Dispărut la miezul nopții
https://www.ziarulmetropolis.ro/disparut-la-miezul-noptii/

VIAȚA SECRETĂ A TABLOURILOR Ziarul Metropolis vă invită la mici incursiuni în existenţa nevăzută, uitată sau ignorată a imaginilor care ne fascinează. Unele au schimbat istoria artei, altele au rămas ascunse printre poveşti.

Un articol de Dana Ionescu|25 iunie 2021

În Auvers-sur-Oise ajungi cu mașina, de la Paris, în cel mult o oră. Acolo s-a refugiat pentru câțiva ani pictorul Paul Cézanne și acolo e posibil să fi pictat un tablou cunoscut sub mai multe titluri: „Auvers-sur-Oise”, simplu, sau „Peisaj în Auvers-sur-Oise”. Nu e sigur că el e realizat chiar sub cerul senin din acel colț de natură sau din amintirile luminoase ale artistului, dar cert este că el aparține anilor 1879-1880, când acesta petrecuse deja cel puțin câteva veri în satul francez.

Lucrarea pictată pe pânză de artistul francez a cărui operă va deveni din ce în ce mai importantă a fost cumpărată de colecționarul Victor Choquet, susținător al impresionismului, direct de la pictor și a rămas multă vreme în familie. Mai târziu a ajuns în proprietatea lui Bruno Cassirer, apoi a fiicei lui, Sophie. După moartea acesteia, tabloul a ajuns, pe post de taxă de moștenire, la Ashmolean Museum de la Oxford University. Două decenii a stat în rama lui, alături de alte capodopere impresioniste, dar și de creații lipsite de notoritate. Până într-o noapte, când parcă a devenit protagonist într-un film de suspans, intrând într-o nouă etapă din posteritatea lui ce părea netulburată.

Anul Nou aduce un hoț la muzeu

1999 începe, cum e obiceiul, cu un joc de artificii. La Oxford University, în primele ore ale anului nou, petrecerea e în toi. Dar la scurtă vreme după miezul nopții la Ashmolean Museum se aude alarma și imediat sosesc pompierii, anunțați că în galeria de artă a izbucnit un incendiu.

Vine și poliția, dar numai pentru a constata că incendiul nu există. Autoritățile se dezmeticesc greu, căci peredeau de fum e eficientă. Își croiesc drum spre galeria întunecată și dau de o ramă goală azvârlită pe jos. Din ea lipsește o creație estimată la 3 milioane de lire sterline: „Auvers-sur-Oise” de Paul Cézanne. Christopher Brown, directorul muzeului, vine degrabă de la Londra și descoperă la locul faptei o scenă ca după un jaf într-o locuință.

Povestea peisajului pictat de Cézanne în vremea prieteniei cu pictorul Camille Pissaro, cu care colinda pajiștile și picta în aer liber, continuă sub aceeași perdea de fum. Efectele fumigenei folosite de hoț în acțiunea lui meticulos planificată sunt remarcabile. De atunci, tabloul impresionistului francez nu a mai fost văzut de nimeni. Cel puțin, nu în public. Cu o singură excepție, dar și aceea falsă: într-un bar, unde au ajuns și investigatorii. Însă doar ca să afle că e o copie, pictată de proprietarul iubitor de artă al locului.

Au trecut mai bine de 20 de ani de la jaful comis la miezul nopții de un hoț înarmat cu fumigene, o scară de frângie, cu care trece prin bibliotecă pentru a ajunge în galerie, un cuțit, cu care desface din rama lui pânza prețioasă, care nu opune rezistență și pe care jos, în stânga, se deslușește numele artistului scris cu roșu. Cu tot ajutorul experților în artă și în piața neagră, investigatorii nu au detectat nici tabloul, nici hoțul, nici măcar vreo ipoteză consistentă. Și e foarte probabil ca în timpul acesta peisajul liniștit, pictat de Cézanne într-un sat nu departe de Paris să-și trăiască senin eternitatea în vreo colecție privată, departe de ochii curioșilor oarecare. La așa o celebritate, posibilitatea ca el să-i fi fost vândut unui cumpărător cunoscător e foarte mică, susțin experții, din motive lesne de înțeles.

18
/11
/17

  Expoziția „Podoabe străvechi”, cuprinzând câteva sute de obiecte de podoabă cu o vechime cuprinsă între 5.000 și 8.000 de ani, descoperite în așezări și morminte din sud-estul României, a fost deschisă joi la Muzeul județean Buzău. „Expoziția este o premieră națională și este rodul parteneriatului între opt muzee: Institutul de Arheologie „Vasile Pârvan” București, […]

15
/11
/17

„Tinerețe fără bătrânețe: artiști și producători culturali români contemporani între 30 și 100 de ani” este un proiect editorial online care prezintă creativi români, prin intermediul unor „portrete” video, foto sau audio. Proiectul se înscrie în seria „modernism art documentaries” lansată de platforma Modernism.ro în 2012, care cuprinde până în prezent 190 de episoade video-documentare.

13
/11
/17

Liminal, festivalul pionier de artă, știință și tehnologie care a avut loc în București între 31 octombrie și 12 noiembrie, s-a încheiat duminică după-amiază. Instalații precum Mindcraft Battle, adică piramida care levitează cu puterea minții, sau Automated Poetry Machine, generatorul de poezii la intersecția dintre un telefon public și un bancomat, din cadrul festivalului au fost câteva din felurile în care Liminal a evidențiat nevoia de apropiere a publicului de intersecția dintre artă, știință și tehnologie.

27
/10
/17

Asociația Culturală Control N organizează duminică, 29 octombrie (între orele 18,30 și 22,00), la Palatul Știrbei din București (Calea Victoriei 107), Expoziția Multimedia DISCO BTT - Discotecile Perioadei Comuniste. Cei prezenți vor fi ospătați cu bere Azuga, Pepsi și multă muzică, promit organizatorii!

26
/10
/17

Muzeul Ermitaj a repornit astăzi ceasul care a fost oprit când bolșevicii au pătruns în Palatul de Iarnă în noaptea de 25 spre 26 octombrie 1917, potrivit vechiului calendar iulian. Limbile ceasului care au fost oprite pentru a marca pentru posteritate triumful revoluției au arătat timp de un secol aceeași oră: 2 și 12 minute.

24
/10
/17

Joi 26 octombrie, de la ora 17:00, va avea loc deschiderea expoziţiei Made in CZ / Found in RO. Organizatorul principal, Centrul Ceh, a colectat pentru acest eveniment peste 120 de obiecte reprezentative pentru tradiţia designului cehoslovac. Expoziţia va fi deschisă până pe 15 decembrie, în rotonda din foaierul Sălii Mici a Teatrului Naţional Bucureşti.

19
/10
/17

Liminal, primul festival de artă, știință și tehnologie din București, va avea loc în perioada 31 octombrie - 5 noiembrie. Festivalul propune publicului o expoziție de artă trans-media, o serie de discuții teoretice și un hackathon în cadrul căruia participanții vor dezvolta sisteme și dispozitive de teraformare pentru a coloniza alte planete.

09
/10
/17

Expoziția "Picasso între Cubism și Neoclasicism: 1915-1925", care s-a deschis recent la Grajdurile Quirinale din Roma, este un omagiu adus pictorului de geniu spaniol la împlinirea a 100 de ani de la prima sa călătorie pe care a făcut-o Italia și care i-a influențat fundamental arta și viața.