Începe Ceau, Cinema!
https://www.ziarulmetropolis.ro/incepe-ceau-cinema/

O competiţie de şase filme europene realizate de tineri regizori, o retrospectivă dedicată cineastului Andrei Ujică, o selecţie cu câteva dintre cele mai apreciate filme româneşti şi străine foarte noi, un focus Florin Iepan, o mini-secţiune de filme subversive clasice, precum şi ateliere şi discuţii cu invitaţi din lumea filmului sunt atracţiile celei de-a 5-a ediţii a Festivalului Ceau, Cinema!, care începe joi la Timişoara.

Un articol de Petre Ivan|18 iulie 2018

Şase filme realizate de regizori din Croaţia, Bulgaria, Slovacia, Polonia, Ucraina și Italia au fost selectate în competiţie. Prezentate în ultimul an în mari festivaluri precum cele de la Cannes, Locarno, Karlovy Vary, Rotterdam sau Veneția, cele șase titluri care concurează pentru premiile Ceau, Cinema! sunt: „Comic Sans”, de Nevio Marasović; „3/4”, de Ilian Metev, „Out”, de György Kristóf; „Nina”, de Olga Chajdas; „Căderea”, de Marina Stepanska; și „Manuel”, de Dario Albertini. Juriul este format din actriţa Alina Grigore, criticul de film Ileana Bîrsan şi regizorul Florin Iepan.

Andrei Ujică, unul dintre cei mai apreciați reprezentanți ai Noului Cinema Nonficțional din lume, va fi omagiat printr-o retrospectivă la Ceau, Cinema!. Regizorul va fi prezent la Timișoara, orașul său natal, pentru a prezenta publicului trilogia sa despre sfârșitul comunismului – „Videograme dintr-o revoluție” (1992), „Out of the Present” (1995) și „Autobiografia lui Nicolae Ceaușescu” (2010) – și pentru a susține un masterclass.

Comedia „Povestea unui pierde-vară”, noul film regizat de Paul Negoescu și cu Alexandru Papadopol în rolul principal, va fi proiectată în premieră la Timișoara în deschiderea festivalului. Spectatorii vor putea de asemenea să vadă și trei dintre cele mai așteptate documentare românești noi, „Procesul”, în prezenţa realizatorilor Claudiu Mitcu şi Ileana Bîrsan, „Dacii liberi” (r. Monica Lăzurean-Gorgan, Andrei Gorgan) și „Licu, o poveste românească” (r. Ana Dumitrescu), precum şi „Pororoca”, de Constantin Popescu, de asemenea invitat la festival.

În cadrul selecţiei au fost incluse totodată trei dintre cele mai de succes filme europene recente. Este vorba de extrem de apreciatul documentar francez, nominalizat la Oscar, „Chipuri, locuri”, realizat de legendara cineastă Agnès Varda şi de fotograful JR, „Vinovatul”, debutul tânărului regizor danez Gustav Möller, câștigător al premiului publicului la festivalurile de la Sundance și Rotterdam, şi unul dintre hiturile cinematografiei maghiare din ultimul an, „Banditul Whisky”, de Nimród Antal.

De proiecţii speciale vor avea parte şi curajosul documentar rus „Comisia de recrutare” („Convictions”, 2016), cu participarea regizoarei Tatiana Chistova, precum şi lungmetrajul sârbesc „Afterparty” (r. Luka Bursac, 2017), filmat parţial şi la Timişoara şi proiectat în prezenţa câtorva membri ai echipei.

În cadrul unei mini-secţiuni intitulate „filme subversive” vor putea fi revăzute două filme celebre lansate în timpul comunismului în Europa de Est: „Reconstituirea”, de Lucian Pintilie, proiectat la 50 de ani de la realizarea filmărilor în 1968, şi „W.R. – Misterele organismului” (1971), al iconoclastului regizor sârb Dušan Makavejev.

Ceau, Cinema! îi dedică totodată un focus regizorului timişorean de filme documentare Florin Iepan. Vor putea fi revăzute şi discutate două dintre cele mai ambiţioase titluri ale sale, „Născuţi la comandă – Decreţeii” (2005) şi „Odessa” (2013), precum şi un scurtmetraj documentar de studenţie, „Zece minute cu clasa muncitoare” (1994).

Regretatul regizor de documentare Răzvan Georgescu, unul dintre prietenii festivalului, va fi omagiat prin proiecţia filmului „Testimonial” (2018), precum şi a unui interviu video inedit realizat cu el în 2016 de echipa Ceau, Cinema!

În secţiunea filme bănăţene vor putea fi văzute în premieră falsul documentar de lungmetraj „Bodrog”, al tânărului regizor Mihai Sălăjan, precum şi scurtmetrajul documentar „Porţia de libertate”, realizat de Daniela Raţiu şi avându-i aca protagonişti pe scriitorii Daniel Vighi, Viorel Marineasa şi Radu Vancu.

Cei mici vor avea parte la rândul lor de două proiecţii: fantezia muzicală  „Mama” (1976), de Elisabeta Bostan, şi un film românesc pentru copii foarte nou, „Străjerii” (2018), de Liviu Mărghidan.

În afara proiecţiilor, reprezentanţii Asociaţiei Forum Apulum din Alba Iulia vor lansa, în premieră la Timișoara, „Ghidul ilustrat al comunismului românesc”, iar la Centrul de Arte Diverse Misc. va putea fi văzută o expoziţie cu afişe poloneze de teatru, film și operă, pregătită în parteneriat cu Institutul Polonez din Bucureşti. De asemenea, tinerii vor putea lua parte la un atelier de cinema care se va desfăşura pe parcursul festivalului.

Programul integral şi catalogul festivalului sunt disponibile pe site-ul ceaucinema.ro, precum și pe pagina de Facebook, iar abonamentele și biletele pot fi achiţionate atât online, pe site-ul iabilet.ro, cât şi în spaţiile de proiecţie, înaintea filmelor.

Cea de-a cincea ediţie a festivalului are loc între 19 şi 22 iulie, la Timişoara şi Gottlob.

Ceau, Cinema! este un festival dedicat filmului european, organizat de Asociaţia Marele Ecran şi Asociaţia Pelicula Culturală.
Proiectul este organizat cu sprijinul Centrului Naţional al Cinematografiei (CNC) şi al Consiliului Judeţean Timiş.

Foto: Ceau, Cinema! – facebook

 

02
/11
/14

INTERVIU Adolf Hitler și Joseph Goebbels erau fani ai filmului de animație, ai lui Walt Disney și ai lui Mickey Mouse, afirmă, într-un interviu pentru Ziarul Metropolis, Ulrich Wegenast, director artistic şi programator al Festivalului de Film de Animaţie de la Stuttgart și invitat special al celei de-a patra ediții a Anim’est Chișinău.

31
/10
/14

Puține filme ar fi fost mai potrivite pentru a deschide noua ediție Anim’est Chișinău decât simpaticul „Minuscule - La Vallée des fourmis perdues” („Minuscule: Valea furnicilor pierdute”), o producție franceză din 2013 realizată de Thomas Szabo și Hélène Giraud.

30
/10
/14

Invitatul emisiunii Nocturne de vineri, 31 octombrie, este regizorul de film şi scenaristul Radu Mihăileanu. Discuţia dintre Marina Constantinescu şi Radu Mihăileanu este un regal de spiritualitate, filosofie şi umanitate, chiar la ore târzii, emisiunea fiind programată la TVR 1, TVR HD şi TVR+, de la ora 24.00.

30
/10
/14

Câteva din cele mai apreciate lungmetraje de animație recente, o retrospectivă a unui animator celebru, scurtmetraje și o conferință despre animație și propagandă sunt câteva din atracțiile celei de-a patra ediții a Festivalului Anim’est Chișinău, care are loc de joi până duminică la Cinema Odeon și Re:Animation Hub – Tipografia 5.

29
/10
/14

După ce a debutat ca lider în box office-ul american, Furia: Eroi anonimi conduce detaşat şi clasamentul încasărilor din România, unde a generat venituri de 557.000 RON, fiind vizionat în weekendul de lansare de aproximativ 30.000 de spectatori.

29
/10
/14

CRONICĂ DE FILM. „Maidan”, cel mai nou film de non-ficțiune al regizorului ucrainean Serghei Loznița, despre recentele revolte istorice de la Kiev, este o operă puternică, solicitantă, extrem de fin lucrată la nivelul imaginii și, mai ales, al sunetului.

27
/10
/14

Săli arhipline, întâlniri cu nume mari din lumea filmului și peste 8000 de bilete vândute deja la proiecțiile din festival – acesta este bilanțul primelor zile la Les Films de Cannes à Bucarest. Datorită cererii mari de bilete, au fost programate două proiecții suplimentare pentru filmele Leviathan și The Tribe

27
/10
/14

Câștigătorul Ursului de Argint pentru cel mai bun scenariu și al Premiului Juriului Ecumenic din cadrul Festivalului Internațional de la Berlin 2014, “Patimile Mariei / Stations of the Cross / Kreuzweg” în regia lui Dietrich Brüggemann are avanpremiera în cadrul Zilelor Filmului German, organizate de Goethe-Institut la București.

27
/10
/14

CRONICĂ DE FILM Inspirat de povestiri ale lui Cehov, „Winter Sleep” (Palme d`Or la Cannes) este, probabil, filmul lui Nuri Bilge Ceylan în care se vorbeşte cel mai mult. Este o uşoară schimbare de accent, pentru că precedentele sale şase opere privilegiau tăcerile, cadrele lungi şi contemplative, imaginile poetice, natura.

27
/10
/14

"Kowalski", de Andrei Creţulescu, a primit premiul pentru cel mai bun scurtmetraj la ediţia de anul acesta a Festivalului de Film de la Zagreb, care a avut loc în perioada 19 - 26 octombrie. Potrivit juriului regizorul român a câştigat premiul Căruciorul de Aur pentru "15 minute de plăcere pură a unui superb dialog, a unei interpretări şi regii mari. Şi pentru demonstrarea faptului că cinema-ul românesc este încă viu şi la înălţime".

24
/10
/14

CRONICĂ DE FILM Pentru un film care se vrea o comedie de succes, „Cuscrii”, de Radu Potcoavă, mizează prea puţin pe regie şi prea mult pe reflexele actorilor. Însă nici potenţialul comic al interpreţilor nu este fructificat la un nivel satisfăcător, din cauza scenariului rudimentar și a execuției lipsite de creativitate.