Douăzeci de minute cu îngerii de la malul Dunării
https://www.ziarulmetropolis.ro/douazeci-de-minute-cu-ingerii-de-la-malul-dunarii/

Finalul de stagiune a Teatrului “Jean Bart” din Tulcea a făcut posibilă întâlnirea de o oră şi jumătate cu îngerii lui Ion Sapdaru. Spectacolul pe care acesta l-a montat pe scena teatrului de la malul Dunării reprezintă cea de-a 50 premieră din istoria cochetului teatru.

Un articol de Georgiana Ene|28 iulie 2015

Celebrul actor, regizor și scenarist a acceptat cu bucurie invitația tulcenilor de a monta un spectacol acolo, dublând astfel bucuria acestora și prin calitatea textului ales: “Douăzeci de minute cu îngerul” a lui Alecsandr Vampilov.

Spectacolul debutează într-un registru comic – final de petrecere într-o cameră de hotel a unor delegați, ca pe parcurs să se schimbe încet-încet într-unul tragic. Textul lui Vampilov – o savurosă metaforă populată de personaje care fac parte din toate mediile sociale – practic o societate în miniatură, ale cărei cutume se zguduie din temelii atunci când o persoană misterioasă dorește să facă bine fără niciun interes ascuns. Regizorul transpune într-un mod liber problemele unei societăți și reușește să răspundă unei întrebări firești: mai există oameni cinstiți, buni și amabili?

Cadrul de pornire al acțiunii îl constituie modesta cameră de hotel, în care cei doi, delegatul și șoferul acestuia, au primele schimburi de replici: Nelu Serghei îi dă replicile vorbite și nevorbite colegului lui de băut și șef, Ionuț – Paul Ștefan. Măiestria celor doi actori este surprinsă sublim de regizor și le pune în valoare talentul actoricesc.

Dacă deschiderea spectacolului este amuzantă și stârnește ropote de râs și aplauze, intrarea în scenă a lui Cristi Naum constituie contrapunctul spectacolului: în antiteză cu cei doi cheflii, omul cinstit, bun și amabil demontează teoria celor doi ajunși la disperare că nimeni nu e dispus să le dea cu împrumut bani să-și cumpere băutură. Dintr-o dată, miza celor doi se schimbă: doresc cu tot dinadinsul să știe cine e personajul misterios, nou-venit, care le schimbă în câteva momente de la apariție întreaga percepție despre oameni și despre viață, în măsura în care lumea civilizată și-a impus rațional principiile respectului pentru semeni.

Piesa lui Vampilov este într-un singur act, regizorul reușind să surprindă publicul prin cei implicați în acțiune, făcându-l să conștientizeze decrepitudinea morală. Nebunia și neîncrederea în noul venit sunt amplificate de apariția, pe rând, a vecinilor, celor cărora le ceruseră cu împrumut bani pentru a-și cumpăra de băut.

Vampilov recreează micro-societatea prin aducerea în scenă a unui violonist – delicios Mihai Gălățan, virtuos, neadaptat societății, nemulțumit, nu-și încalcă principiile, își dorește foarte mult să acceadă la o lume mai bună, să se facă auzit, printr-un cuplu de tineri căsătoriți: Irina Naum – Costel Zamfir. Irina aduce în scenă feminitate, eleganță, bogăție și fragilitate, la început, ca în final se hotărăște să nu se lase îngenunchiată de către proaspătul ei soț. Costel Zamfir, soțul, oportunist, puțin formal pentru rolul pe care îl are, dar îl duce până la capăt cu demnitate; și prin delicioasa Gabriela Ciolacu, în rolul femeii de serviciu, care trece de la umilință și nesiguranță la o adevărată leoiacă, în final, și pune punctul pe i: se duce și cumpără de băut, lăsând publicul să-i admire expresivitatea și mobilitatea de care este în stare.

Misiunea cea mai grea de la început și până la final îi revine lui Cristi Naum, de a fi personajul bun, secondat de cei cărora vrea să le facă bine – convinși că omul în esență este în mare parte cinstit, corect și bun – , lucru care-i reușește cu strălucire până la sfârșit. Măiestria celor trei aproape emoționează, așa cum declară și regizorul: “Am ales această piesă pentru că se așează bine pe trupă, pentru temele abordate de dramaturg și pentru că traversăm o perioadă tragică a necomunicării interumane, a neîncrederii li a dispariției compasiunii”.

“20 de minute cu îngerul”, de Alecsandr Vampilov

Regia: Ion Sapdaru

Scenografia: Gelu Rîșca

Mișcare scenică: Roman Jora

Distribuția: Cristian Naum, Ionuț –Paul Ștefan, Nelu Serghei, Irina Naum, Gabriela Ciolacu, Mihai Gălățan, Costel Zamfir

09
/01
/15

“Orașul câinilor / White God” în regia lui Kornél Mundruczó, propunerea Ungariei la categoria Cel mai bun film străin, este inclus în programul “9 pentru Oscar” la Cinema Studio din București. Evenimentul are loc în capitală între 9 și 15 ianuarie, cu o săptămână înaintea anunțării nominalizărilor celei de 87-a ediții a premiilor Academiei Americane de Film. Cele două proiecții sunt programate duminică, 11 ianuarie, de la ora 14:00 și joi, 15 ianuarie, de la ora 20:00.

09
/01
/15

Debutul în lungmetraj al regizoarei Ana Lungu, "Autoportretul unei fete cuminți", va avea premiera mondială în cadrul Festivalului Internațional de Film de la Rotterdam (21 Ianuarie- 1 Februarie 2015), secțiunea "What the F?!".

09
/01
/15

În luna ianuarie, publicul de toate vârstele are ocazia de a viziona unul dintre cele mai îndrăgite și longevive spectacole din repertoriul Operei Comice pentru Copii, “O noapte furtunoasă”. În regia lui Mircea Diaconu, celebra piesă scrisă de I.L. Caragiale este adaptată publicului tânăr, rămânând an de an în actualitate.

09
/01
/15

Teatrul Național „I.L.Caragiale” din București va oferi publicului în 2015 - pe lângă cele 35 de spectacole din repertoriul current – piese de actualitate și povești nemuritoare citite în cheie contemporană, întâlniri cu marea dramaturgie în viziuni de referință, cu piesa românească și cu spectacolul de autor.

08
/01
/15

CRONICĂ DE FILM Scris de Bogdan Mirică și regizat de Igor Cobileanski, „Umbre”, noul serial produs și difuzat de HBO România, încearcă să altoiască pe sol românesc un format străin, însă eșuează undeva la mijloc.

08
/01
/15

Primăria Municipiului Bucureşti, prin Centrul Cultural Palatele Brâncoveneşti, Asociaţia Culturală “Pro Valores”, Radio România Cultural, Inspectoratul Şcolar al Municipiului Bucureşti şi ExcesMusic îi invită pe tinerii muzicieni născuţi între 1 ianuarie 1990, dar nu mai târziu de data de 31 decembrie 2000 să se înscrie la cea de-a VI a ediţie a Concursului “Drumul spre celebritate”, singura competiţie muzicală din România în care rolul tinerilor spectatori – juraţi este determinant.

08
/01
/15

„De ce eu?”, în regia lui Tudor Giurgiu, unul dintre cele mai așteptate filme românești din 2015, inspirat de un caz real care a zguduit România la începutul anilor 2000, cel al sinuciderii procurorului Cristian Panait, va fi lansat pe 27 februarie 2015 în cinematografele din toată țara.

07
/01
/15

„La traviata” a fost o curtezană fermecătoare, care a existat cu adevărat. Rossini a scris o operă în doar două săptămâni. Fără muzica lui Wagner n-ar fi existat „Stăpânul Inelelor”... Sunt doar câteva amănunte fascinante din culisele Operei.