Delon va primi Palme d’Or-ul onorific, în ciuda comentariilor controversate despre femei
https://www.ziarulmetropolis.ro/delon-va-primi-palme-dor-ul-onorific-in-ciuda-comentariilor-controversate-despre-femei-si-sustinerii-extremei-drepte/

Festivalul de Film de la Cannes îşi menţine decizia de a-i acorda actorului Alain Delon, criticat pentru comentarii despre femei şi susţinerea extremei drepte franceze, trofeul Palme d’Or onorific.

Un articol de Petre Ivan|8 mai 2019

În urma anunţului făcut pe 17 aprilie de organizatorii festivalului, fondatoarea Women and Hollywood, Melissa Silverstein, a spus că a fost „extrem de dezamăgită” că evenimentul va omagia o persoană cu astfel de „valori dezgustătoare”.

Silverstein a scris că Delon „a admis public că a pălmuit femei, s-a alăturat Frontului Naţional rasist şi antisemit, a susţinut că să fii gay este «împotriva naturii»”.

„Festivalul de Film de la Cannes militează pentru diversitate şi inclusiune. Prin recompensarea domnului Delon, Cannes onorează aceste valori dezgustătoare”, a adăugat ea.

În replică, organizatorii festivalului au spus că îl oferă trofeul onorific lui Delon pentru că „este un actor legendar şi parte din istoria Cannes, la fel ca Woody Allen, Clint Eastwood şi Agnès Varda. (…) După Jean-Paul Belmondo şi Jean-Pierre Léaud, a părut crucial pentru noi să îl celebrăm pe emblematicul actor Alain Delon”.

Remarcile lui au fost criticate şi în trecut, însă actorul nu a fost niciodată acuzat de violenţă domestică sau alte infracţiuni.

Un simbol al industriei cinematografice europene, Alain Delon a jucat în peste 80 de filme, sub îndrumarea unora ca Michelangelo Antonioni, Luchino Visconti, Jean-Pierre Melville şi Jean-Luc Godard, şi alături de actori precum Romy Schneider, Jean Gabin, Yves Montand şi Lino Ventura.

Legătura lui Delon cu Festivalul de la Cannes datează de la începutul carierei lui. Pe 13 mai 1961, el a păşit prima dată pe covorul roşu de pe Croazetă, când a prezentat filmul „Che gioia vivere”. Treizeci de ani mai târziu, şi-a făcut o apariţie spectaculoasă cu elicopterul şi barca pentru a prezenta „Nouvelle vague”. El a prezentat câştigătorul Palme d’Or şi a fost prezent la a 60-a aniversare a evenimentului.

Într-un interviu acordat anul trecut, Delon a recunoscut, după ce a fost întrebat dacă s-a comportat vreodată nepotrivit cu femeile, că a pălmuit câteva femei în viaţa lui.

În 2015, într-un alt interviu, el a spus: „Nu sunt împotriva mariajului între persoane de acelaşi sex, nu-mi pasă, dar sunt împotriva adopţiei făcute de oameni de acelaşi sex. Mi-e greu să trăiesc în vremurile astea, când trivializăm ce este împotriva naturii”.

Cât priveşte Frontul Naţional de extremă dreaptă, Delon a spus că a fost prieten mult timp cu fondatorul partidului, Jean-Marie Le Pen, pe care l-a cunoscut în timpul războiului din Indochina, înainte ca Le Pen să îşi înceapă cariera politică. În 2013, actorul a precizat că a înţeles şi susţinut extrema dreaptă în Franţa şi Elveţia. Delon a spus că a votat candidaţii conservatori alţii decât ai Frontului Naţional, condus acum de fiica lui Le Pen, Marine. La alegerile prezidenţiale recente din Franţa, Delon a declarat că l-a votat pe conservatorul Francois Fillon. Înainte, l-a susţinut pe Nicolas Sarkozy.

Într-un interviu publicat recent de Le Mondo, Alain Delon a spus că după 60 de ani de carieră, zilele lui în actorie s-au dus. „Este un singur lucru pe care l-am ratat şi care mă va urmări: mi-ar fi plăcut să fi lucrat sub îndrumarea unei regizoare înainte de a muri”, a adăugat el, menţionându-le pe Lisa Azuelos („Dalida”) şi Maiwenn („Polisse”).

Cel mai recent film în care a jucat Delon este „S Novym godom, mamy!” (2012) şi este anunţat că va face parte din distribuţia „La maison vide”, de Patrice Leconte, alături de Juliette Binoche.

Foto: Alain Delon – facebook

13
/05
/21

„Acasă” (r. Radu Ciorniciuc), „colectiv” (r. Alexander Nanau), „Ivana cea groaznică” (r. Ivana Mladenovic) și „Tipografic majuscul” (r. Radu Jude) sunt filmele care intră oficial în cursa pentru trofeul Gopo la categoria Cel mai bun film de lungmetraj.

06
/05
/21

Dintre zecile de filme româneşti disponibile Netflix, vă recomandăm trei documentare – poate mai puţin cunoscute, dar extrem de ofertante. Există mai multe filme de non-ficţiune româneşti pe platformă, însă cele trei propuneri sunt de neocolit.

22
/04
/21

CARTEA DE CINEMA A apărut recent, la Editura Universităţii din Bucureşti, o substanţială şi pasionantă carte: „Umorul între divertisment şi ideologie. O istorie culturală a filmelor de comedie din România comunistă (1948-1965)”. Volumul - lectură obligatorie - este teza de doctorat a tânărului istoric Eugen Ignat.

22
/04
/21

Pe lângă retrospectiva amplă Ulrike Ottinger, ediția a 14-a a festivalului One World România va cuprinde două focusuri pe colective cinematografice care s-au luptat cu armele specifice mediului pentru a sprijini cauza feministă, ambele învârtindu-se în jurul personalității lui Delphine Seyrig: Focus Delphine Seyrig și Focus Centrul Simone de Beauvoir.

21
/04
/21

CRONICĂ DE FILM Ar fi nedrept să nu i se recunoască regizoarei Chloé Zhao meritul pentru generozitatea faţă de marginali din spatele celui de-al treilea film al ei, „Nomadland” (2020), câştigător al Leului de Aur la Festivalul de la Veneţia şi favorit la Premiile Oscar.

20
/04
/21

Filme selecționate sau premiate în marile festivaluri ale anului trecut - Cannes, Veneția și San Sebastián - dar și noutăți absolute semnate de regizori precum Pedro Almodóvar sau François Ozon vor completa seria de surprize rezervate publicului TIFF, la cea de-a 20-a ediție.