Despre noile practici scenice și „Regia Românească, de la act de interpretare la practici colaborative”
https://www.ziarulmetropolis.ro/despre-noile-practici-scenice-si-regia-romaneasca-de-la-act-de-interpretare-la-practici-colaborative/

Volumul bilingv (română-engleză) „Regia Românească, de la act de interpretare la practici colaborative”, coordonat de către Oltiţa Cîntic şi editat de Festivalul Internaţional de Teatru pentru Publicul Tânăr din Iaşi, în parteneriat cu AICT.RO a fost publicat în 2016, la Editura Timpul.

Un articol de Monica Andrei|27 Februarie 2017

Coordonatoarea își ia ca punct de plecare în demonstrația cărții sale figura regizorului, pentru că acesta a transformat de-a lungul timpului radical artele spectacolului. Își propune ca să arate unde ne aflăm din punct de vedere al noilor practici scenice. Este o carte de referință despre creatori ai spectacolului de teatru. Sunt trasee de viață și carieră ale regizorilor de teatru care au debutat după 1990: Radu Afrim, Geanina Cărbunariu, Catinca Drăgănescu, Eugen Jebeleanu, Bogdan Georgescu, Cristi Juncu, Radu-Alexandru Nica, Theodor Christian Popescu, Leta Popescu, Bobi Pricop.

Cartea se citește ușor. Te atrage să o deschizi din când în când, pentru că îți amintește despre cum au plăsmuit lumi, sau cum și-au imaginat tipologii și destine regizorii amintiți. Își are locul meritat în biblioteca oricui, dar mai ales în istoria contemporană a teatrului românesc.

carte zmDespre volumul apărut dintr-o necesitate estetică, teatrologul Oltița Cîntec precizează: „La noi, schimbarea structurală sperie sistemul, iar rezistența la transformare e aproape inerțială. Teatrul românesc favorizează modul de producție al regizorului, e, în continuare, un teatru de regizor, poziția rămânând prima în caseta realizatorilor înscriși pe afiș. Artiștii din sumar sunt figuri care s-au distins prin politicile de scenă și ilustrează trecerea de la modelul unic al regiei ca act de interpretare la formule colaborative, într-o cultură teatrală unde coabitează stiluri și formate diverse. Vocabularele regizorale ale celor din listă diferă de la sensibil la radical, fiecare căutând formula ce i se potrivește, care-i stimulează mecanismele creative”.

Oltița Cîntec este critic de teatru, profesor asociat la Universitatea de Arte „George Enescu“ din Iaşi, director artistic al Teatrului „Luceafărul“, doctor în Teatrologie, curator pentru mai multe festivaluri ale artelor spectacolului, autoare a mai multor volume de critică, teorie și istorie a teatrului și spectacolului contemporan, multe dintre ele premiate, dintre care amintim: Teatrografii”, Editura Timpul (2008), „Hermeneutici teatrale”, Editura Niculescu (2010), „Silviu Purcărete sau privirea care înfățișează”, Editura Cheiron, Teatrul Azi (2011) și co-autor al mai multor volume editate în România și străinătate. Articolele și sutdiile sale au apărut în mai multe reviste academice, de teatru și cultură din țară și străinătate. A susținut prelegeri și lucrări despre teatrul românesc în țară și străinătate, cea mai recentă, fiind cea de la Festivalul BITEF, Belgrad, 2016, în cadrul Congresului Mondial al Criticilor de Teatru. A fost nominalizată de două ori la Premiul UNITER (2007, 2012). Este președinta Asociației Internaționale a Criticilor de Teatru – România, (AICT.RO)



12
/03
/19

Librăria Humanitas de la Cișmigiu (Bld. Regina Elisabeta nr.38) vă invită miercuri, 13 martie, de la orele 19.00, la lansarea romanului „Hemingway și cu mine” de Paula McLain, o emoționantă reconstituire ficțională a iubirii dintre Ernest Hemingway și celebra corespondentă de război și scriitoare americană Martha Gellhorn.

07
/03
/19

METROPOLIS SPECIAL Din 8 martie o redescoperim pe Nina Cassian prin intermediul documentarului „Distanța dintre mine și mine”, semnat de Mona Nicoară și Dana Bunescu, ocazie cu care vă propunem o incursiune în viața poetei cu ajutorul notelor sale de jurnal.

06
/03
/19

CRONICĂ DE FILM „Distanța dintre mine și mine” (2018), de Mona Nicoară și Dana Bunescu, nu este important doar prin valoarea de document – Nina Cassian filmată în ultima perioadă a vieţii. Este un documentar ambițios prin montajul care pune în dialog memoria personală a scriitoarei și arhivele din timpul comunismului.

05
/03
/19

Oficial, este primăvară, iar cititorii își pot abandona hainele groase în dulapuri pentru a face loc sacoșelor din pânză încărcate cu cărți. Iată propunerile Grupului Editorial ART pentru noul sezon!

28
/02
/19

Este numită „un Salinger al generației Snapchat”, iar despre irlandeza Sally Rooney s-a mai spus că este „primul mare scriitor millenial” (The New York Times) și că „pur și simplu îți citește toate gândurile” (Vogue). Romanul său de debut, „Conversații cu prieteni”, a apărut la Curtea Veche Publishing. Volumul, numit de The Millions „un debut miraculos” a fost primit cu mult entuziasm și a fost recompensat deja cu premii importante.

26
/02
/19

Pe 28 februarie, de la ora 19.00, publicul larg, dar și cel de specialitate este așteptat la o reîntâlnire cu Eugène Ionesco, celebrul dramaturg fiind invitatul „virtual” al dezbaterii Eugen Ionescu/Eugène Ionesco: teatru și identitate culturală, prin intermediul unui interviu de arhivă unic și prea puțin cunoscut – pus la dispoziție de către Departamentul Arhivă Media și Documentare al TVR. Fragmente din acest interviu, realizat în anul 1967, vor fi proiectate în cadrul dezbaterii de la Teatrelli.

25
/02
/19

Editura Humanitas îi așteaptă pe iubitorii de carte marți, 26 februarie, de la ora 18.00, la Biblioteca Centrală Universitară „Mihai Eminescu“ din Iași, la lansarea volumului "România, te iubesc!" (bestseller Gaudeamus 2018), cu texte de Paula Herlo, Rareș Năstase, Alex Dima, Cosmin Savu, Paul Angelescu și cuvânt înainte de Cristian Leonte, 

22
/02
/19

Douăsprezece episoade din viața scriitorului Romain Gary, surprinse de François-Henri Désérable în romanul-tribut „Un anume domn Piekielny” (Editura Humanitas Fiction).

Page 1 of 8912345...102030...Last »