„Liliom”, o poveste de dragoste ca un salt în gol fără plasă de siguranță
https://www.ziarulmetropolis.ro/liliom-o-poveste-de-dragoste-ca-un-salt-in-gol-fara-plasa-de-siguranta/

O poveste de dragoste aspră, amară, plină de poezia firească şi azi aproape de neînţeles a unei lumi dispărute…

Un articol de Monica Andronescu|2 noiembrie 2021

„Liliom” a lui Molnar Ferencz, în cei o sută de ani pe care i-a străbătut de la momentul când a fost scrisă, i-a tentat pe mulți dintre creatorii celebri ai ultimului secol, a fost pus în scenă în toată lumea, a fost transformat în musical și ecranizat, a devenit subiect pentru un balet celebru. „Liliom” a cunoscut opt ecranizări americane şi montări celebre semnate de Max Reinhardt, Fritz Lang sau Michael Thalheimer…

Victor Ioan Frunză pune în scenă acum, pentru a treia oară, de data asta la Centrul Cultural Lumina, piesa lui Molnar Ferencz, un clasic al dramaturgiei maghiare. Au trecut mai bine de zece ani de când a montat-o la Teatrul Municipal din Miercurea Ciuc, în limba maghiară, și încă vreo șapte de când a pus-o în scenă la Teatrul „Maria Filotti” din Brăila. Se întoarce acum la acest superb text, în mod straniu pe cât de anacronic în lumea corectitudinii politice, pe atât de potrivit, pentru că vorbește despre misterul iubirii într-un fel pe care noi, azi – generația cea mai lipsită de „anticorpi” pentru suferință, generația care trăiește aseptic, robotizat și încuie cu lacăte orice sentiment autentic – aproape că nu mai știm să-l decodăm. Pentru că azi, noi iubim cu psihologul la ușă…

Povestea din „Liliom! Viața și moartea unui vagabond” e povestea unui om care iubește aspru, aproape cu ură pe propriile sentimente, aproape speriat de propria „slăbiciune”, un om care nu știe să spună nici „te iubesc”, nici „îmi pare rău”, dar care moare cu inocența, visând doar la o viață mai frumoasă pentru cea căreia nu știe să-i spună „te iubesc”. Acțiunea este plasată la începutul secolului XX, într-un cartier periferic al oraşului Budapesta şi, apoi, pe Lumea Cealaltă…

În Pavilionul C3 de la Romexpo, Adriana Grand a creat o lume stranie, ca din bucăți de puzzle care așteaptă să fie îmbinate, pentru a recompune o imagine, un decor clasic deconstruit, spart în bucăți, extrem de modern, cu un impact foarte puternic… un atelier de fotografie de la început de secol 20 și un aparat prin fața căruia trece fiecare personaj și rămâne acolo imortalizat pentru totdeauna, o jumătate dintr-o cameră simplă, aproape mizeră, unde doi oameni încearcă să-și trăiască povestea, un parc din Budapesta, noaptea în întuneric și podurile Budapestei, care se zăresc undeva, în spate, în ocru, o lume pe care o ghicești doar, și apoi undeva în dreapta stâlpi de tren, șine de tren care se pierd în necunoscut… Tot acest amestec de spații, care încap toate în același loc, precum amintirile defragmentate în mintea unui om, e o poveste în sine… Și jocul începe. Iar Victor Ioan Frunză îl distribuie în rolul Liliom, pe George Costin… Într-o noapte, într-un parc din Budapesta, o fată se îndrăgostește de un băiat. El e artist la bâlci, un Don Juan de mahala, lipsit însă de finețe și cu sensibilitatea bine ascunsă în spatele a zeci de ziduri pe care și le-a construit singur. Are în el un dor de ceva necunoscut, nu e ca toți ceilalți, nu s-ar putea angaja niciodată… portar, ci preferă să moară decât să fie „obișnuit”, arde pe dinăuntru de o flacără pe care nu știe s-o înțeleagă, zâmbește stângaci, puțin timid, puțin speriat, puțin intimidat, așa cum numai George Costin știe s-o facă, e dur și aspru, e absurd, e fragil și mimează forța, iar iubirea adevărată îl fâstâcește într-o asemenea măsură, încât ajunge să lovească… Extrem de nuanțat Liliom pe care-l creează George Costin!

Alături de el, Ana Crețu, în rolul Julika, fata care se îndrăgostește într-o clipă și se dăruiește tot într-o clipă. Fără să știe de ce, din acea clipă, în care misterul se insinuează în viața ei prin apariția lui Liliom, ea devine a lui pentru totdeauna… dispusă să accepte orice și simțindu-i loviturile ca pe mângâieri.

Și lucrurile se întâmplă așa… într-o seară, într-un parc de distracţii din Budapesta, două fete, Julika și Mari, îl văd pe „artistul” Liliom. Una rămâne cu el pentru totdeauna, până în pragul lumii celeilalte, iar cealaltă alege viaţa normală… O intersecţie de destine, întâmplată pe negândite. Ea simte că nu mai poate pleca, el simte că ea îl poate înţelege dincolo de cuvinte. O opreşte lângă el cu gesturi brutale, o cheamă şi o alungă în acelaşi timp. O iubeşte şi o urăşte pentru bunătatea ei absolută, iar ea-l iubeşte pur și simplu… E fragilă, dar mult mai puternică decât el. O loveşte, dar o loveşte tocmai pentru că-i intuieşte puterea. Și toate astea, Ana Crețu le surprinde milimetric. De la fata veselă, în ai cărei ochi joacă o scânteie de tristețe, la femeia matură, care-și crește singură copilul și se luptă cu viața, simți în ea cum absoarbe în cele două ore de spectacol, toți anii aceia de suferință prin care trebuie să treacă, iar metamorfoza e vizibilă fizic. Fără să se afunde în metafizic, interpretarea Anei Crețu, superb complementară cu a lui George Costin, creează imaginea unor oameni simpli, oameni de lângă noi, care-și trăiesc iubirea neînțeleasă și de neînțeles și incomunicarea cu un firesc dezarmant. Iar acest lucru îl surprinde scena morții lui Liliom, în care ea îi stă alături, cu o lumânare aprinsă și-l ajută să treacă dincolo, în timp ce lângă ea, oamenii „nomali”, prietena ei și soțul, încearcă s-o convingă că e mai bine așa… Emoționantă este și scena în care strungarul intră împreună cu copiii s-o roage să-i fie soție, iar ea rămâne mută în durerea ei, pentru ceilalți de neînțeles.

Interesantă este și creația Mirelei Zeța, în rolul dna Muskat, un amestec de fragilitate și vulgaritate frumos surprins de actriță.

Absolut spectaculoasă este creația lui Victor Ioan Frunză pentru cea de-a doua parte a spectacolului, care se petrece pe lumea cealaltă, acolo unde Liliom ajunge după ce moare. Un amestec de ironie duioasă la adresa lumii noastre și a birocrației de pe Pământ cu umor cinic și un strop de tristețe metafizică. Iar Alexandru Pavel alături de Tudor Cucu Dumitrescu creează imaginea irezistibilă a unor funcționari ai Cerului, care greșesc, amestecă lucrurile, se înțeapă unul pe altul, dau ochii peste cap, se emoționează, iau decizii bune și decizii greșite, au uneori umor, exact ca pe Pământ… și scena toată îți lasă un gust minunat, căci dintr-odată, lumea de dincolo pare mult mai caraghioasă și mai puțin înspăimântătoare. Dintre toate cele trei montări ale lui Victor Ioan Frunză, cea de la Centrul Cultural Lumina creează cea mai „seducătoare” imagine a lumii de dincolo. Și… dacă spectacolul de la Miercurea Ciuc înclina mult balanța înspre poezie, în scena morții, Julika silindu-l pe Liliom să facă dragoste cu ea pentru ultima dată ca într-un dans „to the end of love”, iar în cea de la Brăila, Julika îi scotea haina pătată de sânge şi-l schimba, vorbindu-i pentru prima dată de iubire – o scenă de o superbă poezie metafizică – în aceasta de la Pavilionul C3 de la Romexpo, regia aduce laolaltă poezia și metafizica, surprinse amândouă ca într-o fotografie alb-negru, în simplitatea extraordinară a firescului unei iubiri dintr-o Românie ascunsă, dintr-o Ungarie ascunsă sau din cine știe ce țară necunoscută… în orice caz un loc ce n-a pierdut încă legătura cu Misterul.

Foto: Adriana Grand

26
/09
/12

Premierul Ponta a cerut, miercuri, ministrului Comunicaţiilor, Dan Nica, ca din banii obţinuţi la licitaţia pentru licenţe 4G să pregătească finanţarea proiectului care prevede introducerea de anul viitor, a unei reţele gratuite de Internet wireless în toate şcolile şi instituţiile publice. Ponta a arătat, la începutul şedinţei de miercuri a Guvernului, că România este deja […]

26
/09
/12

Scriitorii Radu Paraschivescu şi Cezar Paul Bădescu, jurnalistul Marius Constantinescu şi Bogdan-Alexandru Stănescu, director editorial al Polirom, au depănat „amintiri” despre Salman Rushdie, marţi seară, la lansarea din Bucureşti a celui mai recent volum al scriitorului, „Joseph Anton. Memorii”. Volumul „Joseph Anton. Memorii” a apărut în colecţia „Biblioteca Polirom” (coordonator Bogdan-Alexandru Stănescu), traducerea din limba […]

26
/09
/12

Guvernul turc va interzice accesul navigatorilor pe Internet din ţară la fragmente din filmul „Inocenţa musulmanilor”, care a provocat proteste masive şi mai mulţi morţi în ţările islamice, a anunţat miercuri Ministerul turc al Comunicaţiilor. „O procedură legală a fost angajată pentru a suprima conţinutul înregistrărilor video la adresele URL (…), din cauza tulburărilor provocate […]

26
/09
/12

La 26 septembrie 1898 s-a născut compozitorul George Gershwin, creatorul jazzului simfonic (m. 11 iulie 1937). 1791    – S-a născut pictorul şi graficianul Theodore Gericault (m. 26 ianuarie 1824). 1874    – Are loc, la Bucureşti, prima competiţie internaţională din analele sportului românesc – un concurs de tir (tragere la semn) 1888    – S-a născut poetul […]

26
/09
/12

Turneul ‘”Duelul viorilor”, organizat de Radio România Cultural şi Asociaţia Culturală Accendo, devenit deja un brand, obţinând notorietate şi admiratori de la un an la altul, a ajuns la finalul celei de-a doua ediţii, informează un comunicat al Radio România. „Iniţial, în mintea mea, Duelul viorilor a fost o joacă. Dar după o a doua […]

25
/09
/12

Actorii promoţiei 1992 de la Universitatea Naţională de Artă Teatrală şi Cinematografică „I.L. Caragiale” (UNATC) din Bucureşti – printre care s-au aflat Ilinca Goia, Cristian Iacob, Sorin Cociş şi Silviu Geamănu – şi-au revăzut colegii şi profesorii, marţi, în sala Senatului instituţiei. Întâlnirea emoţionantă a fost prilejuită de sărbătorirea a 20 de ani de la […]

25
/09
/12

„Killing Time”, cel de-al treilea lungmetraj scris şi regizat de Florin Piersic Jr., a fost selecţionat în competiţia „Free Spirit” a Festivalului de Film de la Varşovia, care se va desfăşura în perioada12-21 octombrie. O comedie „extrem de neagră” despre doi asasini plătiţi, cu viziuni teribil de diferite asupra vieţii şi a morţii, „Killing Time” […]

25
/09
/12

Primul roman pentru cititori maturi scris de romanciera britanică J.K. Rowling, a cărui acţiune are loc într-un sat britanic imaginar măcinat de lupte politice, este complet diferit de universul plin de magie din seria „Harry Potter” şi va fi lansat joi în Marea Britanie. Succesul comercial al noului roman pare să fie garantat, ţinând cont […]

25
/09
/12

Strauss Festival Orchestra Vienna revine, pentru al patrulea an consecutiv, în România, unde va prezenta concertul „Vienna Classic Christmas” în turneu naţional, între 7 şi 21 decembrie.   Măiestria desăvârşită a artiştilor orchestrei, al cărei nume este sinonim, pe plan internaţional, cu interpretarea autentică a muzicii vieneze, dar şi interesul deosebit manifestat de public au […]

25
/09
/12

Opt dintre cele peste 15 premiere pe care Les Films de Cannes a Bucarest le aduce între 19 şi 25 octombrie la Cinema Studio şi Cinema Elvira Popescu sunt titluri aflate în palmaresul de anul acesta al Festivalului de la Cannes, informează marţi organizatorii. Les Films de Cannes a Bucarest se va deschide pe 19 […]

25
/09
/12

Iranul a anunţat, luni, că nu va participa la competiţia pentru premiile Oscar 2013 din cauza „insultei intolerabile” ce a fost adusă musulmanilor de filmul anti-islam produs recent în Statele Unite ale Americii, informează AFP. „Anunţ în mod oficial că, din cauza intolerabilei insulte aduse marelui profet al Islamului, nu vom participa la Oscarurile din […]

25
/09
/12

Uniunea Muzicienilor Interpreţi din România (UNIMIR) organizează luni, 1 octombrie, în aula Palatului Cantacuzino-Enescu, cea de-a doua ediţie a Galei Premiilor UNIMIR. Potrivit unui comunicat transmis marţi de Biroul de presă UNIMIR, în cadrul galei le vor fi decernate premii de excelenţă pentru întreaga activitate dirijorilor Ludovic Bacs şi Stelian Olaru, soliştilor de operă şi […]

25
/09
/12

Festivalul Internaţional de Film de Animaţie Anim’est 2012, care se va desfăşura între 5 şi 14 octombrie, în Bucureşti, reuneşte 312 scurtmetraje, 23 de lungmetraje, evenimente speciale, precum Animash şi „The Night of the Animated Bad Taste”, şi celebrităţi ca Daniel McCoy, de la studioul Pixar. Punctele de atracţie ale celei de-a şaptea ediţii a […]

25
/09
/12

La 25 septembrie 1872 a fost inaugurată Gara de Nord din Bucureşti şi s-a deschis prima linie ferată Bucureşti-Ploieşti.   1599    – S-a născut arhitectul Francesco Castelli Borromini, reprezentant al barocului italian (Biserica San Carlino alle Quattro Fontane din Roma)  (m. 1667). 1613    – S-a născut Claude Perrault, medic, arhitect şi teoretician francez, de orientare […]

25
/09
/12

O expoziţie cu titlul „Eseuri cromatice”, semnată de pictoriţa Luminiţa Gliga, va putea fi vizitată până la sfârşitul lunii octombrie la Centrul Cultural pentru UNESCO „Nicolae Bălcescu” din Bucureşti, informează instituţia gazdă. Absolventă, în 2002, a Universităţii Naţionale de Arte din Bucureşti, Facultatea de Arte Plastice, secţia Pictură, la clasa prof. Sorin Ilfoveanu, Luminiţa Gliga […]

24
/09
/12

Aleea Celebrităţilor a fost inaugurată, luni, pe esplanada din municipiul Târgu-Jiu, prima stea fiind dedicată sculptorului gorjean Constantin Brâncuşi. Inaugurarea Aleii Celebrităţilor a avut loc în prezenţa autorităţilor locale şi judeţene, a oamenilor de cultură din judeţ, dar şi în prezenţa Soranei Georgescu-Gorjan, fiica inginerului care a colaborat cu sculptorul Constantin Brâncuşi pentru ridicarea Coloanei […]

24
/09
/12

Filarmonica „George Enescu” din Bucureşti va organiza, în zilele de 4 şi 5 octombrie, două concerte extraordinare, cu ocazia împlinirii a 125 de ani de la naşterea dirijorului George Georgescu (12 septembrie 1887 – 1 septembrie 1964). Potrivit unui comunicat transmis luni de Institutul Cultural Român (ICR), partener al proiectului, alături de TVR, cele două […]