Filmele de(spre) artă se văd la Bucharest Art Film Festival 2017
https://www.ziarulmetropolis.ro/filmele-despre-arta-se-vad-la-bucharest-art-film-festival-2017/

Bucharest Art Film Festival aduce artele lumii în faţa spectatorilor într-o serie de documentare rar expuse despre artă şi cei mai influenţi artişti ai lumii, pe 12 şi 13 decembrie la Știrbei Center (str. Știrbei Voda 104-106).

Un articol de Liliana Matei|7 decembrie 2017

Cea de-a doua ediție cuprinde proiecții și dezbateri concentrate în două zile de festival, toate gravitând în jurul artei, istoriei ei și oamenilor care au adus contribuții în domeniu, fie vorba despre muzică, sculptură, cinematografie, pictură sau arhitectură.

Prima zi de festival, 12 decembrie, începe la ora 17:00 cu Jurnal de artă, curatoriat de Ana Negoiță, istoricul de artă, în cadrul căruia se pot viziona două jurnale-bijuterie (de la ANF) despre salonul oficial de pictură și sculptură din 1938 și despre arta românească pentru Expoziția Mondială de la New York din 1939.

Începând cu ora ora 18:00 sunteți invitați să vedeți un documentar care vorbește despre „arta de a trăi” nobil și maiestuos, VIA REGIS. Filmul este produs de FAV (Fundația Arte Vizuale) în 1995 și poartă semnătura regizorilor Radu Igazsag şi Alexandru Solomon.

Penultima proiecție a zilei de 12 decembrie vorbește despre unul dintre cei mai mari cineaști, de la 19:15, în David Lynch: The Art Life (foto sus; 2017 / R. Rick Barnes, Jon Nguyen, Olivia Neergaard-Holm). Documentarul scoate în lumină omul din spatele artistului și ia forma unei călătorii personale prin anii de formare ai vieții sale. Filmul este dedicat fiicei mai mici a lui Lynch și servește ca o autobiografie privată de la tată la fiică.

Seara se va încheia cu Dali’s Last Masterpiece (2016 / R. David Pujol), un documentar în care vocea artistului devine ghid printre ultimele sale creații neterminate, prin muzeul Dali din Figueres, de la ora 20:45.

A doua zi de festival, 13 decembrie debutează cu The Present Continuous, film de artă realizat de Ioana Sisea, artist vizual. Proiecția va începe la ora 17:00 și va fi urmată de o dezbatere pe tema „Filmul de artă vs. filmul experimental”.

De la 17:45 va fi proiectat un scurtmetraj românesc din 1985, regizat de Ovidiu Bose Paștina, un documentar care ne introduce în spațiul pictorului Nicolae Grigorescu. Filmul Atelier cu călăuză a primit în același an premiul pentru film de artă (ACIN), reprezentând intersecția a două lumi valoroase: cinematografia și artele plastice.

Subiectul vieții și operei pictorului Nicolae Grigorescu se continuă de la 18:00 printr-un masterclass susținut de istoricul Alin Ciupală, având ca temă, „Tabloul naţiunii române”.

De la ora 19:00 sunt prezentate culisele vieții arhitectului Bjarke Ingels în Big Time (2017 / R. Kaspar Astrup Schroder). Bjarke este una dintre cele mai mari stele ale designului din lume, conform Wall Street Journal, iar Times l-a situat în Top 100 cei mai influenți oameni. Documentarul îl urmărește pentru o perioadă de 6 ani în care acesta se află în plin proces de proiectare și construire a două dintre cele mai mari proiecte ale sale: New York Skyscraper W57 și World Trade Center 2.

Filmul care închide festivalul este un portret intim și subtil care aduce pentru prima dată pe marele ecran viața lui Janis Joplin, artista care s-a stins timpuriu, în 1970 la doar 27 de ani. Janis: Little Girl Blue (foto stânga; 2015 / R. Amy Berg) va relata de la ora 20:30 povestea detaliată a personalității ei artistice ambiţioase, în anii în care trăieşte experienţa celebrităţii.

Printre obiectivele festivalului se numără promovarea și conștientizarea formelor și produselor de artă naționale și internaționale, promovarea creațiilor de film despre artă.

Bucharest Art Film Festival (BAFF) este un festival de film al artelor frumoase, dedicat prezentării celor mai bune filme din întreaga lume despre artă, fotografie,  colecționari și artiști din toate mediile, din interiorul, dar și din afara studiourilor, galerii, muzee, instituții publice de artă sau spații alternative.

Festivalul este organizat de asociația culturală Docuart, fiind co-finanțat de Uniunea Cineaștilor din România (UCIN).

 

09
/05
/14

Ioana Flora a primit Premiul pentru interpretare feminină din partea Uniunii Cineaștilor din România, pentru rolul Tania din Déjà Vu (2013), producție independentă în regia lui Dan Chișu.

08
/05
/14

CRONICĂ DE FILM „#Selfie”, debutul în lungmetraj al Cristinei Iacob, este ca o postare stridentă pe Facebook care se vrea spiritual-amuzantă şi ţipă din toţi rărunchii după like-uri, deşi e superficială şi nepăsătoare că ar putea fi considerată pueril-banală.

07
/05
/14

Sâmbătă, 10 mai și duminică, 11 mai, la Noul Cinematograf Al Regizorului Român, sunteţi invitaţi la un eveniment de marcă: proiecția trilogiei "Paradise" - semnată de austriacul Ulrich Seidl -, deliciul criticii internaționale

06
/05
/14

Filmele europene și independente se bucură de un public mai numeros în 2014, datorita ediției a IV-a a proiectului cultural Cinema-Edu, dedicat liceeniilor din București și din alte 10 localități din România.

06
/05
/14

Filmul "Poziţia copilului", în regia lui Călin Peter Netzer, a câştigat marele premiu şi trofeul Uniunii Cineaştilor din România (UCIN) pe anul 2013. Gala premiilor UCIN reprezintă aprecierea juriului desemnat de UCIN pentru cele mai importante realizări cinematografice şi de televiziune ale anului precedent.

06
/05
/14

Sophia Loren, una dintre cele mai cunoscute actriţe italiene, a fost desemnată invitatul de onoare de la Cannes Classic 2014, care va celebra totodată naşterea westernului italian şi împlinirea a 30 de ani de când filmul "Paris Texas", de Wim Wenders, a primit trofeul Palme d'Or.

05
/05
/14

MARI FILME ROMÂNEŞTI UITATE „Când primăvara e fierbinte“ (1961) şi „Ţărmul n-are sfârşit“ (1963), filme aproape necunoscute, impuneau un cineast unic şi, din păcate, ignorat, atât la vremea lui, dar mai ales în prezent - Mircea Săucan.

01
/05
/14

CRONICĂ DE FILM Cel mai recent film al lui John Turturro în calitate de regizor și de actor în rol principal, „Fading Gigolo“/„Gigolo de ocazie“, este asemeni stilului de interpretare al realizatorului său: combinație în doze mici de umor, gravitate și o stranie buimăceală.