Festivalul de Film şi Istorii Râşnov a debutat cu „Moartea lui Stalin”
https://www.ziarulmetropolis.ro/festivalul-de-film-si-istorii-rasnov-a-debutat-cu-moartea-lui-stalin/

Festivalul de Film şi Istorii Râşnov a debutat weekendul trecut cu o dezbatere condusă de preşedintele Academiei Române, Ioan Aurel Pop, despre Marele Război în istoriografie şi în film. Prima proiecţie din cadrul evenimentului a fost „Moartea lui Stalin”, peliculă interzisă în Rusia.

Un articol de Petre Ivan|23 iulie 2018

Ioan Aurel Pop a vorbit despre rolul filmelor şi al artei în general în instruirea în domeniul istoriei, dar şi în influenţarea ideilor maselor.

Pornind de la Eminescu şi Coşbuc, prin intermediul cărora au „vorbit” unii ca Mircea cel Bătrân şi Decebal, el a îndemnat publicul „să primească mesajul istoriei prin prisma artei, să lăsăm arta să ne instruiască”.

Academicianul a precizat că şi „adevărul istoric care presupune o concordanţă a afirmaţiilor noastre cu realitatea din vremurile de demult e foarte relativ astăzi”.

„Felul în care ne reprezentăm noi adevărul, şi istoriceşte vorbind, dar şi în contemporaneitate toţi e diferit. Sunt feluri diferite, varietăţi de adevăr. Asta nu înseamnă că el nu există”.

Despre Primul Război Mondial în film, preşedintele Academiei a făcut referire la pelicule ca „Lawrence of Arabia” şi „Wings”, evocări ale perioadei 1914-1918 în cinematografia universală.

Cât priveşte România, el a adus în discuţie „Pădurea spânzuraţilor” (1965), film de referinţă al lui Liviu Ciulei, şi „Ultima noapte de dragoste” (1980) al lui Sergiu Nicolaescu. Ele au un numitor comun: „sunt făcute după romane care reflectă istoria”.

„Sunt romane celebre ale lui Liviu Rebreanu şi Camil Petrescu, care se studiază tot mai puţin în şcoală pentru că, spun unii pedagogi, se plictisesc adolescenţii să citească romane lungi. Înţelegerea filmelor acestora presupune citirea romanelor”, însă, a mai spus Pop, „tinerii nu mai au gustul prezentului oamenilor care au trăit în trecut”.

(Moartea lui Stalin, filmul care a deschis Festivalul de Film şi Istorii Râşnov  2018)

Cea de-a zecea ediţie a FFIR are loc până pe 29 iulie, iar din programul ei fac parte 46 de filme, 16 concerte, 20 de prelegeri şi dezbateri, expoziţii, iar lista invitaţilor români şi străini numără peste 70 de personalităţi.

Foto: Festivalul de Film şi Istorii Râşnov – facebook

09
/05
/14

Ioana Flora a primit Premiul pentru interpretare feminină din partea Uniunii Cineaștilor din România, pentru rolul Tania din Déjà Vu (2013), producție independentă în regia lui Dan Chișu.

08
/05
/14

CRONICĂ DE FILM „#Selfie”, debutul în lungmetraj al Cristinei Iacob, este ca o postare stridentă pe Facebook care se vrea spiritual-amuzantă şi ţipă din toţi rărunchii după like-uri, deşi e superficială şi nepăsătoare că ar putea fi considerată pueril-banală.

07
/05
/14

Sâmbătă, 10 mai și duminică, 11 mai, la Noul Cinematograf Al Regizorului Român, sunteţi invitaţi la un eveniment de marcă: proiecția trilogiei "Paradise" - semnată de austriacul Ulrich Seidl -, deliciul criticii internaționale

06
/05
/14

Filmele europene și independente se bucură de un public mai numeros în 2014, datorita ediției a IV-a a proiectului cultural Cinema-Edu, dedicat liceeniilor din București și din alte 10 localități din România.

06
/05
/14

Filmul "Poziţia copilului", în regia lui Călin Peter Netzer, a câştigat marele premiu şi trofeul Uniunii Cineaştilor din România (UCIN) pe anul 2013. Gala premiilor UCIN reprezintă aprecierea juriului desemnat de UCIN pentru cele mai importante realizări cinematografice şi de televiziune ale anului precedent.

06
/05
/14

Sophia Loren, una dintre cele mai cunoscute actriţe italiene, a fost desemnată invitatul de onoare de la Cannes Classic 2014, care va celebra totodată naşterea westernului italian şi împlinirea a 30 de ani de când filmul "Paris Texas", de Wim Wenders, a primit trofeul Palme d'Or.

05
/05
/14

MARI FILME ROMÂNEŞTI UITATE „Când primăvara e fierbinte“ (1961) şi „Ţărmul n-are sfârşit“ (1963), filme aproape necunoscute, impuneau un cineast unic şi, din păcate, ignorat, atât la vremea lui, dar mai ales în prezent - Mircea Săucan.

01
/05
/14

CRONICĂ DE FILM Cel mai recent film al lui John Turturro în calitate de regizor și de actor în rol principal, „Fading Gigolo“/„Gigolo de ocazie“, este asemeni stilului de interpretare al realizatorului său: combinație în doze mici de umor, gravitate și o stranie buimăceală.