Efervescențe muzicale la CIMRO DAYS
https://www.ziarulmetropolis.ro/efervescente-muzicale-la-cimro-days/

Finalul lunii iunie a adus în Bucureştiul torid două zile de festival în care muzica contemporană a răsunat din Aula Muzeului „George Enescu”. Desfăşurat în perioada 18-19 iunie 2018, festivalul CIMRO DAYS a propus publicul bucureştean o întâlnire cu noile creaţii şi noii creatori români.

Un articol de Lorena Ioniță|2 iulie 2018

La distanță de 3 ani de la ultima ediție, CIMRO DAYS(Centrul de Informare Muzicală din România) au revenit în acest an cu idei și apariții proaspete, propunându-și ca deviză  aducerea în atenția publicului a noii generații de muzicieni.

De la tineri muzicologi, instrumentiști și compozitori la reprezentanți ai generației mature de compoziție, cea de-a treia ediție a festivalului, aflat sub atenta direcționare artistică a compozitoarei Diana Rotaru, a reunit nu mai puțin de 4 reprezentări artistice diverse și foarte atractive.  Noutatea acestui an vine din desfășurarea într-o locație fixă, Muzeul „George Enescu” fiind locul de găzduire a evenimentului, dar și printr-o evoluție unitară din punct de vedere temporal. Pe parcursul a celor două zile consecutive (18-19 iunie)  muzica contemporană românească a răsunat în Aula Muzeului „George Enescu”, cu nelipsite evocări ale amintirii marelui compozitor.

Prima zi de festival, 18 iunie 2018

Divers ca gen, programul primei zile de festival a cuprins atât reprezentări muzicologice, cât și componistice, mijlocite de ansamblul de muzică nouă SonoMania. Deschiderea festivalului a aparținut anul acesta tinerilor muzicologi, patru la număr, absolvenți sau aproape de pragul absolvirii Universității Naționale de Muzică din București.

Cu studiul Valorificarea tăcerii în muzica lui Anatol Vieru și Tiberiu Olah, doctorandul Vlad Văidean a oferit publicului un nou capitol din proiectul său, într-o continuă extindere de câțiva ani, al cărei teme centrale este „tăcerea în muzică”. Studiu ce va fi inclus și în lucrarea sa de doctorat, acesta prezintă o perspectivă inedită asupra muzicii celor doi compozitori, privită prin existența expresivă a pauzelor.

Ana-Maria Cazacu (studentă la licență), într-o expunere succintă, a sistematizat direcțiile sesizate de W. G. Berger la nivelul genului cvartetului de coarde  în creația compozitorilor români de secol XX, muncă concretizată prin lucrarea Dimensiunile stilistico-estetice ale cvartetului de coarde în accepțiunea lui Wilhelm Georg Berger.

Pe de altă parte, masteranda Benedicta Pavel, a abordat traseul analitic, prezentarea lucrării  Wilhelm Georg Berger – coralul integral cromatic și simfoniile cu orgărevelând o imagine generală asupra integrării compozitorului în viața muzicală comunistă,  cu punctări asupra mijloacelor componistice folosite în cele două genuri alese.

Colocviul a fost încheiat de Desiela Ion,de asemeneamasterandă, a cărei lucrări, Dumitru Bughici: forme clasice și jazz în muzica românească, a  stârnit reacția colocvială a compozitorului Nicolae Brânduș, dornic de a împărtăși câteva păreri asupra existenței componistice a lui Dumitru Bughici.

Relansării cărții compozitoarei Irinel Anghel, Orientări, direcții, curente ale muzicii românești din a doua jumătate a secolului XX, a fost momentul ce a făcut trecerea spre final. În încheierea serii, Valentin Ghita (oboi), Mihai Pintenaru (clarinet) și Tamara Dica (violă) membrii ansamblului SonoMania –ale căror orientări se îndreaptă spre repertoriul actual, pe care-și propun să-l promoveze – au interpretat 6 lucrări contemporane, de mici dimensiuni, pentru duo sau solist.

Piese ce aparțin compozitorilor Mihai Măniceanu, George Balint, Dora Cojocaru, Gabriel Mălăncioiu, Viorel Munteanu, Carmen Cârneci și Dan Dediu, au scos la lumină 6 stiluri și abordări componistice distincte. Sugestive sau metaforice prin subiectele alese, cu interferări ale ludicului, comicului, folclorului sau seriosului, însă fără îndoială futuriste, lucrările miniaturale propuse au constituit momente de contrast ale primei zile de festival.

A doua zi de festival, 19 iunie 2018

Pe tiparul ternar al serii anterioare, cea de-a doua zi de festival a continuat voiajul muzicii contemporane, fiind dedicată exclusiv compozitorilor. Tineri ce abia își încep drumul spre cucerirea domeniului componistic, alături de compozitori ai generației formate la început de veac, au arătat publicului o multitudine de lucrări demne de secolul pe care îl reprezintă.

În această imagine de ansamblu, seara a debutat cu 5 compoziții ce au zămislit un adevărat concert acustico-electronic. Andrei Petrache, Alin Chelărescu și Bogdan Pintilie, au găsit în sonoritățile pianului, instrumentul al formării lor timpurii, mediul cel mai apropiat pentru conturarea stărilor pe care cele 3 lucrări le oglindesc. Postura de interpreți ai propriilor lucrări a permis o audiere autentică, legătura cu intențiile pe care cei trei tineri compozitori le-au înscris în partiturile lor fiind una directă, nemijlocită.

Mai mult decât atât, subiectivismul a irupt; Autobiografeme (Andrei Petrache) și Sentimente și rațiune (Bogdan Pintilie) sunt cele două suite ce vin în exprimarea unui programatism de factură intrinsecă. La polul opus, Alexandru Sima și a sa Des vagues și Constantin Basica, cu Morning Dreams, au adus actul creator pe un traiect ascendent, Aula Muzeului transformându-se, parcă, într-o sală de cinema. Pe un fundal în care efectele sonore constituiau înlănțuiri de imagini cinematice, cele două lucrări pentru mediu electronic au oferit, după părerea mea, o experiență extrem de captivantă și originală.

Lansarea de partituri din partea mediană a serii a făcut legătura cu cel de-al doilea recital, în care Duo Cello Jaya (Ella Bokor și Mircea Marian, ambii violonceliști) și Iulian Ochescu (pian) au interpretat solicitante partituri pentru duo sau solist.

Printre cele 7 lucrări contemporane s-au strecurat și două intervenții nostalgice ale pianului. „Pavana” din Suita nr. 2 op. 10 și „Melodie” din Pièces Impromptues op. 18 de G. Enescu, cunoscutele piese dedicate de compozitor pianului, au fost momentele de melancolie ce și-au demonstrat continua actualitate.

Pe aceeași linie, a miniaturilor pentru pian, s-au înscris și ultimele 3 părți ale suiteiIn Black and White de Tudor Feraru. O provocare căreia Diana Rotaru, Dan Popescu, Sebastian Androne, Mariela Rodriguez, Vlad Răzvan Baciu și Aurelian Băcan i-au răspuns afirmativ a fost punerea în contrast și evidență a două instrumente cu același timbru, a celor două violoncele.

Numărul mare de compoziții și tehnicile folosite pentru evidențierea celor două violoncele au demonstrat că există o nesecată inspirație pentru exploatarea timbrală și nelimitate modalități de transmitere a unor imagini originale.

Apogeul vizualului a fost atins de Aurelian Băcan, care, prin suita sa pentru două violoncele și pian, numită A Glimpse of The Star Trek Universe, a creionat cu umor și ingeniozitate 5 tablouri muzical-ficționale. 1. The Borg, 2. The Planet Risa, 3. The Ferengi, 4. The Vulcans și 5. The Enterprise sunt miniaturile, comice și foarte descriptive, ce alcătuiesc suita science fiction.

Puse în posturi antinomice sau diferențiate prin însăși unitatea lor timbrală, violoncelele s-au metamorfozat de-a lungul celor 7 lucrări, potențialul lor fiind explorat în varii moduri. Comicul, înfricoșătorul, multi-culturalul au fost câteva dintre ipostazele pe care cele două instrumente le-au realizat.

Închiderea festivalului i-a aparținut Dianei Rotaru, a cărei piese, Lut, s-a conturat cu maleabilitate în jurul imaginii grădinii Vilei Golescu,  lucrarea încheindu-se cu fine desene de arcuș ale bijuteriei arhitecturale centrale.

Conchid prin a spune că cele două zile de festival au fost o oportunitate de a face cunoștință cu muzica nouă, în care vizualul și imaginarul sunt două componente ce se întâlnesc într-o nouă orientare de ordin componistic. O muzică în care imagini sonore diverse incită imaginația ascultătorului prin titluri atent alese și contururi muzicale sugestive, toate acestea prezentate într-o atmosferă cordială și familiară.

(Articol scris în exclusivitate pentru Ziarul Metropolis de muzicologul Lorena Ioniță)

Iulian Ochescu_Foto Sorin Antonescu

Valentin Ghita_Foto Sorin Antonescu

Tamara Dica si Mihai Pintenaru_Foto Sorin Antonescu

Duo Cello Jaya, Foto Sorin Antonescu

Foto: CIMRO DAYS, Efervescențe muzicale, Bogdan Pintilie – Sorin Antonescu

26
/03
/18

Analia Selis, alături de ceilalți membri ai grupului ArgEnTango, violoncelistul Răzvan Suma, pianistul Mariano Castro, bandoneonistul Omar Massa și violonistul Rafael Butaru, propun publicului o întâlnire cu tangoul argentinian tradițional, printr-un nou turneu –  ArgEnTango Tradițional –, derulat în luna martie 2018, în 10 orașe din România și Germania, și care ajunge marți, 27 martie, de la ora 19.00, la Sala Radio, în concertul de închidere a turneului.

26
/03
/18

Într-o zi de 26 martie (1827) se stingea din viață, la vârsta de 56 de ani, unul dintre cei mai cunoscuți și mai influenți compozitori din toate timpurile. Ludwig van Beethoven a murit din cauza unei ciroze hepatice în locuința sa mizeră din Viena, într-o dezordine de nedescris.

23
/03
/18

Un domn de culoare încântător și o... "wonderful version of All Of Me". Live in Frankfurt , in timpul Festivalului Musikmesse de la Frankfurt

22
/03
/18

„Extraordinar ! Eşti printre cei mai mari din lume!” (Sergiu Celibidache), „Îl ascultam fascinaţi…” (Le Monde), „Dan Grigore face parte din categoria pianiştilor de superclasă.” (Tagesspiegel)... Filarmonica „George Enescu” dedică concertele de astăzi, 22 martie și vineri, 23 martie 2018, pianistului Dan Grigore, care aniversează 60 de ani de activitate.

21
/03
/18

Sâmbătă, 31 martie 2018, începând cu ora 19.00, pe scena Sălii Auditorium a Muzeului Național de Artă al României (Str. Știrbei Vodă nr. 1), Asociația pentru Muzică, Artă și Cultură și Asociația Help Autism, în colaborare cu Centrul Național de Artă Tinerimea Română, cofinanțat prin programul Europa Creativă al Uniunii Europene, cu sprijinul Kaufland România, al Ministerului Culturii și Identității Naționale și al Muzeului Național de Artă al României, și în parteneriat cu Centrul InfoEuropa din cadrul Ministerului Afacerilor Externe,  Muzeul Național al Satului „Dimitrie Gusti”, Muzeul Național George Enescu, Wagner Arte Frumoase și Povești,  Floria.ro, organizează cea de-a V-a ediție a evenimentului “SUFLET ÎN CULORI”, concert caritabil în beneficiul copiilor cu autism. 

19
/03
/18

 În ziua în care Radio România Muzical, unicul post românesc dedicat muzicii clasice, împlinește 21 ani de existență, violonistul Alexandru Tomescu va cânta la ParkLake Shopping Center din București, într-un eveniment din cadrul campaniei “Ascultă 5 minute de muzică clasică”. Evenimentul va avea loc sâmbătă, 24 martie, de la ora 18.00.

19
/03
/18

În această seară, de la ora 19,00, se inauguează Casa Artelor "Dinu Lipatti" din Bucureşti. Noul centru cultural este situat chiar în casa în care artistul a trăit şi a creat, pe bulevardul Lascăr Catargiu nr. 12. Clădirea, care a fost închiriată de Primăria Municipiului Bucureşti şi va fi introdusă în circuitul cultural al Capitalei, va găzdui festivaluri, concerte şi manifestări cultural - educative. Astăzi se împlinesc 101 ani de la nașterea lui Dinu Lipatti, considerat a fi cel mai important pianist român.

15
/03
/18

Gărâna Jazz Festival anunță cea de-a 22-a ediție care va avea loc între 12 și 15 iulie, în județul Caraș-Severin. Cu un public internațional din ce în ce mai numeros, Gărâna, satul dintre munți, va găzdui patru zile de concerte și experiențe muzicale dedicate pasionaților de jazz.

15
/03
/18

Formația art-pop Fierbințeanu lansează videoclipul Corporate America, primul single de pe albumul The Great Scheme Of Things, care va apărea în această toamnă. Lansarea clipului are loc cu câteva zile înaintea spectacolului The Great Scheme Of Things, programat pentru duminică, 18 martie, la Centrul Național al Dansului București (CNDB - Bd. Mărășești nr. 80-82, Sector 4).

12
/03
/18

În serile de  joi, 15 și vineri, 16 martie 2018, de la ora 19.00, în Sala Mare a Ateneului Român, Orchestra simfonică a Filarmonicii „George Enescu”, condusă de  dirijorul rus Valentin Urypin, va avea în program Variațiunile cinematografice, de Dumitru Capoianu, Concertul nr. 2, op. 21, în fa minor, pentru pian și orchestră de Frédéric Chopin și Simfonia nr. 2, op. 73, în re major de Johannes Brahms.

10
/03
/18

În 2016, la numai 10 ani, Eva Garet câștigă concursul și trofeul "Lira de Aur”, fiind cea mai tânără câștigătoare din istoria competiției cu o tradiție de aproape 40 de ani. Cu această ocazie, prof. univ. dr. Vlad Dimulescu, președintele juriului, declara: “… s-a desprins un mic geniu: Eva Garet este în acest moment, din punctul meu de vedere, unul din cele mai frumoase talente pe care le are ţara noastră şi aici mă refer nu doar la pian, mă refer la artă, în general şi la muzică, în special."

05
/03
/18

Se împlinesc, astăzi, 50 de ani de la prima ediţie a Festivalului International Cerbul de Aur. Festivalul (spectacol -concurs de interpretare) a lansat de-a lungul timpului vedete cprecum: Diana Ross, Amália Rodrigues, Julio Iglesias, Sheryl Crow, Tom Jones, Vaya con Dios, Coolio, Christina Aguilera, Kenny Rogers, Ricky Martin, Kelly Family, Patricia Kaas.