Papaya Advertising a lansat, ieri, un clip numit “Copiii referendumului”, prin care îndeamnă la boicotarea referendumului pentru redefinirea familiei în Constituţie. Spotul, inspirat din serialul “The Handmaid’s Tale” (“Povestea slujitoarei”), în care este descrisă viaţa din Gilead, un stat condus de un regim totalitar ultra-religios, unde femeile sunt folosite pentru a procrea, s-a viralizat în scurt timp pe rețelele de socializare.

01
/10
/18

A apărut o necesară carte-album, „CineBucurești. 100 de ani de modernitate - Sala de cinema”, coordonată de arhitectul Mihaela Pelteacu și cineastul Laurențiu Damian. Un volum despre istoria glorioasă a sălilor de cinema din București, care trezește nostalgii dar induce și tristețe din cauza stării actuale de degradare a cinematografelor.

27
/08
/18

Făget a devenit în această vară o destinație culturală găzduind prima manifestare artistică din cadrul proiectului Cămine în Mișcare / Moving Fireplaces, eveniment ce face parte dintr-o suită de astfel de activități pregătite de Asociația Timișoara Capitală Culturală Europeană și Asociația Prin Banat.

16
/08
/18

În luna august, Asociația Montage dă startul celui mai nou proiect cultural „FUChS(ilis)-ISMUL, EXPERIMENT SOCIO-CROMATIC DE MUZICĂ ȘI MIȘCARE desenat cum se cuvine de Pâlnie și Stamate pe uvertura șalvarilor lui Ismail si Turnavitu de pe lângă Cârligații lui Gayk” sau, mai pe scurt, FUChSIADA, un spectacol „work in progress” conceput de Anca Maria COLȚEANU după scrierile lui URMUZ și produs de artistul Anca Maria Ciofîrlă.

06
/08
/18

Reclama online realizată de Montreal Museum of Fine Arts pentru expoziţia de vară a fost blocată de platforma Facebook pentru că folosea nuduri abstracte pictate de Pablo Picasso. Muzeul a fost nevoit să ia legătura direct cu compania, pentru a reuşi să publice online advertorialul (puteți vedea reclama video în interiorul articolului).