Fernandel, 45 de ani de la moartea marelui actor francez
https://www.ziarulmetropolis.ro/fernandel-45-de-ani-de-la-moartea-marelui-actor-francez/

“Un om poate cădea foarte des, dar nu este cu adevărat ratat decât când îşi pune întrebarea cine l-a împins.” – Fernandel. În urmă cu 45 de ani, într-o zi de 26 februarie, se stingea din viaţă unul dintre cei mai mari comici din istoria filmului.

Un articol de Petre Ivan|26 februarie 2016

Părinții lui Fernandel (Fernand Joseph Désiré Constandin, 8 mai 1903 – 26 februarie 1971) făceau parte din lumea artistică, apărând în vodevilurile la modă, acest lucru făcându-l pe viitoruil comic să aibă contact cu scena încă din copilărie.

La vârsta de 12 ani, debuta într-un rol în „Marceau ou les enfants de la révolution de Anicet Bourgeois” la teatrul Chave. Trei ani mai târziu, tatăl său se îmbolnăveşte, iar Fernandel este nevoit să lucreze pentru întreținerea familiei. Va lucra într-o bancă, ulterior într-o fabrică de săpun, iar în timpul rămas apare în diverse ipostaze de cântăreț ori cabaretist în cafenele sau pe scenele teatrelor, dar şi în spectacole de revistă și în operete.

Devine în scurt timp un comic celebru și vedeta cea mai populară a cinematografiei franceze, jucând în peste o sută de filme.

Dacă am creat un stil, un fel de cinema, n-am făcut-o intenţionat. – Fernandel

Pseudonimul Fernandel, cu care se va identifica până la finele vieții, i se datorează modului în care soacra sa exclama când acesta venea să o viziteze pe fiica sa, „Voila le Fernand d’elle!” (în pronunția franceză Fernandel).

Succesele cinematografice nu l-au împiedicat să aibă și o carieră de cântăreț, apărând în numeroase comedii muzicale, multe dintre ele transformate ulterior în filme.


În 1963, Fernandel a făcut un parteneriat cu un alt simbol al cinematografiei franceze, Jean Gabin, formând compania de producție de film Gaffer.

În anii ’60, cariera sa a înregistrat un declin, iar filmele din această perioadă nu au mai avut același impact, primind o serie de critici.

Dacă ai nepoţi, nu înseamnă neapărat că eşti bătrân. Dar înseamnă inevitabil că eşti însurat cu o bunică. – Fernandel

Suferind de cancer, a fost obligat ca la vârsta de 66 de ani să se retragă din cinematografie. A murit la 26 februarie 1971, la Paris.

Foto: Fernandel – cinemagia

17
/02
/20

Timp de două săptămâni, realizatorii și protagoniștii filmului ”colectiv” se vor întâlni cu publicul din Cluj, Sibiu, Timișoara, Craiova, Sfântu Gheorghe, Brașov, București, Iași, Galați, Constanța, Piatra Neamț și Bacău

13
/02
/20

CRONICĂ DE FILM La aproape 90 de ani, Clint Eastwood nu se lasă: propune un nou film ca regizor, „Richard Jewell” (2019), ajuns acum şi în cinematografele din România. O altă poveste inspirată din realitate despre un erou apărător al Americii, regizată cu aparentă simplitate, dar şi cu obişnuitul patos.

13
/02
/20

Cea de-a 5-a ediție Alpin Film Festival este un tribut adus alpinistului Zsolt Török, pornit în 2019 într-o ultimă expediție, în munții Făgăraș. Sâmbătă, pe 28 februarie, un eveniment special în memoria celui care a dus numele României pe cele mai înalte culmi va avea loc la Castelul Cantacuzino din Bușteni.

12
/02
/20

Asociația Cinemascop cu sprijinul HBO Europe lansează cea de-a 2-a ediție a concursului de scenarii: WRITE A SCREENPLAY FOR…/ SCRIE UN SCENARIU PENTRU…, organizat cu ocazia ediției a patra a American Independent Film Festival, care va avea loc în București, în perioada 24-30 aprilie 2020.

11
/02
/20

CRONICĂ DE FILM În „Tipografic Majuscul”, unul din cele două filme cu care participă la Berlinale, în secţiunea Forum, Radu Jude îşi continuă interesul pentru trecutul României. Acum o face sub forma unui film-eseu greu de încadrat, prin care duce căutările sale stilistice recente într-o zonă radicală şi extrem de ofertantă.

10
/02
/20

În această noapte, la Los Angeles, s-a desfășurat cea de-a 92-a gală a premiilor Oscar. Marea surpriză a fost că filmul sud-coreean „Parasite” a câștigat atât la categoria cel mai bun film, cât și la categoria cel mai bun film într-o limbă străină.

07
/02
/20

Victor Morozov studiază în prezent teoria de cinema în Franţa şi Irlanda. Recent, alături de colegi din SUA, Franţa, Chile, Nigeria şi Madagascar, a participat la programul dedicat tinerilor critici al Festivalului de Film de la Rotterdam, de unde ne-a trimis o primă relatare, despre trei lungmetraje asiatice.

06
/02
/20

Dacă credeai că mai știi câte ceva despre cinematografia mondială a momentului, o participare la Festivalul de la Rotterdam îți dă peste cap cam toate cunoștințele – un program cu sute de filme neconvenționale, majoritatea realizate de regizori la început de drum, iar o bună parte dintre ele, forme hibrid de limbaj cinematografic.

02
/02
/20

CRONICĂ DE FILM Regizat de Marius Th. Barna și cu un comentariu scris de Bogdan Ficeac, documentarul „Nostalgia dictaturii” (2020), disponibil în câteva proiecții răzlețe, este o colecție de truisme despre comunism, a cărei concluzie ar putea fi banalitatea că „s-au făcut și lucruri bune, dar au fost și lucruri rele”.