Grupul Marginalii la conferințele „Privind spre viitor”
https://www.ziarulmetropolis.ro/grupul-marginalii-la-conferintele-privind-spre-viitor/

Institutul Prezentului prezintă o nouă ediţie a seriei de conferinţe Privind spre viitor, privind în trecut, dedicată în acest an mişcărilor din zona dansului şi a performance-ului în anii 1990 în România.

Un articol de Liliana Matei|7 iulie 2020

Joi, 9 iulie 2020, la ora 19:00, va avea loc o întâlnire pe Zoom dedicată Grupului Marginalii, la care sunt invitați Irina Costea, Cosmin Manolescu și Mihai Mihalcea.

Seria dialogurilor urmărește să aducă în discuție demersuri artistice din urmă cu aproape 30 de ani, împreună cu contextul acestora, colective artistice (temporare) sau inițiative solitare ca soluții pentru un început de acțiune, uneori utopică, într-un teren neumblat pînă atunci. Istoriile artiștilor, adeseori invizibile, alături de rediscutarea unor materiale recuperate recent se vor afla în centrul acestor serii de conferințe. Pornind de la o serie de aspecte dedicate producției artistice și teoretice, dar și de la modul în care se desfășoară transferul, recepția și circulația conținuturilor, materialelor și conceptelor într-un context cultural sau într-o realitate geopolitică dată, conferințele Privind spre viitor, privind în trecut urmăresc să deschidă o dezbatere despre viața de apoi a acestor istorii și despre rolul asumat de artiști în remodelarea înțelegerii noastre cu privire la un viitor posibil.

Ediția din 9 iulie este dedicată Grupului Marginalii și va avea loc online, pe platforma Zoom, cu participarea artiștilor Irina Costea, Cosmin Manolescu și Mihai Mihalcea.

Doritorii se pot înscrie la https://forms.gle/CHZnBeWE8kg6yNb27 pentru a primi link-ul evenimentului în avans.

Grupul Marginalii a fost inițiat în 1992 de dansatorii Irina Costea, Florin Fieroiu, Cosmin Manolescu și Mihai Mihalcea. Grupul a avut un caracter informal, cu o conducere pe orizontală, lucrul în interiorul colectivului reprezentînd o formă de cunoaștere prin auto-pedagogie, auto-coregrafiere și auto-reprezentare. Membrii Grupului Marginalii și-au propus un demers dezinhibat de căutare a unor limbaje personale de exprimare în zona dansului, fiind preocupați de găsirea unor noi modalități de relaționare cu spațiul („să desființăm ideea de cortină și uneori de scenă”), apropierea publicului, lucrul cu muzica experimentală sau impactul vizual al mișcării.

Colectivul a avut ca element de coagulare premergător experiența participării artiștilor la o serie de stagii în cadrul programului „La danse en voyage” (1991–1993), în care au fost implicați peste 20 coregrafi francezi care au susținut ateliere de formare și spectacole în România, între care o întîlnire importantă a fost cu artistul Dominique Bagouet, precum și lucrul la spectacolul „Le grand jeu” (1992), semnat de coregraful Christian Trouillas, în care au dansat Florin Fieroiu, Cosmin Manolescu și Mihai Mihalcea.

Grupul a funcționat pe proiecte, ca un colectiv în care fiecare artist semnează pe rînd coregrafia unui spectacol, iar ceilalți sînt interpreți. Între piesele și spectacolele realizate în perioada 1993–1995 se află: „Patru=unu” (1993), coregrafie colectivă pentru TVR; spectacolul „Despre fluturi fără aripi” (1994), cuprinzînd piesele „Simplu balans”, coregrafia Mihai Mihalcea, și „Fragmente din interior”, coregrafia Cosmin Manolescu; „Arbori: Cercuri de lemn rătăcite” (1995), coregrafia Florin Fieroiu.

Inițial, Grupul Marginalii a fost susținut financiar prin donații ale unor coregrafi și dansatori francezi. Ulterior, în perioada 1994–1995, artiștii au fost angajați în cadrul Theatrum Mundi (director Corina Șuteu), care a produs spectacolul de debut „Despre fluturi fără aripi” și care a susținut turnee la Oldenburg și Paris. În 1994, membrii grupului au beneficiat de burse la American Dance Festival în North Carolina, unde au lucrat cu o serie de coregrafi importanți ai scenei americane.

În 1995, o dată cu formalizarea juridică a grupului în „Asociația Culturală Grupul Marginalii”, Cosmin Manolescu s-a retras din colectiv, urmat apoi de Irina Costea, compania fiind continuată de Mihai Mihalcea și Florin Fieroiu pînă în 1998. Între proiectele de după 1995 se află: filmul „Zidul din turn”, de Marilena Preda-Sânc, muzica Dan Dediu, spectacolele „Înaripat” (1998), coregrafia Florin Fieroiu, „Memoria corpului secret” (1998), coregrafia Mihai Mihalcea, precum și programul „Station Clock”, la care au fost asociați interpreți din noua generație de dansatori Mircea Ghinea, Manuel Pelmuș, Maria Baroncea, Eduard Gabia, Silvia Mihai și alții.

Urmărind evoluția ulterioară a membrilor colectivului, prin perioada de profesorat în Liceul de Coregrafie din București (Florin Fieroiu, Mihai Mihalcea), dar și prin colaborările și susținerea noilor generații de artiști din dans (Cosmin Manolescu, Mihai Mihalcea), Grupul Marginalii poate fi privit drept nucleul care a contribuit la generarea condițiilor care au favorizat apariția unei mișcări consistente în dansul contemporan românesc post-1989.

08
/04
/24

Vineri, 12 aprilie, la ora 19:30, Teatrul Apropo așteaptă publicul, în mereu surprinzătoarea sală de spectacole din cartierul Pipera, la o nouă premieră teatrală: FERICIREA de Eric Assous, un spectacol care tratează cu umor și delicatețe o dilemă a fiecărui cuplu: dacă poți să iubești și poți fi iubit, fericirea are oare termen de valabilitate?

08
/04
/24

„Pictura este singurul mediu în care se poate exprima natura viscerală a lumii”, este de părere Adrian Ghenie, artistul ale cărui lucrări se regăsesc astăzi în cele mai importante colecții din lume – precum Centre Pompidou (din Paris) și The Metropolitan Museum of Art (din New York).

08
/04
/24

Centrul de Comunicare Vizuală anunță cea de-a noua ediție a Conferinței Naționale de Fotografie (CNF2024), care se va derula în perioada 20-21 aprilie, la București, și va marca un moment esențial în calendarul evenimentelor dedicate artei fotografice din țara noastră.

05
/04
/24

Festivalul Filmului Palestinian, organizat de Centrul Cultural Mahmoud Darwish sub patronajul Ministerului Culturii din Palestina și al Ambasadei Statului Palestina în România, va avea loc între 18 și 21 aprilie la București și pe 28 aprilie în Cluj-Napoca iar programul detaliat și biletele sunt acum disponibile.

05
/04
/24

Brașov Jazz & Blues Festival, unul dintre marile festivaluri urbane de gen din România, revine între 15 și 18 august 2024, cu cea de-a 12-a ediție, iar orașul Brașov va fi din nou gazdă pentru peste 100 de artiști din toate colțurile lumii, care vor învălui publicul în ritmurile vibrante ale muzicii născute din jazz și blues.

04
/04
/24

Evenimentele interdisciplinare propuse în proiectul de cercetare coregrafică ROOTS, un proiect AREAL co-finanțat de AFCN, vin în întâmpinarea crizei generalizate care ne împresoară, căutând soluții pe măsura complexității problemelor suprapuse și interdependente cu care ne confruntăm, îndemnând la o explorare a rădăcinilor ce unesc omul, societatea în care trăim și întreaga biosferă.

02
/04
/24

Institutul Cultural Român participă în premieră, prin ICR Bruxelles și Centrul Național al Cărții, cu un stand propriu la „Foire du livre de Bruxelles / Târgul Internațional de Carte de la Bruxelles”, care se va desfășura în perioada 4-7 aprilie 2024, la Centrul de expoziții Tour et Taxis din capitala Belgiei.

02
/04
/24

Mobius & The Institute transformă centrul Bucureștiului într-un hotspot al culturii Hip-hop. Cea mai mare expoziție a artistului Saddo ocupă Piața Amzei.