Marjolaine Parot, invitată la Anim’est 2018
https://www.ziarulmetropolis.ro/marjolaine-parot-invitata-la-animest-2018/

Unul dintre cele mai anticipate lungmetraje de animaţie ale anului, „Isle of dogs”, în regia îndrăgitului regizor şi scenarist american Wes Anderson, va fi proiectat la Anim’est, toamna aceasta, în prezenţa key animator-ului Marjolaine Parot. Aflaţi care sunt animaţiile-hit şi programele speciale din afara competiţiei la Anim’est 2018!

Un articol de Liliana Matei|13 septembrie 2018

Specialistă în animație stop motion, cu o experiență de aproape două decenii în industrie, Marjolaine Parot a lucrat pe platourile unor superproducții de animație internaționale, ca „Frankenweenie” (Tim Burton) sau „My Life as Zucchini” (Claude Barras). La București, Marjolaine va prezenta un making-of al filmului „Isle of dogs” (foto sus) – o privire în culisele universului creat de Wes Anderson, cu accent pe rolul animatorilor stop motion și pe multiplele fațete ale acestei meserii.

Lungmetrajul de animație care împrumută vocile unor actori celebri, ca Edward Norton, Bill Murray, Greta Gerwig, Jeff Goldblum, Tilda Swinton, Frances McDormand sau Scarlett Johansson, spune povestea unor câini exilați pe o insulă japoneză fictivă, în urma răspândirii unei gripe canine. Pe urmele lor pornește Atari, fiul primarului orașului care i-a alungat, în căutarea iubitului său câine, Spots. Wes Anderson, regizorul nominalizat la Oscar în 2010 pentru un alt lungmetraj de animație, „Fantastic Mr. Fox”, a fost recompensat cu Ursul de Argint pentru Cel mai bun regizor la Festivalul de Film de la Berlin, anul acesta.

Studioul de animație invitat la Anim’est 2018 este Cartoon Saloon, din Irlanda, unul dintre cele mai iubite și premiate studiouri de animație din lume, cu multiple nominalizări la Oscar și premii câștigate la cele mai importante festivaluri ale industriei. Publicul prezent la festival va avea ocazia să vadă lungmetrajele-hit „The Secret of Kells (2009) și „Song of the Sea (2014), și în premieră în România, cel mai nou lungmetraj al studioului, „The Breadwinner, în regia lui Nora Twomey, nominalizat la Oscarul pentru Cel mai bun lungmetraj animat, anul acesta. Bazat pe romanul premiat al scriitoarei Deborah Ellis, „The Breadwinner urmărește povestea extraordinară a Parvanei, o fată afgană de unsprezece ani născută într-o lume de conflict și opresiune în continuă schimbare, în Kabulul controlat de talibani.

„The Breadwinner”

Țara invitată la cea de-a treisprezecea ediție Anim’est este Austria, o țară cu o tradiție puternică în animația experimentală, prezentă în agenda festivalului cu sprijinul Forumului Cultural Austriac. Anim’est va arăta o selecție acelor mai bune filme de animație austriece realizate între 2011 – 2017, desprinsă din programul popularului festival Două zile de animaţie din Viena, un festival mai mult decât deschis pentru toate posibilităţile pe care le poate oferi animaţia. Narativ şi experimental, figurativ şi abstract, analog şi digital, şi pe lângă ele toate filmele hibride realizate de amatori, studenţi, artişti independenţi şi studiouri comerciale vor figura în selecţie. Alte două programe pregătite de Thomas Renoldner, selecționer al festivalului Două zile de animaţie și membru al juriului Anim’est, anul acesta, vor face parte din agenda acestei ediții: Animaţie experimentală – De la abstract la lumea reală, o selecție care explorează istoria puternică și rolul filmului experimental din Austria, și Naraţiune & Muzică, o selecție de filme de animație și videoclipuri muzicale pe gustul amatorilor de experimente vizual-narative și al iubitorilor de animație clasică deopotrivă.

Invitat la ediția Anim’est de anula acesta este și Anifilm, Festivalul Internaţional de Animaţie din Třeboň, al cărui director artistic, Pavel Horáček, va prezenta pubicului un program de animație cehă contemporană. Selecția cuprinde cele mai bune filme realizate de studenți, ale căror numitori comuni sunt curajul abordării vizuale și povestea originală. Din Cehia este și școala invitată anul acesta, Şcoala de Film și Televiziune a Academiei de Arte din Praga (Famu), care vine, de asemenea, cu o selecție a celor mai bune filme studențești din ultimii ani. Fondată în 1947 şi construită de unii dintre cei mai faimoşi cineaşti cehoslovaci de la momentul respectiv, FAMU este una dintre cele mai longevive şcoli de cinema din Europa.

Alte lungmetraje proiectate în afara competiției, de neratat la această ediție, sunt:

  • „Another Day of Life”, proiectat în deschiderea festivalului, o producție a multipremiatului studio polonez Platige Image, coregizată de spaniolul Raúl de la Fuente și polonezul Damian Nenow; o adaptare după cartea cu același nume, scrisă de jurnalistul polonez Ryszard Kapuściński, animația redă experiențele reale, captivante și tulburătoare ale lui Kapuściński în timpul Războiului Civil Angolez.

  • „Virus Tropical”, lungmetrajul columbian în regia lui Santiago Caicedo, o animație 2D alb-negru adaptată după romanul grafic cu același nume al creatoarei de benzi desenate Power Paola; filmul care are la bază o poveste despre maturizare și feminitate, spusă cu delicatețe și cu auto-ironie, deține în palmares nominalizări la premiul „Cristal”, la Annecy, și la „Ursul de Cristal”, la Berlin, precum și Premiul Audienței la SXSW.

  • „Mutafukaz”, lungmetrajul de animație adaptat după cele mai populare benzi desenate ale Franței în secolului al XXI-lea, realizate de Guillaume Renard álias Run. Coregizat de Run și de japonezul Shôjirô Nishimi, o coproducție a studiourilor Ankama și STUDIO4℃, acest thriller violent și sângeros are în centru povestea lui Angelino, unul din miile de rataţi care pierd vremea în Dark Meat City, un periculos megalopolis din însorita Californie.

  • „Marnie’s World”, o delicioasă animație pe placul celor mici, adaptată după celebrul basm al Fraților Grimm, „Muzicanții din Bremen” – o poveste despre prietenie, visare și curaj. Regizorii lungmetrajului animat sunt Christoph Lauenstein și Wolfgang Lauenstein, care dețin în palmares un Premiu Oscar pentru Cel mai bun scurtmetraj de animație („Balance”, 1989).

Festival Pass-urile, care asigură accesul la toate proiecțiile și evenimentele din cadrul festivalului, au fost puse deja în vânzare pe Eventbook.ro. Prețul unui Festival Pass este de 150 lei. În perioada următoare vor fi disponibile online și biletele la proiecțiile individuale și la evenimentele speciale din cadrul festivalului.

Cea de-a treisprezecea ediţie a Festivalului Internaţional de Film de Animaţie Anim’est va avea loc în perioada 28 septembrie – 7 octombrie 2018 la Cinemateca Eforie, Cinema Elvire Popesco, Centrul CINETic, Point și Expirat.

Anim’est e singurul festival din România care propune filme pentru Premiul Oscar®: începând cu 2017, câștigătorul Trofeului Anim’est intră automat pe lista lungă de nominalizări la Premiul Oscar®, în categoria Cel mai bun scurtmetraj de animație, votată de membrii Academiei Americane de Film®.

Festivalul Internaţional de Film de Animaţie Anim’est, partener EMILE Awards – Premiile Europene ale Industriei Filmului de Animație, este organizat de Asociaţia Este’n’est și finanțat de Centrul Naţional la Cinematografiei, Administraţia Fondului Cultural Naţional, Uniunea Cineaştilor din România și Institutul Cultural Român.

05
/04
/21

În aşteptarea întâlnirii cu publicul, spectacolul „Maria Tănase. O poveste”, pus în scenă de regizoarea Carmen Lidia Vidu la Teatrul de Stat din Constanţa, şi-a avut repetiţia generală, într-un weekend înnorat şi friguros. O vreme ce poate amplifica dezolarea pe care i-o sugerează unui nou-venit multe din clădirile în paragină din centrul oraşului.

01
/04
/21

Cineclubul One World Romania își propune în 2021 să recupereze și să analizeze evoluția filmului documentar românesc din perioada interbelică și din cea comunistă. Primele două sesiuni sunt dedicate filmografiei cineastului Paul Călinescu. 12 dintre documentarele lui, realizate în perioada 1934-1948, sunt disponibile gratuit până la 25 aprilie.

24
/03
/21

OPINIE Atunci când un succes internaţional aduce câte un film românesc în atenţia unui public mai larg decât grupul cinefililor fideli, mulţi simt o nevoie irepresibilă de a comenta. Asta nu ar fi o problemă, dacă discursul nu ar cădea în miştocăreală, rostită pe un ton superior: „Vă spun eu cum stă treaba cu cinematografia română!”.

23
/03
/21

CRONICĂ DE FILM „Soul” (2020), noua animaţie a lui Pete Docter şi a Studioului Pixar, debordează de fantezie şi reia ambiţia din „Inside Out” (2015) de a crea imagini şi personaje animate accesibile pentru a reprezenta concepte abstracte.

17
/03
/21

OPINIE Ştim că cinematografia din România, în afară de succese, are propriile probleme, deloc puţine. Însă merită să privim puţin şi la ce se întâmplă peste Prut, în Republica Moldova, unde se încearcă de câţiva ani să se creeze condiţiile pentru dezvoltarea unei cinematografii.

17
/03
/21

FRIENDS/ PRIETENII TĂI este unul dintre cele mai bine cotate seriale de televiziune, având multiple Premii Emmy și Globuri de Aur și multe alte nominalizări. Este o comedie inteligentă  despre experiențele unui  grup de prieteni din cartierul Manhattan, care încearcă să-și croiască un drum, pe cont propriu, în New York.