Marina Abramović. Povestea unei fetițe care a învins frica
https://www.ziarulmetropolis.ro/marina-abramovic-povestea-unei-fetite-care-a-invins-frica/

Întreaga ei operă a fost o încercare de a-şi depăşi frica: frica de ridicol, frica de a-şi arăta anxietăţile, frica de a trăi, frica de a nu fi lovit, frica de a te arăta!

Un articol de Monica Andronescu|26 mai 2023

„Odată, când aveam unsprezece sau doisprezece ani, stăteam întinsă pe canapea, citeam o carte care-mi plăcea foarte mult și mâncam ciocolată – un rar moment de fericire completă. Citeam și mâncam, pe deplin relaxată, cu picioarele desfăcute peste perna canapelei. Și atunci apare de nicăieri mama și-mi arde o palmă de-mi dă sângele pe nas. <De ce?>, am întrebat-o. <Ține-ți picioarele strânse când stai pe canapea>, mi-a răspuns”.

Iată o scenă obișnuită din copilăria unei artiste care, acum, ajunsă la 76 de ani, a reconfigurat ideea de libertate în actul artistic, performer care a aruncat în aer limitele performance-ului și care de-a lungul existenței, transformată ea însăși într-o operă de artă, a explorat permanent arta corporală, arta feministă și posibilitățile infinite ale creierului, precum și relația cu publicul. Marina Abramović.

Definitorie pentru copilăria ei în Belgrad, alături de o mamă autoritară, un amestec de comunism și misticism care pentru fetița timidă a fost o combinație teribilă, scena invocată mai sus face parte din volumul ei de memorii, „Încălcând toate granițele”, scris împreună cu James Kaplan.

S-a născut în toamna anului 1946, la Belgrad, din doi părinți care în timpul celui de-Al Doilea Război Mondial au fost partizani și apoi au fost angajaţi în guvernul comunist condus de Josip Broz Tito. Cum arată copilăria acestei artiste care a reconfigurat arta secolului 20?

Acasă, la Belgrad, viața seamănă cu un coșmar. Când nu e liniște mormântală, părinții își aruncă farfurii în cap. Chiar dacă nu-i lipsește nimic, ea nu primește niciodată nimic din ce-și dorește, spre exemplu o anumită rochie sau niște ochelari la care visează. Prima lecție de pictură o primește în adolescență, de la pictorul sârb Filo Filipović, care a turnat pe o pânză nisip, pigmenți de culoare și lipici, a pus benzină, le-a dat foc și i-a spus: „Acesta este un asfințit”. Frica este dușmanul ei cel mai mare și cu ea s-a luptat toată viața, începând din copilăria mohorâtă din orașul comunist în care trăiește lângă un bărbat și o femeie care nu au nimic în comun, părinții ei. „Este incredibil cum frica se insinuează în tine, prin intermediul părinţilor, al celor din jurul tău. La început eşti atât de inocent. Nu ştii nimic”, avea să spună ea mai târziu. Și, într-un anume fel, întreaga ei operă a fost o încercare de a-și depăși frica: frica de ridicol, frica de a-și arăta anxietățile, frica de a trăi, frica de a nu fi lovit, frica de a te arăta!

Să ne-o închipuim pe fetița acesta care tânjește să iasă din apartamentul belgrădean de care mama a reușit să facă rost. E tristă, speriată și simte cum se usucă deja în propria viață. Își face singură haine din perdele, nu din sărăcie, ci pentru că mama austeră nu îi cumpără decât ce vrea ea. Și visează la un ALTCEVA.

Prima parte de existență este dominată, așadar, de figuri familiale: mama, tata, bunica, fratele. În confesiunea francă a autoarei prinde viață o familie imperfectă, ca mai toate familiile adevărate, în care pare că nimeni nu se simte bine în propria viață.

Bunica „profund superstițioasă” o inițiază în semne ale corpului și în vise, hrănindu-i într-un fel primitiv dimensiunea spirituală. Închiderea mamei o îndeamnă să fugă cât mai departe de propriul corp și să-i fie rușine cu el.

Educată și autoritară, comunistă convinsă, mama conduce un muzeu, stă într-un apartament confiscat de la o familie de evrei și își permite la un moment dat în viață o slăbiciune: tânjește după un ruj Chanel. Lângă ea, fetița fragilă învață să-i fie rușine rușine de propriul corp și crește ca o plantă singuratică. Lumea ei se întinde între o bunică ce citește în stele, o mamă care-i consideră doar pe clasici lectură obligatorie și o obligă să fie acasă la ora 22.00 până după ce termină facultatea și un tată absent, care-și caută fericirea în altă parte și, când mama nu e casă, vine și-i bate în cuie un leagăn, în tavanul din sufragerie, fetiței care simte că se sufocă.

Și din acest univers Marina va încerca să evadeze. Drumul va fi, desigur, sinuos și provocator. Începe la Academia de Artă din Belgrad și de acolo pleacă la Zagreb pentru studii postuniversitare și învață să descopere gustul libertății…

Încet-încet, drumul duce la primul performance. Pe traseu apar personaje singulare, artiști, galeriști și curatori, unii deveniți celebri, alții rămași în zona marginală, unii devotați experimentului autentic, alții în căutare de comerț. Apar colaboratori cu care Marina Abramović lucrează și reușește proiecte de-acum intrate în istoria personală și în istoria artei contemporane, de la Rhythm 10, performance de o oră, desfășurat în 1973 la Vila Borghese de la Roma, la celebrul The Artist is Present, performance de trei luni, găzduit în 2010 de Muzeul de Artă Modernă de la New York.

După decenii de căutări, după performance-uri de câteva minute sau lucrări de proporții, care durează câteva luni sau chiar câțiva ani, după traversarea mai multor continente, după întrebări obsesive, meditații de mai multe tipuri, călătorii inițiatice, după dezvoltarea „metodei Abramović”, experimentul de la New York „i-a apropiat pe oameni pe căi inedite” și a făcut-o pe excentrica respinsă ca artistă în propria țară să scrie următoarele rânduri: „Cantitatea de iubire autentică, necondiționată, primită de la străini, a fost cel mai incredibil sentiment trăit vreodată de mine. Nu știu dacă asta este artă, mi-am spus. Nu știu nici ce este asta, nici ce este arta. Mi-am imaginat mereu arta ca pe ceva exprimat prin intermediul anumitor instrumente: pictură, sculptură, fotografie, scris, film, muzică, arhitectură. Și performance, desigur. Dar acest performance a depășit limitele artei. A fost viață? Arta poate sau trebuie să fie izolată de viață? Am început să simt tot mai acut că arta trebuie să fie viață – trebuie să aparțină tuturor. Am simțit, mai puternic ca oricând, că lucrările mele au un rost”.

Existența ei e alcătuită din piese de puzzle care nu alcătuiesc neapărat un chip coerent. Marile experimente, precum cel de la Zidul Chinezesc, cele din Thailanda și Tibet, cel din deșert reconfigurează imaginea unei artiste unice. Și care, în ultimă instanță, poate fi surprinsă prin cuvintele pe care le spunea într-un interviu din The Guardian:  „Arta nu are gen. Pentru mine, există doar două categorii: artă bună și artă proastă.”

08
/05
/24

Echipa Asociației „Albert și zâmbete” este încântată să anunțe „Galeria terapiilor, ediția a treia”, un eveniment unic și inovator dedicat conectării, cunoașterii și inspirației, din credința în șansa copiilor cu nevoi speciale.

30
/04
/24

Galeria Jecza din Timișoara alături de Fundația Interart Triade magnetizează publicul din Veneția cu o expoziție în premieră în orașul celebrei Bienale de Artă, redeschizând vizitatorilor, după un deceniu un spațiu vechi de peste 900 de ani, cu o expoziție intens apreciată de critici, colecționari și iubitori de artă.

29
/04
/24

După „MANual”, spectacolul care a umplut sala la fiecare reprezentație de la Centrul Național al Dansului București (CNDB), Sergiu Diță, un coregraf în plină ascensiune, revine cu o nouă premieră. Publicul este invitat la „Memetics”, un spectacol de dans contemporan inspirat din cultura digitală, în 11 și 12 mai. Un spectacol care va ajunge viral, însă nu pe Internet, ci pe scenă.

29
/04
/24

Timp de 12 zile, în perioada 17 mai – 9 iunie, copiii sunt așteptați, alături de părinții lor, la cea de-a opta ediție a Festivalului Opera Copiilor, unde vor fi întâmpinați cu surprize și activități distractive, desfășurate în locurile binecunoscute, dar și în spații recente deschise publicului.

26
/04
/24

Centrul Național al Dansului București (CNDB) anunță programul de spectacole pentru luna mai. Unul dintre evenimentele importante ale lunii este premiera spectacolului de dans contemporan Memetics, în coregrafia lui Sergiu Diță, urmată de trei producții CNDB – BLOT, Bodies on The Line, Patosfera și de Miercurea Lejeră, un proiect care prezintă pe scenă idei unice și irepetabile într-o formă performativă.

25
/04
/24

Cea de-a treia ediție din România a competiției de pictură live Art Battle va avea loc pe 27 aprilie, la Palatul Bragadiru din București (Calea Rahovei nr. 147-153) aducând în fața publicului atât concursul contra cronometru care aduce publicul în fața procesului de creație, alături de re-LEAF, o ediție de "interior" a târgului de artă contemporană LEAF (Limited Edition Art Fair) eveniment organizat de Galeria Celula de Artă în parteneriat cu Săfițicuminți. Biletele pentru public sunt disponibile pe LiveTickets.

22
/04
/24

6 manageri și 30 de ghizi și muzeografi din toată țara au participat la Râșnov la două sesiuni de training pentru dezvoltarea abilităților de gestionare și management strategic al obiectivelor de patrimoniu istoric, documentarea istorică, interpretarea informațiilor, comunicarea și interacțiunea directă cu publicul vizitator.

18
/04
/24

Cea de-a XII-a ediție a Săptămânii Haferland, cel mai îndrăgit festival cultural și etnologic al sașilor din Transilvania și din diaspora, va avea loc în perioada 8-11 august 2024 sub înaltul patronaj al Alteței Sale Serenissime Prințul Philipp von und zu Liechtenstein și sub auspiciile Familiei Regale a României. Este pentru prima oară când Familia Regală a României acordă în mod oficial susținere organizării acestui eveniment cultural.