„L’Om DAdA”, Gigi Căciuleanu, inspirat de Tristan Tzara – Imagini de la premieră
https://www.ziarulmetropolis.ro/lom-dada-gigi-caciuleanu-inspirat-de-tristan-tzara-imagini-de-la-premiera/

Un spectacol de teatru coregrafic poetic, plin de sensuri filosofice, viu, actual şi profund. Gigi Căciuleanu, unul dintre cei mai cunoscuţi artişti români pe plan mondial a prezentat la sfârşit de săptămână, împreună cu tânărul dans-actor Lari Giorgescu, premiera „L’Om DAdA”, la Teatrul Naţional Bucureşti.

Un articol de Petre Ivan|14 martie 2016

LOm  DadA, spectacolul inspirat de textul „L’homme approximatif”, semnat de Tristan Tzara, de la a cărui naștere se împlinesc 120 ani în 2016, a avut premiera la TNB.

Timp de 60 de minute, cei doi dans-actori, Gigi Căciuleanu și Lari Giorgescu, au dus publicul în aproximativul aparent al lumii dadaiste, jonglând între două planuri ludice, al tinereții impetuoase și al maturității profunde, cu două limbaje fluide, al poeziei și al mișcării, oscilând între sonoritățile a două limbi surori, atât de diferite: româna și franceza.

Prima scenă, în care unul dintre personaje citește ziarul, iar celălalt pare contorsionat și cuprins de realitatea absurdă, aduce neliniște, dar și detașare boemă. Poemul DAdA se întrupează din cuvinte combinate într-o înșiruire aparent întâmplătoare, însă foarte personală și neașteptat de actuală: „clopotele”, „ochii fructelor”, „sâmburele din noi”.

Clipele revelatoare sunt conturate de litere, de cuvinte, din aluzii, dar și de umorul care transpare din alegerile aleatorii, alegeri care conturează, însă, o structură profund ordonată. În „LOm  DAdA”, chiar și momentele intense de dureroasă revoltă în fața absurdului, dictaturii și extremismelor cedează în fața frumuseții poeziei, a cântecelor și jocurilor copilăriei.

În cele din urmă, totul e limpezit sau „aproximat” de textul lui Tzara „superb de poetic, frumos, stufos”, după cum declara Gigi Căciuleanu cu ocazia anunțării premierei.

Publicul înțelege astfel, „căldura pe care o țese cuvântul în jurul sâmburelui său” și se lasă „aproximat”  de poezie care, potrivit convingerilor fondatorului DADA, „este singura stare de adevăr imediat”.

dada

Mișcarea dansată este un dozaj controlat și savant între haos și ordine. Să iei bastonul cu ambele capete…Haosul fără nicio structură, n-ar rezista nicio secundă, ordinea, singură, fără un dram de nebunie, n-ar putea fi decât destructurantă și catastrofică…Nebunia și structura n-ar ști să existe singure. Dimpotrivă chiar. Sunt destinate să trăiască într-o permanentă simbioză. Cu nevoia vitală să fie alimentate de o continuă și mutuală înfruntare… Nicio explozie de nebunie creatoare, nicio răsturnare de logică, nicio bulversare de sintaxă, nicio imagine poetică n-ar fi posibilă fără claritatea simplă a cuvintelor…sau conceptelor. – Gigi Căciuleanu.

Mișcările însoțite de poezia „omului aproximativ” din „LOm  DAdA” adaugă timpul trecut prezentului, prefigurând un viitor „aproximativ”, într-un mod emoționant. Cuvintele lui Tristan Tzara devin, astfel, mai actuale ca oricând și capătă chiar o nuanță profetică:

„Suntem directori de circ și fluierăm în vânturile bâlciurilor, în mijlocul mănăstirilor, prostituțiilor, teatrelor, realităților, sentimentelor, restaurantelor, ohi, oho, bang, bang. (…) Dar noi, DADA, noi nu suntem de părerea lor, căci arta nu este serioasă, vă asigur, și dacă noi arătăm crima pentru a spune savant ventilator, este ca să vă facem plăcere, buni auditori, vă iubesc în așa măsură, vă asigur și vă ador”.

1 2 3 4 5 6 7

Foto: L’Om  DAdA – Mircea Albuţiu

24
/04
/24

O nouă traducere din opera lui Paul Auster, unul dintre cei mai spectaculoși și inventivi scriitori ai Americii, a cărui operă a fost publicată în mai mult de patruzeci de limbi, a ajuns de curând în librăriile fizice și online din întreaga țară.

22
/04
/24

6 manageri și 30 de ghizi și muzeografi din toată țara au participat la Râșnov la două sesiuni de training pentru dezvoltarea abilităților de gestionare și management strategic al obiectivelor de patrimoniu istoric, documentarea istorică, interpretarea informațiilor, comunicarea și interacțiunea directă cu publicul vizitator.

22
/04
/24

460 de ani se împlinesc pe 23 aprilie de la nașterea celui considerat cel mai mare dramaturg al tuturor timpurilor. Multe povești și multe legende au circulat despre el în tot acest timp.

18
/04
/24

Astăzi, la Sibiu, a avut loc conferința de presă care prezintă programul spectacolelor celei de-a 31-a ediții a Festivalului Internațional de Teatru de la Sibiu. În cadrul conferinței, Constantin Chiriac, președintele FITS şi directorul TNRS, a anunțat publicarea programului spectacolelor ediției din acest an și punerea în vânzare a biletelor, începând de mâine, 19 aprilie.

18
/04
/24

Cea de-a XII-a ediție a Săptămânii Haferland, cel mai îndrăgit festival cultural și etnologic al sașilor din Transilvania și din diaspora, va avea loc în perioada 8-11 august 2024 sub înaltul patronaj al Alteței Sale Serenissime Prințul Philipp von und zu Liechtenstein și sub auspiciile Familiei Regale a României. Este pentru prima oară când Familia Regală a României acordă în mod oficial susținere organizării acestui eveniment cultural.

17
/04
/24

După succesul recitalurilor din Iaşi, Suceava, Botoşani şi Neamţ, elevii bucureșteni vor avea ocazia întâlnirii directe cu muzica clasică interpretată de violonistul de talie internaţională Răzvan Stoica. Împreună cu vioara Stradivarius ex-Ernst din 1729 și acompaniat de pianista Andreea Stoica, Răzvan va fi prezent la Colegiul Sfântul Sava pe 22 aprilie şi la la Colegiul Național Gheorghe Lazăr, pe 25 aprilie, în cadrul programului „Muzica Inspiră”, inițiat de Fundația Culturală Gaudium Animae.