Festivalul de la Avignon, prin lupa pieselor lui Eugen Ionescu și Matei Vișniec
https://www.ziarulmetropolis.ro/festivalul-de-la-avignon-prin-lupa-pieselor-lui-eugen-ionescu-si-matei-visniec/

Peste o mie de teatre din lumea întreagă şi-au prezentat creaţiile în luna iulie, la cea de-a 50-a ediţie a evenimentului. Doi autori de teatru cu origini româneşti au fost foarte căutaţi în acest an: clasicul absurdului, Eugen Ionescu, şi scriitorul contemporan Matei Vişniec.

Un articol de Alina Busuioc|30 Iulie 2015

România s-a prezentat la festival cu o piesă susținută de municipalitatea din Arad, “Alpenstock”.

A trecut o săptămână de când am lăsat în urmă cetatea cu ziduri de piatră, unde de-a lungul lunii iulie s-au jucat zilnic peste 1300 de spectacole de teatru, dar personajele pieselor revin mereu spre mine, cu puterea lor hipnotizantă. Experiența festivalului de la Avignon mă guvernează, ca un suveran care nu e dispus să renunțe la sceptrul său aurit.

Timp de o săptămână, cât am fost prezentă, cuvintele actorilor s-au rostogolit, s-au micșorat, s-au dilatat ca într-o turbină și au prins forme sensibile, sfâșietoare, absurde, dezinvolte, eliberatoare, în funcție de autor.

Ca să nu mai întârzii, am să mai adaug că timpul petrecut la festival a trecut foarte repede: un cantonament scurt și intens, în care – pentru a vedea autorii preferați – am organizat și reorganizat fișele spectacolelor, în zadar, pentru ca, în final, să accept limitele. Nu-i nimic, voi reveni anul viitor.

Ionescu, la superlativ

Cinci spectacole, adaptate după textele lui Eugen Ionescu, s-au jucat anul acesta la Avignon: “Lecția”, “Cântăreața cheală”, pusă în scenă de două companii de teatru diferite, “Macbett” și “Rinocerii”.

“Eugen Ionescu este, alături de Jean Racine, unul dintre autorii mei preferați. Cântăreața cheală este una dintre piesele cele mai jucate în Franța, nu știu dacă și în România. La teatrul parisian La Huchette, piesa regizată de Nicolas Bataille, se joacă fără întrerupere din 1957. Ionescu este considerat un autor clasic ca Molière sau Shakespeare, un clasic al absurdului”, afirmă regizorul parizian Clio Van de Walle.

IMG_0358

Cântăreața cheală. Credit Foto: Cie Indigo

După ce în trecut a pus în scenă “Lecția”, Clio Van de Walle a propus publicului Teatrului “Roi René” din Avignon viziunea sa modernă a “Cântăreței” lui Ionescu: muzică de Lady Gaga, unul dintre actori își face un selfie cu publicul în timpul spectacolului, un revolver cu care este ucisă bona, care este, de această dată, întruchipată de un travestit. Imaginile puternice, create de regizoarea pariziană, fac parte din cotidianul nostru și au pus în valoare cu șarm și nonșalanță forța absurdului lui Eugen Ionescu.

Un spectacol foarte vizual este și piesa “Macbett” a companiei “Fox”, care a fost jucat la Teatrul “La luna”. Scenele în care baronii Galmiss și Candor se revoltă împotriva arhiducelui Duncan, act pentru care vor fi uciși de generalii Banco și Macbett. Trădarea lui Macbett, prins în mrejele corupte ale puterii este surprinsă cu mult talent de tinerii actori. “Îl recunoaștem pe Shakespeare, sigur, dar un Shakespeare care și-a înmuiat pana de scris în vitriol”, spun reprezentanții companiei de teatru franceze.

Matei Vișniec, printre autorii cei mai apreciați ai festivalului

O avalanșă de mesaje, de trăiri și idei complexe, de pe scaunul de spectator, când mergi la spectacolele adaptate după Matei Vișniec. Spectatorul este cel care alege dacă vrea să călătorească, să evadeze sau să rămână, emoționat, în lumea ideilor redate atât de bine de către actori, clovni sau marionete. În “Memoria mopurilor” (“La mémoire des serpillières”), una dintre cele mai apreciate montări de anul acesta, eroul principal este martorul aburdității unui peisaj mediatic profund marcat de deziluzii. Regia spectacolului cu clovni este semnată de Victor Quezada-Perez.

Pentru a intra la piesa “Eu, cuvântul” (“Moi, le mot”) a fost nevoie de multă răbdare, rezervările găsindu-se greu spre finalul festivalului. O călătorie în lumea cuvintelor, cu multe delicii, o bogăție stilistică, care explică de altfel de ce cartea autorului, “Le cabaret des mots”, nu se mai găsește de mult în librării.

IMG_9899

Scenă din spectacolul „Moi, le mot”

În “Cai la fereastră”, piesă cu marionete livide, rămase înțepenite în suferințele provocate de războaie, păpușarul devine el însuși protagonist, alături de personajele pe care le mânuie cu talent.

Obsesia marionetelor aproape imobile, construite din ghips, pentru detalii mici, nesemnificative, nu face decât să amâne inevitabil momentul confuntării cu durerea pierderilor suferite.

Presa franceză îi acordă lui Matei Vișniec, alături de autorii Jean Claude Grumberg, Pierrette Dupoyet, Fabrice Melquiot și Eric-Emmanuel Schmitt, titlul de “Rege al secțiunii Off” a Festivalului de la Avignon. Publicația franceză “L’express” remarcă faptul că în total, 21 de piese sunt adaptate după textele celor cinci autori. La ediția din acest an, au mai fost jucate spectacolele “Jouer le je” (Jucându-mă pe mine), “Du sexe de la femme, comme champ de bataille” (Despre sexul femeii, câmp de luptă)

Se țes, încet, încet, legături culturale cu România

Pe scenă măști albe, rotunde, ale spiritelor Kokdu, care în mitologia populară coreeană însoțesc sufletul defunctului către o lume necunoscută. Mișcări armonioase, brațe și corpuri care amintesc puterile fantastice pe care, prinși în concretul vieții de zi cu zi, le-am uitat. Cine-ar fi crezut că există o legătură între toate acestea și ce se întâmplă acasă? “Am jucat unul din spectacolele noastre în România”, îmi spune la ieșirea din sală Gyung Hee Park, interpret și traducător pentru compania MAC Theatre din Coreea de Sud. “Am fost cu spectacolul «Binari» pe scena Festivalului de la Sibiu, vom reveni cu plăcere dacă vom fi din nou invitați”, adaugă oficialul sud-coreean.

1

Mai târziu, în aceeași seară, așteptând spre miezul nopții să intru la spectacolul de umor burlesc “C’est la vie!”, despre care auzisem că este foarte bun (ceea ce am constatat și eu o oră mai târziu), François Nouel, oficialul companiei “La Cie Didascalies”, îmi pune, una câte una, întrebări despre România: “Cum e cu teatrul românesc?”, “Iar mentalitățile?” “Aveți contacte de la teatre românești?”. Inutil să spun că mi-a făcut plăcere discuția.

Mi s-a părut a fi un semn important când și tânăra regizoare Clio Van de Walle mi-a împărtășit ideea de a juca piesa “Cântăreața cheală” pentru publicul românesc: “Suntem invitați la un festival francofon în Budapesta, în luna martie a anului viitor, ne-ar face mare plăcere să venim și în România”.

Prezență românească la Festival

Una din prezențele românești constante la festivalul din sudul Franței este cea a lui Radu Dinulescu, manager de teatru care a ales în acest an o piesă cu umor acid, interzisă publicului sub 16 ani. “Alpenstock” vorbește despre ura interetnică, frica de alteritate și prejudecăți. Viața unui cuplu banal, care trăiește într-o țară în spațiul balcanic, este bulversată de achiziția unui detergent de la piața unde vând străini.

Incidentul ia proporții catastrofale atunci când vânzătorul o urmărește pe soția funcționarului Hans, plecat să defileze la parada națională. Obsesia personajelor pentru curățenia cuibului conjugal se va dovedi sete de epurare etnică…

11
/12
/18

S-au temut că piesa nu va avea niciodată succes din cauza duratei sale de aproape şase minute, dar a devenit cel mai ascultat single al secolului. "Bohemian Rhapsody", cântrecul trupei Queen, este, de la începutul acestei săptămâni, cel mai difuzat single din secolul al XX-lea pe platformele de streaming.

11
/12
/18

Ziua Internaţională a Tangoului, sărbătorită în 11 decembrie începând din anul 1977, a fost proclamată în onoarea a două figuri legendare ale muzicii argentiniene: Carlos Gardel, Regele Tangoului şi Julio De Caro, ambii născuţi într-o zi de 11 decembrie/ În 1935 Carlos Gardel compunea „Por una cabeza”, unul dintre cele mai cunoscute tangouri din istoria muzicii. 

11
/12
/18

Au între 70 și 80 de ani. Sunt un cuplu. Ea vorbește, îl ghidează, îl ceartă și îl așează. El tace. Ea mă calcă de două ori pe picior, o dată se scuză, a doua oară consideră că noroiul mă prinde bine, așa că așteaptă să-i mulțumesc.

10
/12
/18

A 22-a ediție a Festivalului Internațional de Film Studențesc CineMAiubit și-a desemnat câștigătorii sâmbătă, 8 decembrie 2018, într-o atmosferă emoționantă și plină de exuberanță. Premiul pentru cel mai bun film a revenit peliculei belgiene PABLO, în regia lui Sergio Guataquira Sarmiento.

10
/12
/18

METROPOLIS VIRAL. Filmul "Avengers: Endgame" bate recorduri chiar înainte de apariția sa în cinematografe. Lansat pe 7 decembrie, trailerul de aproape două minute și jumătate a înregistrat 289 milioane de vizualizări pe YouTube, Facebook și Twitter,  devenind cel mai vizionat trailer în primele 24 de ore de la lansare.

10
/12
/18

Ieri, 9 decembrie,  în sala „Ion Băieșu” a Teatrului Dramaturgilor Români, a avut loc premiera oficială a spectacolului FAPTE BUNE de Sebastian Ungureanu, regia Alexandru Nagy, o comedie de moravuri care începe ca o farsă și se termină ca o satiră despre geneza politicii românești post-decembriste.

10
/12
/18

Bucharest Art Film Festival (BAFF) va proiecta în perioada 10-12 decembrie filme de(spre) artă la Galeria Halucinarium, din Calea Giulești 14. Art Film Festival încearcă la această a III-a ediție să creeze experiența ideală destinată publicului de cinema și zone conexe, aducându-l într-o galerie de artă timp de 3 seri. Programul fiecărei zile începe la ora 19:00, intrarea la proiecții fiind liberă în limita locurilor disponibile.

09
/12
/18

TOP Am ales cele mai relevante filme românești ale anului, din cele 25 de titluri de ficțiune care au ajuns în 2018 în cinematografe. Nu a fost un an rău: cinema-ul românesc a continuat să impresioneze în festivaluri, iar unul dintre filme, „Moromeții 2”, a stabilit chiar un record de spectatori.

09
/12
/18

Unul din cei mai cunoscuţi regizori români de film, multi-premiatul Nae Caranfil, după trei decenii de la debutul său în cinematografie, se află, la acest final de 2018, în pragul unui îndrăzneţ demers teatral. Papagalul mut - Istorii aproape adevărate despre un spion aproape uitat, piesă în două acte de Nae Caranfil, este o poveste incredibilă, dar reală, având în centru una dintre cele mai enigmatice şi fascinante figuri ale secolului al XVIII-lea. 

08
/12
/18

„Oxygen”, piesa controversatului Ivan Vîrîpaev, copilul teribil al noii dramaturgii ruse, considerat ca estetică între Quentin Tarantino și Andrei Tarkovski, se joacă în această seară (8 decembrie) și vineri, 14 decembrie, la teatrul Teatrelli, în București.  Spectacolul este programat de la ora 19.30. Textul este considerat unul dintre cele mai puternice texte contemporane, un poem teatral despre puritatea sinelui și descoperirea celuilalt.

07
/12
/18

CRONICĂ DE FILM Cu fizicul său firav, care sugerează o supunere cvasi-reflexă față de ceilalți, și cu chipul său caraghios, aproape imperturbabil dacă nu ar fi străpuns uneori de câte un zâmbet forțat, Marcello setează din start atmosfera de comedie neagră ce domină noul film al italianului Matteo Garrone, „Dogman” (2018).

07
/12
/18

Filmul Belgian GIRL, nominalizat la Globurile de Aur pentru Cel mai bun film străin, va deschide Oscar Weekend (18 - 20 ianuarie 2019, Cinema Elvire Popesco). "Oscar Weekend" are loc înaintea anunțării nominalizărilor la cea de-a 91-a ediție a premiilor Oscar (22 ianuarie), trofeele Oscar 2019 urmând să fie acordate în cadrul Galei din 24 februarie 2019. 

07
/12
/18

Cea de-a 12-a ediție a Festivalului Internațional de Film NexT pune reflectoarele pe Portugalia, cu două programe a câte cinci scurtmetraje reunite sub titlul Focus Portugalia. Primul program, The Heart and the Body, va fi proiectat sâmbătă, 15 decembrie, iar cel de-al doilea, On Politics, va putea fi văzut duminică, 16 decembrie, ambele la ora 16.30, la Cinema Muzeul Țăranului.

07
/12
/18

Zece variațiuni pe teme de colinde româneşti compuse de zece tineri compozitori români pot fi ascultate în premieră absolută în data de 12 decembrie, în Sala “George Enescu” a Universității Naționale de Muzică din Bucureşti, ora 19:00. Concertul “Dincolo de colind” va fi interpretat de ansamblul de muzică nouă SonoMania, sub bagheta Simonei Strungaru. Accesul la eveniment este gratuit.

Page 1 of 76512345...102030...Last »