Lifestyle educativ și New Media, încotro? Revistele pentru femei în România, între divertisment și educație
https://www.ziarulmetropolis.ro/lifestyle-educativ-si-new-media-incotro-revistele-pentru-femei-in-romania-intre-divertisment-si-educatie/

Sunt foarte multe reviste pentru femei în Romania, care deţin o mulţime de articole informative, educative şi de divertisment, în care femeile sunt sfătuite cum anume pot să reuşească pe plan profesional şi personal, cum să îşi analizeze sănătatea, cum să îşi petreacă timpul liber etc.

Un articol de Rhea Cristina|19 aprilie 2023

O multitudine de informații utile și interesante includ aproape în totalitate spațiul feminin, oferindu-le femeilor o paletă largă de instrumente informative despre problemele care preocupă femeile din întreaga lume.

De la sănătate, frumusețe, modă, viața de cuplu, relații, dezvoltare personală, carieră, copii, parenting, sfaturi de îngrijire și wellness, familie, fitness, styling, bucătărie, afaceri, până la amenajări interioare, astrologie, psihologie, horoscop, ghid de cumpărături, cosmetică, coafură, turism, subiecte tabu, sex, vedete, showbiz etc.

Cu titluri distincte (unele originale, românești, altele, preluate, fiind o “extincție” locală a marilor reviste internaționale), tematici atent selecționate, aceste publicații, unele lucioase, de tip “glossy”, surprind plăcut prin diversitatea temelor abordate, a fotografiilor ad hoc sau preluate.

În orice caz, la 30 de ani de la momentul Decembrie 1989, piața revistelor pentru femei din Romania este una consolidată, împlinită și reușită. Aproape ai zice că este arhisuficientă sau, oricum, nu mai este loc de alte reviste feminine noi. Oare așa să fie?

Să analizăm. În primul rând, în știința jurnalismului, revistele pentru femei în Romania se încadrează la ceea ce numim presa de divertisment. În prezent, lucrurile sunt mult mai complexe.

Aceste reviste sunt diferite din multe puncte de vedere. E firesc să fie așa, deoarece concurența comercială este acerbă, atât pe plan național cât și internațional.

Primul criteriu, care le distinge pe fiecare, îl reprezintă temele/subiectele alese și, de aici, conținutul editorial oferit. Deși unele teme sunt comune (sănătate, frumusețe, modă, cuplu, cosmetică, astrologie, vedete etc), abordarea acestora este diferită: stilul pendulează între informație, divertisment și mai nou, educație. Un fel de magazin feminin și pentru întreaga familie, care să includă tot ce este necesar pentru a capta atenția cititoarelor la maxim posibil. Altele, însă, sunt mult mai nișate ca tematică: fie reviste de sănătate, fie reviste de modă, de fitness, de stil de viață, de afaceri etc.

Articolele, construite pe bază de sfaturi și informații utile, de genul „How to…”, sunt, în general, scurte, oferă sfaturi rapide și ușor de reținut/aplicat, trucuri diverse sau scurte opinii ale specialiștilor. Există și varianta de interviuri, dar e mai mult axată pe zona de cancan și monden. Scrise pe un ton accesibil, ușor accesibil, articolele pot fi de folos și pot crea un sentiment de comunitate deosebit, însă au și riscul de a cădea în ridicol – dacă, de exemplu, alături de sfaturi despre cum să scape tinerele de kilogramele în plus sunt oferite și indicații despre cum să fie mereu sănătoase și vesele!

Al doilea criteriu este audiența, cui se adresează fiecare revistă în parte. Unele au target-ul stabilit încă de la bun început, altele și l-au definit și format pe parcurs (în funcție de preferințele cititoarelor și cu ajutorul datelor oferite de Google): tinere adolescente, femei mature, între 30-60 de ani, studii superioare sau nu, mediul urban/rural etc.

Al treilea criteriu este modalitatea de prezentare: unele reviste pentru femei sunt în formă tipărită, altele exclusiv online și, o parte, în ambele variante.

Nu în ultimul rând sunt de apreciat revistele-bloguri, care concurează cu marile reviste pentru femei în chiar punctele lor esențiale: informație și divertisment. Și dețin marea calitate de a aduce un suflu nou, proaspăt, ca informație; cu riscul că au o notă de subiectivism pronunțat, aceste reviste exclusiv online sunt autentice în informație și opinii.

Așadar, lifestyle-ul în jurnalism este un spațiu care permite multiple forme de exprimare jurnalistică și o pendulare permanentă între informație și educație, sub aspectul divertismentului.

În privința factorului educativ, revistele pentru femei în România sunt și aici extrem de diverse și motivante: de la educația privind modul de viață sănătos, sănătate, nutriție la cea despre carieră, dezvoltare personală, cuplu și copii.

Sau o altă abordare, mai nouă, din ultimii ani, reviste pentru femei care includ în „garderoba lor editorială”, alături de genul de articole enumerate mai sus, și articole utile despre spiritualitate, psihologie, cărți, diaspora – pe scurt, acele reviste online care se încadrează în genul jurnalistic „de top”, al momentului, numit lifestyle educativ. Un exemplu bun în acest sens este siteul Psihologia vieții (www.psihologiavietii.com), care combină și dezvoltă cu succes și latura culturală și cea educativă a jurnalismului de divertisment.

Apariția Internetului a schimbat enorm de mult conținutul editorial și genul de informație oferit de revistele pentru femei, având o multitudine de avantaje redacționale și economice pentru trusturile de presă. Un lucru este cert: acest segment al presei este dinamic, interesant, util și în continuă dezvoltare. Adevarate manuale de modă, stil și lifestyle, revistele pentru femei concertează între divertisment și educație, dar nu numai…

26
/04
/24

Centrul Național al Dansului București (CNDB) anunță programul de spectacole pentru luna mai. Unul dintre evenimentele importante ale lunii este premiera spectacolului de dans contemporan Memetics, în coregrafia lui Sergiu Diță, urmată de trei producții CNDB – BLOT, Bodies on The Line, Patosfera și de Miercurea Lejeră, un proiect care prezintă pe scenă idei unice și irepetabile într-o formă performativă.

25
/04
/24

Asociația Culturală Control N dă startul înscrierilor la a treia ediție a New Draft. Rezidența de dezvoltare de scenarii dedicată proiectelor din România și Republica Moldova se adresează regizorilor și scenariștilor, proaspeților absolvenți de facultăți de profil și autorilor din medii conexe, cu proiecte în faza de început.

25
/04
/24

Cea de-a treia ediție din România a competiției de pictură live Art Battle va avea loc pe 27 aprilie, la Palatul Bragadiru din București (Calea Rahovei nr. 147-153) aducând în fața publicului atât concursul contra cronometru care aduce publicul în fața procesului de creație, alături de re-LEAF, o ediție de "interior" a târgului de artă contemporană LEAF (Limited Edition Art Fair) eveniment organizat de Galeria Celula de Artă în parteneriat cu Săfițicuminți. Biletele pentru public sunt disponibile pe LiveTickets.

24
/04
/24

O nouă traducere din opera lui Paul Auster, unul dintre cei mai spectaculoși și inventivi scriitori ai Americii, a cărui operă a fost publicată în mai mult de patruzeci de limbi, a ajuns de curând în librăriile fizice și online din întreaga țară.

22
/04
/24

6 manageri și 30 de ghizi și muzeografi din toată țara au participat la Râșnov la două sesiuni de training pentru dezvoltarea abilităților de gestionare și management strategic al obiectivelor de patrimoniu istoric, documentarea istorică, interpretarea informațiilor, comunicarea și interacțiunea directă cu publicul vizitator.

22
/04
/24

460 de ani se împlinesc pe 23 aprilie de la nașterea celui considerat cel mai mare dramaturg al tuturor timpurilor. Multe povești și multe legende au circulat despre el în tot acest timp.