„Don Giovanni” în regia lui Andrei Șerban deschide Bucharest Opera Festival de pe scena Operei Naționale București
https://www.ziarulmetropolis.ro/don-giovanni-in-regia-lui-andrei-serban-deschide-bucharest-opera-festival-de-pe-scena-operei-nationale-bucuresti/

Opera Naţională Bucureşti în parteneriat cu Primăria Sectorului 5 a Municipiului Bucureşti prin Centrul Cultural şi de Tineret „Ştefan Iordache” prezintă joi, 23 iunie, ora 18:30, spectacolul cu opera „Don Giovanni” de Wolfgang Amadeus Mozart, în regia lui Andrei Șerban.

Un articol de Petre Ivan|16 iunie 2022

Costumele sunt creația Corinei Grămoşteanu, iar decorul și luminile îi aparțin lui Andrei Șerban. Orchestra, Corul și Ansamblul de Balet ale Operei Naționale București evoluează sub bagheta dirijorului Tiberiu Soare.

Următoarea reprezentație a titlului va avea loc vineri, 24 iunie, ora 18:30, și va deschide prima ediție a Bucharest Opera Festival.

Regizorul Andrei Șerban despre spectacolul „Don Giovanni” de Wolfgang Amadeus Mozart: ,,Vorbind despre influențe, o inspirație considerabilă pentru noul spectacol (în care doar decorul a rămas același – dar folosit diferit – și o parte din costume) a reprezentat-o o carte apărută recent –  Portretul original al lui Don Giovanni de Mozart.

 Autorul Magnus Schneider a descoperit documente care descriu în detaliu prima înscenare a operei la Praga în 1787, la pupitru fiind Mozart însuși, și colaborarea lui cu Luigi Bassi, care la 21 de ani era un tânăr bariton plin de farmec și noblețe, pe care compozitorul îl adora și care l-a inspirat când a compus rolul titular.

Mozart a numit Don Giovanni dramma giocoso. La fel ca viața însăși, este un amalgam de tragedie și comedie. Lumina și întunericul erau simultan prezente în tot ce făcea Mozart.

Da Ponte, un libretist de mare talent, a scris această „dramă jucăușă”, care e și nu e comică, deoarece pe de o parte atinge aspecte ascunse adânc în ființa umană și în același timp e aparent superficială, presărată de glume. La fel ca muzica lui Mozart, e mereu în schimbare, când veselă, când lirică, sau profund serioasă. Dar, cum observă și Peter Brook, spre deosebire de Molière, Tirso de Molina, Goldoni sau alți autori care, sub presiunea catolicismului, au scris despre Don Juan după modelul moralităților, piese despre un om rău care ajunge în iad, Da Ponte și Mozart au avut cu totul altă intenție. Amândoi l-au simpatizat pe Giovanni, recunoscându-se oarecum în personaj, căci au iubit ca și el viața, femeile, libertatea.

Legenda lui Don Juan a inspirat mari autori din toate timpurile, de la Tirso de Molina, Molière, E.T.A. Hoffmann, George Gordon Byron, Alexandr Puşkin, George Bernard Shaw şi Albert Camus, fiind punctul de pornire al unor piese de teatru, eseuri și poezii. Între toate, opera lui Mozart rămâne inegalabilă, proaspătă la fiecare montare, de parcă neobositul Don Juan însuşi ar fi inoculat-o cu energia sa.

„Oare ce se întâmplă în Don Giovanni? Femeile îl vânează sau el le seduce? Fiecare adoptă una din cele trei posibilități: senzualitatea, alianța pe viață, mântuirea, și fiecare rol pune în evidență aspectele jumătate serioase, jumătate comice ale acestor opțiuni.” – Andrei Șerban

Bilete pe http://tickets.operanb.ro/ și de la Casa de Bilete a Operei Naționale București.

12
/02
/24

La început de primăvară, Opera Națională București propune publicului spectacolul „Carmen” de Georges Bizet în dublă reprezentație, pe 1 și 3 martie, cu o distribuție de excepție: mezzosoprana Ruxandra Donose invitată în rolul titular, tenorul Ramón Vargas invitat în rolul Don José, baritonul Mihai Damian invitat în rolul Escamillo. În rolul Micaela va evolua soprana Operei Marta Sandu Ofrim. La pupitrul dirijoral se va afla maestrul Tiberiu Soare.

07
/02
/24

Band-ul internațional TIME IN OUR HANDS TRIO va prezenta sâmbătă, în premieră în România, noul său program cu compozițiile celor trei membri, într-un concert marcat de improvizație conceptuală, de la jazz la baroc european și, interesant, muzică tradițională românească.

07
/02
/24

Eyedrops și Pinholes, trupe de rock alternativ, pleacă într-un turneu ce cuprinde nouă orașe prin țară dar și în Republica Moldova, începând cu data de 8 februarie, din Timișoara, urmând să transforme într-o petrecere, pe rând, alte opt puncte geografice importante.

05
/02
/24

Vineri, 9 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAȚIONALĂ RADIO va fi dirijată de RADU PAPONIU, director artistic și muzical al ansamblului Southwest Florida Symphony Orchestra, dirijor asociat al Filarmonicii din Naples (Florida – S.U.A.) și director muzical al Orchestrei de Tineret din același oraș american. Din 2017, Radu Paponiu a dirijat Filarmonica din Naples în peste 100 de evenimente diferite de muzică clasică, pop sau în proiecte educaționale.

30
/01
/24

Pentru pasionații de muzică cultă, apare o noutate pe segmentul evenimentelor live: o nouă serie de concerte va avea loc periodic, la Sala Dalles din Capitală, sub titulatura Musical Extravaganza: evenimentele aduc intensitatea şi culoarea operei și operetei într-un cadru mai personal, prin concerte cu repertoriu specific dar şi alte tipuri de sonorităţi, în adaptare clasică şi interpretarea unor nume consacrate ale scenei lirice.

29
/01
/24

Duminică, 11 februarie 2024, de la ora 19:00, violoncelistul Marin Cazacu și Ansamblul Violoncellissimo vor susține un concert extraordinar pe scena Filarmonicii din Sofia, cu un program foarte divers: muzică de toate genurile, adaptată pentru violoncel, de la coloana sonorǎ a unor  filme celebre, la valsuri, marșuri și lucrări de Mozart în variantă... rock.