După 2000 de ani, Roma a revocat ordinul de exil al poetului Ovidiu
https://www.ziarulmetropolis.ro/dupa-2000-de-ani-roma-a-revocat-ordinul-de-exil-al-poetului-ovidiu/

La 2000 de ani de la exilarea poetului roman Ovidiu pe coasta Mării Negre, pe teritoriul actual al României, municipalitatea din capitala Italiei a luat decizia să revoce ordinul de exil.

Un articol de Petre Ivan|18 decembrie 2017

Conform agenției italiene ANSA, Consilierii locali ai Romei au adoptat hotărârea de abrogare a edictului semnat de Împăratul Octavian Augustus în anul 8, edict care i-a adus poetului latin exilul pentru toata viața la malul Mării Negre.

Decizia a fost luată la inițiativa politicienilor anti-sistem „Mișcarea 5 Stele”, care au spus că vor astfel să repare suferința a poetului care a murit la 9 ani după ce a fost exilat, în anul 17.

Ovidiu, cunoscut pentru lucrările „Metamorfozele” sau „Arta Iubirii”, face parte, alături de Horațiu și Virgil, din categoria clasicilor literaturii latine.

Pe numele complet Publius Ovidius Naso, poetul roman a fost exilat în anul 8 în Portul Tomis, actualul oraș Constanța. Nu se știe de ce a căzut în dizgrația împăratului, dar experții suspectează o combinație de factori – erotismul poeziilor sale, implicarea într-un complot și lipsa de respect față de Augustus.

În Dacia, Ovidiu a fost rapid adoptat de localnici şi a scris operele „Tristele” şi „Ponticele”, considerate de critici o „prezentare clinică” a exilului şi a efectelor lui asupra moralului, talentelor şi psihologiei omului.

Nu este prima oară când autoritățile din Italia iau o astfel de decizie. În 2008, Primăria Florenţa a realizat un demers identic în cazul poetului Dante Alighieri, exilat în secolul al XIV-lea.

Foto: Ovidiu – facebook

10
/11
/19

Scriitoarea Care Santos va participa marți, 12 noiembrie, de la ora 19.00, la o întâlnire cu publicul, ce va avea loc la Librăria Humanitas de la Cișmigiu. Evenimentul e prilejuit de lansarea romanului „Tot binele și tot răul”, recent apărut în colecția „Raftul Denisei“, coordonadtă de Denisa Comănescu, la Editura Humanitas Fiction.

30
/10
/19

Un film din Coreea de Sud premiat la Cannes, dar și filme experimentale de top, noi expoziții de artă contemporană, rafinamentul muzicii clasice și un roman din literatura scandinavă a momentului – vă prezentăm cinci dintre atracțiile culturale ale lunii noiembrie.

24
/10
/19

Tema principală a programului literar al Festivalului EUROPALIA ROMÂNIA este dialogul. Pe parcursul a patru luni vor fi organizate dezbateri, mese rotunde, lansări de carte cu o tematică diversă precum: perspectiva narativă a istoriei comune europene, personalităţi ale secolului XX, interferențele cu celelalte arte, avangarda română văzută ca o parte esenţială a avangardei europene, romanul poliţist - gen literar şi metamorfozele acestuia, poezia română contemporană şi paradoxurile lumii de astăzi.

19
/10
/19

Evgheni Vodolazkin, unul dintre cei mai importanți și îndrăgiți scriitori, revine în România, în perioada 24–28 octombrie, la invitația Editurii Humanitas Fiction și a Festivalului Internațional de Literatură de la Timișoara – FILTM 2019.

19
/10
/19

Marți, 22 octombrie, de la ora 19.00, la Librăria Humanitas de la Cișmigiu, va avea loc o întâlnire cu Lucian Boia și Marian Voicu despre volumul „Întrebări fără răspuns (sau cu prea multe răspunsuri)”, publicat de Editura Humanitas.

16
/10
/19

Vineri, 18 octombrie, de la ora 19:00, Curtea Veche Publishing, Institutul Gurdjieff din România și Librăriile Cărturești vă așteaptă la o discuție despre volumul „Întâlniri cu oameni remarcabili” de G.I Gurdjieff. La discuție vor participa regizorul Andrei Șerban, Laszlo Hollan (reprezentant al Institutului Gurdjieff din Paris), Cantemir Mambet (traducătorul cărții, preşedinte al Institutului Gurdjieff din România).

14
/10
/19

Editura Humanitas Fiction vă așteaptă luni, 28 octombrie, ora 18.30, în Aula Bibliotecii Central Universitare „Carol I“ (str. Boteanu nr.1), la conferinţa „Evgheni Vodolazkin în dialog cu Marius Constantinescu“. Seara se va încheia cu o sesiune de autografe.