Laura Mușat, fondatoarea ADFR: „Cred că va urma o perioadă dificilă”
https://www.ziarulmetropolis.ro/laura-musat-fondatoarea-adfr-cred-ca-va-urma-o-perioada-dificila/

INTERVIU Asociaţia pentru Dezvoltarea Filmului Românesc oferă micro-granturi a câte 500 de euro, în valoare totală de 3.000 de euro, pentru susţinerea artiştilor independenţi în această perioadă. Despre ce e vorba, aflăm de la Laura Muşat, fondatoarea ADFR.

Un articol de Liliana Matei|14 aprilie 2020

Cu ce se ocupă ADFR, în general, și cum a afectat pandemia Covid-19 și situația de urgență activitatea voastră?

Am fondat ADFR la sfârșit de 2016, la un an după întoarcerea mea în țară, cu gândul de a umple niște goluri existente în cinematografia română. Am locuit 4 ani la Londra unde am studiat producție de film și unde am participat, de asemenea, la o multitudine de evenimente – de la masterclass-uri pentru studenții de film, la workshop-uri, rezidențe șamd. Mi-am propus să mă implic în realizarea unor proiecte de acest gen și în România.
Așa a apărut ADFR, care dezvoltă proiecte autentice, atât pentru industrie, cât și pentru publicul cinefil, cu scopul de a promova filmul românesc. Suntem o echipă formată doar din femei, care consideră că arta cinematografică poate dezvolta comunități mult mai vizibile și informate, atât de cineaști cât și de cinefili.

Unul dintre proiectele noastre cele mai dragi este rezidența – concurs The Script Contest, care urma să își desfășoare ultimele etape în perioada martie – aprilie 2020. Bineînțeles, ca și în alte cazuri, am fost nevoiți să amânăm proiectul (l-am reprogramat pentru luna august și sperăm să îl putem continua atunci). În rest, activitatea noastră decurge normal – revista Films in Frame își continuă activitatea , redactorii noștri lucrând de acasă, aplicăm la fondurile existente pentru viitoarele proiecte și ne ținem sesiunile de brainstorming online. Din punct de vedere financiar, activitatea ADFR este susținută din surse proprii (atunci când nu există finanțări) și până în prezent, ne-am descurcat. Vom vedea ce va urma.

Cum ați descrie situația actuală a artiștilor independenți din cinematografia românească și nu numai?

Tragică. Dacă vorbim strict despre cinematografie, aș menționa două lucruri esențiale: în primul rând, majoritatea oamenilor care activează în industrie sunt liber profesioniști, lucrează pe contracte de colaborare sau prestări servicii, încheiate strict pe perioada de desfășurare a producției sau a proiectului în cauză; în al doilea rând, industria cinematografică se caracterizează prin munca în echipă. Cred că, mai departe, oricine își poate da seama cât de tare afectează situația actuală o foarte mare parte din industria cinematografică. Cât despre alte ramuri ale sectorului cultural – oriunde există artiști independenți, situația este tragică. Aceștia au cel mai mult de suferit în perioada asta, economiile lor, acolo unde există, sunt insuficiente dacă ne raportăm la perioada extinsă de inactivitate cauzată de sistarea filmărilor sau anularea evenimentelor.

Laura Mușat, ADFR

Care sunt inițiativele care v-au atras atenția în această perioadă?

Personal, salut inițiativa celor de la Fundația9, care oferă micro-granturi pentru proiecte – mi se pare minunat că există fundații și asociații implicate care caută soluții pentru a ajuta și stimula artiștii.

Micro-granturile #ADFRSurvival: cine poate beneficia de ele și ce trebuie să facă?

Orice reprezentant al industriei cinematografice din România care se încadrează în cele două categorii vizate: cineaștii cu vârsta cuprinsă între 23 și 35 ani, din departamentele imagine, regie, scenaristică, scenografie și costume și actorii independenți, cu vârste cuprinse între 22 și 40 ani, care au avut cel puțin o colaborare în cinema, în ultimele 12 luni. Pentru fiecare categorie se vor acorda câte trei micro-granturi a câte 500 Euro fiecare. Informațiile complete se pot găsi pe website-ul nostru.

Care sunt măsurile de care credeți că are nevoie industria cinematografică pentru a trece de această perioadă cu bine?

În primul rând, avem nevoie de o instituție capabilă care să protejeze interesele industriei și să sprijine cineaștii, iar aceea ar fi Centrul Național al Cinematografiei, însă, CNC-ul și-a închis porțile și a amânat toate plățile contractelor în derulare. Deși a acționat în conformitate cu Decretul Prezidențial nr. 195/16.03/2020 și susține că a luat decizia ținând cont și de numărul mare de cereri de amânare sau suspendare a contractelor, primite de la case de producție, CNC nu a venit cu o altă soluție, care să sprijine artiștii independenți. Pur și simplu și-a închis porțile, deși ei sunt primii care ar trebui să vină cu măsuri pertinente.

Cine altcineva poate lua măsuri? Cred că fiecare din noi. Am fost învățați dintotdeauna să ne descurcăm singuri și ne vom descurca. Avem o mulțime de artiști și cineaști capabili care conduc asociații, instituții sau case de producție și care sunt convinsă că sunt în căutare de soluții care ne vor ajuta să trecem mai ușor peste criza economică care ne așteaptă.

Cum credeți că va arată industria în perioada următoare și care sunt cele mai mari provocări pe care vor trebui să le depășească atât cineaștii, cât și asociațiile culturale?

Cred că va urma o perioadă dificilă. În primul rând, o înghesuială a tuturor festivalurilor de film, atât cele naționale, cât și internaționale, care cu siguranță va afecta acele evenimente mai mici. Apoi, cred că numărul de filme românești produse va scădea – atât din cauza finanțărilor (care sigur se vor diminua), cât și din cauza unei posibile „canibalizări”: suntem totuși o industrie mică, cu puțini profesioniști sau case de rental, iar timpul e același pentru toți. Nici oamenii nu cred că vor da buzna în cinematografe – fiindcă după atâta distanțare socială și stat în casă, primul lucru pe care vrei să-l faci este să ieși în aer liber și să te vezi cu cei dragi. Vor suferi mult și filmele finalizate, care își pregăteau lansarea în această primăvară-vară. Repercusiuni vor fi, dar am încredere în toți oamenii competenți pe care îi cunosc din mica noastră industrie și care au dat dovadă de nenumărate ori că se poate.

Sunt un om optimist de fel și mi-e foarte greu să nu văd lumina de la capătul tunelului – oricât de greu va fi, vom depăși și acest moment, cu răbdare și decizii înțelepte. Și cred că există multe părți bune ale acestei situații generate de coronavirus, pe care dacă le vedem și le înțelegem, ne vor ajuta să schimbăm lucrurile în „mai bine”.

Vor suferi mult și filmele finalizate, care își pregăteau lansarea în această primăvară-vară. (Laura Mușat, ADFR)

Foto: Dragoș Hanciu, Adi Bulboacă

18
/11
/14

Comedia Annie, un muzical clasic, marca Broadway, care a încântat publicul generaţii întregi, vine pe marile ecrane într-o viziune nouă, contemporană, produsă de Columbia Pictures. Micuţa actriţă Quvenzhané Wallis (Beasts of the Southern Wild), nominalizată la Oscar, o interpretează pe Annie, o copilă orfană, dar optimistă, care se dovedeşte a fi suficient de tare ca să reziste pe străzile New York-ului, în 2014.

18
/11
/14

Fidel misiunii sale de a descoperi și împărtăși publicului din România cele mai intrigante noutăți cinematografice, Festivalul Internațional de Film Experimental București (BIEFF, 10-14 decembrie) dă startul unui nou parteneriat, cu Berlinale Forum Expanded, în cadrul căruia va prezenta patru filme din selecția prestigioasei secţiuni a Festivalului Internaţional de Film de la Berlin. 

18
/11
/14

Dacă până acum ,,Love Building” era tabăra de reparat relaţii, de această dată lucrurile se complică şi pentru terapeuţi, care în frunte cu personajul interpretat de Dragoş Bucur experimentează diverse probleme de cuplu, alături de actriţa Adina Şteţcu, cea care din 26 decembrie îi este parteneră pe marele ecran în Alt Love Building.

15
/11
/14

La 25 de ani de la revoluție, "Baricada Culturală" - proiect realizat de Radio România Cultural în parteneriat cu Docuart - oferă șansa cunoașterii și înțelegerii în profunzime a unei perioadei gri, comuniste, prin mijlocul artei cinematografice, instrument accesibil tuturor.

15
/11
/14

Domnule Woody Allen, aveți dreptate: un zâmbet feminin fermecător îl poate da peste cap chiar și pe cel mai rațional bărbat. Iar Colin Firth joacă impecabil personajul autosuficient asaltat de un cocktail de ridicol, nesiguranță și surescitare la întâlnirea cu o femeie frumoasă, interpretată de grațioasa Emma Stone.

14
/11
/14

Deux jours, une nuit / Două zile, o noapte, în regia fraţilor Dardenne, cu Marillon Cotillard (La Vie en Rose, Inception, The Dark Knight Rises), câştigătoarea Oscar-ului din 2008, va avea premiera vineri, 21 noiembrie, distribuit în România de Independenţa Film, după ce anul acesta a făcut parte din Competiţia Oficială a Festivalului de la Cannes.

14
/11
/14

Locuitorilor Capitalei li s-a pregătit în această iarnă un nou festival de film, al cărui profil îl constituie scurtmetrajele de comedie: Comedy Short Film Festival @ Plaza România (16 – 22 februarie 2015). Festivalul e organizat sub egida Anchor Grup, o companie ce susține activ artele, și găzduit de Movieplex.

13
/11
/14

Centrul Cultural German Braşov, cu susţinerea Institutului Goethe Bucureşti şi in parteneriat cu Biblioteca Judeţeană "George Bariţiu" Braşov, vă invită să vizionaţi filme despre Primul Război Mondial, cu prilejul împlinirii unui secol de la izbucnirea conflictului internaţional.

13
/11
/14

Pasionaţii de benzi desenate, filme, seriale şi jocuri video sunt aşteptaţi, de vineri până duminică, la prima ediţie Ice Comic Con, de la Palatul Copiilor din Bucureşti, un eveniment desfăşurat sub egida celei mai mari convenţii de profil din estul Europei - East European Comic Con.

12
/11
/14

CRONICĂ DE FILM „Interstellar”, cea mai nouă ispravă a lui Christopher Nolan, considerat simbol al auteurism-ului în cetatea Hollywoodului, este ambiţios la nivel formal, dar cu personaje şi destule situaţii neconvingătoare.

12
/11
/14

Regizorul Quentin Tarantino plănuieşte să se retragă din activitate după terminarea peliculei "The Hateful Eight", spunând că turnarea a zece filme şi lăsarea fanilor cu sentimentul de a vrea mai mult "sună corect".

11
/11
/14

The Tunnel/ Der Tunnel, o dramă intensă bazată pe povestea adevărată a unui campion la înot care a fugit din Germania de Est, cu Alexandra Maria Lara într-unul dintre rolurile-cheie, va fi proiectat în închiderea Cinepolitica Extra Time miercuri, 19 noiembrie, de la 20.30, la Cinema Elvira Popescu. Evenimentul are loc între 17-19 noiembrie, la Elvira Popescu, și cuprinde șase filme premiate despre Germania divizată și dezbateri cu istorici, sociologi și politologi

11
/11
/14

Institutul Balassi – Instiutul Maghiar din Bucureşti, împreună cu Muzeul Naţional al Ţăranului Român, organizează, în perioada 10-16 noiembrie 2014, a opta ediţie a Săptămânii Filmului Maghiar la Bucureşti. Evenimentul îşi propune să reflecte spiritul şi diversitatea cinematografiei maghiare actuale.

11
/11
/14

Festivalul Filmului Francez, organizat de către Institutul Francez din România și Ambasada Franței, a lansat și la ediția din acest în secțiunea „Competiție”, a cărui scop este să aducă în lumina reflectoarelor regizorii aflați la primul sau al doilea lungmetraj.