Un Matisse furat de naziști se întoarce acasă după 75 de ani
https://www.ziarulmetropolis.ro/un-matisse-furat-de-nazisti-se-intoarce-acasa-dupa-75-de-ani/

VIAȚA SECRETĂ A TABLOURILOR Ziarul Metropolis vă invită la mici incursiuni în existenţa nevăzută, uitată sau ignorată a imaginilor care ne fascinează. Unele au schimbat istoria artei, altele au rămas ascunse printre poveşti.

Un articol de Dana Ionescu|23 decembrie 2021

Henri Matisse a pictat „Femeie șezând” în jurul anului 1921. În acest ulei pe pânză care avea să stea ascuns zeci de ani se vede o femeie într-o rochie înflorată, purtând un colier de perle și stând pe un fotoliu. Cu un șal prins în jurul capului, necunoscuta are și un evantai în mâinile pe care le ține în poală. Orice ne-am închipui despre acest personaj redescoperit după o foarte lungă așteptare, lucrarea semnată de cunoscutul pictor francez într-o epocă bună pentru arta, în anii maturității, a trecut ea însăși prin multe greutăți, reușind să supraviețuiască neatinsă.

Neatins de pe vremea când Henri Matisse a pus ultima tușă, tabloul supraviețuitor este protagonistul unei povești nefericite, cu deznodământ fericit. Dar nefericită fiindcă e vorba despre frică, una cât se poate de concretă, una care a schimbat istoria: frica de naziști. Ei au furat tabloul cu femeia ținând un evantai, care a stat o vreme în colecția lui Hermann Göring, înainte de a intra în colecția Gurlitt. Hildebrand Gurlitt, negustor de artă german, în relații bune cu oamenii celui de-Al Treilea Reich, intrase în posesia a peste 1 000 de tablouri semnate de Renoir, Picasso sau Chagall, evaluate la 1 miliard de dolari.

După sfârșitul războiului, unele dintre acele lucrări prețioase s-au întors în țările de proveniență. Dar, după moartea lui Hildebrand Gurlitt, fiul lui, Cornelius, a ascuns colecția într-un loc sigur: un apartament din Schwabing, lângă München. Și acolo au rămas, învăluite în tăcere, tablouri care aveau să fie descoperite abia în secolul XXI. În 2014, autoritățile au scos la iveală comoara și știrea a făcut înconjurul lumii. După un proces destul de complicat, „Femeie șezând” s-a întors la moștenitorii lui Paul Rosenberg, proprietarul parizian, evreu, de la care naziștii confiscaseră tabloul, împreună cu alte capodopere, reușind să dejoace măsurile de precauție ale colecționarului îngrijorat. Acesta s-a stins în 1959, nereușind să  recupereze mai nimic din colecția sa unică în lume.

În treacăt fie amintit, ziarista Anne Sinclair, nepoata lui Paul Rosenberg, a scris povestea lucrării în volumul biografic „21. Rue de la Boétie”, publicat în Franța în 2012, cu câțiva ani înainte ca „Femeie șezând” să se întoarcă la moștenitorii de drept. Dramaturgul francez Jean-Philippe Daguerre a inclus istoria tabloului într-o piesă de teatru, „Adio, domnule Haffmann”, care s-a bucurat de succes, montându-se recent și în România.

Întoarcerea tabloului, evaluat la 20 de milioane de euro în familia care l-a dorit cu ardoare și s-a luptat pentru el a avut loc în 2015, într-un cerc restrâns, așa cum a anunțat presa franceză. Autoritățile germane au preferat discreția tocmai pentru ca ziariștii să nu dezvăluie locul secret în care au stat nemișcate atâtea capodopere mai bine de o jumătate de secol. La 75 de ani după ce îl furaseră naziștii, tabloul lui Matisse, având o înălțime de 55,4 centimetri și o lățime de 46, 5 centimetri, a fost prima lucrare din „comoara” lui Cornelius Gurlitt, descoperită în 2013, care s-a întors la proprietarii ei legitimi. Cât despre tablourile aceleiași colecții ai căror proprietari de drept nu vor fi găsiți, Cornelius Gurlitt a cerut în testamentul său ca ele să ajungă la Muzeul de Artă din Berna, Elveția.

Evident, aventurile prin care a trecut „Femeie șezând” au implicat o mulțime de specialiști, agenții, anchete și un proces de durată. Ieșind la lumină după zeci de ani petrecuți la adăpostul unui apartament de burlac din Germania, departe de toți ochii, tabloul este în stare perfectă. A împlinit o sută de ani, s-ar părea, dar tinerețea lui se vede cu ochiul liber. Viața lui, cum se spune, abia a început.

11
/03
/24

Artiștii selectați vor lucra timp de două luni la proiectelor lor, fiind găzduiți în Casa Albastră din satul Șona (jud. Brașov), casă restaurată în 2011 de către Fundația Ștefan Câlția. Proiect co-finanțat de AFCN, Șona AIR abordează modelul rezidențelor individuale, se adresează artiștilor din domenii culturale diverse, atât din România cât și internaționali, și susține […]

07
/03
/24

Pe 8 martie va avea loc primul eveniment al primăverii organizat de Celula de Artă, vernisajul expoziției „Călătoriile Spiritului”, semnată de artista Sorana Scortea. Evenimentul va avea loc începând cu ora 19:00 iar lucrările vor putea fi văzute până pe 7 aprilie, în vitrina Pop Up de la Kulterra Gallery, pe strada Știrbei Vodă nr. 104-106.

05
/03
/24

Pe data de 5 martie se dă startul unui nou apel deschis în cadrul proiectului Share, Tag or Dye, inițiat și coordonat de către Asociația Fotografică Allkimik, în parteneriat cu Asociația Culturală Marginal. Această inițiativă oferă artiștilor din întreaga lume oportunitatea de a-și împărtăși creațiile și de a se implica într-o experiență colectivă de artă

01
/03
/24

Scena Digitală, platforma online de teatru, film, muzică și dans a Teatrului Național „Radu Stanca” Sibiu (TNRS) vine cu o surpriză pentru public în luna martie. Iubitorii de teatru vor putea urmări online trei spectacole de excepție din cadrul Festivalului Internațional de Teatru de la Sibiu: „Arta de a povesti” de Alexis Michalik, „O catedrală plină cu orgi” – spectacolul de deschidere al FITS și „FAUST: tribut”.

01
/03
/24

Teatrul de Balet Sibiu prezintă sâmbătă, 2 martie, începând cu orele 19:00, spectacolul de teatru-dans „Despre noi/About Us”. Regia și scenariul poartă semnătura lui Beatrice Rancea, coregrafia Dragoș Roșu și Beatrice Rancea, interpretează Teatrul de Balet Sibiu, cu participarea actorilor Naționalului bucureștean Iuliana Moise și Claudiu Bleonț.

29
/02
/24

Teatrul Masca și grupul de creație sonoră „Immersonic” vă invită la sediul din Bd. Uverturii Nr. 14, la primul eveniment din seria de „sinestesis live / incursiuni în sinele total”, o întâlnire de creație spontană între scriitori (poeți și prozatori) activi pe scena literară românească și artiști sau performeri din domeniul sunetului.

28
/02
/24

Romanian Design Week, festivalul multidisciplinar dedicat industriilor creative, organizat de The Institute și prezentat de UniCredit Bank, lansează apelul de înscrieri în circuitul RDW Design GO!.

28
/02
/24

Asociația Tangent, în parteneriat cu Teatrul Excelsior, Teatrul Național „I.L. Caragiale”, Casa Kerim și LiterNet, a lansat miercuri, 21 februarie, un open call pentru actori și actrițe din București, cu vârste cuprinse între 20 și 30 de ani, pentru formarea distribuției spectacolului EMAUS, după romanul omonim al scriitorului italian Alessandro Baricco.

28
/02
/24

“Lacul Lebedelor”, cel mai faimos spectacol de balet al tuturor timpurilor, revine în acest weekend pe scena Sălii Palatului din București, având în rolurile principale pe balerinii Rin Okuno și Robert Enache, alături de ansamblul Operei Naționale București. Reprezentația de la începutul lunii decembrie a fost primită cu entuziasm de către publicul prezent, aceasta fiind sold-out.

28
/02
/24

“Mamma Mia!”, cel mai faimos musical din România, revine weekend-ul acesta pe scena Sălii Palatului din Capitală, într-o nouă reprezentație de zile mari, asta după ce în ultimii cinci ani spectacolul a fost văzut de peste 80.000 de români. Până acum producția a avut nu mai puțin de 33 de reprezentanții în țara noastră, în nouă orașe, dintre care doar 20 în București, unde fiecare spectacol a fost sold-out de fiecare dată.

22
/02
/24

„Invit tinerii să vadă ceva rar, deosebit - prima expoziție organizată în România despre imaginea samuraiului văzută de cei mai importanți artiști japonezi din perioadele Edo și Meiji”, a spus avocatul George Șerban, colecționar de stampe japoneze, la vernisajul expoziției „Samurai. Legendele Japoniei”, care a avut loc pe 21 februarie, la Muzeul Brukenthal din Sibiu, cu sprijinul JTI.