Grupul Marginalii la conferințele „Privind spre viitor”
https://www.ziarulmetropolis.ro/grupul-marginalii-la-conferintele-privind-spre-viitor/

Institutul Prezentului prezintă o nouă ediţie a seriei de conferinţe Privind spre viitor, privind în trecut, dedicată în acest an mişcărilor din zona dansului şi a performance-ului în anii 1990 în România.

Un articol de Liliana Matei|7 iulie 2020

Joi, 9 iulie 2020, la ora 19:00, va avea loc o întâlnire pe Zoom dedicată Grupului Marginalii, la care sunt invitați Irina Costea, Cosmin Manolescu și Mihai Mihalcea.

Seria dialogurilor urmărește să aducă în discuție demersuri artistice din urmă cu aproape 30 de ani, împreună cu contextul acestora, colective artistice (temporare) sau inițiative solitare ca soluții pentru un început de acțiune, uneori utopică, într-un teren neumblat pînă atunci. Istoriile artiștilor, adeseori invizibile, alături de rediscutarea unor materiale recuperate recent se vor afla în centrul acestor serii de conferințe. Pornind de la o serie de aspecte dedicate producției artistice și teoretice, dar și de la modul în care se desfășoară transferul, recepția și circulația conținuturilor, materialelor și conceptelor într-un context cultural sau într-o realitate geopolitică dată, conferințele Privind spre viitor, privind în trecut urmăresc să deschidă o dezbatere despre viața de apoi a acestor istorii și despre rolul asumat de artiști în remodelarea înțelegerii noastre cu privire la un viitor posibil.

Ediția din 9 iulie este dedicată Grupului Marginalii și va avea loc online, pe platforma Zoom, cu participarea artiștilor Irina Costea, Cosmin Manolescu și Mihai Mihalcea.

Doritorii se pot înscrie la https://forms.gle/CHZnBeWE8kg6yNb27 pentru a primi link-ul evenimentului în avans.

Grupul Marginalii a fost inițiat în 1992 de dansatorii Irina Costea, Florin Fieroiu, Cosmin Manolescu și Mihai Mihalcea. Grupul a avut un caracter informal, cu o conducere pe orizontală, lucrul în interiorul colectivului reprezentînd o formă de cunoaștere prin auto-pedagogie, auto-coregrafiere și auto-reprezentare. Membrii Grupului Marginalii și-au propus un demers dezinhibat de căutare a unor limbaje personale de exprimare în zona dansului, fiind preocupați de găsirea unor noi modalități de relaționare cu spațiul („să desființăm ideea de cortină și uneori de scenă”), apropierea publicului, lucrul cu muzica experimentală sau impactul vizual al mișcării.

Colectivul a avut ca element de coagulare premergător experiența participării artiștilor la o serie de stagii în cadrul programului „La danse en voyage” (1991–1993), în care au fost implicați peste 20 coregrafi francezi care au susținut ateliere de formare și spectacole în România, între care o întîlnire importantă a fost cu artistul Dominique Bagouet, precum și lucrul la spectacolul „Le grand jeu” (1992), semnat de coregraful Christian Trouillas, în care au dansat Florin Fieroiu, Cosmin Manolescu și Mihai Mihalcea.

Grupul a funcționat pe proiecte, ca un colectiv în care fiecare artist semnează pe rînd coregrafia unui spectacol, iar ceilalți sînt interpreți. Între piesele și spectacolele realizate în perioada 1993–1995 se află: „Patru=unu” (1993), coregrafie colectivă pentru TVR; spectacolul „Despre fluturi fără aripi” (1994), cuprinzînd piesele „Simplu balans”, coregrafia Mihai Mihalcea, și „Fragmente din interior”, coregrafia Cosmin Manolescu; „Arbori: Cercuri de lemn rătăcite” (1995), coregrafia Florin Fieroiu.

Inițial, Grupul Marginalii a fost susținut financiar prin donații ale unor coregrafi și dansatori francezi. Ulterior, în perioada 1994–1995, artiștii au fost angajați în cadrul Theatrum Mundi (director Corina Șuteu), care a produs spectacolul de debut „Despre fluturi fără aripi” și care a susținut turnee la Oldenburg și Paris. În 1994, membrii grupului au beneficiat de burse la American Dance Festival în North Carolina, unde au lucrat cu o serie de coregrafi importanți ai scenei americane.

În 1995, o dată cu formalizarea juridică a grupului în „Asociația Culturală Grupul Marginalii”, Cosmin Manolescu s-a retras din colectiv, urmat apoi de Irina Costea, compania fiind continuată de Mihai Mihalcea și Florin Fieroiu pînă în 1998. Între proiectele de după 1995 se află: filmul „Zidul din turn”, de Marilena Preda-Sânc, muzica Dan Dediu, spectacolele „Înaripat” (1998), coregrafia Florin Fieroiu, „Memoria corpului secret” (1998), coregrafia Mihai Mihalcea, precum și programul „Station Clock”, la care au fost asociați interpreți din noua generație de dansatori Mircea Ghinea, Manuel Pelmuș, Maria Baroncea, Eduard Gabia, Silvia Mihai și alții.

Urmărind evoluția ulterioară a membrilor colectivului, prin perioada de profesorat în Liceul de Coregrafie din București (Florin Fieroiu, Mihai Mihalcea), dar și prin colaborările și susținerea noilor generații de artiști din dans (Cosmin Manolescu, Mihai Mihalcea), Grupul Marginalii poate fi privit drept nucleul care a contribuit la generarea condițiilor care au favorizat apariția unei mișcări consistente în dansul contemporan românesc post-1989.

30
/04
/24

Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică „I.L. Caragiale” București, prin Departamentul de Cercetare, Dezvoltare, Inovare, și Centrul de Teatru Educațional Replika desfășoarpă, în perioada 27 mai-1 iunie 2024, evenimentul care încheie proiectul european TabThePAST. Taboo History. Fill the Past to Sense the Present (Istoria Tabu. Umple golurile din trecut pentru a percepe prezentul).

30
/04
/24

Luni, pe 29 aprilie, la Teatrului Național ,,I. L. Caragiale’’ din București, a avut loc cea de-a 18-a ediție a Galei Premiilor Gopo, în cadrul căreia au fost celebrate performanțele înregistrate de cinematografia română în ultimii ani.

30
/04
/24

În pofida starturilor false, primăvara pare a se fi împământenit. Asta mai ales dacă te iei după lumina care se filtrează printre copaci. Pare greu de crezut, iar oamenii de la meteo sunt fiecare un soi de Cassandra care a tot strigat „lup” până a rămas fără voce. Dar e suficient să tragem adânc aer în plămâni și, printre moleculele de îndoială își va face loc și aerul proaspăt. În întâmpinarea căldurii, acum că am trecut de cea mai crudă dintre luni, Vanner Collective invită publicul la trei spectacole dezghețate.

30
/04
/24

Galeria Jecza din Timișoara alături de Fundația Interart Triade magnetizează publicul din Veneția cu o expoziție în premieră în orașul celebrei Bienale de Artă, redeschizând vizitatorilor, după un deceniu un spațiu vechi de peste 900 de ani, cu o expoziție intens apreciată de critici, colecționari și iubitori de artă.

29
/04
/24

După „MANual”, spectacolul care a umplut sala la fiecare reprezentație de la Centrul Național al Dansului București (CNDB), Sergiu Diță, un coregraf în plină ascensiune, revine cu o nouă premieră. Publicul este invitat la „Memetics”, un spectacol de dans contemporan inspirat din cultura digitală, în 11 și 12 mai. Un spectacol care va ajunge viral, însă nu pe Internet, ci pe scenă.

29
/04
/24

Tuturor ne place să călătorim. În locuri exotice, în orașe aglomerate, la capătul lumii sau la doi pași de casă. Dar există și locuri unde poți călători în timp. Iar Râșnov este locul ideal pentru o astfel de experiență.

29
/04
/24

Romanul „Părinți” al Dianei Bădica este romanul unei generații. Este acel moment din proza noastră contemporană în care simți respirația unei scriitoare cu totul speciale, care reușește să surprindă suflul și sufletul unei generații în care s-au întâlnit și s-au ciocnit toate tranzițiile ultimelor decenii.

29
/04
/24

Timp de 12 zile, în perioada 17 mai – 9 iunie, copiii sunt așteptați, alături de părinții lor, la cea de-a opta ediție a Festivalului Opera Copiilor, unde vor fi întâmpinați cu surprize și activități distractive, desfășurate în locurile binecunoscute, dar și în spații recente deschise publicului.

26
/04
/24

Centrul Național al Dansului București (CNDB) anunță programul de spectacole pentru luna mai. Unul dintre evenimentele importante ale lunii este premiera spectacolului de dans contemporan Memetics, în coregrafia lui Sergiu Diță, urmată de trei producții CNDB – BLOT, Bodies on The Line, Patosfera și de Miercurea Lejeră, un proiect care prezintă pe scenă idei unice și irepetabile într-o formă performativă.

25
/04
/24

Asociația Culturală Control N dă startul înscrierilor la a treia ediție a New Draft. Rezidența de dezvoltare de scenarii dedicată proiectelor din România și Republica Moldova se adresează regizorilor și scenariștilor, proaspeților absolvenți de facultăți de profil și autorilor din medii conexe, cu proiecte în faza de început.

25
/04
/24

Cea de-a treia ediție din România a competiției de pictură live Art Battle va avea loc pe 27 aprilie, la Palatul Bragadiru din București (Calea Rahovei nr. 147-153) aducând în fața publicului atât concursul contra cronometru care aduce publicul în fața procesului de creație, alături de re-LEAF, o ediție de "interior" a târgului de artă contemporană LEAF (Limited Edition Art Fair) eveniment organizat de Galeria Celula de Artă în parteneriat cu Săfițicuminți. Biletele pentru public sunt disponibile pe LiveTickets.