Docu-serie animată despre Dumitru Prunariu, singurul astronaut român
https://www.ziarulmetropolis.ro/docu-serie-animata-despre-dumitru-prunariu-singurul-astronaut-roman/

Animation Worksheep a lansat primul episod dintr-o serie de 12 scurtmetraje de animaţie Pixel Art despre momentele esenţiale din viaţa lui Dumitru Dorin Prunariu, singurul român care a zburat vreodată în spaţiul cosmic.

Un articol de Petre Ivan|14 martie 2019

Numit „Sputnik & Gagarin”, primul episod din această serie web animată este dedicat momentelor declanșatoare de fantezie din copilăria și adolescența lui Dumitru Prunariu, născut în 1952, în Brașov. Primul dintre acestea, lansarea primului satelit artificial al Pământului, botezat Sputnik 1, are loc pe când Dumitru avea doar cinci ani.

Patru ani mai târziu, în jurul orei 9 dimineața, cosmonautul sovietic Iuri Alexeevici Gagarin devenea primul om care zbura în spațiul cosmic, un prim pas din proiectul spațial ambițios al URSS, numit Vostok.

La 14 mai 1981, pe când avea 29 de ani, Dumitru Prunariu devenea primul român care zburase vreodată în spațiul cosmic, și avea să rămână și singurul. A participat la misiunea Soiuz 40 din cadrul programului spațial „Intercosmos” și a petrecut în spațiu 7 zile, 20 de ore și 42 de minute.

Această serie de animații scurte, un produs media unic avându-l în centru pe Dumitru Prunariu, fost inițiată în cadrul celei de-a unsprezecea ediții ale atelierului Animation Worksheep, care a avut loc între 31 august – 22 septembrie 2018, la Centrul Internațional de Cercetare și Educație în Tehnologii Inovativ Creative – CINETic.

O echipă formată din 13 tineri animatori, sub îndrumarea trainerilor Dan Panaitescu, Ion Aramă, Radu Pop și Vlad Ilicevici, au pus bazele acestui proiect la care au continuat să lucreze Ion Aramă și Radu Pop, până în prezent.

Un proiect organizat de Asociația Culturală ESTENEST, condusă de Vlad Ilicevici, Animation Worksheep este singurul atelier intensiv de film de animație din România, care își propune să reproducă ritmul și stilul de lucru din marile studiouri de animație internaționale.

În cadrul aceleiași ediții din toamna trecută a fost produs videoclipul animat al piesei „Sorcova”, a formației Vița de Vie, de pe albumul „Şase” (-) – cea de-a doua parte a materialului discografic „Șase/Șase”.

Cea de-a douăsprezecea ediție Animation Worksheep se desfășoară în această perioadă, la CINETic. Tema atelierului care a avut startul pe 1 martie și care durează trei săptămâni este interacțiunea dintre muzică și animație, modalitățile prin care cele două se pot influența și potența reciproc.

O nouă echipă de tineri animatori, îndrumați de aceiași specialiști ai industriei, vor realiza produse animate pentru proiectul muzical al Mariei Balabaș și Alexander Arpeggio, doi artiști contemporani care explorează sunetul din perspective noi, nonconformiste.

Maria Balabaș este jurnalistă și muziciană, moderatoarea emisiunii Dimineața crossover de la Radio România Cultural, cu o serie de proiecte la activ dedicate noilor forme de creație radiofonică (Generația sonoră). Alexander Arpeggio este un DJ și producător din Berlin care și-a început cariera în urmă cu șaptesprezece ani, influențat de New Wave, Italo Disco și Minimal Synth.

Totodată, noua generație de worksheeperi va lucra la un videoclip animat realizat în tehnica stopmotion, care va ajuta publicul să se familiarizeze cu activitatea Centrul Internațional de Cercetare și Educație în Tehnologii Inovativ Creative – CINETic, gazda Animation Worksheep începând din 2016.

Animation Worksheep este un proiect co-finanțat de AFCN și CNC.

Linkuri – producții ale Animation Worksheep:

Vița de Vie – Sorcova

Robin and the Backstabbers – Cand te-am cunoscut, Cristina

Coma – Montagne Russe

Subcarpați – Dintr-o Lume În Altă Lume

Orkid – Stargaze

Proiecții Harun și Marea de Povești

Experiment

Spot comercial Testul Veneris

Spot comercial Testul Barza

Foto: Dumitru Prunariu – facebook

 

18
/02
/20

CRONICĂ DE FILM Chiar dacă titlul său trimite, în primul rând, la teribilul incendiu din 2015, documentarul „colectiv” (2019), regizat de Alexander Nanau, urmărește mai degrabă efectele tragediei asupra societății. Este o alegere ambițioasă, dar nu lipsită nici de riscuri.

17
/02
/20

„Călătoria fantastică a Maronei” (r. Anca Damian), „La Gomera” (r. Corneliu Porumboiu), „Monștri.” (r. Marius Olteanu), „Parking” (r. Tudor Giurgiu) și „Touch Me Not” (r. Adina Pintilie) intră oficial în cursa pentru trofeul Gopo la categoria Cel mai bun film de lungmetraj. Câștigătorii vor fi anunțați în cadrul Galei Premiilor Gopo, care va avea loc marți, 24 martie, la Teatrul Național I.L. Caragiale din București.

17
/02
/20

Timp de două săptămâni, realizatorii și protagoniștii filmului ”colectiv” se vor întâlni cu publicul din Cluj, Sibiu, Timișoara, Craiova, Sfântu Gheorghe, Brașov, București, Iași, Galați, Constanța, Piatra Neamț și Bacău

13
/02
/20

CRONICĂ DE FILM La aproape 90 de ani, Clint Eastwood nu se lasă: propune un nou film ca regizor, „Richard Jewell” (2019), ajuns acum şi în cinematografele din România. O altă poveste inspirată din realitate despre un erou apărător al Americii, regizată cu aparentă simplitate, dar şi cu obişnuitul patos.

13
/02
/20

Cea de-a 5-a ediție Alpin Film Festival este un tribut adus alpinistului Zsolt Török, pornit în 2019 într-o ultimă expediție, în munții Făgăraș. Sâmbătă, pe 28 februarie, un eveniment special în memoria celui care a dus numele României pe cele mai înalte culmi va avea loc la Castelul Cantacuzino din Bușteni.

12
/02
/20

Asociația Cinemascop cu sprijinul HBO Europe lansează cea de-a 2-a ediție a concursului de scenarii: WRITE A SCREENPLAY FOR…/ SCRIE UN SCENARIU PENTRU…, organizat cu ocazia ediției a patra a American Independent Film Festival, care va avea loc în București, în perioada 24-30 aprilie 2020.

11
/02
/20

CRONICĂ DE FILM În „Tipografic Majuscul”, unul din cele două filme cu care participă la Berlinale, în secţiunea Forum, Radu Jude îşi continuă interesul pentru trecutul României. Acum o face sub forma unui film-eseu greu de încadrat, prin care duce căutările sale stilistice recente într-o zonă radicală şi extrem de ofertantă.

10
/02
/20

În această noapte, la Los Angeles, s-a desfășurat cea de-a 92-a gală a premiilor Oscar. Marea surpriză a fost că filmul sud-coreean „Parasite” a câștigat atât la categoria cel mai bun film, cât și la categoria cel mai bun film într-o limbă străină.

07
/02
/20

Victor Morozov studiază în prezent teoria de cinema în Franţa şi Irlanda. Recent, alături de colegi din SUA, Franţa, Chile, Nigeria şi Madagascar, a participat la programul dedicat tinerilor critici al Festivalului de Film de la Rotterdam, de unde ne-a trimis o primă relatare, despre trei lungmetraje asiatice.

06
/02
/20

Dacă credeai că mai știi câte ceva despre cinematografia mondială a momentului, o participare la Festivalul de la Rotterdam îți dă peste cap cam toate cunoștințele – un program cu sute de filme neconvenționale, majoritatea realizate de regizori la început de drum, iar o bună parte dintre ele, forme hibrid de limbaj cinematografic.