Lumea lui Andrei Pandele. Sau „povestea unui Bucureşti pierdut”
https://www.ziarulmetropolis.ro/lumea-lui-andrei-pandele-sau-povestea-unui-bucuresti-pierdut/

„După ce am fotografiat timp de doi ani distrugerea arhitecturală din epoca Ceauşescu, am decis să relatez fotografic viaţa de zi cu zi a oamenilor.”, spunea, în urmă cu 5 ani, într-un reportaj BBC Andrei Pandele, fotograful (şi arhitectul) care a surprins, începând din 1970, România în vremea opresiunii comuniste.

Un articol de |11 mai 2018

Jurnaliştii britanici au descoperit fotografiile lui Andrei Pandele într-o ceainărie în vechiul cartier Evreiesc din Bucureşti, îmbrăcând fiecare perete al locului. Așa au ajuns fotograful Andrei Pandele și „povestea Bucureștiului pierdut” pe site-ul BBC.

Fotografiile surprinse de Andrei Pandele sunt de-a dreptul excepţionale, ipostaze care cu greu pot fi surprinse cu camera de filmat. Acestea surprind, practic, pas cu pas atacul neobosit al lui Ceauşescu asupra Capitalei.

„Am fost arhitect”, explică Andrei Pandele. „Aş fi putut să găsesc planul, să îmi dau seama cam ce ar vrea ei să distrugă. Nu exact, nimeni nu ştia asta. Ei îşi pierduseră controlul total”.

Artistul român și-a propus să realizeze o serie de poze cu vechiul Bucureşti (nu mai puțin de șapte kilometri pătraţi din centrul oraşului au fost distruşi pentru a face loc Casei Poporului) înainte de a dispărea cu totul.

Se pare că inițiativa sa a avut succes, din moment ce prin fotografiile lui Pandele redescoperim, astăzi, un Bucureşti care nu mai există, oraşul care cândva era intitulat „Micul Paris al Orientului”.

Foto: Lumea lui Andrei Pandele, Povestea unui Bucureşti pierdut – ap-arte.ro

02
/10
/18

Agenţia de publicitate Papaya Advertising a lansat, ieri, un clip numit “Copiii referendumului”, prin care îndeamnă la boicotarea referendumului pentru redefinirea familiei în Constituţie. Spotul, inspirat din serialul “The Handmaid’s Tale” (“Povestea slujitoarei”), în care este descrisă viaţa din Gilead, un stat condus de un regim totalitar ultra-religios, unde femeile sunt folosite pentru a procrea, s-a viralizat în scurt timp pe rețelele de socializare.

01
/10
/18

A apărut o necesară carte-album, „CineBucurești. 100 de ani de modernitate - Sala de cinema”, coordonată de arhitectul Mihaela Pelteacu și cineastul Laurențiu Damian. Un volum despre istoria glorioasă a sălilor de cinema din București, care trezește nostalgii dar induce și tristețe din cauza stării actuale de degradare a cinematografelor.

27
/08
/18

Făget a devenit în această vară o destinație culturală găzduind prima manifestare artistică din cadrul proiectului Cămine în Mișcare / Moving Fireplaces, eveniment ce face parte dintr-o suită de astfel de activități pregătite de Asociația Timișoara Capitală Culturală Europeană și Asociația Prin Banat.

16
/08
/18

În luna august, Asociația Montage dă startul celui mai nou proiect cultural „FUChS(ilis)-ISMUL, EXPERIMENT SOCIO-CROMATIC DE MUZICĂ ȘI MIȘCARE desenat cum se cuvine de Pâlnie și Stamate pe uvertura șalvarilor lui Ismail si Turnavitu de pe lângă Cârligații lui Gayk” sau, mai pe scurt, FUChSIADA, un spectacol „work in progress” conceput de Anca Maria COLȚEANU după scrierile lui URMUZ și produs de artistul Anca Maria Ciofîrlă.

06
/08
/18

Reclama online realizată de Montreal Museum of Fine Arts pentru expoziţia de vară a fost blocată de platforma Facebook pentru că folosea nuduri abstracte pictate de Pablo Picasso. Muzeul a fost nevoit să ia legătura direct cu compania, pentru a reuşi să publice online advertorialul (puteți vedea reclama video în interiorul articolului).