Mirona Radu, Festivalul internațional Film O’Clock: „Vrem să eliminăm distanțele emoționale dintre oameni”
https://www.ziarulmetropolis.ro/mirona-radu-festivalul-international-film-oclock-vrem-sa-eliminam-distantele-emotionale-dintre-oameni/

Între 27 februarie şi 3 martie va avea loc prima ediţie a unui nou festival internaţional de film, cu o interesantă abordare interculturală.

Un articol de Cristina Enescu Aky|25 februarie 2021

Lituania, Grecia, Egipt, Africa de Sud și România, țări aflate pe meridianul de 25 de grade longitudine estică, adică de la Marea Baltică până în sudul Africii, sunt cele care participă la această ediție de început a festivalului. Selecția filmelor este realizată de o echipă de cineaști din fiecare din țările participante, din filme produse exclusiv în aceste țări, producții de impact, curajoase, premiate, producții noi dar și „bijuterii clasice”. Festivalul se va desfășura hibrid, cu proiecții online simultane cât și la Cinema Muzeul Țăranului din București), dar și ca o împletire a filmelor cu un dialog intercultural inedit.

Proiectul este co-finanțat de AFCN și produs de Creatrix Fama și Culture Reality. Mai multe informații despre filmele selectate și program găsiți aici

Mirona Radu, inițiatoarea și directorul acestui festival, l-a conceput și îl dorește să se dezvolte ca o mișcare culturală și interculturală cinematografică dar și de socializare internațională, prin care oameni iubitor de cinematografie din toate colțurile lumii să poată trăi și împărtăși experiențe comune interesante.

La bază om îndrăgostit de filme, de formație regizoare, devenită apoi și producătoare, organizatoare de festivaluri de film și mai nou masterandă la o școală de film din Polonia, Mirona Radu ne-a împărtășit ceva din gustul acestui festival, care se anunță nu doar o gură de aer binevenită pentru iubitorii de filme dar și un început de drum pentru un eveniment cultural interesant.

Cine este Mirona Radu, omul care face un festival de film internațional, în 5 țări, în era Covid?

Nu mi-e ușor să mă caracterizez. Poate definitoriu pentru mine este curajul, îndrăznesc să cred, să sper, să o iau de la capăt, dacă este cazul. Încerc să nu mă gândesc prea mult la chestiuni ce nu sunt sub controlul meu, mai degrabă încerc să înțeleg ce pot face eu pentru a-mi înfrumuseța viața indiferent de ce obstacole apar. Simt că-mi înfrumusețez viața și găsesc un sens atunci când văd oamenii din jur fericiți, emoționați, inspirați. Și că suntem împreună. Apoi, ca formare și simțire sunt regizor, om de cinema, deci nu există foarte multe lucruri pe care aș ști să le fac pentru a găsi acest sens și această bucurie pentru mine și pentru ceilalți. Să creez un eveniment de celebrare a cinema-ului, prin care să aduc oamenii aproape, sau să creez punți între oameni – probabil că este de fapt ceea ce știu și pot în momentul acesta să fac.

Ce își dorește să realizeze Festivalul internațional Film O’Clock, de ce, și pentru cine?

Ne dorim mult ca Film O’Clock să devină în timp o reală platformă de dialog, care să aibă în centru bineînțeles proiecții de filme și discuții despre cinema. Un bastion al cinefililor și mai mult de atât: o mișcare culturală și socială din Nordul Europei până în cel mai sudic punct al Africii. Pe același meridian, oameni cu fond cultural și social foarte diferit împărtășesc de fapt același timp prezent și își desfășoară principalele activități zilnice mai mult sau mai puțin la aceleași ore. Deși unitatea temporală este comună, în general, oamenii sunt familiari doar cu ce se întâmplă în mediul lor înconjurător, rareori fiind conștienți de ceilalți oameni din zone culturale și geografice foarte diferite și îndepărtate care de fapt împart același spațiu în armonia universală. Cred că acest lucru este un pilon important al Film O’Clock ca spațiu de conștientizare a locului nostru în lume și în raport cu semenii noștri, un spațiu de exersare a sensibilității și a înțelegerii celuilalt, prin intermediul vizionării filmelor de artă și prin discuții constructive. Anul acesta ne vom opri în cinci țări situate pe meridianul de 25 grade longitudine estică: Lituania, România, Grecia, Egipt și Africa de Sud, cu proiecții simultane online (la ore exacte) pe platforma Festival Scope (putând fi accesată doar din țările participante) și proiecții fizice la Cinema Muzeul Țăranului din București, 27 februarie – 3 martie.

Ce au în comun filmele din țările participante la acest festival?

Filmele incluse în program reflectă în primul rând căutările și interesele tinerilor realizatori din cele cinci țări participante. Credem că un program coerent, articulat, firesc, nu pornește de la teme comune ci procesul se desfășoară cumva în direcție inversă. Avem filme cu povești interesante, realizate în stiluri diferite, puternice, care puse unul lângă altul în colecțiile de scurtmetraje capătă noi valențe și reliefează teme majore precum familia și prietenia. Apoi, propunem cinci filme de lungmetraj, filme-reper, ce au rămas în istoria cinematografiei și pe care ne-am dori să le readucem în fața spectatorilor. Nu știu câți dintre noi sunt familiari cu filmele-bijuterii clasice egiptene, sud-africane sau chiar lituaniene.

 

 

 

 

 

 

 

 

Community Garden (Lituania, 2019)                                                The Letter Reader (Africa de Sud, 2019)

Cinema-ul este adesea o experiență trăită și apoi comentată împreună. Ceea ce nu prea putem face în vremea Covid. Cum poate ajuta Film O’Clock în acest context?

Aș spune că nu trebuie întotdeauna să comentăm filmul ci să-i permitem filmului să trăiască în noi. Unele filme sunt atât de copleșitoare încât după film nu mai poți vorbi pentru un timp. Cel puțin nu despre film. Ai nevoie de o perioadă în care să stai cu el și abia apoi să vorbești. E un proces. Aceste discuții ce urmează proiecțiile de film sunt atuuri pentru festivalul nostru, dar mai degrabă pentru a prezenta și aduce în fața oamenii care ne-au spus aceste povești, să-i cunoaștem pe ei așa cum sunt în viața reală. De aceea nu vom pre-înregistra discuțiile, ținem foarte mult la autenticitate, la „aici și acum”, care sunt definitorii pentru conceptul festivalului. Toate proiecțiile vor fi urmate de discuții cu invitați speciali, moderate de criticul de film Cristi Mărculescu, în prezenta membrilor echipei curatoriale, ce vor fi transmise pe pagina de Facebook a Festivalului și canalul YouTube.

Ce specificități ale acestui festival crezi că vor genera o experiență vie și memorabilă pentru publicul din cele 5 țări participante?

Pe lângă proiecții de filme propunem două evenimente de industrie dedicate profesioniștilor legate de redescoperirea patrimoniului cinematografic și de oportunități de colaborare pe meridianul de 25 grade longitudine estică. Dar poate că și mai interesante și chiar memorabile vor fi întâlnirile noastre de socializare, pe platforma Zoom, seară de seară, în care vom împărtăși – organizatori, invitați și spectatori  laolaltă – gânduri, impresii, momente muzicale și multe altele. Le-am numit National Cocktails și încep la ora 23:00. Intrarea la aceste evenimente este liberă, pe bază de rezervare.

Cum anume se poate realiza, exclusiv online, dialogul intercultural pe care vi l-ați propus?

Cred că ultimul an ne-a făcut să ne adaptăm mult comunicării virtuale. Dar iată că în ultimul moment ne putem bucura de organizarea unor proiecții și în spațiul fizic, la Cinema Muzeul Țăranului. Așadar nu vom comunica exclusiv online, și măcar la nivel simbolic reușim să păstrăm conceptul inițial al festivalului – un eveniment hibrid atât pe platforme online cât și în săli de cinema. Cred că ține de noi ca acest dialog intercultural să se realizeze și nu mediul este cel care contează cel mai mult, ci ca noi să fim prezenți cu adevărat în acele momente, iar publicul să dorească să ne cunoască și să ne adreseze întrebări.

                                                                      The Mouse Story (Egipt, 2020)

Cu pandemia, distanțele fizice au devenit mai mari (pentru că cu greu mai putem călători), iar distanțele dintre oameni cumva de asemenea, pentru că e greu să interacționăm live). Cum poate contribui acest festival la a diminua percepția acestor distanțe de tot felul?

Cred că epidemia ne-a făcut să fim în contact cu noi înșine și ne-a adus mai aproape de sine, dar evident ne-a menținut într-o zonă de inconfort – de incertitudine pentru noi și pentru cei dragi nouă. De aceea cred că de fapt ne-a făcut să apreciem mai mult conexiunile reale. Avem nevoie unii de alții și avem nevoie de un spațiu în care să ne apropiem – prin vizionare de filme, prin discuții. Cred că ține de noi cât de autentici suntem în dialogul nostru – cred că și online putem fi onești, ne putem emoționa. Nu distanțele fizice sunt problematice din punctul meu de vedere, ci mai degrabă distanțele emoționale. Prin acest festival avem în vedere în special aceste distanțe emoționale pe care dorim să le eliminăm. Vrem să aducem oamenii mai aproape unii de alții în simțire și în gând, și credem că filmul este cel mai potrivit mediu pentru a permite călătoria de la un om la altul și de la un teritoriu la altul.

Programul integral al Festivalului îl puteți găsi și aici.

 

16
/04
/21

Competiția ediției de anul acesta a festivalului One World România, care se va desfășura fizic la București între 21 și 30 mai, și online între 31 mai și 6 iunie, cuprinde cele mai incitante 9 filme din selecția de anul acesta, ce vor fi evaluate de două jurii: unul format din profesioniști din industria internațională de film, și celălalt din liceeni din toată țara. Premiul Juriului Internațional este în valoare de 1000 euro și va fi oferit regizorului câștigător cu sprijinul Institutului Cultural Român.

13
/04
/21

Editura Trei, Târgul de Cariere și Cărturești vă invită joi, 15 aprilie, la ora 19.00, la evenimentul de lansare volumului „Învățăm împărtășind”, coordonat de Gabriela Hum. Vor vorbi: Călin Grigorovici, Răzvan Goga, Zamfira Stan, Mónika Pál și Gabriela Hum Moderator: Victor Popescu Evenimentul va putea fi urmărit live pe paginile de Facebook Cărturești, Târgul de […]

13
/04
/21

CRONICĂ DE FILM E ceva ciudat în legătură cu „Another Round” („Încă un rând, 2020), noul film multipremiat al danezului Thomas Vinterberg. Îi simţi lucrătura la fiecare pas, mai ales pe scenariu, dar până la final, cu ajutorul unui moment muzical salvator şi al jocului mereu la înălţime al lui Mads Mikkelsen, reuşeşte să înfrângă o eventuală rezistenţă.

06
/04
/21

Ce destin! Să te naşti la începutul secolului 20, să fii unul din pionerii documentarului din România, dar şi al dezvoltării instituţionale a cinematografiei, să faci filme în două regimuri autoritare şi în timpul unui război şi să mori la aproape 100 de ani. Regizorul Paul Călinescu poate fi descoperit prin 12 documentare de scurtmetraj disponibile online, gratuit, în cadrul Cineclubului One World Romania.

05
/04
/21

În aşteptarea întâlnirii cu publicul, spectacolul „Maria Tănase. O poveste”, pus în scenă de regizoarea Carmen Lidia Vidu la Teatrul de Stat din Constanţa, şi-a avut repetiţia generală, într-un weekend înnorat şi friguros. O vreme ce poate amplifica dezolarea pe care i-o sugerează unui nou-venit multe din clădirile în paragină din centrul oraşului.

01
/04
/21

Cineclubul One World Romania își propune în 2021 să recupereze și să analizeze evoluția filmului documentar românesc din perioada interbelică și din cea comunistă. Primele două sesiuni sunt dedicate filmografiei cineastului Paul Călinescu. 12 dintre documentarele lui, realizate în perioada 1934-1948, sunt disponibile gratuit până la 25 aprilie.