Dispărut la miezul nopții
https://www.ziarulmetropolis.ro/disparut-la-miezul-noptii/

VIAȚA SECRETĂ A TABLOURILOR Ziarul Metropolis vă invită la mici incursiuni în existenţa nevăzută, uitată sau ignorată a imaginilor care ne fascinează. Unele au schimbat istoria artei, altele au rămas ascunse printre poveşti.

Un articol de Dana Ionescu|25 iunie 2021

În Auvers-sur-Oise ajungi cu mașina, de la Paris, în cel mult o oră. Acolo s-a refugiat pentru câțiva ani pictorul Paul Cézanne și acolo e posibil să fi pictat un tablou cunoscut sub mai multe titluri: „Auvers-sur-Oise”, simplu, sau „Peisaj în Auvers-sur-Oise”. Nu e sigur că el e realizat chiar sub cerul senin din acel colț de natură sau din amintirile luminoase ale artistului, dar cert este că el aparține anilor 1879-1880, când acesta petrecuse deja cel puțin câteva veri în satul francez.

Lucrarea pictată pe pânză de artistul francez a cărui operă va deveni din ce în ce mai importantă a fost cumpărată de colecționarul Victor Choquet, susținător al impresionismului, direct de la pictor și a rămas multă vreme în familie. Mai târziu a ajuns în proprietatea lui Bruno Cassirer, apoi a fiicei lui, Sophie. După moartea acesteia, tabloul a ajuns, pe post de taxă de moștenire, la Ashmolean Museum de la Oxford University. Două decenii a stat în rama lui, alături de alte capodopere impresioniste, dar și de creații lipsite de notoritate. Până într-o noapte, când parcă a devenit protagonist într-un film de suspans, intrând într-o nouă etapă din posteritatea lui ce părea netulburată.

Anul Nou aduce un hoț la muzeu

1999 începe, cum e obiceiul, cu un joc de artificii. La Oxford University, în primele ore ale anului nou, petrecerea e în toi. Dar la scurtă vreme după miezul nopții la Ashmolean Museum se aude alarma și imediat sosesc pompierii, anunțați că în galeria de artă a izbucnit un incendiu.

Vine și poliția, dar numai pentru a constata că incendiul nu există. Autoritățile se dezmeticesc greu, căci peredeau de fum e eficientă. Își croiesc drum spre galeria întunecată și dau de o ramă goală azvârlită pe jos. Din ea lipsește o creație estimată la 3 milioane de lire sterline: „Auvers-sur-Oise” de Paul Cézanne. Christopher Brown, directorul muzeului, vine degrabă de la Londra și descoperă la locul faptei o scenă ca după un jaf într-o locuință.

Povestea peisajului pictat de Cézanne în vremea prieteniei cu pictorul Camille Pissaro, cu care colinda pajiștile și picta în aer liber, continuă sub aceeași perdea de fum. Efectele fumigenei folosite de hoț în acțiunea lui meticulos planificată sunt remarcabile. De atunci, tabloul impresionistului francez nu a mai fost văzut de nimeni. Cel puțin, nu în public. Cu o singură excepție, dar și aceea falsă: într-un bar, unde au ajuns și investigatorii. Însă doar ca să afle că e o copie, pictată de proprietarul iubitor de artă al locului.

Au trecut mai bine de 20 de ani de la jaful comis la miezul nopții de un hoț înarmat cu fumigene, o scară de frângie, cu care trece prin bibliotecă pentru a ajunge în galerie, un cuțit, cu care desface din rama lui pânza prețioasă, care nu opune rezistență și pe care jos, în stânga, se deslușește numele artistului scris cu roșu. Cu tot ajutorul experților în artă și în piața neagră, investigatorii nu au detectat nici tabloul, nici hoțul, nici măcar vreo ipoteză consistentă. Și e foarte probabil ca în timpul acesta peisajul liniștit, pictat de Cézanne într-un sat nu departe de Paris să-și trăiască senin eternitatea în vreo colecție privată, departe de ochii curioșilor oarecare. La așa o celebritate, posibilitatea ca el să-i fi fost vândut unui cumpărător cunoscător e foarte mică, susțin experții, din motive lesne de înțeles.

11
/03
/24

Artiștii selectați vor lucra timp de două luni la proiectelor lor, fiind găzduiți în Casa Albastră din satul Șona (jud. Brașov), casă restaurată în 2011 de către Fundația Ștefan Câlția. Proiect co-finanțat de AFCN, Șona AIR abordează modelul rezidențelor individuale, se adresează artiștilor din domenii culturale diverse, atât din România cât și internaționali, și susține […]

07
/03
/24

Pe 8 martie va avea loc primul eveniment al primăverii organizat de Celula de Artă, vernisajul expoziției „Călătoriile Spiritului”, semnată de artista Sorana Scortea. Evenimentul va avea loc începând cu ora 19:00 iar lucrările vor putea fi văzute până pe 7 aprilie, în vitrina Pop Up de la Kulterra Gallery, pe strada Știrbei Vodă nr. 104-106.

05
/03
/24

Pe data de 5 martie se dă startul unui nou apel deschis în cadrul proiectului Share, Tag or Dye, inițiat și coordonat de către Asociația Fotografică Allkimik, în parteneriat cu Asociația Culturală Marginal. Această inițiativă oferă artiștilor din întreaga lume oportunitatea de a-și împărtăși creațiile și de a se implica într-o experiență colectivă de artă

01
/03
/24

Scena Digitală, platforma online de teatru, film, muzică și dans a Teatrului Național „Radu Stanca” Sibiu (TNRS) vine cu o surpriză pentru public în luna martie. Iubitorii de teatru vor putea urmări online trei spectacole de excepție din cadrul Festivalului Internațional de Teatru de la Sibiu: „Arta de a povesti” de Alexis Michalik, „O catedrală plină cu orgi” – spectacolul de deschidere al FITS și „FAUST: tribut”.

01
/03
/24

Teatrul de Balet Sibiu prezintă sâmbătă, 2 martie, începând cu orele 19:00, spectacolul de teatru-dans „Despre noi/About Us”. Regia și scenariul poartă semnătura lui Beatrice Rancea, coregrafia Dragoș Roșu și Beatrice Rancea, interpretează Teatrul de Balet Sibiu, cu participarea actorilor Naționalului bucureștean Iuliana Moise și Claudiu Bleonț.

29
/02
/24

Teatrul Masca și grupul de creație sonoră „Immersonic” vă invită la sediul din Bd. Uverturii Nr. 14, la primul eveniment din seria de „sinestesis live / incursiuni în sinele total”, o întâlnire de creație spontană între scriitori (poeți și prozatori) activi pe scena literară românească și artiști sau performeri din domeniul sunetului.

28
/02
/24

Romanian Design Week, festivalul multidisciplinar dedicat industriilor creative, organizat de The Institute și prezentat de UniCredit Bank, lansează apelul de înscrieri în circuitul RDW Design GO!.

28
/02
/24

Asociația Tangent, în parteneriat cu Teatrul Excelsior, Teatrul Național „I.L. Caragiale”, Casa Kerim și LiterNet, a lansat miercuri, 21 februarie, un open call pentru actori și actrițe din București, cu vârste cuprinse între 20 și 30 de ani, pentru formarea distribuției spectacolului EMAUS, după romanul omonim al scriitorului italian Alessandro Baricco.

28
/02
/24

“Lacul Lebedelor”, cel mai faimos spectacol de balet al tuturor timpurilor, revine în acest weekend pe scena Sălii Palatului din București, având în rolurile principale pe balerinii Rin Okuno și Robert Enache, alături de ansamblul Operei Naționale București. Reprezentația de la începutul lunii decembrie a fost primită cu entuziasm de către publicul prezent, aceasta fiind sold-out.

28
/02
/24

“Mamma Mia!”, cel mai faimos musical din România, revine weekend-ul acesta pe scena Sălii Palatului din Capitală, într-o nouă reprezentație de zile mari, asta după ce în ultimii cinci ani spectacolul a fost văzut de peste 80.000 de români. Până acum producția a avut nu mai puțin de 33 de reprezentanții în țara noastră, în nouă orașe, dintre care doar 20 în București, unde fiecare spectacol a fost sold-out de fiecare dată.

22
/02
/24

„Invit tinerii să vadă ceva rar, deosebit - prima expoziție organizată în România despre imaginea samuraiului văzută de cei mai importanți artiști japonezi din perioadele Edo și Meiji”, a spus avocatul George Șerban, colecționar de stampe japoneze, la vernisajul expoziției „Samurai. Legendele Japoniei”, care a avut loc pe 21 februarie, la Muzeul Brukenthal din Sibiu, cu sprijinul JTI.