Lumea lui Andrei Pandele. Sau „povestea unui Bucureşti pierdut”
https://www.ziarulmetropolis.ro/lumea-lui-andrei-pandele-sau-povestea-unui-bucuresti-pierdut/

„După ce am fotografiat timp de doi ani distrugerea arhitecturală din epoca Ceauşescu, am decis să relatez fotografic viaţa de zi cu zi a oamenilor.”, spunea, în urmă cu 5 ani, într-un reportaj BBC Andrei Pandele, fotograful (şi arhitectul) care a surprins, începând din 1970, România în vremea opresiunii comuniste.

Un articol de |11 mai 2018

Jurnaliştii britanici au descoperit fotografiile lui Andrei Pandele într-o ceainărie în vechiul cartier Evreiesc din Bucureşti, îmbrăcând fiecare perete al locului. Așa au ajuns fotograful Andrei Pandele și „povestea Bucureștiului pierdut” pe site-ul BBC.

Fotografiile surprinse de Andrei Pandele sunt de-a dreptul excepţionale, ipostaze care cu greu pot fi surprinse cu camera de filmat. Acestea surprind, practic, pas cu pas atacul neobosit al lui Ceauşescu asupra Capitalei.

„Am fost arhitect”, explică Andrei Pandele. „Aş fi putut să găsesc planul, să îmi dau seama cam ce ar vrea ei să distrugă. Nu exact, nimeni nu ştia asta. Ei îşi pierduseră controlul total”.

Artistul român și-a propus să realizeze o serie de poze cu vechiul Bucureşti (nu mai puțin de șapte kilometri pătraţi din centrul oraşului au fost distruşi pentru a face loc Casei Poporului) înainte de a dispărea cu totul.

Se pare că inițiativa sa a avut succes, din moment ce prin fotografiile lui Pandele redescoperim, astăzi, un Bucureşti care nu mai există, oraşul care cândva era intitulat „Micul Paris al Orientului”.

Foto: Lumea lui Andrei Pandele, Povestea unui Bucureşti pierdut – ap-arte.ro

18
/11
/14

Pe cât sunt de frecvente expozițiile de grup în lumea artistică, pe atât sunt de rare cele omogene ca valoare și concepție, căci un astfel de proiect necesită ca un grup de artiști capabili să-și pună laolaltă viziunile personale în subordinea unei idei comune, iar rezultatul să fie unitar și din punct de vedere al formei.

17
/11
/14

Art Out dorește să reunească toți pasionații de artă și să deschidă orizontul artistic al celor neinițiați. Descoperiți tainele vechilor maeştri, aflând istoria unor monumente şi a unor colecţii de artă. Experimentați fascinantul drum al artei printr-o serie de ateliere care vor avea loc în perioada noiembrie-decembrie.

12
/11
/14

Miercuri, 12 noiembrie 2014, începând cu ora 19.30, Pleshoo Contemporary devine a doua gazdă temporară a proiectului lui Dragoș Cristescu, „Glorifying the Body”, a cărui călătorie tripartită proiectată până la sfârșitul anului a început la ArtXpert. Jurnal vizual al căutării formei perfecte în potențialul latent al subiectului, proiectul artistului se constituie în jurul Trupului, în varianta lui cea mai adorată de artă de-a lungul manifestării sale ca voință umană transformatoare: nudul feminin

07
/11
/14

BRD Groupe Société Générale și Proiectul Contemporanii anunță repunerea pe simeze a expoziției “Insula Eternei Primăveri”, în perioada 11 noiembrie – 5 decembrie. Vernisajul expoziției se va desfășura pe 11 noiembrie la ora 18:30, la parterul Turnului BRD din B-dul Ion Mihalache nr.1-7.

28
/10
/14

Trei lucrări ale artistului român Adrian Ghenie - "Duchamp's Funeral I", "Study for «The Devil»" şi "Hunger" - au fost vândute la două licitaţii organizate recent la Londra, de casa Sotheby's, cu sumele de 1.285.389 de euro, 15.714 euro, respectiv, 146.453 de euro, potrivit site-ului sothebys.com.

28
/10
/14

Un autoportret alb-negru al compozitoarei și fotografei Sabina Ulubeanu, co-director artistic al Festivalului de Arte Noi InnerSound, este expus alături de 50 de lucrări ale unor artiști din toată lumea care activează în spațiul austriac, la una dintre cele mai cunoscute galerii de artă din Viena, West46, în cadrul Bienalei Eyes On. Expoziția este deschisă până la 7 noiembrie.

08
/10
/14

Miercuri, 8 octombrie 2014, de la ora 19.30, la Pleshoo Contemporary, un grup de tineri artiști ne reamintește de una dintre cele mai puternice valori pozitive ale artei, în expoziția colectivă Catharsis. Unic prin numărul mare al artiștilor implicați și prin diversitatea inerentă a mediilor și abordărilor, grupul readuce în fața publicului funcția primară a artei, recunoscută ca atare încă din Antichitatea greacă: cea de a exorciza trăirile sociale și individuale negative, purificându-le prin expresia artistică.

08
/10
/14

Opera fotografică a lui Dragoș Cristescu nu este exclusiv artistică, ea incluzând aproape toate domeniile tehnicii și însumând o experiență verificată de-a lungul și de-a latul formelor de expresie ale comunicării vizuale. Însă abordarea artistică a siluetei umane, și în special a nudului feminin în cele mai clasice accepțiuni ale frumuseții, este cea care distinge lucrările lui Cristescu, atât în ansamblul activității sale, cât și în cel al producției masei de fotografi contemporani.