Despre noile practici scenice și „Regia Românească, de la act de interpretare la practici colaborative”
https://www.ziarulmetropolis.ro/despre-noile-practici-scenice-si-regia-romaneasca-de-la-act-de-interpretare-la-practici-colaborative/

Volumul bilingv (română-engleză) „Regia Românească, de la act de interpretare la practici colaborative”, coordonat de către Oltiţa Cîntic şi editat de Festivalul Internaţional de Teatru pentru Publicul Tânăr din Iaşi, în parteneriat cu AICT.RO a fost publicat în 2016, la Editura Timpul.

Un articol de Monica Andrei|27 februarie 2017

Coordonatoarea își ia ca punct de plecare în demonstrația cărții sale figura regizorului, pentru că acesta a transformat de-a lungul timpului radical artele spectacolului. Își propune ca să arate unde ne aflăm din punct de vedere al noilor practici scenice. Este o carte de referință despre creatori ai spectacolului de teatru. Sunt trasee de viață și carieră ale regizorilor de teatru care au debutat după 1990: Radu Afrim, Geanina Cărbunariu, Catinca Drăgănescu, Eugen Jebeleanu, Bogdan Georgescu, Cristi Juncu, Radu-Alexandru Nica, Theodor Christian Popescu, Leta Popescu, Bobi Pricop.

Cartea se citește ușor. Te atrage să o deschizi din când în când, pentru că îți amintește despre cum au plăsmuit lumi, sau cum și-au imaginat tipologii și destine regizorii amintiți. Își are locul meritat în biblioteca oricui, dar mai ales în istoria contemporană a teatrului românesc.

carte zmDespre volumul apărut dintr-o necesitate estetică, teatrologul Oltița Cîntec precizează: „La noi, schimbarea structurală sperie sistemul, iar rezistența la transformare e aproape inerțială. Teatrul românesc favorizează modul de producție al regizorului, e, în continuare, un teatru de regizor, poziția rămânând prima în caseta realizatorilor înscriși pe afiș. Artiștii din sumar sunt figuri care s-au distins prin politicile de scenă și ilustrează trecerea de la modelul unic al regiei ca act de interpretare la formule colaborative, într-o cultură teatrală unde coabitează stiluri și formate diverse. Vocabularele regizorale ale celor din listă diferă de la sensibil la radical, fiecare căutând formula ce i se potrivește, care-i stimulează mecanismele creative”.

Oltița Cîntec este critic de teatru, profesor asociat la Universitatea de Arte „George Enescu“ din Iaşi, director artistic al Teatrului „Luceafărul“, doctor în Teatrologie, curator pentru mai multe festivaluri ale artelor spectacolului, autoare a mai multor volume de critică, teorie și istorie a teatrului și spectacolului contemporan, multe dintre ele premiate, dintre care amintim: Teatrografii”, Editura Timpul (2008), „Hermeneutici teatrale”, Editura Niculescu (2010), „Silviu Purcărete sau privirea care înfățișează”, Editura Cheiron, Teatrul Azi (2011) și co-autor al mai multor volume editate în România și străinătate. Articolele și sutdiile sale au apărut în mai multe reviste academice, de teatru și cultură din țară și străinătate. A susținut prelegeri și lucrări despre teatrul românesc în țară și străinătate, cea mai recentă, fiind cea de la Festivalul BITEF, Belgrad, 2016, în cadrul Congresului Mondial al Criticilor de Teatru. A fost nominalizată de două ori la Premiul UNITER (2007, 2012). Este președinta Asociației Internaționale a Criticilor de Teatru – România, (AICT.RO)



23
/11
/14

Ana Blandiana, una dintre cele mai cunoscute poete din România pe plan internațional, va fi prezentă, în perioada 24 - 29 noiembrie, în Spania, într-un turneu de promovare în Pamplona, Salamanca și Madrid, a volumului "Patria mea A4", cea mai recentă carte a autoarei apărută în limba spaniolă.

19
/11
/14

Cărţi scrise de Andrei Pleşu, Gabriel Liiceanu, Horia-Roman Patapievici, Lucian Boia, Haruki Murakami şi Orhan Pamuk, dar şi volumul autobiografic al preşedintelui ales al României Klaus Iohannis se numără printre noutăţile editoriale de la Târgul Internaţional Gaudeamus-Carte de învăţătură 2014.

17
/11
/14

În acest an, Rusia va fi prezentǎ ȋn calitate de invitat de onoare la Targul Gaudeamus (19-23 noiembrie), cu un stand de peste 1.000 de cărți provenind de la cele mai importante edituri din Federația Rusǎ și cu un bogat program de activitǎți culturale.