Două discuri-eveniment, lansate în această toamnă
https://www.ziarulmetropolis.ro/doua-discuri-eveniment-lansate-in-aceasta-toamna/

Nu-mi place să fac pronosticuri, dar cred că aceste două discuri vor primi premii importante ale industriei discografice în perioada următoare; în orice caz, sunt printre cele mai bune discuri pe care le-am ascultat anul acesta: concerte de Ceaikovski şi Sibelius cu violonista Lisa Batiashvili şi concertele de Șostakovici cu violoncelista Alisa Weilerstein.

Un articol de Cristina Comandaşu|18 noiembrie 2016

Două hituri, în interpretarea Lisei Batiashvili

Sunt două dintre cele mai cunoscute și des interpretate concerte pentru vioară și orchestră: Concertul op.35 în Re major de Piotr Ilici Ceaikovski și Concertul op.47 în re minor de Jean Sibelius. Și pare ciudat, dar, da, și Lisa Batishvili, și dirijorul Daniel Barenboim au înregistrat pentru prima dată în cariera lor Concertul de Ceaikovski  pe discul apărut în 4 noiembrie la casa Deutsche Grammophon.

Georgiana Lisa Batiashvili (37 ani) este una dintre cele mai căutate violoniste ale prezentului: are un stil sobru, clasic, discursul ei este perfect tehnic și plin de căldură; în plus, ea se subsumează perfect devizei lui Daniel Barenboim: “emoție și sentimente, nu sentimentalism”. Daniel Barenboim a aflat de Lisa Batiashvili când a ascultat-o la televizor, cântând într-un concert; a căutat-o și au stabilit concerte împreună. În ultimii 10 ani, celebre concerte “Opera pentru toți” (40.000 de oameni la fiecare eveniment) organizate la Berlin de Daniel Barenboim au avut-o de patru ori solistă pe Lisa Batiashvili.


Am ascultat-o și eu de mai multe ori live pe Lisa Batiashvili și înțeleg perfect magia pe care o crează în jurul ei: pare fragilă și delicată, însă emană forță și încredere; niciun sunet nu iese din contextul general muzical creat cu inteligență și minuțiozitate. La fel este și în concertele de Ceaikovski și Sibelius de pe acest CD, unde se simte și influența lui Daniel Barenboim care impune niște tempo-uri mai așezate care permit savurarea și înțelegerea mai bună a acestei muzici complexe. Iar rezultatul final este că asculți cu sufletul la gură ambele interpretări, descoperind mereu lucruri noi în aceste partituri cântate de mii de ori înainte.

Evident, există și avantajul unei orchestre foarte calitative: Capella de stat din Berlin, pe care Barenboim, unul dintre cei mai mari dirijori ai prezentului, o conduce din anul 2000.

Și există și avantajul cunoașterii în profunzime a partiturilor; să ne gândim că Lisa Batiashvili s-a lansat pe orbita unei cariere internaționale la 16 ani, când a cucerit premiul al doilea la Concursul Jean Sibelius, interpretând acest concert de Sibelius, la care a revenit apoi de foarte multe ori pe parcursul agitatei ei vieți profesionale, cu o medie de 2-3 concerte live pe săptămână. Și pentru cei interesați, Lisa Batiashvili, Capella de stat din Berlin și Daniel Barenboim vor cânta împreună la Berlin Concertul de Anul Nou al Operei de Stat berlineze, pe 31 decembrie, în program figurând Concertul de Ceaikovski.

Cei care nu vor fi la Berlin au însă oricând disponibile înregistrările de pe acest disc difuzat de Radio România Muzical duminică, 20 noiembrie, de la ora 13.05, posibil de reascultat oricând pe site-ul campaniei Votează discul de muzică clasică al anului 2016.

Un incendiar Șostakovici cu violoncelista Alisa Weilerstein

Nu o spun eu, ci Paul Robinson de la “Classical Voice North America”: cu acest nou disc, Alisa Weilerstein “arată că este cea mai importantă violoncelistă pe care a dat-o America de Yo Yo Ma încoace”. Și această afirmație nu este deloc puțin lucru pentru o violoncelistă de 34 ani, în contextul atât de competitiv al Americii muzicii clasice.

Sigur, Alisa Weilerstein nu este nici pe departe ceea ce am putea numi “o debutantă”: o recomandă numeroasele ei reușite anterioare, inclusiv ale discurilor pe care le-a semnat deja pentru casa londoneză Decca. Discul ei Șostakovici apărut pe 23 septembrie este al cincilea apărut la Decca; albumul ei de debut, cu concerte de Carter și Elgar, a fost numit în 2014 discul anului la categoria Concert a BBC Music Magazine Awards.

Concertele de Șostakovici sunt printre cele mai dificile partituri gândite pentru violoncel și orchestră, poate tocmai pentru că i-au fost dedicate unui mare violoncelist al secolului XX, Mstislav Rostropovici, care le-a interpretat în premieră. Alisa Weilerstein a studiat Concertul nr.1 de Șostakovici chiar cu Mstislav Rostropovici, când avea 22 ani, și de atunci, a interpretat de atât de multe ori această partitură, că poate fi considerată un soi de alter ego al violoncelistei. Este o partitură spectaculoasă, căreia Alisa Weilerstein îi imprimă un ritm demonic, pe care prea puțini muzicieni ar avea curajul să-l abordeze: are și avantajul Orchestrei Radiodifuziunii Bavareze din Munchen, conduse de tânărul, dar foarte talentatul dirijor spaniol Pablo Heras Casado care urmărește cu atenție toate intențiile muzicale ale solistei.

Concertul nr.2 este mai puțin cunoscut și cântat decât Concertul nr.1: este o muzică mai puțin accesibilă, interiorizată; scris în 1966 în Crimeea, concertul reflectă atât de bine niște realități care rămân, din păcate, și astăzi la ordinea zilei.

Aș vrea să mai notez un gând: apreciez foarte mult interpreții tineri care au curajul de a aborda partituri importante, de atâtea ori cântate înaintea lor, supunându-se inevitabil comparației cu predecesorii lor legendari. Așa cum cred că fiecare epocă are proprii ei eroi, iar tumultoasa Alisa Weilerstein poate fi un model pentru secolul XXI. Și cred că e bine să-i cunoaștem pe oamenii care pot fi modele pentru generația de acum și cea care va veni…

Noul disc al Alisei Weilerstein poate fi ascultat la Radio România Muzical luni, 21 noiembrie, de la ora 19.00, în reluare duminică, 27 noiembrie, de la ora 13.05, sau oricând pe site-ul campaniei Votează discul de muzică clasică al anului 2016.

Ambele discuri prezentate sunt disponibile și în România, în magazinele de specialitate sau pe site-urile www.getmusic.ro și www.emag.ro.

28
/01
/15

Compozitorul de muzică de film Hans Zimmer a fost dat în judecată, fiind acuzat că a copiat piesa principală din lungmetrajul "12 ani de sclavie/ 12 Years A Slave" din coloana sonoră a serialului TV "Neveste disperate/ Desperate Housewives".

26
/01
/15

Cântăreţul grec Demis Roussos a murit la vârsta de 68 de ani, învins de cancerul la stomac, pancreas și ficat, în noaptea de sâmbătă spre duminică, într-un spital din Atena, a declarat pentru publicaţia Le Figaro fiica artistului, Emily.

26
/01
/15

Seria „Operă în concert” continuă la Sala Radio, după titluri rare ca Ora spaniolă de Ravel sau Ariadna la Naxos de Richard Strauss. „NORMA”, celebra creaţie a lui Bellini, devenită atât de cunoscută mai ales graţie ariei "Casta diva" şi datorită interpretării magistrale a Mariei Callas, va prinde viaţă vineri, 30 ianuarie (19.00), la Sala Radio, într-o distribuţie de excepţie, sub bagheta lui TIBERIU SOARE, la pupitrul Orchestrei Naţionale Radio.

23
/01
/15

Pasionaţii de jazz sunt aşteptaţi, sâmbătă, de la ora 18.00, la cinematograful Elvira Popescu din Bucureşti, la un eveniment dedicat muzicii, care va debuta cu filmul "Hasretim", de Marc Sinan, care a primit premiul UNESCO în 2011, şi va continua cu un concert al trupei norvegiene Helge Lein Trio.

21
/01
/15

Două capodopere ale muzicii clasice, adevărate "hit-uri" ale repertoriului, vor fi ascultate în concertul prezentat miercuri, 28 ianuarie (19.00) de Orchestra de Cameră Radio. Seara muzicală de la Sala Radio va debuta cu celebra suită Anotimpurile, compusă în 1720 de Vivaldi, devenit atât de apreciată şi de cunoscută abia în secolul XX.

19
/01
/15

Violonista poloneză Patrycja Piekutowska, invitată specială în concertul de deschidere al stagiunii curente a Orchestrei Naţionale Radio, va cânta în evenimentul programat vineri, 23 ianuarie (19.00), la Sala Radio.

19
/01
/15

Nu sunt o adeptă a clasamentelor, mai ales de tipul „cel mai bun la nivel mondial este…”. În sport merge, dar în muzică: gândiţi-vă, dacă ar fi să alegem care este cel mai mare compozitor al tuturor timpurilor, pe cine am alege – pe Bach, pe Beethoven, pe Mozart?

17
/01
/15

Fundația Calea Victoriei a împlinit în această iarnă șapte ani de existență. Alături de lectorii fundației, cursanții au descoperit lumi fabuloase, s-au delectat cu sunetele rafinate ale muzicii clasice și s-au bucurat de poveștile efervescente ale unor oameni speciali, printre care: Georgeta Filitti, Neagu Djuvara, Adina Nanu, Vintilă Mihăilescu și Tiberiu Soare.

15
/01
/15

Abonamentele pentru ediția 2015 a Festivalului Enescu (30 august – 20 septembrie, București), care au fost puse în vânzare joi dimineața, la ora 10.00, prin rețeaua Eventim s-au epuizat în 10 secunde – pentru concertele de la Ateneul Român, respectiv 10 minute – pentru concertele de la Sala Palatului.

15
/01
/15

Grupul american Fleetwood Mac ocupă primul loc în topul artiştilor cu cele mai scumpe bilete la concertele pe care le-a susţinut în 2014, potrivit unui clasament realizat de revista Forbes.

13
/01
/15

Genialul Amadeus, un artist al superlativelor despre care se spunea adesea că îşi compunea partiturile cu o naturaleţe şi o rapiditate care nu puteau fi justificate decât printr-o inspiraţie artistică divină, muzicianul care în doar 35 de ani de viaţă a compus peste 600 de lucrări este cel căruia îi este dedicat evenimentul programat vineri, 16 ianuarie (ora 19.00), la Sala Radio.