Ladj Ly, noul rebel al Cannes-ului, invitat la Les Films de Cannes à Bucarest
https://www.ziarulmetropolis.ro/ladj-ly-noul-rebel-al-cannes-ului-invitat-la-les-films-de-cannes-a-bucarest/

Nicio ediţie de Cannes fără o recoltă de filme controversate, excesive, provocatoare, deranjante. La rândul său, Les Films de Cannes à Bucarest a pregătit o selecţie tulburătoare cu cele mai discutate şi controversate oferte ale ediţiei din 2019. Noul copil minune al filmului francez, Ladj Ly, va fi prezent la Bucureşti pentru a vorbi despre cum e să porneşti o revoluţie cinematografică din suburbii.

Un articol de Petre Ivan|2 octombrie 2019

Les Misérables, regia Ladj Ly, Premiul Juriului (ex-aequo) Cannes 2019. “Dacă vrei cu adevărat să faci o revoluţie, trebuie să ieşi în stradă în fiecare zi”, spune regizorul Ladj Ly, al cărui lungmetraj de debut a fost inclus în competiţia oficială de la Cannes.

„Cine crede că e vorba de o nouă ecranizare a clasicului lui Victor Hugo, se înşeală”, scrie revista Variety. „Dar există un motiv pentru care Les Misérables poartă acelaşi titlu: ambele sunt amplasate în Montfermeil, suburbia muncitorească unde regizorul a crescut. Un secol mai târziu, mizeria e încă acolo, iar violenţa poliţiei rămâne un factor…”

Les Misérables

Pelicula are în centru trei membri ai brigăzii anti-criminalitate care se confruntă cu tensiuni între bandele rivale din vecinătate. Inspirat de revoltele din 2005 de la Paris, de La Haine, pelicula cult a lui Mathieu Kassovitz şi de scurtmetrajul cu acelaşi nume al lui Ly, câştigător al unui premiu César, Les Misérables e o perspectivă provocatoare asupra tensiunilor dintre rezidenţii marginali şi poliţie.

Regizorul declară că e crucial ca oamenii care au trăit în aceste locuri să-şi spună povestea şi este frustrat că sunt atât de puţini regizori de culoare activi în Franţa de azi. „Lumea cinema-ului este foarte închisă: e rezervată unei anume elite. Poţi număra regizorii de culoare pe degetele de la o mână”, spune el în acelaşi interviu. „De aceea am fondat şcoala noastră de film”. Se numeşte Kourtrajmé, la fel ca şi colectivul regizoral unde a debutat. Ly spune că şcoala gratuită dă ocazia participanţilor să facă parte din următoarea generaţie de cineaşti francezi.

“E o şcoală pe care o poate accesa oricine – nu există taxă. Trebuie să ne implicăm, să preluăm controlul şi să începem să schimbăm lucrurile. Nu vrem să ni se impună nimic. Cunoaştem aceste teritorii şi ştim cum să acţionăm. De când cu alegerea lui Macron, sunt şi mai multe probleme sociale. Noi protestăm împotriva acestor condiţii de 20 de ani, dar nu se întâmplă nimic. Înainte, oamenii erau indiferenţi pentru că era vorba de periferie, acum toţi francezii sunt afectaţi. Avem impresia că politicienilor nu le pasă.”

Bacurau

La Cannes, Les Misérables a fost primit cu ovaţii unanime şi a reuşit performanţa să-i învingă pe Tarantino, Almodóvar, Loach şi Dolan în competiția pentru Premiul Juriului. “O minune tehnică şi un debut uluitor” scria Variety.  Peste noapte, Ly a devenit un star. Drepturile de difuzare pentru piaţa americană au fost achiziţionate imediat de Amazon pentru 1.5 milioane dolari, cea mai mare vânzare pentru un debutant la Cannes din istorie.

Bacurau, regia Kleber Mendonça Filho şi Juliano Dornelles, Premiul Juriului (ex-aequo) Cannes 2019

Un portret perseverent şi amplu al unei comunităţi braziliene care luptă împotriva spectrului sumbru al modernităţii. „Un western magnific şi dement despre pericolele modernizării accelerate.” Indiewire

„La fel ca şi memorabilul Aquarius, din 2016, Bacurau are în centru o femeie teribil de încăpăţânată care refuză să-şi cedeze locul în lume. Regizorul îmbină totul, de la Cei şapte samurai la Hostel într-un sângeros şi neapologetic <<la naiba>> adresat tuturor celor care cred că tehnologiile revoluţionare le permit să transforme lumea în abator personal”, citim pe Variety, în timp ce The Guardian ne pregătește pentru un „western frisonant, executat cu o claritate necruţătoare, cu accente horror despre un oraş asediat de o ameninţare misterioasă”.

The Wild Goose Lake

The Wild Goose Lake, regia Diao Yinan, Competiţie Cannes 2019

Un gangster fugar ce caută izbăvirea… O fată în pericol care riscă totul ca să-şi câştige liberatea… Ambii hăituiţi pe malurile unui lac, în ceea ce-ar putea fi ultima lor zi din viaţă. „Diao Yinan livrează noir-ul chinezesc absolut, în care stilul răvăşitor şi mizanscena inventivă formează substanţa. Un film care respiră graţie meşteşugului său vibrant şi a reimaginării fluide a unor scenarii care, până acum, ar fi trebuit să devină clişee. Făcând echipă cu operatorul Dong Jinsong, Diao dă dovadă de o stăpânire formală extraordinar de elastică. Această dramă atmosferică, hiperstilizată… e de un existenţialism mimimalist în stilul lui Jean Pierre Melville… şi confirmă că tradiţia noir e reinventată în China.” Variety

Beanpole, regia Kantemir Balagov, Premiul pentru regie Un Certain Regard, Cannes 2019

1945, Leningrad. Al doilea război mondial a devastat oraşul şi psihicul oamenilor. Două tinere căută să-şi refacă viaţa în mijlocul ruinelor.

Beanpole

„Pentru orice cinefil, poate veni ca un şoc revelaţia că încă mai poate fi complet anihilat de imaginile proiectate pe un ecran. Şi, deşi Balagov a dovedit că e în stare să sfideze graniţele etice ca să şocheze în debutul său impresionant, Closeness, aici devastarea e obţinută prin nimic mai mult decât printr-un control regizoral excepţional şi printr-o măiestrie fascinantă. Beanpole e incredibil de sumbru, însă compus cu o asemenea grijă că devine profund captivant. Evenimente atât de răvăşitoare încât îți dorești să-ţi fereşti privirea sunt prezentate în imagini atât de frapante că nu poţi să-ţi iei ochii. În timp ce personajele sunt complet dezbrăcate din punct de vedere psihologic, măcar li se acordă demnitatea unui cadru frumos.” Variety.

The Invisible Life of Eurídice Gusmão, regia Karim Aïnouz, Premiul Un Certain Regard, Cannes 2019

The Invisible Life of Eurídice Gusmão

„O melodramă tropicală, spune reclama. Iar răvăşitoarea sagă de epocă a lui Karim Aïnouz se dovedeşte la înălţimea descrierii: emoţii puternice, articulate cu cea mai mare sinceritate şi excese stilistice intelectuale, toate în mediul fierbinte al jumătăţii de secol XX în Rio de Janeiro, plus politici feministe şi adevăruri sociale percutante. Cei familiari cu opera lui Aïnouz ştiu că trebuie să se aştepte la o experienţă senzorială încărcată (…) Această poveste a două surori devastate, separate de decenii de dezonoare familială şi de viclenie, e o reverie scăldată în sunet, muzică şi culoare pentru a se potrivi cu profunzimea emoţiei. Redutabiliul director de imagine Hélène Louvart (cunoscută pentru Lazzaro felice sau Pina) dă filmului culoarea unui mango copt…”

Les Misérables va fi distribuit în cinematografe de Independența Film.

Programul complet al ediției a 10-a a Les Films de Cannes à Bucarest poate fi găsit pe site.

Prețul biletelor la Cinema Pro, Cinema Elvire Popesco, Cinema Muzeul Țăranului și Muzeul Național de Artă al României – Sala Auditorium este de 15 lei pentru biletele achiziționate până pe 18 octombrie și de 20 de lei pentru biletele achiziționate în timpul festivalului (18-27 octombrie 2019). La Cinemateca Union biletele costă 10 lei sau 8, 5, 3 lei pentru posesorii de abonamente

Biletele se achiziționează de pe Eventbook.ro, de la sediul Eventbook din Strada Actor Ion Brezoianu 21, din rețeaua Eventbook și de la casieriile cinematografelor Elvire Popesco, Cinema Muzeul Țăranului și Cinemateca Union. Mai multe detalii despre bilete găsiți pe site.

Vă invităm să rămâneți la curent cu cele mai noi știri despre ediția 10-a Les Films de Cannes à Bucarest, urmărind site-ul filmedefestival.ro și pagina oficială de Facebook.

Festivalul Les Films de Cannes à Bucarest este prezentat de Orange România, partener de tradiție al evenimentului.

Mașina oficială a festivalului: Renault.

Cu sprijinul: Catena, Apa Nova, Groupama Asigurări, Silva

Ediția a zecea a Les Films de Cannes à Bucarest este organizată de Asociația Cinemascop și Voodoo Films și realizată în parteneriat cu Ambasada Franței și Institutul Francez din Bucureşti.

Proiect cultural finanțat de: Ministerul Culturii și Identității Naționale, Centrul Naţional al Cinematografiei, realizat cu sprijinul SACD, Société des Auteurs et Compositeurs Dramatiques, Reprezentanța Comisiei Europene în România.

Foto:  Les Misérables, Ladj Ly, Les Films de Cannes à Bucarest – facebook

 

09
/08
/20

"Tot amânam întâlnirea cu Dan Chişu. Recent am reuşit să ne vedem şi mai ales să-i văd ultimul film regizat – ”5 minute”. Ce pot spune despre film? Surpriza a fost neaşteptat de...". Citiţi un text pentru Ziarul Metropolis al scriitorului Vasile Ernu.

07
/08
/20

TVR 1 difuzează sâmbătă, 8 august, de la ora 21.10, filmul „Grăbeşte-te încet“, în regia lui Geo Saizescu. Regăsiţi mai jos un interviu cu actorul Radu Gheorghe, care interpretează în film rolul globe-trotter-ului Bebe Ciupercuţă. Actorul povesteşte cu multă bucurie despre întâlnirea cu marii actori din distribuţia filmului, despre rolul său, dar şi multe lucruri amuzante (cum s-a ales cu o poreclă după acest film, ce dificultăţi i-a creat scena sărutului etc.).

05
/08
/20

CRONICĂ DE FILM Proiectat în premieră la TIFF, „Casa cu păpuşi” (2020), documentarul de debut ca regizor al directorului de imagine Tudor Platon, este portretul tandru al unor femei în vârstă, dar pline de viaţă, care îşi deschid sufletul în faţa aparatului de filmat al tânărului cineast.

03
/08
/20

Parte a secţiunii pe care Festivalul Internaţional de Film Transilvania i-o dedică lui Federico Fellini la 100 de ani de la naştere, expoziţia de fotografie „Lights on! Fellini’s 8 ½”, disponibilă pe parcursul TIFF la Muzeul de Artă din Cluj-Napoca, surprinde momente din timpul realizării marelui film din 1963.

03
/08
/20

Ajuns deja la a treia ediție, festivalul Cinemascop își așteaptă vizitatorii până pe 5 august, în Grădina de vară din Eforie Sud. Aceasta a fost redeschisă în 2018, după o perioadă de 14 ani de abandon, iar localnicii și turiștii au avut ocazia să participe la proiecții de filme europene și alte activități culturale și educative în timpul primelor două ediții.

01
/08
/20

Organizat în acest an exclusiv în aer liber, în 13 locații din Cluj-Napoca și din împrejurimi, Festivalul Internațional de Film Transilvania și-a deschis porțile cu trei proiecții sold-out ale comediei romantice La Belle Époque/ Cei mai frumoși ani (r. Nicolas Bedos), în Piața Unirii, USAMV și Báthory.

01
/08
/20

Aplaudați pe scenele teatrelor din întreaga țară, 10 actori talentați, care nu au avut încă șansa de a se afirma în lumea filmului, vor ajunge față în față cu profesioniștii din domeniul cinematografiei, la cea de-a 19-a ediție a Festivalului Internațional de Film Transilvania.

31
/07
/20

„Femei obișnuite/ Simple Women”, debutul în lungmetraj al regizoarei italiene Chiara Malta, co-produs de Ada Solomon și cu actrița americană de origine română Elina Löwensohn în distribuție, va avea avanpremiera națională în cadrul celei de-a 19-a ediții a Festivalului Internațional de Film Transilvania – TIFF.

Pagina 1 din 26712345...102030...Ultima »