„Marriage Story”. Drăgălășenie ★★★
https://www.ziarulmetropolis.ro/marriage-story-dragalasenie-%e2%98%85%e2%98%85%e2%98%85/

CRONICĂ DE FILM „Marriage Story” (2019), noul film al regizorului Noah Baumbach, unul dintre cei mai importanţi reprezentanţi ai cinemaului american independent, are toate datele pentru a se face simpatic: actori celebri şi cool, un subiect cu o puternică încărcătură emoţională şi o regie discretă. Este însă şi un mare film?

Un articol de Ionuţ Mareş|11 decembrie 2019

Începutul din „Marriage Story” este într-atât de idilic, încât devine destul de repede evident că va urma opusul.

Vedem imagini cu o femeie, Nicole (Scarlett Johansson), în diferite ipostaze fericite din familie și din activitatea de actriță, în timp ce în voice over îl auzim pe soțul său, Charlie (Adam Driver), enumerându-i calitățile.

În scena doi, pozițiile se inversează – îl observăm pe bărbat, prezentat de asemenea în familie (cuplul are un băiețel) și în munca de regizor de teatru (în spectacolele sale rolul principal îl deține Nicole), și o auzim pe soția sa enumerându-i calitățile.

Însă totul e înșelător – scena care urmează ni-i arată pe cei doi într-o stare cvasi-deplorabilă, iritați, în fața unui mediator care îi pusese să scrie pe hârtie lucrurile pe care fiecare le apreciază și care l-au atras la celălalt (și pe care tocmai le-am auzit), în încercarea de a salva o căsnicie în pragul disoluției.

Filmul lui Baumbach este cronica unei lungi și complicate despărțiri între doi oameni a căror postură de artiști și intelectuali îi îndeamnă să se poarte civilizat, cu maturitate, deși divorțul este, vizibil, unul dureros. Şi devine o luptă aproape meschină de când intră în scenă cinicii avocați (avocata lui Nicole a interpretată de Laura Dern, iar al doilea avocat al lui Charlie e jucat de Ray Liotta, după ce primul (Alan Alda) este schimbat).

În plus, la mijloc se află și un băiețel, iar afecțiunea dintre soți nu pare să se fi stins chiar de tot, doar că amândoi își dau seama că nu mai pot trăi împreună – ceva s-a rupt iremediabil.

Baumbach nu pune accent atât de mult pe cum s-a ajuns într-o astfel de situație (deşi sunt lansate indicii pe ici-colo, de pildă sentimentul pe care îl are Nicole că întreaga carieră a depins de Charlie sau dorinţa ei de libertate), ci pe cum se desfășoară un divorț între doi soți care s-au iubit și care păreau făcuți unul pentru altul.

Prin regia sa aparent simplă şi discretă, dar şi cu ajutorul carismei celor doi actori şi al muzicii uşor sentimentale, cineastul american ştie să obţină destule momente bune, cute, de o naturaleţe care poate induce în privitor o emoţie difuză – cine nu se regăseşte uşor într-o poveste de dragoste, fie ea urmată şi de o despărţire?

Marea problemă a filmului sunt însă incapacitatea de a-şi masca întreaga construcţie dramaturgică – se simte mult prea des cusătura scenariului (el, regizor de teatru, lucrează la New York; ea, actriţă, se mută la mama sa în Los Angeles, unde joacă într-un serial stupid), iar mizanscena devine uneori uşor de anticipat – şi insistenţa pe această drăgălăşenie forţată a celor doi protagonişti, ba chiar şi pe o anume infantilizare a personajelor secundare.

Apoi, e şi afişarea ostentativă a ideii că soţii sunt mânaţi de bune intenţii, că nu vor ca divorţul să se lase cu sânge, că în sufletul lor s-ar putea să fie în continuare îndrăgostiţi, doar că devin victimele propriilor slăbiciuni şi mai ales ale mecanismelor sociale care dau năvală în astfel de situaţii.

Cele mai puternice scene sunt totuşi cele în care Baumbach forţează limitele acestui dispozitiv destul de rigid pe care şi l-a creat şi lasă personajele să iasă din starea de gingăşie, fie ea şi mimată, şi de suferinţă demnă: se întâmplă în timpul unei dispute între soţi sau în războiul purtat prin intermediul avocaţilor la tribunal. Filmul devine atunci ceva mai sincer şi mai realist.

„Marriage Story” este disponibil pe Netflix.

06
/05
/14

Filmele europene și independente se bucură de un public mai numeros în 2014, datorita ediției a IV-a a proiectului cultural Cinema-Edu, dedicat liceeniilor din București și din alte 10 localități din România.

06
/05
/14

Filmul "Poziţia copilului", în regia lui Călin Peter Netzer, a câştigat marele premiu şi trofeul Uniunii Cineaştilor din România (UCIN) pe anul 2013. Gala premiilor UCIN reprezintă aprecierea juriului desemnat de UCIN pentru cele mai importante realizări cinematografice şi de televiziune ale anului precedent.

06
/05
/14

Sophia Loren, una dintre cele mai cunoscute actriţe italiene, a fost desemnată invitatul de onoare de la Cannes Classic 2014, care va celebra totodată naşterea westernului italian şi împlinirea a 30 de ani de când filmul "Paris Texas", de Wim Wenders, a primit trofeul Palme d'Or.

05
/05
/14

MARI FILME ROMÂNEŞTI UITATE „Când primăvara e fierbinte“ (1961) şi „Ţărmul n-are sfârşit“ (1963), filme aproape necunoscute, impuneau un cineast unic şi, din păcate, ignorat, atât la vremea lui, dar mai ales în prezent - Mircea Săucan.

01
/05
/14

CRONICĂ DE FILM Cel mai recent film al lui John Turturro în calitate de regizor și de actor în rol principal, „Fading Gigolo“/„Gigolo de ocazie“, este asemeni stilului de interpretare al realizatorului său: combinație în doze mici de umor, gravitate și o stranie buimăceală.

26
/04
/14

Este actriţă la Teatrul „Constantin Tănase” şi profesor de actorie la Universitatea Hyperion. A absolvit două facultăţi, a publicat trei cărţi de bucate şi este la a doua soacră. Adriana Trandafir, care împlinește 58 de ani pe 26 aprilie, vorbește despre oamenii și locurile care i-au influenţat viaţa.

25
/04
/14

Al Pacino împlineşte, astăzi, 74 de ani. Printre interviurile pe care le-a dat de-a lungul vieţii s-a numărat şi unul publicat de revista Esquire România. În acest interviu, din care vă prezentăm fragmente, Al Pacino vorbeşte despre secretele carierei şi despre viaţa personală.