Despre noile practici scenice și „Regia Românească, de la act de interpretare la practici colaborative”
https://www.ziarulmetropolis.ro/despre-noile-practici-scenice-si-regia-romaneasca-de-la-act-de-interpretare-la-practici-colaborative/

Volumul bilingv (română-engleză) „Regia Românească, de la act de interpretare la practici colaborative”, coordonat de către Oltiţa Cîntic şi editat de Festivalul Internaţional de Teatru pentru Publicul Tânăr din Iaşi, în parteneriat cu AICT.RO a fost publicat în 2016, la Editura Timpul.

Un articol de Monica Andrei|27 Februarie 2017

Coordonatoarea își ia ca punct de plecare în demonstrația cărții sale figura regizorului, pentru că acesta a transformat de-a lungul timpului radical artele spectacolului. Își propune ca să arate unde ne aflăm din punct de vedere al noilor practici scenice. Este o carte de referință despre creatori ai spectacolului de teatru. Sunt trasee de viață și carieră ale regizorilor de teatru care au debutat după 1990: Radu Afrim, Geanina Cărbunariu, Catinca Drăgănescu, Eugen Jebeleanu, Bogdan Georgescu, Cristi Juncu, Radu-Alexandru Nica, Theodor Christian Popescu, Leta Popescu, Bobi Pricop.

Cartea se citește ușor. Te atrage să o deschizi din când în când, pentru că îți amintește despre cum au plăsmuit lumi, sau cum și-au imaginat tipologii și destine regizorii amintiți. Își are locul meritat în biblioteca oricui, dar mai ales în istoria contemporană a teatrului românesc.

carte zmDespre volumul apărut dintr-o necesitate estetică, teatrologul Oltița Cîntec precizează: „La noi, schimbarea structurală sperie sistemul, iar rezistența la transformare e aproape inerțială. Teatrul românesc favorizează modul de producție al regizorului, e, în continuare, un teatru de regizor, poziția rămânând prima în caseta realizatorilor înscriși pe afiș. Artiștii din sumar sunt figuri care s-au distins prin politicile de scenă și ilustrează trecerea de la modelul unic al regiei ca act de interpretare la formule colaborative, într-o cultură teatrală unde coabitează stiluri și formate diverse. Vocabularele regizorale ale celor din listă diferă de la sensibil la radical, fiecare căutând formula ce i se potrivește, care-i stimulează mecanismele creative”.

Oltița Cîntec este critic de teatru, profesor asociat la Universitatea de Arte „George Enescu“ din Iaşi, director artistic al Teatrului „Luceafărul“, doctor în Teatrologie, curator pentru mai multe festivaluri ale artelor spectacolului, autoare a mai multor volume de critică, teorie și istorie a teatrului și spectacolului contemporan, multe dintre ele premiate, dintre care amintim: Teatrografii”, Editura Timpul (2008), „Hermeneutici teatrale”, Editura Niculescu (2010), „Silviu Purcărete sau privirea care înfățișează”, Editura Cheiron, Teatrul Azi (2011) și co-autor al mai multor volume editate în România și străinătate. Articolele și sutdiile sale au apărut în mai multe reviste academice, de teatru și cultură din țară și străinătate. A susținut prelegeri și lucrări despre teatrul românesc în țară și străinătate, cea mai recentă, fiind cea de la Festivalul BITEF, Belgrad, 2016, în cadrul Congresului Mondial al Criticilor de Teatru. A fost nominalizată de două ori la Premiul UNITER (2007, 2012). Este președinta Asociației Internaționale a Criticilor de Teatru – România, (AICT.RO)



05
/12
/18

În această seară, de la ora 19.00, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (Bd. Regina Elisabeta nr.38) se lansează romanul Scara lui Iakov de Ludmila Uliţkaia, tradus în limba română de Gabriela Russo, bestseller Gaudeamus 2018, recent apărut în colecția Raftul Denisei, un roman-parabolă, „o saga de familie traversând patru generații și un secol de cultură rusă, căreia îi dă glas o femeie uluitoare“ (Il Giornale).

30
/11
/18

La 100 de ani de la 1 Decembrie 1918, vă propunem să ne amintim de regina cu rol neîndoielnic în realizarea României Mari: Maria a României, așa cum a surprins-o celebrul scriitor, diplomat și călător al perioadei interbelice – francezul Paul Morand, în volumul „București” (editura Humanitas).

27
/11
/18

Marți, 4 decembrie, de la ora 16.00, la Clubul Teatrelli din București va avea loc lansarea celui de-al zecelea volum semnat de Octavian Saiu: „Clipa ca imagine. Teatru și fotografie”, publicat la Editura Nemira.

23
/11
/18

"Suntem urmaşii a tot ce s-a întâmplat în această ultimă sută de ani, începută prin miraculosul efort care a dat sens mileniilor anterioare.(...)" - Ana Blandiana. Cunoscuta scriitoare va susţine conferinţa cu tema "Centenarul, un exerciţiu de exorcizare", duminică, 2 decembrie, de la ora 11.00, la Sala Pictura a TNB.

22
/11
/18

Regina Elena este una dintre reginele a căror viață o cunoaștem mai puțin, o regină mamă între suferință și bucurie, dragoste de popor, datorie de neam, dar și frica de a fi departe de fiul ei Mihai. Un creuzet de iubire și speranță, de frică și îndoială, dar și bunătate și împăcare sufletească. Regina - mamă Elena, Mariajul și Despărțirea de Carol al II-lea din colecția Istorie cu blazon, de la Corint, este o carte de o frumusețe uluitoare.

20
/11
/18

CĂRȚI DE NEOCOLIT Pierre Larousse (1817-1875) e unul dintre rarii noștri semeni al căror nume e scris uneori cu literă mică. Într-o bibliotecă poți auzi solicitarea: ”Dă-mi, te rog, un larousse!” Și asta pentru că  instrumentul de lucru care poartă acest nume cuprinde un bagaj de cunoștințe impresionant, în măsură să informeze pe cititor în cele mai variate domenii.

19
/11
/18

În această seară, de la ora 17.00, va avea loc, online si offline, conferința  „Centenarul femeilor în arta româneasca” la care sunt invitați să prezinte studii specializate Ioana Vlasiu, Luiza Barcan, Cristian Vasile si Radu Popica. Cosmin Nasui, curatorul proiectului, va prezenta publicația cu titlul omonim, al doilea volum, parte a proiectului editorial  Lada de Gunoi a Istoriei”. În spațiul conferinței va fi prezentă o micro-expoziție cu elemente de cultură vizuală dedicate artistelor care au trăit și lucrat în România din 1918 în prezent.

Page 1 of 8612345...102030...Last »