Lucian Pintilie, omagiat de Les Films de Cannes à Bucarest și Festivalul Național de Teatru
https://www.ziarulmetropolis.ro/lucian-pintilie-omagiat-de-les-films-de-cannes-a-bucarest-si-festivalul-national-de-teatru/

Desfăşurate în aceeaşi perioadă în acest an, festivalurile Les Films de Cannes à Bucarest (19-28 octombrie) şi Festivalul Naţional de Teatru (19-29 octombrie) îi vor aduce un omagiu lui Lucian Pintilie – realizatorul român care a marcat cu personalitatea şi viziunea sa atât teatrul cât şi filmul românesc în ultimii 50 de ani.

Un articol de Petre Ivan|19 septembrie 2018

„Cred pur şi simplu că aşa m-am născut cu o viziune catastrofică şi o enormă sete de dragoste”, declara Lucian Pintilie într-un interviu din 2003 pentru România Liberă.

Les Films de Cannes à Bucarest va organiza o integrală a filmelor lui Lucian Pintilie, iar Festivalul Național de Teatru va prezenta înregistrări inedite cu două montări ale regizorului: Rața sălbatică,de Henrik Ibsen, spectacol realizat de Théâtre de la Ville, în 1981 și Flautul fermecat, de Wolfgang Amadeus Mozart, spectacol realizat la Festivalul d’Aix-en-Provence.

Lucian Pintilie

Balanța

Seara de omagiere a lui Lucian Pintilie ca cineast va avea loc sâmbătă, 20 octombrie, la Cinema Muzeul Țăranului. Se așteaptă participarea la eveniment a numeroși oameni de film și de teatru, colaboratori și apropiați ai lui Lucian Pintilie: Victor Rebengiuc, actorul iconic al regizorului, actrițele Mariana Mihuț și Maia Morgenstern, cineaștii Cristi Puiu și Corneliu Porumboiu, producătorii Constantin Popescu și Silviu Stavilă.

La seara omagială va fi prezent și Marin Karmitz, cineastul, producătorul și distribuitorul care l-a acompaniat pe Lucian Pintilie la producția filmului Balanța (1992) – lungmetrajul care a marcat reîntoarcerea triumfală a regizorului în cinema și la Cannes, după perioada exilului forțat.

Vor fi proiectate Filmul fără nume, documentarul (început ca un making-of) despre Lucian Pintilie, realizat de Horea Lapteș, care va fi prezent la proiecție, și De ce trag clopotele, Mitică?, film realizat în 1979, dar interzis de regimul comunist și proiectat în țară abia în anul 1990.

„A fost din nou interzis de Ceaușescu: nu-i nimic, dacă e bun, poate să și aștepte – mi-am zis eu – și m-am și dus să fac Raţa sălbatică la Paris, la Théâtre de la Ville,” povestea regizorul în revista Positif, în 1992.

Seara de omagiere a lui Lucian Pintilie ca realizator de teatru și operă deopotrivă va avea loc sâmbătă, 27 octombrie, la HUB FNT / Arcub Gabroveni, începând cu ora 11:00.

După vizionarea înregistrărilor spectacolelor Rața sălbatică și Flautul fermecat, urmate de prezentarea volumului Bricabrac,va avea loc o discuție în amintirea regizorului la care vor participa criticul de cinema Michel Ciment, Marie-France Ionesco, Victor Rebengiuc, Mariana Mihuț, Dorina Chiriac, Sanda Manu, George Banu, Serge Peyrat, asistentul regizorului timp de 15 ani laThéâtre de la Ville, și alți actori sau colaboratori ai regizorului.

De ce trag clopotele, Mitică?

Integrala Lucian Pintilie la Les Films de Cannes àBucarest va începe vineri, 19 octombrie, cu filmul Balanța, la Cinema Muzeul Țăranului (în prezența lui Marin Karmitz) și va continua la Cinemateca Union cu filmele: Duminică la ora 6 (1965)– duminică, 21 octombrie, Salonul nr. 6 (1978) – luni, 22 octombrie, Terminus Paradis (1997) – marți, 23 octombrie, Reconstituirea (1968) – miercuri, 24 octombrie, Prea târziu (1996) – joi, 25 octombrie, O vară de neuitat (1994) – vineri, 26 octombrie, Niki Ardelean, colonel în rezervă (2003) – sâmbătă, 27 octombrie, După-amiaza unui torționar (2002) și Tertium non datur (2005) – duminică, 28 octombrie. O parte dintre actorii și membrii echipelor de filmare vor fi prezenți la fiecare dintre proiecții și vor intra în dialog cu publicul.

Intrarea la proiecțiile din retrospectivă este liberă, în limita locurilor disponibile.

Omagiul Lucian Pintilie este organizat în parteneriat de către Les Films de Cannes à Bucarest și Festivalul Național de Teatru, în colaborare cu Filmex România și Centrul Național al Cinematografiei, cu sprijinul Fundației 9.

O parte din filme vor fi proiectate și în orașele în care au loc ediții locale Les Films de Cannes.

Foto: Lucian Pintilie – filmedefestival.ro

15
/03
/21

CRONICĂ DE FILM Documentarele biografice mainstream nu prea au cum să ofere surprize formale. Au cam aceeaşi structură, iar diferenţele sunt marcate de personalitatea adusă în prim-plan. Produs şi lansat recent de Netflix, „Pelé” este un film cât se poate de convenţional. Însă e greu de criticat prea aspru: ni-l prezintă pe marele Pelé, aşa că patosul e mai uşor de trecut cu vederea.

11
/03
/21

CRONICĂ DE FILM Difuzat la 4 martie de postul de televiziune Cinemaraton, dar programat în aceeaşi seară şi la Cinematograful Muzeului Ţăranului Român din Bucureşti, „Mai presus de orice” (1977) este o docudramă mai puţin ştiută, realizată de Dan Piţa şi Nicolae Mărgineanu, despre cutremurul din 1977.

07
/03
/21

Poți spune o poveste bună în mai puțin de 4 minute? Atunci e momentul să te înscrii în competiția românească a Festivalului internațional de foarte scurt metraj TRÈS COURT, coordonat de Institutul Francez din România!

05
/03
/21

Festivalul Internațional Film O'Clock, eveniment gândit ca o mișcare culturală și interculturală cinematografică, dar și de socializare internațională, prin care oameni iubitori de cinematografie din toate colțurile lumii să poată trăi și împărtăși experiențe comune interesante, și-a încheiat prima ediție pe 3 martie, cu decernarea premiilor pentru competiția de scurtmetraje.

04
/03
/21

Ziarul Metropolis vă recomandă: un film cu Catherine Deneuve și Juliette Binoche, două tablouri despre lumea de azi dintr-o galerie bucureșteană, un festival de muzică clasică la Iași, un roman plin de mister al unei tinere scriitoare britanice și cartea unui istoric optimist care-și propune să redea speranța.

02
/03
/21

CRONICĂ DE FILM După o serie de filme care investigau trecutul, Radu Jude revine cu „Babardeală cu bucluc sau porno balamuc” (2021), un lungmetraj polemic care atacă în primul rând ipocrizia societăţii româneşti prezente, mai ales în privinţa sexualităţii.

26
/02
/21

CRONICĂ DE FILM Problema dureroasă a tăierilor ilegale de păduri din România, pusă în legătură cu situaţii asemănătoare din alte ţări, devine în sfârşit subiectul unui documentar de cinema care îşi aşteaptă în acest an întâlnirea cu publicul larg, „Lemn” (2020), realizat de Monica Lăzurean-Gorgan împreună cu alte două cineaste, Ebba Sinzinger din Austria şi Michaela Kirst din Germania.

23
/02
/21

CRONICĂ DE FILM Cu noul său film, „Servants” („Servitorii”, 2020), distribuit şi la noi în câteva din cinematografele deschise, regizorul slovac Ivan Ostrochovský pare a spune că cinema-ul este în primul rând o chestiune de stil. Însă e suficient asta?