Matrimoniale: eu cu cine mă mărit?
https://www.ziarulmetropolis.ro/matrimoniale-eu-cu-cine-ma-marit/

„Eu cu cine mă mărit?“, se întreabă Eva din spectacolul „Matrimoniale“ de la Teatrul Nottara şi tot ea oferă răspunsul! Piesa scrisă de Lia Bugnar şi regizată de Diana Lupescu a avut premiera naţională în cadrul Festivalului Internaţional de Teatru Fest(in) pe Bulevard, în secţiunea „crize”.

Un articol de Georgiana Ene|30 octombrie 2013

„Eu cu cine mă mărit?“, se întreabă Eva din spectacolul „Matrimoniale“ de la Teatrul Nottara, şi tot ea oferă răspunsul!

Piesa scrisă de Lia Bugnar şi regizată de Diana Lupescu a avut premiera naţională în cadrul Festivalului Internaţional de Teatru Fest(in) pe Bulevard, în secţiunea „crize”.

Aşa cum criza este la modă, aşa este şi textul pe care dramaturgul îl propune spectatorului de teatru. Piesa Matrimoniale vorbeşte despre tot felul de crize existenţiale: de identitate, de bani, de comunicare.

Comedie de situaţie şi de limbaj, reconfortantă, aşa cum ne-a obişnuit deja Lia Bugnar, piesa este ancorată în realitatea cotidiană, pe doi piloni: dragoste şi putere. Vorbeşte despre puterea pe care o oferă bogăţia şi despre aflarea unor adevăruri dureroase, care nu se doresc a fi ştiute. Toate crizele din poveste ajută personajele să stabilească legături neaşteptate, să se cunoască, să se sensibilizeze şi să se umanizeze.

Eva şi cei doi Adami

Personajul principal al spectacolului este Eva, femeia bogată, care vrea să se mărite. Pentru a realiza acest lucru, dă un anunţ pe un site de matrimoniale, iar la finalul selecţiei rămân doi pretendenţi: Tibi şi Zaharia.

„Sunt bogată şi vreau să mă mărit! Credeai că sunt bătrână şi urâtă? La câţi bani am, sfidez puţin răspunsul!“ Astfel, Lia Bugnar îşi construieşte povestea căsătoriei din interes în jurul acestor personaje şi creionează patru tipologii. Dar cum fiecare personaj luat în parte este el însuşi o poveste, în final, spectatorul va realiza că a fost martorul a patru poveşti, nu a uneia singure.

Eva este Ada Navrot, femeia puternică şi bogată. Nobilă, distinsă şi superbă prin atitudine şi prin ţinuta pe care o poartă: o rochie albă, diafană. De altfel, piesa începe cu melodia din filmul „Naşul“, tocmai pentru a sublinia faptul că este un joc al puterii, care-şi aşteaptă concurenţii.

Personajul interpretat de Lucian Ghimişi, Tibi, este întruchiparea băiatului de cartier, şmecheraş, cu preocupări alese – colecţionar de claxoane celebre, cu o carismă deosebită, care vrea să pară ceea ce nu este şi care mizează foarte mult pe farmecul personal.

Opusul lui Tibi şi competitorul direct al acestuia este Zaharia, Mihai Marinescu. Acesta este lebădar – doctor veterinar de lebede, un pic timid şi frustrat, dar elegant în gesturi, efeminat şi mai deştept decât adversarul său. Senzaţia pe care o lasă toată această competiţie a celor doi este aceea de reality show.

matrimoniale

Scenă din spectacolul „Matrimoniale“, de la Nottara

Din spectacolul regizat de Diana Lupescu nu lipsesc voia bună şi nici replicile acide, care fac spectatorul să se lase prins în joc. Dialogurile sunt simple şi nu obligă la un efort intelectual prea mare.

Finalul spectacolului este surprinzător, atât prin apariţia celui de-al patrulea personaj, care schimbă complet miza jocului prin propunerea pe care o va face, cât şi prin argumentele fiecăruia pentru a câştiga inima frumoasei Eva, care scot la iveală adevăratele motive pentru care voiau s-o ia de soţie.

Textele Liei Bugnar nu îşi propun să transmită un mesaj greu de înţeles, ci sunt cât se poate de actuale şi de moderne. Finalul pare că se îndreaptă spre o zonă previzibilă, dar Lia Bugnar schimbă brusc ceva, atunci când nu te aştepţi, tocmai ca să parodieze acest tip de final.

Citiţi şi: INTERVIU Lia Bugnar: „Teatrul e o minciună foarte adevărată atunci când e spusă bine“

În situaţia de faţă, nu doar apariţia îndrăgostitei şi sensibilei Mira, Crenguţa Hariton – într-un rol care i se potriveşte ca o mănuşă – schimbă întreaga situaţie, ci şi uşoara aglomerare a unor probleme extrem de delicate, în finalul piesei: homosexualitatea şi abandonul unui bebeluş la naştere.

Dramaturgul se foloseşte de acestea într-un mod uşor abuziv, pentru a strica puţin echilibrul celor prinşi în joc – pentru că la un moment dat chiar pare să fie un echilibru între ceea ce se cere şi ceea ce se oferă.

Comedia merită văzută, fiind încadrabilă în tipologia pieselor la care publicul se simte bine. Autoarea râde împreună cu cei doi tineri de situaţiile prin care trec pentru cucerirea femeii, o compătimeşte pe sensibila Mira atunci când apare şi îşi apăra cauza.

„Alte poveşti, alte iubiri, alte neiubiri. Nu sunt genul de om care îşi propune să transmită un mesaj sau să-şi aleagă o temă grea. Subiectul piesei a luat naştere ca toate subiectele pieselor mele, din nimic. Ştiam că am promis celor de la Nottara că voi scrie o piesă pentru ei. Mi-au spus că-i interesa ideea de criză, la oricare dintre accepţiunile ei vreau eu să mă opresc. Şi, după ce m-am gândit un pic, mi-am dat seama că am tot universul la dispoziţie, pentru că tot universul e într-o criză continuă, cel puţin universul oamenilor”, îşi explică Lia Bugnar opţiunea dramaturgică.

INFO

Teatrul Nottara
Matrimoniale, de Lia Bugnar
Regia: Diana Lupescu
Scenografia: Diana Lupescu
Ilustrația muzicală: Diana Lupescu
Distribuţia: Lucian Ghimişi, Ada Navrot, Crenguţa Hariton, Mihai Marinescu

Foto din Matrimoniale – Teatrul Nottara

30
/04
/24

Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică „I.L. Caragiale” București, prin Departamentul de Cercetare, Dezvoltare, Inovare, și Centrul de Teatru Educațional Replika desfășoarpă, în perioada 27 mai-1 iunie 2024, evenimentul care încheie proiectul european TabThePAST. Taboo History. Fill the Past to Sense the Present (Istoria Tabu. Umple golurile din trecut pentru a percepe prezentul).

30
/04
/24

Luni, pe 29 aprilie, la Teatrului Național ,,I. L. Caragiale’’ din București, a avut loc cea de-a 18-a ediție a Galei Premiilor Gopo, în cadrul căreia au fost celebrate performanțele înregistrate de cinematografia română în ultimii ani.

30
/04
/24

În pofida starturilor false, primăvara pare a se fi împământenit. Asta mai ales dacă te iei după lumina care se filtrează printre copaci. Pare greu de crezut, iar oamenii de la meteo sunt fiecare un soi de Cassandra care a tot strigat „lup” până a rămas fără voce. Dar e suficient să tragem adânc aer în plămâni și, printre moleculele de îndoială își va face loc și aerul proaspăt. În întâmpinarea căldurii, acum că am trecut de cea mai crudă dintre luni, Vanner Collective invită publicul la trei spectacole dezghețate.

30
/04
/24

Galeria Jecza din Timișoara alături de Fundația Interart Triade magnetizează publicul din Veneția cu o expoziție în premieră în orașul celebrei Bienale de Artă, redeschizând vizitatorilor, după un deceniu un spațiu vechi de peste 900 de ani, cu o expoziție intens apreciată de critici, colecționari și iubitori de artă.

29
/04
/24

După „MANual”, spectacolul care a umplut sala la fiecare reprezentație de la Centrul Național al Dansului București (CNDB), Sergiu Diță, un coregraf în plină ascensiune, revine cu o nouă premieră. Publicul este invitat la „Memetics”, un spectacol de dans contemporan inspirat din cultura digitală, în 11 și 12 mai. Un spectacol care va ajunge viral, însă nu pe Internet, ci pe scenă.

29
/04
/24

Tuturor ne place să călătorim. În locuri exotice, în orașe aglomerate, la capătul lumii sau la doi pași de casă. Dar există și locuri unde poți călători în timp. Iar Râșnov este locul ideal pentru o astfel de experiență.

29
/04
/24

Romanul „Părinți” al Dianei Bădica este romanul unei generații. Este acel moment din proza noastră contemporană în care simți respirația unei scriitoare cu totul speciale, care reușește să surprindă suflul și sufletul unei generații în care s-au întâlnit și s-au ciocnit toate tranzițiile ultimelor decenii.

29
/04
/24

Timp de 12 zile, în perioada 17 mai – 9 iunie, copiii sunt așteptați, alături de părinții lor, la cea de-a opta ediție a Festivalului Opera Copiilor, unde vor fi întâmpinați cu surprize și activități distractive, desfășurate în locurile binecunoscute, dar și în spații recente deschise publicului.

26
/04
/24

Centrul Național al Dansului București (CNDB) anunță programul de spectacole pentru luna mai. Unul dintre evenimentele importante ale lunii este premiera spectacolului de dans contemporan Memetics, în coregrafia lui Sergiu Diță, urmată de trei producții CNDB – BLOT, Bodies on The Line, Patosfera și de Miercurea Lejeră, un proiect care prezintă pe scenă idei unice și irepetabile într-o formă performativă.

25
/04
/24

Asociația Culturală Control N dă startul înscrierilor la a treia ediție a New Draft. Rezidența de dezvoltare de scenarii dedicată proiectelor din România și Republica Moldova se adresează regizorilor și scenariștilor, proaspeților absolvenți de facultăți de profil și autorilor din medii conexe, cu proiecte în faza de început.

25
/04
/24

Cea de-a treia ediție din România a competiției de pictură live Art Battle va avea loc pe 27 aprilie, la Palatul Bragadiru din București (Calea Rahovei nr. 147-153) aducând în fața publicului atât concursul contra cronometru care aduce publicul în fața procesului de creație, alături de re-LEAF, o ediție de "interior" a târgului de artă contemporană LEAF (Limited Edition Art Fair) eveniment organizat de Galeria Celula de Artă în parteneriat cu Săfițicuminți. Biletele pentru public sunt disponibile pe LiveTickets.