În Săptămâna Mare, Opera Națională București prezintă „Otello”, „PeerGynt & Carmina Burana” și „Faust”
https://www.ziarulmetropolis.ro/in-saptamana-mare-opera-nationala-bucuresti-prezinta-otello-peergynt-carmina-burana-si-faust/

Opera Naţională Bucureşti transmite în Săptămâna Mare spectacolele „Otello” de Giuseppe Verdi, „Peer Gynt & Carmina Burana” de Edvard Grieg şi Carl Orff şi „Faust” de Charles Gounod, în cadrul Seri de Operă Online.

Un articol de Petre Ivan|10 aprilie 2020

Astfel, luni, 13 aprilie, ora 18:30 veți putea urmări înregistrarea spectacolului „Otello” de Giuseppe Verdi, în regia lui Giancarlo del Monaco, eveniment din 30.09.2018.

Miercuri, 15 aprilie, începând cu ora 18:30 în cadrul Seri de Operă Online se va difuza spectacolul de balet „Peer Gynt & Carmina Burana” de Edvard Grieg și Carl Orff, în coregrafia lui Davide Bombana, eveniment din 18.05.2019.

În Joia Mare a Sărbătorilor Pascale, pe 16 aprilie, ora 18:30 va fi difuzat spectacolul „Faust” de Charles Gounod, în regia lui Alexandru Tocilescu, eveniment din 17.01.2019.

Prima scenă lirică a țării vine în întâmpinarea iubitorilor de operă cu spectacole difuzate online, în fiecare zi de luni și joi a săptămânii. Ne dorim pe această cale, ca în această perioadă de grea încercare pentru toată lumea, să fim mai aprope unii de ceilalți prin muzică și cultură, pe care le susținem necondiționat.

Înregistrările vor fi disponibile pe pagina oficială de Facebook a instituției, cât și în link-ul www.operanb.ro/operaonline, fiind accesibile publicului pe durata difuzării spectacolului.

#ramanemacasa

OTELLO de Giuseppe Verdi

 Luni, 13 aprilie, ora 18:30 în cadrul Seri de Operă Online 

Creația verdiană a reprezentat prin excelență o împletire perfectă a artei dramatice cu muzica. De-a lungul secolelor, „Otello” s-a dovedit a fi o capodoperă care s-a evidențiat nu doar prin simbolurile filosofice, ci și prin trăirile tulburătoare și puternice ale personajelor, din punct de vedere teatral.

Verdi demonstrează cu „Otello” că numai pe un libret bun se poate realiza o muzică bună, ajungând să declare că „Dacă nu mi-ar fi teamă că devin utopic, aș fi tentat să afirm că pentru a obține perfecțiunea posibilă a unei opere muzicale, ar trebui ca același om să fie autorul și al versurilor și al muzicii.” Concluzia unanimă era că niciodată Shakespeare nu a avut vreun comentator mai demn decât Verdi.

 

PEER GYNT & CARMINA BURANA de Edvard Grieg și Carl Orff

Miercuri, 13 aprilie, ora 18:30 în cadrul Seri de Operă Online

Ca structură, poemul dramatic Peer Gynt este un amestec de comedie cu momente de dramă, de fantezie și realism, de poezie intimă și grotesc buf, de feerie de esență folclorică și viziune satiric caricaturală a viciilor compatrioților săi, de caldă evocare a lumii rurale, dar și de demitizare a țăranului norvegian.

Piesa este plină de evocări din lumea folclorului și vieții scandinave, evocări dificil de sesizat și de apreciat pentru un străin. Dintre toate operele mele, Peer Gynt e cea care mi se pare mai puțin făcută a fi înțeleasă în alte părți decât în țările scandinave, recunoștea autorul într-o scrisoare din 1880.

Coregraful spectacolului vine cu o propunere inovatoare și îndrăzneață pentru montarea de pe scena Operei Naționale București, după cum însuși declară: „Pentru mine, cel mai răscolitor aspect al cantatei Carmina Burana este accepțiunea vulnerabilității și incapacității omenirii în fața destinului, cu schimbările sale constante. În ciuda acestui fapt, ființa umană, în atașamentul său disperat pentru viață, în zadar încearcă cu toată puterea să uite trecutul și să lupte împotriva sabiei lui Damocles ce îi atârnă deasupra capului. Prin miracolul naturii și al trezirii primăverii, prin dragostea de la forma-i cea mai pură la cea mai desfrânată, prin religie cu esența, incoerențele și chiar viciile sale, omenirea încearcă să găsească o cale de a supraviețui, nelăsându-se niciodată în voia destinului zdrobitor, mereu schimbător și implacabil.”

 

FAUST de Charles Gounod

Joi, 14 aprilie, ora 18:30 în cadrul Seri de Operă Online 

Legenda lui Faust, apărută în Evul Mediu, este germană prin atmosferă și spirit. Ea tratează tema păcătosului care, pentru un scop pământean, face un pact cu diavolul. De la prima scriere devenită celebră pe acest subiect, eroul este un încurcă-lume vulgar. Personajele compozitorului reprezintă caracterizări ale sentimentelor, nu ale ideilor sau aspirațiilor. Faust este un sărman bătrân, chinuit de dorința de a obține dragostea.

Prin această operă, Charles Gounod reușește să impună și un nou gen de operă, practicat mai ales în Franța, numit grand opéra. El introduce în lucrare și un divertisment, fragment de balet introdus în operă, Noaptea Valpurgiei, devenit un pretext pentru sinteza tematică a unei fantastice călătorii în lumea tenebrelor, a iluziilor și simbolurilor. Includerea tabloului coregrafic nu a făcut decât să sporească faima acestei opere, adaugănd un plus de spectaculozitate acesteia.

Opera Națională București va transmite săptămânal online cele mai îndrăgite spectacole din repertoriul instituției. Înregistrările vor fi redate începând cu ora 18:30 pe pagina oficială de Facebook a instituției, cât și în link-ul www.operanb.ro/operaonline,  accesibile publicului pe durata difuzării spectacolului.

08
/09
/23

Seria Concertelor de la Ateneu continuă azi cu concertul Orchestrei de cameră Franz Liszt, de la ora 16:30, alături de dirijorul István Várdai și pianistul Pierre-Laurent Aimard. Lucrările incluse în programul concertului sunt compuse de György Ligeti, Béla Bartók și George Enescu.

06
/09
/23

În prag de toamnă iubitorii de operă şi operetă sunt invitaţi să se bucure de un eveniment de înaltă ţinută, în care muzica clasică, tradiţia şi eleganţa se îmbină pentru o experienţă unică şi memorabilă: MH Orchestra prezintă, în premieră, concertul de “De la Operă la Operetă”, o fascinată incursiune sonoră printre cele mai îndrăgite arii şi cele mai aplaudate duete, din lucrări ce se joacă cu casa închisă pe scenele din întreaga lume.

04
/09
/23

Care-i faza cu muzica, adolescenții, societatea? La aceste întrebări își propune să răspundă Arhiva de Sunet în noul sezon al podcastului Arhiva de Sunet – Arhiva ZET, derulat alături Asociația Minitremu și Studiourile Ferentari, ce explorează rolul muzicii în viața noilor generații, din perspectiva adolescenților și tinerilor din Timișoara și București

04
/09
/23

În cadrul Seriei Concertelor de la Ateneu are loc azi de la 17:00 al doilea concert al Orchestrei Cameristi della Scala, sub bagheta dirijorului Wilson Hermato, într-o formulă cu trei soliști: violoncelistul Daniel Müller-Schott și doi laureați ai Concursului Internațional George Enescu 2022, violonistul Ștefan Aprodu și pianistul George Todică.

02
/09
/23

Cum se simte Dora Gaitanovici după un concert bun? Parcă plutește. Mental, rămâne pe scenă multe alte zeci de minute după ce a coborât în lumea reală.