„Dumnezeul de a doua zi” sau cele două modele ale covorului
https://www.ziarulmetropolis.ro/dumnezeul-de-a-doua-zi-sau-cele-doua-modele-ale-covorului/

Cine sunt eu în relaţie cu tine, pe care te iubesc dar adesea abia te cunosc? Cum se modifică percepţia asupra realităţii în funcţie de ce reuşim să înţelegem fragmentat din ea? O poveste despre ceea cine suntem şi ce devenim în funcţie de ceea ce (nu) ştim, în relaţiile noastre.

Un articol de Cristina Enescu Aky|28 iulie 2023

O parabolă orientală spune că privim și înțelegem viața ca și cum am privi din spate țesătura unui covor mare, cu un model complex și colorat: înțelegem anumite fragmente de structuri, culori și desene, dar nu și modelul complet, designul integral – acesta e complet vizibil și inteligibil doar din partea cealaltă, de pe fața covorului. Această perspectivă, însă, o are doar Dumnezeu – care spectacolul regizat de Claudiu Goga la Teatrul Metropolis (pe un text de Mimi Brănescu) ia forma realității de după realitate.

Asta este imaginea pe care mi-a amintit-o acest spectacol, care curge lin (prin prisma fluidității cu care joacă și se povestesc Vlad Zamfirescu și Mirela Oprișor) dar și multiplu tumultuos – așa cum evoluează povestea în mintea fiecăruia dintre ei și în relația lor.

„Întâi de toate, textul TREBUIE citit ca o poveste despre părinți și copii. Sau mai exact ca o poveste despre părinți, copii și Dumnezeu. Un Dumnezeu de a doua zi … cu felul lui ciudat de a aranja lucrurile” spune regizorul Claudiu Goga. Pare de fapt o poveste despre relații – cea de cuplu, cea cu părinții (adesea cu episoade mult timp nevindecate și răni care se perpetuează apoi în alte relații), cea cu sine însuși, apoi cea cu Dumnezeu sau destinul sau cum vreți să spuneți acelor părți din Viață pe care nu le înțelegem. E și despre legătura dintre cine suntem în relația cu cei pe care îi iubim și cine suntem în forul nostru interior, cu temerile, emoțiile și poveștile din mintea noastră (care adesea sunt doar inspirate din realitate și nu o reflectă, pentru că perspectiva noastră este mereu limitată, punctuală, subiectivă).

Dumnezeul de a doua zi e cel de După – indiferent că acest „după” e ziua de mâine sau o altă realitate – când înțelegerea ceea ce trăim azi se modifică, crește, se lărgește. Asta uneori doare visceral, schimbă lumi și destine, dar e parte din firea lucrurilor.

În acest spectacol Vlad Zamfirescu prăjește cartofi (pe care îi îneacă ulterior în sare) ca și cum ar fi cel mai firesc, cel mai important dar și cel mai nesemnificativ lucru din lume. De fapt, în banalitatea (aparentă) a cotidianului se ascund multe chei ale viitorului, indicii despre noi înșine și despre viață, pe care de multe ori nu le înțelegem deși sunt în fața nasului. Vlad Zamfirescu prăjește așadar cartofi și deapănă dulce-amar, emoționant-hilar, autoironic-ingenuu, cum a trăit povestea de dragoste și apoi cum s-a sfârșit aceasta, din perspectiva lui, cu o detașare aparentă și emoții neostentative dar palpabile.

Mirela Oprișor e zâmbitoare, emanând o tihnă amintind de celebrul refren al trupei ABBA, „there’s no hurry anymore when all is said and done” („nu mai e nicio grabă atunci totul a fost spus și făcut”). În ciuda faptului că uneori istorisirea ei cunoaște momente dramatice, schimbătoare de destin, ea e întruchiparea unei liniști cumva stranii, chiar dacă impregnată adesea de emoții profunde– a cărei cheie o înțelegem abia la sfârșitul spectacolului.

„Dumnezeul de a doua zi” e genul de spectacol care are toate șansele să îți lase mult timp o amintire și un gând. E despre poveștile din și dintre noi, din relațiile noastre, cele pe care ni le spunem noi înșine și cele care se întâmplă de fapt, despre cum nebănuite și adesea inimaginabile sunt meandrele și metamorfozele iubirii (care ia uneori forme stranii, chiar absurde, dar rămâne, totuși, Iubire). Acest Dumnezeu „de după” e scenariul complet al poveștii vieții din spatele episoadelor punctuale pe care noi abia reușim să le înțelegem. Iar „artificiul” scenografic prin care, la final, devine oarecum vizibilă (sau mai degrabă inteligibilă) perspectiva acestei De-a doua zi, este pe cât de simplu, aproape ingenuu, pe atât de percutant și de impact.

Datorită (sau în ciuda – depinde de perspectivă) a finalului neașteptat, care schimbă retroactiv toată narativa, e un spectacol realmente frumos prin emoția poveștii, sinergia celor doi actori și prin răsturnarea de situație finală ce schimbă retroactiv înțelesul întregii istorii. Ieșind din sală, e foarte posibil să rămâi cu o varietate de gânduri despre propriul mod de a înțelege și manifesta iubirea, egoismul, generozitatea.

*

DUMNEZEUL DE A DOUA ZI

de Mimi Brănescu

Regia: Claudiu Goga

Distributie: Mirela Oprișor și Vlad Zamfirescu

Teatrul Metropolis



26
/04
/24

Centrul Național al Dansului București (CNDB) anunță programul de spectacole pentru luna mai. Unul dintre evenimentele importante ale lunii este premiera spectacolului de dans contemporan Memetics, în coregrafia lui Sergiu Diță, urmată de trei producții CNDB – BLOT, Bodies on The Line, Patosfera și de Miercurea Lejeră, un proiect care prezintă pe scenă idei unice și irepetabile într-o formă performativă.

25
/04
/24

Asociația Culturală Control N dă startul înscrierilor la a treia ediție a New Draft. Rezidența de dezvoltare de scenarii dedicată proiectelor din România și Republica Moldova se adresează regizorilor și scenariștilor, proaspeților absolvenți de facultăți de profil și autorilor din medii conexe, cu proiecte în faza de început.

25
/04
/24

Cea de-a treia ediție din România a competiției de pictură live Art Battle va avea loc pe 27 aprilie, la Palatul Bragadiru din București (Calea Rahovei nr. 147-153) aducând în fața publicului atât concursul contra cronometru care aduce publicul în fața procesului de creație, alături de re-LEAF, o ediție de "interior" a târgului de artă contemporană LEAF (Limited Edition Art Fair) eveniment organizat de Galeria Celula de Artă în parteneriat cu Săfițicuminți. Biletele pentru public sunt disponibile pe LiveTickets.

24
/04
/24

O nouă traducere din opera lui Paul Auster, unul dintre cei mai spectaculoși și inventivi scriitori ai Americii, a cărui operă a fost publicată în mai mult de patruzeci de limbi, a ajuns de curând în librăriile fizice și online din întreaga țară.

22
/04
/24

6 manageri și 30 de ghizi și muzeografi din toată țara au participat la Râșnov la două sesiuni de training pentru dezvoltarea abilităților de gestionare și management strategic al obiectivelor de patrimoniu istoric, documentarea istorică, interpretarea informațiilor, comunicarea și interacțiunea directă cu publicul vizitator.

22
/04
/24

460 de ani se împlinesc pe 23 aprilie de la nașterea celui considerat cel mai mare dramaturg al tuturor timpurilor. Multe povești și multe legende au circulat despre el în tot acest timp.