Iubiri extreme la Divan Film Festival: de la naționalism la violență conjugală
https://www.ziarulmetropolis.ro/iubiri-extreme-la-divan-film-festival-de-la-nationalism-la-violenta-conjugala/

Patru dintre cele mai noi şi surprinzătoare drame sociale din Balcani se regăsesc anul acesta în selecţia Divan Film Festival: naţionalism, oameni ai străzii, tulburări adolescentine şi violenţă conjungală.

Un articol de Petre Ivan|27 iulie 2017

Divan Film Festival, unicul eveniment dedicat filmului și bucătăriei balcanice, va avea loc în perioada 18 – 26 august, în Craiova și Port Cultural Cetate. Balkan Love, tema celei de-a opta ediții, reunește patru drame sociale care abordează diferit o problemă universală: dragostea.

Recent selecționat la Festivalul de la Sarajevo, în secțiunea Forum, și prezentat în cadrul secțiunii Panorama Special la Berlinale 2017, When the Day Had No Name (r. Teona Strugar Mitevska, Macedonia/Belgia,2017) e transpunerea cinematografică a unui eveniment real – moartea violentă a unor adolescenți, în 2012, pe malul unui lac în apropiere de Skopje – și totodată potretul acid al inechităților sociale care domină Macedonia contemporană. Adolescentul Milan (Leon Ristov) locuiește, alături de fratele său, într-o vilă luxoasă și conduce un jeep, iar asta nu are cum să nu se răsfrângă asupra relațiilor cu cei apropiați.

La polul opus al balansoarului social stau nu doar prietenii săi, ci și prostituata anonimă (și minoră) pe care toții o folosesc ca ritual de trecere sau ca sac de box. În Macedonia regizoarei Teonei Strugar Mitevska, cei fără nume primesc o voce, iar realitatea e prezentată așa cum e: fără compromisuri și fără happy end. Imaginea filmului este semnată de Agnès Godard, câștigătoare a unui premiu César pentru Cea mai bună imagine și celebră pentru colaborările sale cu Claire Denis.

A Stinking Fairytale/ Smrdljiva bajka (r. Miroslav Momcilovic, Serbia/Bulgaria, 2015) ne introduce într-o lume pe care o vedem zi de zi în jurul nostru, dar aproape niciodată pe ecranul de cinema. Eroii acestei povești de dragoste atipice sunt oameni ai străzii, iar povestea lor e cu atât mai fascinantă cu cât romance-ul lor se înfiripă și se desfășoară în condiții cât se poate de potrivnice. În ciuda lipsei unui domiciliu stabil sau a unei surse de venit, relația dintre Moma și Ema urmează poticnit drumul, iar privirea regizorului îi urmărește cu umor, înțelegere și căldură.

Câștigător al Premiului Fedeora la Festivalul de la Veneția și selecționat anul acesta la Sarajevo (secțiunea Forum), Quit Staring at My Plate/ Ne gledaj mi u pijat (r. Hana Jusic, Croația/Danemarca, 2016) ne aduce aminte că suferința extremă își poate face culcuș pretutindeni, chiar și în siguranța relativă a apartamentului de bloc. Noțiunea de normalitate e în general relativă, dar parcă niciodată atât de relativă ca în povestea Marijanei (Mia Petricevic). Violența conjugală și discriminarea pe criterii de gen sunt constante în filmul regizoarei Hana Jusic, unul în care încremenirea în proiect are tot tragismul unui destin frânt.

În contextul crizei parcă fără sfârșit a refugiaților, Amerika Square/ Plateia Amerikis (r. Yannis Sakaridis, Grecia/Marea Britanie/SUA, 2016) are toată forța unui semnal de alarmă. Care e linia de demarcație între patriotism și extremism? Până unde ai fi dispus să mergi pentru a apăra tradițiile naționale și stilul tău de viață, luptând împotriva celor care le pun sub semnul întrebării? Nakos (Makis Papadimitriou) răspunde fără prea multă empatie la aceste întrebări. În cele din urmă, violența și xenofobia se întorc împotriva lor înseși, într-un film cu risc ridicat de a ne pune pe gânduri.

Divan Film Festival va avea loc în perioada 18 – 20 august în Craiova (Centrul Vechi și Cinema Inspire), iar în perioada 21 – 26 august în Port Cultural Cetate din județul Dolj. Intrarea este liberă la toate proiecțiile și concertele Divan Film Festival.

În timpul desfășurării festivalului, camparea este gratuită în Portul Cultural Cetate, iar înscrierile se pot face printr-un mesaj transmis pe pagina de Facebook a Divan Film Festival.

Divan Film Festival este un proiect cultural organizat de Fundația pentru Poezie “Mircea Dinescu” și co-finațat de Administrația Fondului Cultural Național, cu sprijinul Primăriei Municipiului Craiova, Centrului Național al Cinematografiei și Institutului Cultural Român.

Foto: Divan Film Festival – facebook.com/DivanFilmFestival

31
/10
/14

Puține filme ar fi fost mai potrivite pentru a deschide noua ediție Anim’est Chișinău decât simpaticul „Minuscule - La Vallée des fourmis perdues” („Minuscule: Valea furnicilor pierdute”), o producție franceză din 2013 realizată de Thomas Szabo și Hélène Giraud.

30
/10
/14

Invitatul emisiunii Nocturne de vineri, 31 octombrie, este regizorul de film şi scenaristul Radu Mihăileanu. Discuţia dintre Marina Constantinescu şi Radu Mihăileanu este un regal de spiritualitate, filosofie şi umanitate, chiar la ore târzii, emisiunea fiind programată la TVR 1, TVR HD şi TVR+, de la ora 24.00.

30
/10
/14

Câteva din cele mai apreciate lungmetraje de animație recente, o retrospectivă a unui animator celebru, scurtmetraje și o conferință despre animație și propagandă sunt câteva din atracțiile celei de-a patra ediții a Festivalului Anim’est Chișinău, care are loc de joi până duminică la Cinema Odeon și Re:Animation Hub – Tipografia 5.

29
/10
/14

După ce a debutat ca lider în box office-ul american, Furia: Eroi anonimi conduce detaşat şi clasamentul încasărilor din România, unde a generat venituri de 557.000 RON, fiind vizionat în weekendul de lansare de aproximativ 30.000 de spectatori.

29
/10
/14

CRONICĂ DE FILM. „Maidan”, cel mai nou film de non-ficțiune al regizorului ucrainean Serghei Loznița, despre recentele revolte istorice de la Kiev, este o operă puternică, solicitantă, extrem de fin lucrată la nivelul imaginii și, mai ales, al sunetului.

27
/10
/14

Săli arhipline, întâlniri cu nume mari din lumea filmului și peste 8000 de bilete vândute deja la proiecțiile din festival – acesta este bilanțul primelor zile la Les Films de Cannes à Bucarest. Datorită cererii mari de bilete, au fost programate două proiecții suplimentare pentru filmele Leviathan și The Tribe

27
/10
/14

Câștigătorul Ursului de Argint pentru cel mai bun scenariu și al Premiului Juriului Ecumenic din cadrul Festivalului Internațional de la Berlin 2014, “Patimile Mariei / Stations of the Cross / Kreuzweg” în regia lui Dietrich Brüggemann are avanpremiera în cadrul Zilelor Filmului German, organizate de Goethe-Institut la București.

27
/10
/14

CRONICĂ DE FILM Inspirat de povestiri ale lui Cehov, „Winter Sleep” (Palme d`Or la Cannes) este, probabil, filmul lui Nuri Bilge Ceylan în care se vorbeşte cel mai mult. Este o uşoară schimbare de accent, pentru că precedentele sale şase opere privilegiau tăcerile, cadrele lungi şi contemplative, imaginile poetice, natura.

27
/10
/14

"Kowalski", de Andrei Creţulescu, a primit premiul pentru cel mai bun scurtmetraj la ediţia de anul acesta a Festivalului de Film de la Zagreb, care a avut loc în perioada 19 - 26 octombrie. Potrivit juriului regizorul român a câştigat premiul Căruciorul de Aur pentru "15 minute de plăcere pură a unui superb dialog, a unei interpretări şi regii mari. Şi pentru demonstrarea faptului că cinema-ul românesc este încă viu şi la înălţime".

24
/10
/14

CRONICĂ DE FILM Pentru un film care se vrea o comedie de succes, „Cuscrii”, de Radu Potcoavă, mizează prea puţin pe regie şi prea mult pe reflexele actorilor. Însă nici potenţialul comic al interpreţilor nu este fructificat la un nivel satisfăcător, din cauza scenariului rudimentar și a execuției lipsite de creativitate.

24
/10
/14

Actrița Jacqueline Bisset, care joacă rolul soției fostului șef al FMI Dominique Strauss-Kahn, în controversatul Welcome to New York, al lui Abel Ferrara, se va întâlni cu spectatorii din București după proiecția specială a filmului din această seară, de la ora 22.00, la Cinema Elvira Popescu.